Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Yoko vallningsfria skidor


Volevodin

Recommended Posts

Nanogrip (Peltonen) eller Optigrip (Yoko) har ju funnits i många år nu. Så det är inget nytt. Längd.se har bara gjort ett test nu. Har kanske inte riktigt slagit igenom på motionsnivå, men man sålde rätt mycket av skidorna i Finland de första åren. Vet inte hur siffrorna ser ut nu.

 

Sen är det inget "medel" du själv kan använda. Det appliceras på belaget i fabrik.

Link to comment
Share on other sites

Vilket sammanträffande att testet publiceras på Längd.se samma

dag som dessa skidor finns i dagens lucka på Skistarts julkalender.....;-)

Fick ett par av Salomon "nanoskidor" på köpet då jag köpte mina S-lab i Finland för något år sedan. Det lilla jag prövat dom verkar fästet vara toppen, glidet på torr, kall snö obefintligt.

Link to comment
Share on other sites

 

man kan jo alltid synse...

men er det noen som har testet yoko 2.0 modellen så blir det jo mer interessant. Har noen og testet gliden mot vanlige ski og skinski etc. Jeg har hørt at den funker bra fra butikk her i oslo. Interessant dette med den harde sålen. Fint om noen med erfaring skriver. Det er jo ikke samme ski som petonens nano etc

Link to comment
Share on other sites

Jag har prövat Yoko YXC 2.0. Glidet tycker jag är lite sådär men absolut inte katastrof, men fästet riktigt bra. 
Sen har jag prövat Yoko YXC 2.1. Då är bara fästzonen behandlad. Den skidan är helt underbar. Man får ett riktigt bra fäste fast man har möjlighet att valla/stålsickla glidet. Jämfört denna skida med Madshus intelligrip och jag upplever att man får ett bättre glid på Yoko 2.1 skidan än intelligrip. Fästet skulle jag säga var väldigt lika men att Yoko skidan inte "hugger till" i svängar osv.

Link to comment
Share on other sites

Den hårda glidsulan påminner om de första plastskidorna från Fischer och Elan, som kom i mitten av 1970-talet. Vill minnas att man fick behandla fästet med klisterspray för att få fästvallan att sitta kvar. Men Elan höll dock inte länge, bröt dem efter några gånger och fick den grönsvarta med brunsvart belag. Den var bättre åkte  VL på dem.

 

För att återgå till yoko vore det tänkbart att efter rengöring behandla glidytan med flytande glidvalla ? Jag är dock skeptisk till att ha den i blötföre, risk för fastsugning med helt plan hård glidyta som inte går att rilla.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

För att återgå till yoko vore det tänkbart att efter rengöring behandla glidytan med flytande glidvalla ? Jag är dock skeptisk till att ha den i blötföre, risk för fastsugning med helt plan hård glidyta som inte går att rilla.

 

Hej, jag har ett par Karhu med första generationens Optigrip belag. Har testat flytande glidvalla på dem, men skulle nog inte säga att glidet nämnvärt förbättrats av det. Och det stämmer att de funkar inte alls bra i blötföre. Bäst funkar de kring 0°C i isiga spår. Version 2.0 sägs fungera bättre i varierande förhållanden, men skulle jag köpa igen skulle jag nog ta version 2.1 där endast fästzonen är behandlad.

Link to comment
Share on other sites

Problemet med dessa, efter vad jag fick dom beskriven av importören, som jag lurar på utifrån mina lekmannamässiga kunskaper är som följer. Detta system utnyttjar friktion för att skapa vattenfilm (så långt allt som vanligt) för att belaget i nedtrampat läge skall skapa vakuum vilket suger fast skidan. Detta är principen för detta vallningsfria system (när man sedan släpper trycket försvinner vakuumet och skidan glider som vanligt). Om det då är blöta förhållanden är väl risken extremt stor för att vattenlagret blir för stort och det blir omöjligt att skapa det elementära vakuum som behövs för att få fäste. Detta var anledningen till att jag valde att inte köpa skidan. Importören hävdade dock att detta inte var ett bekymmer (kors i taket).
Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
  • 11 months later...

Jag har testat och gillar dt bättre än skin, men jag undrar hur belaget står sig över tid? Tål det att nötas?

Behöver man inte göra något åt fästdelen eller behåller den fästet över tid. Det som tillkommit vad gäller skin är ju att man skall rengöra skindelen emellanåt och även behandla den på samma sätt som med ruggat. Vallafabrikanterna var väl tvungna att ta fram en ersättning för fästvallan för att hålla försäljningen uppe.

Link to comment
Share on other sites

Har bara hunnit testa mina Yoko optigrip 2.1 en gång och kan säga att lapplänsk snöstorm inte är föret för dom.

Ganska trögt glid och högg en del vid snöfall och blåst som fyllde igen spåren vid -12. Spikfäste i alla fall. Ganska lika skinskidor i det föret. Har känslan att dom är utplockade i mjukaste laget. Men får ju se när det blir lämpligare före för dessa, vilket kan dröja häruppe....

Link to comment
Share on other sites

Behöver man inte göra något åt fästdelen eller behåller den fästet över tid. Det som tillkommit vad gäller skin är ju att man skall rengöra skindelen emellanåt och även behandla den på samma sätt som med ruggat. Vallafabrikanterna var väl tvungna att ta fram en ersättning för fästvallan för att hålla försäljningen uppe.

Man skall rengöra och sen behandla den med gripcare för att minska risk för ifrysning. Men det är väl det enda. Har själv YXS 2.0, går rätt tungt men fungerar helt OK att träna på. Men skulle tro att YXC 2.1 är klart bättre med Optigrip belaget endast under fästzonen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...