Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Moraloppet (före detta Intersportloppet)


Davidssoneddie

Recommended Posts

Då jag är bortrest torsdag-fredag så vallade jag glidet ikväll. Är lite novis på detta med vallning om jag ska vara helt ärlig. Men jag valde Skigo LF Grafit i botten och Skigo HF Grön ovanpå. Två drag med rak 0.75mm rill på det. Tror ni det borde duga på lördag enligt nuvarande väderprognos?
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 236
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag tror att det kan vara bra att ha CH4 i botten när det är kallt, är det riktigt torr kärv snö så kan den nog gå bättre än LF-valla

gäller bara våga. Blå extra brukar funka kanon till fäste

 

OK - tack för detta.

 

Med risk att detta blir lite off topic.. Men vallatips är ju lite relaterad till loppet..

 

Jag körde LF5 då den ska vara lite mer lättarbetad än 4:an (som också var slut). Känner mig ganska nöjd med resultatet - får se hur det glider. Förvärmde med en varmluftspistol (låg temp), och sen sicklade jag av när vallan fortfarande var lite ljummet. Då slapp jag strulet jag haft tidigare med att sickeln hugger och det blir svårt att få av den sista vallan. Testade bronsborste för första gången också, otroligt bra.

 

En följdfråga. Jag värmde nu in en grön Swix burkvalla i fästet, som jag tänkte bygga mer grön på eller blå extra beroende på vilken temperatur det blir. Var detta en bra idé? Den kändes bra för stunden iaf.. 100 grader körde jag. 

 

Tack på förhand. Ser fram emot loppet nu!

Link to comment
Share on other sites

Vänta med att sickla tills skidan har kallna minst en kvart annars sitter den inte kvar så länge.

Brons borste är bra att använd på hårda vallor.

Värma grön fäste i botten är bra. Tror blå extra bli för varm och fryser i räcker nog bara grön alternativ V30

blir så kallt. lycka till!

Jag har aldrig varit med om att Blå Extra skulle frysa i, funkar bra ännu i -25! Dock tycker jag det glider det lite bättre med t.ex. V®30 eller Rode Super Extra.

Link to comment
Share on other sites

Vänta med att sickla tills skidan har kallna minst en kvart annars sitter den inte kvar så länge.

Brons borste är bra att använd på hårda vallor.

Värma grön fäste i botten är bra. Tror blå extra bli för varm och fryser i räcker nog bara grön alternativ V30

blir så kallt. lycka till!

 

Tack. Nästa gång låter jag den svalna som du säger. Men är det metallsickel som gäller då? Jag kör plast för tillfället.

 

Är det generellt så att grön burkvalla fungerar bra som innersta lager, även i varmföre? Jag har kört med VG30 tidigare i det innersta lagret, men så var det en säljare som sa att VG35 och V20 är väldigt lika innehållsmässigt. Tänkte då att V20 är två flugor i en smäll iom att jag ändå behövde inhandla en sådan.

Link to comment
Share on other sites

Tack. Nästa gång låter jag den svalna som du säger. Men är det metallsickel som gäller då? Jag kör plast för tillfället.

 

Är det generellt så att grön burkvalla fungerar bra som innersta lager, även i varmföre? Jag har kört med VG30 tidigare i det innersta lagret, men så var det en säljare som sa att VG35 och V20 är väldigt lika innehållsmässigt. Tänkte då att V20 är två flugor i en smäll iom att jag ändå behövde inhandla en sådan.

Det går bra att använda vilken hårdare valla/klister som helst att värma in som grund. Iaf brukar jag göra det och har aldrig upplevt det som fel:) Brukar värma in V30 alt KX30 om det är klisterföre. Sparar man pengar på att slippa köpa base wax och grundklister. Dessa preparat anser jag att tillverkarna har på marknaden för att suga ur oss konsumenter ännu mer pengar. Det är tillräckligt dyrt att ha en någorlunda komplett vallalåda som det är. Rätt eller fel, det funkar för mig iaf.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror knappast att du kan sickla bort glidvalla ur belaget med en plastsickel (plexiglas?), oavsett kall eller varm skida.

Ju kallare glidvallan blir desto svårare att sickla bort det överflödiga lagret, t ex Swix Marathon skvätter bort i bitar snarare än som hyvelspån när det gäller t ex LF6. Men sicklar gör man bara på det som ligger utanför strukturen, i strukturen måste man borsta.

Eftersom som man vill få bort så mycket som möjligt av det överflödiga så sicklar och borstar man, att kyla skidan ger, om något, att mer vala kan lossna. Testa t ex att borsta en skida efter kylning utomhus, även om det var rent från "florsocker" innan du ställer ut den så kan jag nästa garantera att du får rester efter en dag i kyla MC Hammer hade en utläggning om vad som händer i belaget för några år sedan och kontentan var den att man ska borsta helst i flera dagar för att få bort allt... belaget "blöder" ur valla under krympperioden (expanderar vid värmningen) och krympningen pågår i flera dagar.

 

Så sickla du som du vill och borsta gärna i flera dagar om du vill ha helt rent från överflödig valla, åtminstone kyl skidan innan sista borstningen. Ju kallare desto finare struktur tror jag? Med mycket glidvalla kvar så fyller du ut den fina strukturen och därmed sämre glid? Jag har aldrig fattat hur glidvallan gör nytta efter att man borstat bort den... men det verkar som om det är en ytbehandling man är ute efter snarare än en yttäckning, dvs fylla ut håligheter (inte struktur) eller få vallan att "gå in i belaget".

Att vallan går in i belaget syns tydligt om man vallar med färgad valla på vitt belag (Atomic Vasarace har en vit framdel), mina skidor är tydligt missfärgade av glidvalla, framför allt den röda... och djupare än vad en stenslipning tar bort...

 

Men som sagt var jag vet inte varför den gör nytta men tror att den gör det... känns så... och de flesta (majoriteten glidvallar) säger så, och vem är jag att säga emot. Däremot så kan man nog själv avgöra tidpunkten för sicklingen ju enklare desto bättre (jag brukar också ta den något ljummen för att det blir bättre sicklat och därmed enklare borstning).

Link to comment
Share on other sites

Jag är också lite orolig för kylan. Hur klär man sig bäst om det är -24 grader?

 

Hur fungerar det att åka med "airtrim"? Man borde väl bli varmare i hela kroppen genom att andas varm luft? Några erfarenheter?

 

Tror ni där finns någon risk att loppet bli inställt?

Link to comment
Share on other sites

-19 vid start som det ser ut just nu på yr.no och det lär inte skilja så mycket. Jag har endast åkt några träningspass med Airtrim, deras tävlingsvariant 1, tyckte det gick bättre när jag tryckte på än när jag fisåkte. En stort minus med Airtrimmen är att jag blir så otroligt snorig när jag anstränger mig, så den går nog bort för mig på tävling.

Tror inte loppet blir inställt, se till att klä på er ordentligt. Lager på lager. Kanske vettigt att lämna tävlingsdräckten på hyllan och köra med träningsställ?

Link to comment
Share on other sites

Jaha, detta var ju inte någon höjdare. 20 mil i bil för att ta del av beslutet och sedan 20 mil hem igen.

 

Hade det verkligen inte gått att skjuta fram starten någon timme eller alternativt kanske fått beskedet lite tidigare än 1 ½ innan. Det är väl ingen raketforskning direkt att bevaka hur vädret kommer arta sig närmaste dygnet.

 

Lite kuriosa: Vasaloppet 1987 genomfördes med -30 grader i starten och -40 uppmättes i Tennäng :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...