Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Förfrusit tummen - förslag på handskar?


rblilja

Recommended Posts

Hej!

 

Jag har lyckats med konststycket att få en djupare förfrysningsskada med inslag av nekros på min tumme - detta användandes mina lill-sport tumvantar. Just nu håller jag min andra tumme (den vänstra som jag har mindre nytta av) för att ingen infektion skall uppstå.

 

Till saken. Jag skulle vilja få tips på varma längdhandskar som har bra vindstoppande egenskaper utan att bli kalla pga dålig utventilering av svett. Även tips på handskar som är lämpliga att ha invändigt i andra handskar är välkommet - om det nu finns handskar för det specifika ändamålet?

 

Är det någon som kör med kemiska värmepåsar i/utanpå sina handskar? Funderar även på möjligheten att sätta sånna på stavarna för att mäkta igenom Vasan.

 

Tack!

 

Med vänlig hälsning, Robin

 

PS. Det var nog av goda anledningar de ställde in Moraloppet - om jag får vara efterklok!  

Link to comment
Share on other sites

Jag kan bli ganska kall om händerna, och använder Hestras Comfort Tracker, https://hestragloves.com/sport/sv-se/gloves/cross-country/37440-comfort-tracker-man-woman-five-finger/250030/

Detta i kombination med Hestras Merino-liner, https://hestragloves.com/sport/sv-se/gloves/liners/34110-merino-wool-liner-active-man-woman-five-finger/390/

 

Jag håller mig varm med den kombinationen i -20. Däremot blir det ganska bylsigt, och inte lika smidigt som t.ex. Lill-Sports Coach handskar.

Link to comment
Share on other sites

Det får gärna vara lite bylsigt så länge jag får behålla fingrarna och får in händerna i kontrollremmarna (kör redan large där - SWIX om det har någon betydelse).

 

Tack för tipset!

 

EDIT: Om du bara använder ytterhandsken, blir det bastu när det bara är ett par grader under nollan?

Link to comment
Share on other sites

kör oxå med lillsports tumvante. upplevde att man blev sjöblöt i dom med nedkylning som följd...

sedan provade jag i kombo med merino-linern som mikaelberglund föreslår och kan bara säga att då funkar det superbra!!!

mitt tips för att tumvanten är bra men du måste köra en kombination.

skall väl tilläggas att jag bara kör med tumvante när det är riktigt kallt

Link to comment
Share on other sites

Har inte provat den, men fått tips av kamrater att den funkar riktigt bra långt ner i temperaturskalan. Lutar åt inköp. Skall dock vara ärlig att säga att jag inte är så frusen om händerna och att jag starkt ogillar att använda tumhandskar, vilket gör att jag inte är toppen som referens på varma handskar.
Link to comment
Share on other sites

Hej

 

Fryser lätt om händerna själv.

 

Köpte Lillsports over straps förra vintern och dessa fungerade bra de kalla dagarnaöver ett par tunna handskar.

http://lillsport.com/product/over-strap/

 

Kom även över ett par Craft "hyridhandskar" som testades i vecan.

"Hybridfunktionen " består av en vanlig fingerhanske som du kan dra över ett vindskydd över alla finrar förutom tumen så tt dom i praktiken blir en tumvante. Till detta köre jag även med liner Blev lite kumpigt med liner iitilt men inget jag tänkte på när jag väl körde.

Link to comment
Share on other sites

Har haft samma problem med kalla händer men lyckades faktiskt lösa detta med Lillsports Legend thermo  vante.

Man blir lite kall i början men det släpper efter 10 min och värmen är tillbaka riktigt fint i händerna.

Känns som den ventillerar handen bra. man vill inte bli för blöt heller för då är det snart kört att få upp värmen igen.

Link to comment
Share on other sites

Frös alltid första 2-4 km på varje pass där temperaturen var under -5 tidigare. Nu har jag köpt ett par tunna ullvantar (liners) som jag har under mina Lillsport coach. Fungerar perfekt. En trevlig extrafunktion med tunnhandsken är att den lindrar problemet med blöta vantar efter några mil. Händerna håller sig hyfsat torra och den blöta coach-handsken stör minimalt. Win win. 

