Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Positionering?


Davidssoneddie

Recommended Posts

Ett tips kan vara att limma trugorna ordentligt med rätt sorts smältlim. Jag misstänker att många avtrampade trugor i VL orsakas av att folk inte har koll och tar vanligt classe-lim eller liknande. Men det är för hårt för att limma stavar. Jag tog classe-pickan med "cotech" limstavar en gång av ren bekvämlighet när jag skulle byta trugor inför träning. Det höll några träningspass men sedan kunde jag vrida av trugorna med handkraft utan värme. Inget man skulle vilja rejsa med.

Intressant, vad för typ av smältlim skulle du rekomenderat?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 54
  • Created
  • Last Reply

Jag köpte omonterade rålängd av TP för många år sedan och la han med en värmeljushylsa med lim. Det var gulaktigt halvtransparent och mycket mjukare än Cotech. Har funkat för mej bla 5 VL då jag startat i alla led från 3 till 6.

 

Numera har han Skigo stavsmältlimsstavar i webshoppen och de ser färglösa ut på bliden. Men TP skulle väl knappast byta till något sämre än det han hade 2007.

 

Kuzmin rekommenderar Biltema artikel-nr 36908.

 

Skistart och Huselius har smältlim också som är utprovat för att funka till stavar.

 

Handlaget vid montering har också betydelse. Såhär gör jag:

 

-Värm bort i en kopp hett vatten.

-Rengör vid behov om det är skitigt eller om du har gammalt dåligt lim sedan tidigare.

-applicera lim i trugan och på stavspetsen.

-sätt på trugan och vrid runt några varv så att du får ordentlig vätnig av ytorna med limmet.

-ta av trinsen igen och värm lite extra med varmluftpistolen på stavspetsen.

-sätt på igen med varm stavspets och vrid direkt till rätt riktning på trugspetsen.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, min teori och praktik är att låta armera gammalt kvarvarande smältlim med eventuellt kvarvarande skräp och sandkorn, sedan toppa med lite nytt smältlim ovanpå, dvs "lånat" lim från dagis eller något närliggande museums skaparverkstad för barn. Gäller det rullskidspetsar har det blivit naturbyten med inkilade träflisor/grässtrån istället för smältlim. Har nog aldrig tappat en truga. Peppar, peppar ... kanske bara tur?

Link to comment
Share on other sites

När det gäller rullskidsspetsar så limmar jag aldrig... min truga är anpassad efter staven och behöver värmas för att kunna träs på, det räcker och jag har aldrig tappat en rullskidssholk. När det gäller snötrugan så har jag aldrig bytt... men där finns det ju en anledning till lim eftersom trugan kan "sitta fast" i snön och har risk att dras av, något som knappast inträffar med en rullskidsstav på asfalt.

 

Men kanske långt ifrån trådens syfte?

 

Det vete tusan o man blivit klokare av alla diskussioner men jag vågar nog inte ta till höger med risk för den brantare backen utan tar nog vänster som tidigare gånger, i fyran hoppas jag på hyfsat flyt uppför backen ändå.

Link to comment
Share on other sites

bra, tack. - Spelar det ngn roll för limmets hållfasthet om det värmts och kylts flera ggr? - tex om man trixar med att få trygan att sitta rakt o tvingas värma igen för att få den att lossna som man kan vrida rakt den

Om det går trögt när du vrider så innebär det att du skjuvar limförbandet vid en temperatur som är väsentligen under den appliceringstemperatur limmet är avsett för. Det borde innebära en försvagning. Kanske inte fatalt men jag ser ingen anledning att chansa om man ska åka vl. Om nedersta biten av stavröret är hyfsat varmt så svalnar limmet inte så snabbt så då kan man fixera trugan i rätt position medan limmet fortfarande har en ok temp.

 

Upprepad värmning känner i.a.f. inte jag mig orolig för.

Link to comment
Share on other sites

Känns ändå skönt att veta att man valde rätt i sin strategi :)
Jag har ju bestämt mig för vänstersidan...

 

Lite fatalist så kanske jag fortfarande är nervös inför loppet men det blir ju som det blir ändå och jag kommer att vara trött som vanligt någonstans innan Risberg ;)

 

Nu är det ju så att man fortfarande kan diskutera vilket spår man ska välja och detta blir ju en ny komponent!

Visst borde det stopppa up högersidan i starten något? Om alla ska mer rakt fram utan avlastning till höger?

Kanske ska man dra sig mer åt vänster i spåren redan vid utläggningen av skidor?

Link to comment
Share on other sites

Är skillnaden bara att dom spärrar högersidan?

Utan att bredda vänstersidan?

I så fall kanske bra för led 8-10 men inte för mellanleden, är min spontana reaktion.

Ingen breddning av vänster sida vad jag förstår.

Lite nyfiken bara, hur menar du att det ska gynna led 8-10 men inte mellanleden?

 

Den snabbaste sidan varierar väl lite från år till år beroende på att folk klurar, tänker och byter strategier varje år, precis som vi gör här i denna tråden ;-)

 

Mitten borde ju vara det säkraste valet. Inte det snabbaste kanske, men heller inte det långsammaste. Mellanmjölk helt enkelt...

Link to comment
Share on other sites

Äh, jag har kommit på att det enklaste blir att jag åker halvvasan o seedar mig till elitledet, väl där kliver jag in 07:55 o föser undan Eliassens skidor o ställer mig där. - problem solved. (om jag iofs inte blir nerkörd i snön på startgärdet eller i backen; undrar vad man skall ha för fästvalla för att få fäste på mig)

Link to comment
Share on other sites

Ingen breddning av vänster sida vad jag förstår.

Lite nyfiken bara, hur menar du att det ska gynna led 8-10 men inte mellanleden?

