Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hemgjord sportdryck


mqi

Recommended Posts

Dom snackade om det där med strösocker på lägret jag var på. Det funkade tydligen jäkligt bra, sen kunde man gärna mixa in det med lite druvsocker för ännu lite pluseffekt. Förstod det som att du inte dippar lika hårt på strösocker som på det betydligt snabbare druvsockret.
Link to comment
Share on other sites

Mjölk är naturens sportdryck , det står ju t.o.m på förpackningen så då måste det vara santb

Ok med mjölk efter men att dricka det under träningspasset då lär man spy. :)

Fast att rapa är väl pulssänkande så vill man ha låg puls är det nog bra. ;)

Jag skulle vilja kalla mjölk för återhämtningsdryck, i stället för att köpa dyr Gainomax.

Link to comment
Share on other sites

Tar med mig en kossa som får springa bredvid. Praktiskt ha sportdryck tillgängligt så.

. Hittar inget i reglerna som hindrar det.

Perfekt, då slipper man allt jävla krångel med att hitta ett vettigt vätskebälte också :D
Link to comment
Share on other sites

Rätta mig om jag har fel..

Druvsocker gör att du för energi snabbt och vanligt socker gör att du får energi

under längre tid så en mix av de båda borde inte vara helt fel.

Jag provade att använda kaffe i sportdrycken och det tyckte jag

fungerade väldigt bra men kan vara en placeboeffekt oxå,

människan är ju "lättlurad". (I varje fall jag )

Link to comment
Share on other sites

Rätta mig om jag har fel..

Druvsocker gör att du för energi snabbt och vanligt socker gör att du får energi

under längre tid så en mix av de båda borde inte vara helt fel.

Jag provade att använda kaffe i sportdrycken och det tyckte jag

fungerade väldigt bra men kan vara en placeboeffekt oxå,

människan är ju "lättlurad". (I varje fall jag )

Det stämmer exakt enligt vad dom tutade i oss häromveckan!

Kaffe borde funka utmärkt, men blir det inte väldigt jobbig smak på drycken? Jag har extrema problem att dricka/äta saker som inte smakar gott i samband med ansträngning! Som exempel går Etixx sportdryck och gel pallbort! Går inte stoppa i sig!

Link to comment
Share on other sites

2:1 mellan glukos:fruktos är ju opti som det ser ut nu. Om vi bara tänker på kolhydraterna och inte saltbalansen. Skulle jag göra det själv skulle jag köpa maltodextrin och fruktos och addera 2 delar maltodextrin och 1 del fruktos. Fruktos hittar du i de flesta livsmedelsbutikerna. Malto i typ varenda gymbutik.

 

Sen får du ju mecka lite med smak, typ pressa i citron etc. Addera salterna där jag hade siktat på 1gr natrium vilket motsvarar 1,6gr bordssalt per 90gr kolhydrater och druckit varje timme. Kanske lite mindre om det är varmt ute. En skvätt magnesium, kalcium och kalium med. Det får du ju köpa var för sig och smula ner.

 

Eller så köper du färdig för 10-15kr/litern. Du kan spara ett par kronor på att göra den själv. Men oftast är det absolut inte värt det.

Link to comment
Share on other sites

2:1 mellan glukos:fruktos är ju opti som det ser ut nu. Om vi bara tänker på kolhydraterna och inte saltbalansen. Skulle jag göra det själv skulle jag köpa maltodextrin och fruktos och addera 2 delar maltodextrin och 1 del fruktos. Fruktos hittar du i de flesta livsmedelsbutikerna. Malto i typ varenda gymbutik.

 

Sen får du ju mecka lite med smak, typ pressa i citron etc. Addera salterna där jag hade siktat på 1gr natrium vilket motsvarar 1,6gr bordssalt per 90gr kolhydrater och druckit varje timme. Kanske lite mindre om det är varmt ute. En skvätt magnesium, kalcium och kalium med. Det får du ju köpa var för sig och smula ner.

 

Eller så köper du färdig för 10-15kr/litern. Du kan spara ett par kronor på att göra den själv. Men oftast är det absolut inte värt det.

Haha, nä det är sant. Men kul att göra nått själv. Om behöver mycket maltodextrin kan man kolla hos lokale grossisten/cashen, finns för bageriindustrin. Ett riktigt billigt alternativ istället för carboloaders.
Link to comment
Share on other sites

Har efter många års letande hittat den optimala sportdrycken som är billig, smakar bra, inte kladdar eller fräter sönder tänderna: Vatten!

Effekten bevisas att jag, numera snart 50år, åker snabbare (eller mindre långsamt) än någonsin!

Tunga bevis där. Har du funderat på hur mycket energi du får i dig under ett lopp av din framforskade optimala sportdryck?
Link to comment
Share on other sites

1 TSK salt, 3 socker bitar, (alt 2 sockerbitar +1 druvsocker) i 8dl vatten, värm och rör om.

Låtsvalna, blanda ihop med 1 DL apelsinsaft.

Innan ni åker till Träning dricker ni 1 kopp kaffe för att ha detta ute i blodet innan passet startar.

Drick kontinuerligt under passet så ska detta hålla ångan uppe. 

Denna har jag kört med flera gånger i sommar och tycker det funkar bra.

 

Saltet har jag mixat med lite fram och tillbaka och upplever nog att de pass då jag haft i lite mer salt så har jag mindre behov av vätska efter passen.  

Link to comment
Share on other sites

Brukar själv köra med Maltodextrin på längre träning, helt utan smak så brukar blanda i lite saft eller brukar mixa i BCAA för extra stuns och då behövs inte saften som smaksättare.

 

köper en 4kg förpackning för 149:- så billigt dessutom.

 

http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/malto-flex-pure

 

Dom har även BCAA till bra pris

 

http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/amino-bcaa-250-g

Link to comment
Share on other sites

Brukar själv köra med Maltodextrin på längre träning, helt utan smak så brukar blanda i lite saft eller brukar mixa i BCAA för extra stuns och då behövs inte saften som smaksättare.

 

köper en 4kg förpackning för 149:- så billigt dessutom.

 

http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/malto-flex-pure

 

Dom har även BCAA till bra pris

 

http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/amino-bcaa-250-g

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...