Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Väder & vallanojatråd Vasaloppet 2016


Snakemountain

Recommended Posts

  • Replies 268
  • Created
  • Last Reply

Så sant men tidig start på tråden med mer än en månad kvar

Accuweather visar ingen större kyla så risken för mildväder gäller väl även i år? Som alltid... Glidvallningen blir nog som tidigare för mig, HF Marathon helt enkelt. Fästvallningen och att hålla mig frisk är mina nojjor.

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha åkt en hel säsong med diverse seedningslopp förra året med bra fäste och glid kom jag till Dalarna med självförtroende.

Testade och hittade riktigt bra fäste som inte sög glid (rode T-line multigrade). Årets enda bortvallning kom ändå den söndagen med ett för tjockt lager som låg och sög glid. Blev omåkt av alla och tappade helt orken när jag försökte hålla samma tempo som de andra. Stum i evertsberg och en "kliv kliv överlev" mentalitet i mål. Två Vasaloppet med 18s differens i mål måste väl vara något rekord?

 

Hur som helst ligger den bortvallningen i bakhuvudet och nu nojjar jag för årets drabbning.

Link to comment
Share on other sites

2 dagar gammal finkornig snö, 5-8 grader kallt. Rätt struktur på kallföresskidorna. Gott stavfäste med L97 trugor. Blå rex olympico HF+swix FC7 glid. Fäste: Toko grön grunnvalla, Swix v40 mellanlager, VR 40/45 åklager. Medvind. Stark hela vägen. Inga skavsår ock blåsor. Rätt kläder, mat ock drycka. Medalj från led 5... God mat i Mora... Hmm.

 

Link to comment
Share on other sites

Grått å slaskigt, usch så de ser ut.

Har aldrig åkt vasaloppet men är nog intresserad, men tor jag sparar det tills vi får en riktig vinter...

 

Ordnas långlopp här i helgen, varit plusgrader i flera dagar och regn men till torsdag lovas minusgrader. Vi har inte en smula snö kvar på åkrarna, men de tycks vara envisa och satsar ännu på att fixa det. Som allternativ hade man nu tydligen funderat på ett elljusspår i närheten, förvisso en fin bana man nyligen haft finska mästerskapen på men kan bli tråkigt att snurra 15 varv på den....

Link to comment
Share on other sites

Att vintern varit sådär säger ju inte så mycket om hur spåren på 6/3 blir. Allt avgörs ju sista dagarna. Vintern 2011-2012 var inte anmärkningsvärt bra även om man kan tro det med tanke på rekordtiderna som blev.

Rekordtider sätts väl inte när det är som "vintrigast" utan snarare när det är dålig vinter med mycket omväxlande töande och kallt.

Link to comment
Share on other sites

Jag vill nog gärna tro att minusgrader och snö i Januari-februari är det säkraste för att få bra tävlingsförhållanden. 2012 gav personbästa på tid men ej placering. Medaljen blir ju enklare med 2012 förhållanden men inte placeringen. Mina ben är starkare än armarna
Link to comment
Share on other sites

Just nu oroar jag mig för om det blir något Vasalopp alls. Varit plusgrader och regn i stort sett dygnet runt här i trakterna kring spåret sen i fredags. Konstsnön är ju snart fixad till Vasslan men jag törs inte tänka på hur det ser ut på myrarna. Snart två veckor till det drar igång. Kan tänka mig att det dras igång en krisplan snart. Sett illa ut förr och det har ordnat sig men nu vet i tusan. Man hoppas ju iaf. 

 

Vad tror ni? Blir det nåt?

Link to comment
Share on other sites

Just nu oroar jag mig för om det blir något Vasalopp alls. Varit plusgrader och regn i stort sett dygnet runt här i trakterna kring spåret sen i fredags. Konstsnön är ju snart fixad till Vasslan men jag törs inte tänka på hur det ser ut på myrarna. Snart två veckor till det drar igång. Kan tänka mig att det dras igång en krisplan snart. Sett illa ut förr och det har ordnat sig men nu vet i tusan. Man hoppas ju iaf. 

 

Vad tror ni? Blir det nåt?

