Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

När ska man ta första gel på vasaloppet


drivernicke

Recommended Posts

Detta är säkert individuellt men fundera ett tag på det. Ska man vänta så länge som möjligt med att ta gel på Vasaloppet för att inte vänja sig vi socker för tidigt?
När jag åker maror brukar ja ha vatten i bälte och ta gel efter 2mil.
Johan Olsson har i tips sagt at man ska ta gel tidigt i Vasaloppet för sedan är det försent när man väl känner att man behöver det.  Vad har ni i bälet ryggan är det bara vatten eller Enervit/Maxium sportdryck pulver utblandata ?

Link to comment
Share on other sites

Så tidigt som möjligt efter att du är igång. Kroppen kan ta upp en viss mängd socker och omvandla till energi under arbete, finns ingen anledning att inte maximera*,**.

 

*Kroppen måste ha vatten till processen, så bara ren gel kommer inte att kunna tas upp helt.

 

**Det finns teorier om att kroppen slår över på ren kolhydratdrift om man äter socker precis innan eller första halvtimmen (spelar självklart bara roll om man inte maxar och går på rena kolhydrater i alla fall).

Link to comment
Share on other sites

Jag har också klurat på det där för att hitta någon form av (mer) optimal strategi, men det tråkiga svaret är väl att man måste testa sig fram...vilket är drygt. Tidigare Vasalopp har jag haft med mig egen sportdryck som räckt ungefär till Risberg och därefter fyllt flaskan med Enervit vid stationerna därefter.

Jag har haft med mig 2 gel med koffein och tagit den första i Oxberg och den andra kring Eldris, vilket har varit lite sent påbörjat om jag ska vara ärlig och jag har startat när jag börjat bli riktigt sliten. I år kommer jag att ta med ca 6 gel, varav 3 med koffein (alternativt liquid med koffein) och börja ta dessa tidigar i loppet. Tänkte ta de 3 utan koffein först, t.ex. kring Mångsbodarna-Risberg-Evertsberg, och sedan de 3 med koffein med ca 3 mil, 2 mil och 1 mil kvar.

Jag funderar också på att mala ned och ta med ett par koffeintabletter för att hälla i sportdrycken i Evertsberg eller Oxberg.

 

Det svåra med detta är att få med sig alla gel, men funderar på att häfta fast 3 gel i själva bältet på vätskebältet.

 

Det optimala hade ju varit att koppla in någon form av dropp och programmera detta så att kolhydrater och koffein tillförs kroppen kontinuerligt under loppet...men det kanske inte är så festligt att åka 9 mil med en nål i kroppen.

Link to comment
Share on other sites

Detta är säkert individuellt men fundera ett tag på det. Ska man vänta så länge som möjligt med att ta gel på Vasaloppet för att inte vänja sig vi socker för tidigt?

När jag åker maror brukar ja ha vatten i bälte och ta gel efter 2mil.

Johan Olsson har i tips sagt at man ska ta gel tidigt i Vasaloppet för sedan är det försent när man väl känner att man behöver det.  Vad har ni i bälet ryggan är det bara vatten eller Enervit/Maxium sportdryck pulver utblandata ?

Inte vänja sig vid socker för tidigt?  Jag hoppas att du dricker socker så tidigt det bara är möjligt under loppet annars missar du upptag som är jätteviktigt i slutet av lopp. Hur mycket du bör komplettera sportdrycken med gel kan jag inte svara på, där får du nog känna efter själv.  Jag brukar få gel iblandat i flaskorna när jag får langning, annars tycker jag det är svårt att få i sig.

Link to comment
Share on other sites

Satsa på kring 60g kolhydrater per timme. Går du på bara gels och ingen sportdryck så blir det ca 1 gel varje halvtimme se också till dig att få i ordentligt med vatten.

 

Som Ekis säger så är det viktigt att få in kolhydrater tidigt för att spara dina glykogen depåer så mycket som möjligt. Detta eftersom det är begränsat hur mycket kolhydrater kroppen kan ta upp per timme och du förbrukar mer än vad kroppen kan ta upp.

Link to comment
Share on other sites

Jag har testat att ta gel häftade i nummerlappen... inte så snyggt men praktiskt nära och lättillgängligt... se bara till att inte häfta fel då det kan bli kladdigt annars...

 

Jag testade gel på varje kontroll i början, på slutet finns det liquid och tabletter så där finns masor av extra energi på och mellan kontrollerna.

Nu var det ju varmt förra året (i luften ,kallt i pjäxorna) så det blev för lite vatten för mig och jag klarade inte all den gel/liquid som fanns tillgänglig.

Jag rekommenderar också att börja tidigt men att sportdrycken/blåbärssoppan faktiskt innehåller en relativt OK blandning av vatten och kolhydrater... jag klarar inte så många gel utan att ta rent vatten till den och då undrar jag om jag vunnit något? Gel är väl i princip vattenfattig sportdryck?