Link to comment
Share on other sites

Lillsport Lobster fungerar riktigt bra. Jag är (extremt) frusen av mig men dessa är räddningen och är inte så klumpiga då de inte är fodrade. Har även ett par hummerhandskar från Skistart som i och för sig fungerar de också, men de är alldeles för tjockt fodrade och blir trånga i kontrollremmarna. Foder behövs ju inte då två och två fingrar värmer varandra.

 

Sedan fick jag för mig nu när det var kallt att man blev varmare om händer och fötter när man körde med värmeväxlare Airtrim. Är det någon annan som fått för sig samma sak? :)

Link to comment
Share on other sites

Lillsport Lobster funkar kanon för mig. Som Vasa säger så är dom inte jättetjocka och man kan åka rätt bra med dom. Kan kompletteras med liners om det behövs. Jag byter till Lobster redan vid ca -10. Skönt att inte frysa direkt man stannar eller tar i nåt kallt osv.

Link to comment
Share on other sites

Yoko er det som virker. YWG 40 Lobster. http://yoko.fi/products/ywg-40-lobster/.   Kjøper den for stor/romslig, så kan du bruke en vante inni, men dette kan gøre den kaldere om det ikke er luft rundt tummen (konduksjon).

 

Men dette er nok varmest: http://lillsport.com/product/over-strap-2/      https://bogartsblogg.files.wordpress.com/2014/01/overstrap01130114.jpg

 

Kan bli for varmt, f.eks mine Yoko er altfor varme i -5, jeg nesten svetter i -10 og i -15 er fingertuppene det varmeste på hele kroppen. Pass på at hendene ikke er kalde før du begynner å gå. Skrap is og kjør bil med varme votter. Er hender kalde før du begynner å gå tar det lang tid før de blir varme, om de i det hele tatt blir det i løpet av turen.

Link to comment
Share on other sites

Nackdelen med fodrade vantar är att de lätt bli kokheta och svettiga, om det inte är riktigt kallt som under -10 gr.

Jag använder ett par vita trädgårdsfingervantar, de där med plastnopprar UTANPÅ mina skidhanskar och klarar mig till -10-12 gr utan att frysa, blir det riktigt kallt så har jag fleecevantar utan fingrar ovanpå (förr Lovikka). Fördelen med att ha vantar utanpå fingervantarna är att om det blir för varmt, kan man ta av dem och stoppa i fickan. Något kallt VL har jag kört hela loppet med dem på och har fått slänga dem efteråt, då de nöts ut fort och det blir hål i dem. (brukar slita ut ett par/vinter om den är kall)

 

Kallas "frackhanske" och säljs bla på Jula.

Link to comment
Share on other sites

Tack så mycket för alla tips! Har inte riktigt bestämt mig för vad det blir. Kommer dock definitivt köpa Hestras liner för att kunna kombinera med mina befintliga handskar, även de jag har till vardags, tar inte långa stunden innan mina fingrar värker. 

Link to comment
Share on other sites

Det är ju det där fuktsamlande jäkla skinnet eller fuskskinnet i handflatan som oftast är problemet under längre åkning. Jag hade några Tegera montagehanskar som hade en gummerad greppig  yta i handflatan som släppte igenom fukten. Höll inte länge men de var billiga :) Har inte hittat dem igen men det finns säkert liknande. Men det där med skinnet är en aspekt att tänka på i alla fall då det ska byggas ett varmt system.

Link to comment
Share on other sites

Inhandlade ett par Comfort Tracker och Merino liners. Testade även ett par Lill-sport Coach. Tyckte Coachen hade sämre passform på mina händer - kan ju vara som så att det är mina händer det är fel på :)

 

Det enda negativa jag kunde hitta med Trackern är att den inte känns lika slitstark som Coachen. Är det någon som testat Trackern över tid och kan berätta om den håller? Mina andra Lill-sport handskar skulle jag klassificera som odödliga.

Link to comment
Share on other sites

Liner inni en hanske kan bli kaldere! Er hanskene for trange, så presser man all luften ut, og varmen ledes ut via materialet i liner og hanske. Fryser du, kjøp en hummerhanske. Hansker ER kalde. Hummerhanske eller vott er det som virker fordi de er mer romslige og har mindre overfalte mot luften utenfor. Hestras "over strap" vott er nok det ultimate. Alle vet jo hvor godt skotrekk virker når det er kaldt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...