Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Åkulla Skimaraton


mackilroj

Recommended Posts

Det väntas bli kallare väder fram till loppet på sön men jag undrar hur mkt senaste regn och töande har påverkat spåren? Finns det mkt smuts? Körde loppet senast 2014 på blanka skidor vilket var tur när halva skogens grenar etc låg i spåret. Detta året vill jag ha fäste, hur resonerar ni andra ang fästet?
Link to comment
Share on other sites

Det väntas bli kallare väder fram till loppet på sön men jag undrar hur mkt senaste regn och töande har påverkat spåren? Finns det mkt smuts? Körde loppet senast 2014 på blanka skidor vilket var tur när halva skogens grenar etc låg i spåret. Detta året vill jag ha fäste, hur resonerar ni andra ang fästet?

Jag körde där senast i söndags och då var spåren väldigt hårt åtgångna av regn och mildväder. Ganska tunt lager konstsnö och väldigt isigt. Dom lägger ut det sista av den sparade snön och kanske tillverkar lite mer nu när det är minusgrader, men svårt att säga om de kan få någon bra kvalitet på spåren. Spåren var väldigt smutsiga i söndags.

Link to comment
Share on other sites

Det är lite omgjort sen förra året. Det är en helt ny Backe vid gamla pulkabacken precis innan starten.

Den backen är kort o brant. Men ni som tänkt köra utan fäste får bara springsaxa den.

Kan vädret hålla vad det lovar, så kan det bli en snabb o rolig tävling.

Angående seedning så borde det bli led 1 på vinnaren o kanske någon till.

Link to comment
Share on other sites

Jag har varit i Åkulla och åkt idag. Snön är fin. Inte kritvit men absolut inte smutsig. Det är ett kortare parti där det finns lite barr sedan tidigare mildväder men det är ihopblandat med snö och jag tror inte det skall vara någon fara för att det skall fastna en massa i klister.

 

Den nya backen för året är som Jerker beskrivit ganska kort och brant. Tror att den ganska snabbt kommer bli söndersaxad imorgon.

 

För er som är starka nog att staka 42 km är det inget att tveka på, det är blanka skidor som gäller. Jag körde blankt idag så jag testade aldrig fäste. Snön är mycket grovkornig och under den snön dem har fräst upp är det förmodligen is så sannolikt krävs det klister (skulle tippa på lila eller universal) för bra fäste. Möjligtvis täckt klister men jag skulle i så fall vänta med att täcka tills jag testat på plats imorgon.

Link to comment
Share on other sites

Jag har varit i Åkulla och åkt idag. Snön är fin. Inte kritvit men absolut inte smutsig. Det är ett kortare parti där det finns lite barr sedan tidigare mildväder men det är ihopblandat med snö och jag tror inte det skall vara någon fara för att det skall fastna en massa i klister.

 

Den nya backen för året är som Jerker beskrivit ganska kort och brant. Tror att den ganska snabbt kommer bli söndersaxad imorgon.

 

För er som är starka nog att staka 42 km är det inget att tveka på, det är blanka skidor som gäller. Jag körde blankt idag så jag testade aldrig fäste. Snön är mycket grovkornig och under den snön dem har fräst upp är det förmodligen is så sannolikt krävs det klister (skulle tippa på lila eller universal) för bra fäste. Möjligtvis täckt klister men jag skulle i så fall vänta med att täcka tills jag testat på plats imorgon.

Tror du verkligen dom kommer låta banan gå över den backen? Den kommer ju bli helt söndertrampad efter 15 varv och 200 åkare.

Link to comment
Share on other sites

Spåren höll hela tiden. Stavfästet var toppen hela tiden oxå.

Skall bli riktigt intressant att se seedningen nu när elit åkare Henrik Alm var med.

Några 10min intervaller lär det säkert inte bli tal om. Troligen 6-8 min iallafall upp till led 5 sen blir det nog 10.

Hittills så har seedningen kommit ut på tis förmiddag. Hoppas det blir så nu oxå.

Link to comment
Share on other sites

Spåren höll hela tiden. Stavfästet var toppen hela tiden oxå.

Skall bli riktigt intressant att se seedningen nu när elit åkare Henrik Alm var med.

Några 10min intervaller lär det säkert inte bli tal om. Troligen 6-8 min iallafall upp till led 5 sen blir det nog 10.

Hittills så har seedningen kommit ut på tis förmiddag. Hoppas det blir så nu oxå.

Möjligtvis mindre antal minuters skillnad mellan vinnarens vl0 tid ner till led 1, därefter borde det bli 10 min skillnad så har det varit på alla tidigare lopp i vinter även om de varit betydligt kortare än 42km.

Link to comment
Share on other sites

Det var väldigt bra förhållanden, några grader kallt på morgonen och hårda fina spår. Mot slutet lite sladdriga såklart och branta backen blev sockermos efter ett varv men i övrigt toppenförhållanden.

Körde klister Rode violet special och KR30 blandat, superfäste och superglid (stålsickel och rill).

Mitt första seedningslopp, ska bli spännande och se vad tiden räcker till :) borde vara 10 min/led eftersom nästan alla andra lopp har det. Vet inte vad det innebär för loppets klassning när vinnaren är så överlägsen, någon som vet hur de tänker när de sätter en seedningstabell?

Link to comment
Share on other sites

Min gissning

Led 0. 1:53

Led 1. 1:59

Led 2. 2:07

Led 3. 2:15

Led 4. 2:25

Led 5. 2:35

Led 6. 2:45

Led 7. 2:55

Led 8. 3:10

Led 9. 3:25

Känns hårt men, seedning i Åkulla

Har aldrig varit snäll.

Tycker din inledning är bra och tror på samma tidsavstånd som på Grotfallsrundan ;) Som sagt så kan det vara hårt med seedningen i Åkulla men denna gången (kanske första någonsin ?) som en VL0 åkare vinner.

Led 0 1:53

led 1 1:59

led 2 2:05

led 3 2:15

led 4 2:25

led 5 2:35

led 6 2:45

led 7 3:00

led 8 3:15

led 9 3:30

Link to comment
Share on other sites

Extra backen la nog till kanske 20-30s per varv för mig iaf. Mycket fint lopp annars. Känns som en rätt snäll seedning iaf jämfört med Västgötaloppet. Kommer tillbaka nästa år :)

Seedningen var väl inte benhård men det ska den inte vara om en vl0 åkare vinner. Västgötaloppet var nånstans mellan 38-40km från olika rapporter så där kan man lugnt säga att de hade en snäll seedning.
Link to comment
Share on other sites

Ja Västgötaloppet var 2km kortare (åkte samma bana på Ulricehamnsloppet och då var det 40,22) men väger man in 5min tuffare seedning per led och i mitt tycke en mycket mer kuperad och utmanande bana så tycker jag nog Åkulla var snällare. Sen har ju alla olika styrkor och det är det ju alltid svårt att jämföra när man inte personligen kan vara på två ställen samtidigt.

 

Edit: Såg nu att Västgötaloppet Motion av någon oförklarlig anledning hade 5min snällare än tävlingsloppet så där kan jag nog tycka att de kanske var mer likvärdig bedömning. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...