 

Jag kommer att ha max 2 gel med mig i år och ta dem senast till Risberg. Sedan får det räcka med kontrollerna och den extra energin sm finns senare och då hoppas jag att vattenbristen inte ska bli så farlig som förra året.

Link to comment
Share on other sites

Har förvisso bara åkt en gång (ÖS), men körde då på Enervits langningsservice. På ÖS kom första stationen redan efter 7km, gjorde inte mig nått att det kom så pass tidigt iaf. Nu kör dom ju langning även på VL, men med färre och senare stationer, så man får sköta dom första intagen själv om man köper deras VL-tjänst.

Link to comment
Share on other sites

Titeln på denna tråd representerar skidforum.se i sin fulla prakt. :) Klart nördigare än alla valla och "placering på startgärdet" trådar. Även efter typ 12 Vasalopp måste man in och kontrollera om det finns några nya rön och tips. Själv har jag aldrig tagit gel före Risberg och oftast bara en per kontroll från Evertberg och framåt då jag inbillat mig att man kan bli risig i magen av dem men att det tar typ 2-3 timmar att utveckla risigheten och därför är man "safe" om man börjar sent. 

Link to comment
Share on other sites

Vätskerygga med sportdryck, 5 koffein geler, Smågan, Mångsbodarna, Risberg, Evertsberg och sista i Hökberg.

Vill nyttja energin i början av loppet och undvika väggen med enbart 20km kvar på slutet.

Jag har aldrig tagit Gel. Jag äter istället energikakor mellan stationerna, jag har fått för mig att de är mer skonsamma för magen och ger mindre "sockertoppar". Och som inte minst du vet har även detta fungerat, du har ju själv flera gånger påpekat att min styrka att oftast avancera i slutet inte bara behöver bero på att jag har bättre glid än de omkring mig.JAG är övertygad om att med den storsatsning du gör Davidssoneddie och det intresse du visar på alla möjliga vis så kommer du att göra ett kanonlopp och bl.a. slå min bästatid med hästlängder. Lycka till från din trollvän i norr  :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Det bästa är att börja förbereda sig i början av veckan . Boosta kroppen med en 24 h fasta ala Colting . Alla geleer kommer att ge bättre effekt på söndag eller vid öppet spår . Börja med dessa när 40 - 50 % av tiden av loppet gått . Helst ska man inte veckan före äta allt för mycket kolhydrater . Kroppen blir slö - trött och orkeslös . För mycket  koffein under lång tid är heller inte bra . Se loppet som en upplevelse istället för en tävling . Man kanske aktiverar kroppens eget system för långfärd istället för tillförd energi i alla varianter . Mvh

Link to comment
Share on other sites

Det bästa är att börja förbereda sig i början av veckan . Boosta kroppen med en 24 h fasta ala Colting . Alla geleer kommer att ge bättre effekt på söndag eller vid öppet spår . Börja med dessa när 40 - 50 % av tiden av loppet gått . Helst ska man inte veckan före äta allt för mycket kolhydrater . Kroppen blir slö - trött och orkeslös . För mycket  koffein under lång tid är heller inte bra . Se loppet som en upplevelse istället för en tävling . Man kanske aktiverar kroppens eget system för långfärd istället för tillförd energi i alla varianter . Mvh

 

Varför ska man vänta så länge som till hälften av loppet innan man börjar med gel?

Blir kroppen slö och orkeslös av att man äter kolhydrater? Kolhydrater i allmänhet eller beror det på vilka typer?

För mycket koffein, är per definition för mycket så klart men vad tycker du är för mycket? 

 

Känns som du här väldigt mycket generaliseringar i ditt inlägg som ger mer frågor än svar...

För många är Vasaloppen en tävling och om man frågar när man ska ta den första gelen så är det troligtvis i syfte att ta sig så snabbt som möjligt till mål.  Kan man åka Vasaloppet utan intag av kolhydrater (eller annan energi)? Absolut men det kommer att gå långsammare än om du tar en "optimal" mängd kolhydrater, vilket troligtvis ligger kring 60g/h.

Link to comment
Share on other sites

åkte Öss14 utan att äta något förns jag var i Eldris och det kommer aldrig mer ske kan jag säga.

väggade stenhårt några km innan Eldris.

 

Alltid hat med mig druvsocker och gel.

Tycker Gelen ger en riktigt kännbar effekt vilket är bra.

Dock så har jag boostat med dessa något sent i loppet och haft dessa som nödraket när orken tar slut.

Säker på att energi intag tidigt i loppet innan man börjar ta slut lär vara det bästa.

 

Ser totalen som en tävling, underloppet vill jag se det som en upplevelse med delmål till varje station.