Om jag ska vara helt ärlig är jag inte speciellt orolig, det ser ut som att det drar in snö över Vasalopps spåret nu när vi får regn nere i Västmanland, dock behöver det komma väldigt mycket snö, och några minusgrader, för att det ska bli ett bra lopp... 

Link to comment
Share on other sites

Det lär väl vara bra tjäle längs spåret om de hängde med och preparerade innan den ganska långa kallperioden vi hade här tidigare. Då ska det ju inte så mycket till innan eventuellt ytvatten fryser ihop.

Precis, de har en bra grund att stå på iaf.

Någon dm till med snö och lagom många minusgrader så kan det bli ett riktigt "behagligt" lopp att genomföra!

Link to comment
Share on other sites

Jo när det väl fryser på blir det ju en kanonbra botten. Och sen är det väl bara att hoppas att det kommer en dm eller två. Visst blir det bra då absolut.

 

Nu när jag varit ute på en löprunda 10 km från spåret och sett att skoterleder och skidspår består av is, gräs, vatten och grus och regn och smältvatten rinner i bäckar efter vägarna. Då är det lätt att vara pessimistisk.

Det är klart att vad än Vasaloppsledningen säger de närmaste dagarna så är läget inte bra, allt annat är hittepå. Ska försöka ta mig ut och kolla läget lite efter spåret i morgon tänkte jag.

 

Positiva nyheter är att det bara är en plusgrad nu och att det har snöat på höjderna runtom i trakten idag  :)

Edit: Hur f-n citerar man?

Link to comment
Share on other sites

Jo när det väl fryser på blir det ju en kanonbra botten. Och sen är det väl bara att hoppas att det kommer en dm eller två. Visst blir det bra då absolut.

 

Nu när jag varit ute på en löprunda 10 km från spåret och sett att skoterleder och skidspår består av is, gräs, vatten och grus och regn och smältvatten rinner i bäckar efter vägarna. Då är det lätt att vara pessimistisk.

Det är klart att vad än Vasaloppsledningen säger de närmaste dagarna så är läget inte bra, allt annat är hittepå. Ska försöka ta mig ut och kolla läget lite efter spåret i morgon tänkte jag.

 

Positiva nyheter är att det bara är en plusgrad nu och att det har snöat på höjderna runtom i trakten idag  :)

Edit: Hur f-n citerar man?

Tråkigt att höra, dock är det tag kvar innan man ska stå på startlinjen, hoppas på bättre förhållanden än förra året...

Som du sa, det ser ut som att det har snöat på lite högre höjd. Ser även ut som att det kommer lite blötsnö i Sälen och dess närhet nu? Bara det är bra förhållanden mellan Sälen och Oxberg är jag nöjd, mellan Oxberg och Mora är det iaf konstsnö :)

 

Bara att trycka på "svara" under själva inlägget så citerar du ett inlägg!

Link to comment
Share on other sites

Tråkigt att höra, dock är det tag kvar innan man ska stå på startlinjen, hoppas på bättre förhållanden än förra året...

Som du sa, det ser ut som att det har snöat på lite högre höjd. Ser även ut som att det kommer lite blötsnö i Sälen och dess närhet nu? Bara det är bra förhållanden mellan Sälen och Oxberg är jag nöjd, mellan Oxberg och Mora är det iaf konstsnö :)

 

Bara att trycka på "svara" under själva inlägget så citerar du ett inlägg!

 

Ja läget var ju likadant 2007 och då löste det sig med några snöfall veckorna innan. Vore på tiden med ett lopp i fina förhållanden.

Snöblandat i Älvdalen men myrarna ligger ett par hundra meter högre ö.h. så det kan mycket väl vara blötsnö där.

 

Tack! Krånglade med inställningarna i datorn men nu funkar det!

 

Link to comment
Share on other sites

2007 var mitt premiärår... kan inte minnas att det var speciellt bra...

Någon enstaka minus vid start, spår som föll samman snabbt etc. Låter i och för sig som ett klassiskt Vasalopp och det fanns ju snö i terrängen åtminstone.

 

Jag hoppas nog på kallare än så, gärna minus hela loppet! Dessutom gillar jag inte att valla för övergång mellan minus och plus :)

Tänk minus 10 och blå himmel :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...