Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Bessemerloppet 2016


ablearcher

Recommended Posts

  • Replies 154
  • Created
  • Last Reply

Funderar seriöst på att köra blanka skidor, är VL 4 gränsar till VL 3. Körde Bessemerloppet för 3 år sedan och det var samma upplägg då, med varmgrader...där jag lämnade in och de beslöt att lägga på klister....vilket gjorde att mitt pulverglid blev kasst då klistret drog ut över glidzonen....vilket gjorde att jag stakade 99 %...

 

Så vad tror ni med nya bansträckningen om att staka runt för en VL 4-åkare?

Link to comment
Share on other sites

Bessemerloppet-arrangörernas tips på fejan utlagt ca kl 16 idag:

FREDAG

Väder fredag em: Mulet och +1 grad i luften. Snön är fortfarande kall och grov i strukturen och mestadels i form av konstsnö.

Valla-tips för fredagskvällen:

Grundvalla som med fördel värms in i skidan för att få fästvallan att sitt fast på skidan i den grova snön. Avsluta med Swix VR50 toppad med VR62.

 

LÖRDAG

Prognos för lördag morgon: Noll-gradigt och ev. nysnö

Samma vallnings-rekommendation som för fredag gäller även på lördagen.

 

SÖNDAG

Prognos för söndag: Runt noll grader och 2-5 cm snö.

Vallningstips för Bessemerloppet är:

Grundvalla och fästvalla i form av VR50 täckt av VR65.

Alternativt Toko: Grundvalla Grön base vax och fästvalla Röd burk-valla täckt med Gul burk-valla.

Link to comment
Share on other sites

Jag är rädd för att de kommer att ändra rekommendation till klister.....känner igen detta mönster från 2013. Där de gick från burk till klister-tips. 

 

Så här summerade jag tydligen det loppet. :) 

 

"Bessemerloppet, 99,99 % stakning, lämnade in skidorna för fästvalla men inte ens klister och kallvallatopping löste fästet. Så det var bara att staka, staka och sen staka lite till. "

Link to comment
Share on other sites

Funderar seriöst på att köra blanka skidor, är VL 4 gränsar till VL 3. Körde Bessemerloppet för 3 år sedan och det var samma upplägg då, med varmgrader...där jag lämnade in och de beslöt att lägga på klister....vilket gjorde att mitt pulverglid blev kasst då klistret drog ut över glidzonen....vilket gjorde att jag stakade 99 %...

 

Så vad tror ni med nya bansträckningen om att staka runt för en VL 4-åkare?

Ska gå fint. Jag kommer själv köra blankt och är VL4 åkare. Precis som du stakade jag 99% av förra årets lopp pga dåligt fäste. Och det gick bra bortsett från blixtabackarna, men se är ju inte med i år. Enda jobbiga backen som jag ser det är sista backen innan vänstersvängen in på stadion. Bara låta mage och ben pumpa på helt enkelt:-)

Link to comment
Share on other sites

Jag är rädd för att de kommer att ändra rekommendation till klister.....känner igen detta mönster från 2013. Där de gick från burk till klister-tips. 

 

Så här summerade jag tydligen det loppet. :)

 

"Bessemerloppet, 99,99 % stakning, lämnade in skidorna för fästvalla men inte ens klister och kallvallatopping löste fästet. Så det var bara att staka, staka och sen staka lite till. "

Jag körde också 2013, hade lagt burk och orkade inte panikklistra innan start som många andra. Noll fäste första varvet och knäckte en skida efter 10 km. Hasade mig igenom första varvet och bytte till brorsans flickväns morsas gamla skidor med spann för en 30 kg lättare åkare vid varvning. Pangfäste efter det och kunde åka som vanligt sista två varven. 

Link to comment
Share on other sites

Jag noterar att "experter" ofta sätter stor vikt vid att vara på plats och känna på snön och spåren och testa osv osv. Men jag vill ju inte ha skidor som funkar innan loppet. Jag vill ha skidor som funkar under loppet. Dvs när x antal hundratal eller tusental åkare har passerat i samma spår och polerat snön.

 

De lopp som jag har erfarenhet av när det gäller snöfall och ca 0 grader så har typ ingen vad jag hört varit nöjd om man gått på vallafabrikatens tips eller lämnat in på vallaservice.

 

Förutom rode-varianten i tidigare post så överväger jag tejp.

 

EDIT: Men nu har yr helt plötsligt tagit bort all nederbörd från söndagsprognosen.. dags att tänka om..

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...