Den snabbaste sidan varierar väl lite från år till år beroende på att folk klurar, tänker och byter strategier varje år, precis som vi gör här i denna tråden ;-)

Mitten borde ju vara det säkraste valet. Inte det snabbaste kanske, men heller inte det långsammaste. Mellanmjölk helt enkelt...

Mitten i den senaste diskussionen låter som krock med dungen? Antingen vänster eller höger

Sedan är det empiriskt bevisat i de nio senaste loppen att kanterna är långsammare i början.

Så mitten av antingen höger eller vänstervalet gällde tills denna nyhet....

 

Dessutom så gäller nog olika regler beroende på när man startar... Vid snöfall vill man inte vara först i spåret.

Link to comment
Share on other sites

Knappen och Jonzzon79 vi står i samma led och vi borde lägga upp en gemensam strategi för hur vi ska tackla det första hindret.

Nu när höger altenativet är borta så återstår mitten och vänster.

Jag tror jag kommer vilja placera mig 5 spår in från vänster för att få eventuella möjligheter att skifta riktning smidigt.

 

vore trevligt att komma upp i rygg på led3 ganska omgående faktiskt.

Link to comment
Share on other sites

Positioneringen består i flera moment...

Först vilket spår man väljer innan start och sedan vart man siktar att nå backen...

 

När vi pratat mitten eller vänster tidigare har jag mest syftat på backen och där är det mitten av vänstersidan som gäller för mig. Jag tror inte att diskussioner om detta på Skidforum ändrar förhållandena så mycket att det är en dålig taktik :)

 

När det gäller var jag startar på startgärdet... OK förutsatt att det inte blir sjöar och liknande som kan störa strategin så tror jag mer på strax till höger om mitten men jag låter det vara osagt tills nästa vecka då jag vet mer...

Hur många kommer att stå i fyran eller framför?

 

Jag tänker inte staka ikapp 3:an jag hoppas att kunna hänga med i tempot ett tag men lär inte klara att behålla led 4 till nästa år. Min generella inställning är att seedningslopp är snällare än Vasaloppet på att ge startled.

Så lycka till Eddie men jag hänger inte på dig att försöka komma ikapp 3:an :)

Jag tror att det är en del "stakare" på vänstersidan och lite extra fart där man försöker öka lite och svänga in mot mitten mot slutet av startrakan, på bilderna ser man att vänstersidan är något tunnare i de första leden pga den längre vägen.

När jag inte orkar staka fort så ska jag inte blanda mig i hetsen på vänstersidan...

Link to comment
Share on other sites

Okej, så det kommer flöda bättre eftersom propparna kommer tidigare. Spontant känns det som att det kommer ge mindre möjligheter till att påverka så mycket väl i backen utan man får rätta sig i ledet och hoppas det var rätt (och hoppas på inga eller få vurpor framför).

 

Så nya 10000-kronorsfrågan är vilket led går snabbast. Och förmodligen är svaret tvärt om mot vad fårskocken gör, så vad gör den?

Link to comment
Share on other sites

Okej, så det kommer flöda bättre eftersom propparna kommer tidigare. Spontant känns det som att det kommer ge mindre möjligheter till att påverka så mycket väl i backen utan man får rätta sig i ledet och hoppas det var rätt (och hoppas på inga eller få vurpor framför).

 

Så nya 10000-kronorsfrågan är vilket led går snabbast. Och förmodligen är svaret tvärt om mot vad fårskocken gör, så vad gör den?

Elitledet går snabbast! Får jag 10000 kr nu...?;-)

Link to comment
Share on other sites

Nu när de plockar bort höger sida inbillar jag mig att det mer kommer handla om tur och helt enkelt slippa strul som fall och stavbrott i flocken framför en själv. Eller tänker jag fel?

För det borde väl rimligtvis inte vara någon större skillnad vart man positionerar sig nu när det bara är "en fil". Dvs om folk ställer sig jämt fördelat i resp led. Fast det lär väl knappast ske å andra sidan:-)

Link to comment
Share on other sites

Ingen breddning av vänster sida vad jag förstår.

Lite nyfiken bara, hur menar du att det ska gynna led 8-10 men inte mellanleden?

 

Den snabbaste sidan varierar väl lite från år till år beroende på att folk klurar, tänker och byter strategier varje år, precis som vi gör här i denna tråden ;-)

 

Mitten borde ju vara det säkraste valet. Inte det snabbaste kanske, men heller inte det långsammaste. Mellanmjölk helt enkelt...

Den relevanta jämförelsen är med åren 09-13 dvs efter breddnigen (som gjordes efter vl 08) och då det inte varit sjö på gärdet. Under dessa år har min startposition varit 4/3/4/DNS/6.

 

Har gått till höger alternativt slickat högerkanten på vänstersidan.

 

Led 3-4 är inte för kreti och pleti. Man är väl ingen fantom kanske men man måste iaf "kunna åka skidor" annars hamnar man inte där. Högersidan är då en väldigt värdefull avlastning för den bredare vänstersidan så länge som alla har kapaciteten att gå med spetsarna framåt eller möjligen bara lite "smalsax", och stavarna nära kroppen.

 

Tar man då bort högeralternativet så kommer gränsen för att drabbas av rejält stopp att flyttas nedåt till lägre startled.

 

För de bakersta leden har det ingen avgörande skillnad för totaltiden för att ta sig upp för backen men väntetiden kommer i större utsträckning att vara nere på platten. Detta (det sistnämnda) är i.a.f arrangörens bedömning och där tror jag att de har rätt. Däremot verkar det (enl min bedömnig) som att arrangörerna har struntat i mellanledsåkarnas perspektiv när detta beslut fattats.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...