Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Gruskorn i spåret vid snöbrist kommunens fel?


Niklas

Recommended Posts

Spårhållare får väl ställa krav på att de som åker i spåret har en tilläggsförsäkring då. 1500 kr/halvår eller vad det nu landar på. Då är det ju ingen "friskrivning" som advokaten verkar anse ogiltig. Vilka hjältar.

 

Men nog borde Kalix kommun kunna jämna till underlaget relativt enkelt om det är så illa som sägs.

Link to comment
Share on other sites

Europa (o Sverige) har väl apat efter, med viss eftersläpning, USA i ganska många avseenden, så varför inte. - Tyvärr apas främst, eller enbart, det efter som är dåligt med USA, inte det som är bra...

 

Det finns en del spridda (lyckligtvis, än så länge, inget "systematiskt") rättsfall (bla från Norge. Sverige o Norge är mkt lika juridiskt) där mkt ansvar lagts på den som står för anläggningen. - Bla i Stryn i Norge, sommarskidåkning, var det en åkare som åkte utanför markerad pist, ner i en glaciärspricka. Det ansågs vara anläggningens fel, varefter de gick i konkurs...

 

Trist om det skulle nås ens fragment av framgång med denna talan, då är det bara att lägga ner många skidspår. - Men tror inte de når ngn framgång., men synd det skall ta energi o resurser från kommunen, som de istället kunde lagt på tex skidspåren...

Link to comment
Share on other sites

Pengar styr... det finns många exempel där jusister tjänar pengar på saker som i samhällets stora hela är omoraliskt men har stöd i juridiken.

 

Helt enkelt så att allmännt rättsmedvetande inte efterlevs av jurister eller i det här falet dessutom en skidåkare.

Självfallet ska man kunna ge kritik på ett skidspår eftersom grus/sten i skidspåren beror på antingen att det fattas snö (då finns det antagligen heller inga spår) eller så har man dragit upp eller med sig sten i spåret. Så behöverman inte göra med skidspår.

 

Men det är ju ofta så att om man ser namnet på en kändisadvokat så kan man föutsätta att personen är skyldig till brottet men troligtvis slipper straffet... För mig är kändisadvokat lika med att man erkänenr sig skyldig :)

 

Fast visst blir man lite förbannad... om någon fixar skidspår ska man vara tacksam snarare än snyltare... jag tycker så illa om alla dessa "jag ska ha" personer :(

Link to comment
Share on other sites

Att jag inte tänkte på detsamma när jag fick en reva under ett VL!!! Ett år då de lagt konstsnö från Hemus ungefär. En sten måste följt med i konstsnö. Tror ni man kan stämma VL sisådär 5 eller 10 år i efterskott??? ;)

Den här typen av hatbrott (att blanda sten i konstsnön måste ju räknas som hatbrott) lär ju ha rätt lång preskriptionstid så det borde nog gå... ;-)

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Ett typiskt norrlandsproblem, här i söder gnäller vi inte över lite grusblandad snö, vi är glada att ha någon snö att åka på överhuvudtaget.. Man får anpassa utrustning efter underlaget.

(Bortsett från om den finns på insidan av Skidome efter att ha erlagt snordyrt spårkort)

Håller med, de vet väl inte vad "fulskidor" är för något.

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på hur mycket det kostar att få ett random mönster inslipat med sten när man lämnar in skidan för ny struktur, borde det väl snarare ses som en anledning till att höja spåravgiften att man får skidan slipad när man åker i spåret?

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på hur mycket det kostar att få ett random mönster inslipat med sten när man lämnar in skidan för ny struktur, borde det väl snarare ses som en anledning till att höja spåravgiften att man får skidan slipad när man åker i spåret?

Dessutom en ekologisk naturprodukt. Borde vara dyrare.

Link to comment
Share on other sites

Jag fattade det som det var en kommunal anläggning öppen för allmänheten utan några spåravgifter.

 

Men flyttar man över frågan till en kommersiell anläggning med konstsnö kanske svaret inte är lika självklart att det är åkarens ansvar

att se till att dennes utrustning inte skadas. Om jag erlagt spåravgift, men erbjuds ett underlag med stenar och grus, skulle jag kunna kräva ägaren till anläggningen på de skador jag åsamkats av den dåliga spårkvaliten ?

Link to comment
Share on other sites

Jag fattade det som det var en kommunal anläggning öppen för allmänheten utan några spåravgifter.

 

Men flyttar man över frågan till en kommersiell anläggning med konstsnö kanske svaret inte är lika självklart att det är åkarens ansvar

att se till att dennes utrustning inte skadas. Om jag erlagt spåravgift, men erbjuds ett underlag med stenar och grus, skulle jag kunna kräva ägaren till anläggningen på de skador jag åsamkats av den dåliga spårkvaliten ?

Knappast, men kanske pengarna tillbaka vore rimligt.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle inte acceptera en grusblandning om jag först betalat 70 kr i spåravgift, förutom möjligen under de sista desperata veckorna innan VL.

Hur mycket jag betalar till de kommunala "gratisspåren" via skattesedeln har jag inte tagit reda på.

Vad gäller tävlingar betalade jag visserligen en bra slant för Engelbrektloppet där de skrapat ihop all snö de hittade i hela Norberg, inklusive gruset och lagt i spåren. Skidorna var välrillade efteråt.

Om det varnas i god tid för grusiga spår så man inte kommer där med finskidorna tycker jag det kan vara acceptabelt, men när det nämns i högtalarna först minuterna innan startskottet går tycker jag det är för sent för att man ska vara helt nöjd. Steget till att kräva ersättning är trots det väldigt långt.

Link to comment
Share on other sites

Det man betalar för är väl mängden snö som preparerats?

Inte mängden grus...

 

Givevis finns det anledning att ha koll på spårkvaliteten, jag trodde att alla (i södra Sverige som faktiskt inkluderar rätt så många spår) kollar innan de åker... inte litar på anläggningens oftast väldigt generella beskrivning.

Jag har grusskidor och finskidor, två par alltså och är rätt så noga med att kolla vid både träning och tävling vilka som ska användas...

Det räcker ju ett gruskorn på fel ställe vid varvbana... 40 varv ger många repor :)

Så noggrann koll både innan och under åkning, man får lyfta på skidan där det ser illa ut...

 

Men inte blir det skadeståndskrav för det... mer en tanke om att det är skönt att det finns folk som jobbar med att ge snömängden till mig!

För skattsedel eller ej så är det inte många med timlön som jobbar med det även om det sponsras av skattsedeln. Man kan göra jobbet olika bra men det är upp till oss skidåkare att välja att gå dit... ingen mänsklig rättighet helt enkelt men en service medplus och minus.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...