Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Bodenloppet 2016


Antonio

Recommended Posts

Ser ut att bli kallt! Men dom brukar ju köra! Banan är ju en av de plattare så många kommer säkert ta möjligheten att staka. Dock kommer man knappast förlora någonting på att köra med fästvalla. Receptet till framgång blir följande;

1. En bra kallföresskida med fin grundstruktur.

2. Glid Vauhti LF grön alternativ Start SG8/LF8 (glöm HF-produkter).

3. Redcreek -5/-20 struktur (går alltid bra i boden)

4. Fästvalla rode blå super (bra fäste och glider fint i kallföre) 

Link to comment
Share on other sites

Spåret håller väldigt bra kvalite. Kommunen har en ny pistmaskin så Pagla har bättre spår än någonsin. Gott om snö är det oxå.

Köttsoppa serveras till alla åkare utan extra kostnad efter loppet. Sportdryck varje 5km.

Att det är gott med soppa efter loppet

Link to comment
Share on other sites

Ser ut att bli kallt! Men dom brukar ju köra! Banan är ju en av de plattare så många kommer säkert ta möjligheten att staka. Dock kommer man knappast förlora någonting på att köra med fästvalla. Receptet till framgång blir följande;

1. En bra kallföresskida med fin grundstruktur.

2. Glid Vauhti LF grön alternativ Start SG8/LF8 (glöm HF-produkter).

3. Redcreek -5/-20 struktur (går alltid bra i boden)

4. Fästvalla rode blå super (bra fäste och glider fint i kallföre) 

Tack för tipset!

 

Men hur ser du på det hela med föroreningar i spåren som det skrivs om i "Bra Glid"? Där påstår författaren att det nästan alltid uppstår en ansenlig mängd föroreningar i spåren i ett långlopp. Med en smutavstötande valla såsom Swix Marathon skulle det här kunna undvikas bäst och därmed ge bättre glid. Med det gäller kanske också för en grön valla som är väldigt hård i sig.

Link to comment
Share on other sites

Hårdheten på vallan är viktigare än flourhalten då temperature börjar närma sig -15 grader. Luftfuktigheten är låg och den smuts som kommer finnas i spåren är obefintlig kontra om det är ett varmare före. Om man ändå vill ha någon form av HF på skidorna så skulle jag föreslå en topping fluid/pulver på ovan nämnda förslag.

Link to comment
Share on other sites

Jag fick bryta, bindningen gick av vid ca 25km. Skidorna gick väldigt bra. Bra fäste och bra glid. Det var riktigt surt när skidan for till skogs och jag såg att delar av bindningen satt kvar på skon. Hade väldigt bra dagsform också, hängde med åkare som jag inte brukar ha en chans emot.
Link to comment
Share on other sites

Dessutom 1 minut till godo till led 1. Tycker sista 2 årens seedning på Bodenloppet varit aningen för tuff. Verkar som de inte tar speciellt mycket hänsyn till att det ofta är svinkallt, och dessutom nysnö som det varit sista två åren. Eller är det bara jag som känner så?
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...