Link to comment
Share on other sites

Nordenskiöldsloppet kommer att bli intressant med tanke på dess längd ! Undrar vad de som åkte det först hade med sig . Är helt säker att de kunde utnyttja kroppens energisystem bättre än vi idag . Var nog bättre på att använda kroppens fettreserver på ett annat sätt .

Tror själv att man kan åka längre sträckor utan gel och andra varianter med koffein eller liknande . Man måste träna kroppen att äta annat . I dagens mat finns mycket skit och elände . Våra kroppar fungerar inte lika bra som för - säkerligen förgiftade .

 

Kan tänka mig att för en vanlig motionär kan det ta cirka 10 -15 månader att vänja sig . Sedan kan man åka vasan med enbart vatten och renkött . Kom ihåg att jag är fullt allvarlig och seriös när jag säger detta . Mvh

Link to comment
Share on other sites

Nordenskiöldsloppet kommer att bli intressant med tanke på dess längd ! Undrar vad de som åkte det först hade med sig . Är helt säker att de kunde utnyttja kroppens energisystem bättre än vi idag . Var nog bättre på att använda kroppens fettreserver på ett annat sätt .

Tror själv att man kan åka längre sträckor utan gel och andra varianter med koffein eller liknande . Man måste träna kroppen att äta annat . I dagens mat finns mycket skit och elände . Våra kroppar fungerar inte lika bra som för - säkerligen förgiftade .

 

Kan tänka mig att för en vanlig motionär kan det ta cirka 10 -15 månader att vänja sig . Sedan kan man åka vasan med enbart vatten och renkött . Kom ihåg att jag är fullt allvarlig och seriös när jag säger detta . Mvh

 

För att åka långt och snabbt så måste man vara bra på att utnyttja fett som bränsle. Framför allt eftersom det är begränsat med hur mycket kolhydrater kroppen kan ta upp. Så om du kan utnyttja fett bättre kommer dina glykogendepåerna att räcka längre. Konsensus bland utövare och forskare är fortfarande att det går snabbare om man tävlar med kolhydrater, alltså gel och sportdryck. 

 

Nordensköldsloppet är, i alla fall med moderna spår och utrustning ganska kort. Eliten lär väl gå kring 10h eller lite snabbare så jag tror att de kommer att köra ganska likt Vasaloppet när det gäller energitillförsel. Kanske lite mer bars för att ha något att tugga på. 

 

 

Träning är däremot en helt annan sak, där finns det all anledning att köra långa pass utan att tillföra energi och på så sätt träna kroppen att använda fett som bränsle. Jag har kört ganska många pass runt 4-5h med bara vatten... Att åka vasaloppet utan att äta, eller med att äta väldigt lite är inga problem. Det är bara det att det kommer att gå fortare om man dricker sportdryck =)

Link to comment
Share on other sites

Nordenskiöldsloppet kommer att bli intressant med tanke på dess längd ! Undrar vad de som åkte det först hade med sig . Är helt säker att de kunde utnyttja kroppens energisystem bättre än vi idag . Var nog bättre på att använda kroppens fettreserver på ett annat sätt .

Tror själv att man kan åka längre sträckor utan gel och andra varianter med koffein eller liknande . Man måste träna kroppen att äta annat . I dagens mat finns mycket skit och elände . Våra kroppar fungerar inte lika bra som för - säkerligen förgiftade .

 

Kan tänka mig att för en vanlig motionär kan det ta cirka 10 -15 månader att vänja sig . Sedan kan man åka vasan med enbart vatten och renkött . Kom ihåg att jag är fullt allvarlig och seriös när jag säger detta . Mvh

Säker på att du är seriös??

Klart man kan åka vasan på vatten å renkött men det kommer inte gå lika fort eftersom det krävs mer syre för att använda fett istället för glukogen. På vilket sätt är våra kroppar förgiftade?

Link to comment
Share on other sites

Konditionssporter kräver lång tid för att träna upp kroppen. Säkerligen tar det lång tid att vänja kroppen vid långsam energi jämfört med snabb. Åtminstone en hypotes för mig så jag håller med om att vi är "förgiftade" på snabb energi. Däremot med tanke på "gift" kanske jag är mer tveksam om man inte räknar in miljögifter.

Däremot så är det mycket lättillgänglig energi idag som vara kort tid.

 

Vad är då bäst för oss i Vasaloppet eller annan långdistans?

Bra fråga för är Vasaloppet egentligen så långt?

Man är väl inte jätteduktig skidåkare för att klara det på 8 timmar... och en arbetsdag (kort nuförtiden) ligger ju på 8 timmar.

Tänk kroppsarbete 8 timmar om dagen, finns kanske inte mycket idag men tänk förr.

Idag när jag går i skogen med motorsåg och bär utan maskin till högar så tänker jag ibland på vad lite jag orkar.

 

Så är Vasaloppet med preppade spår egentligen en stor utmaning för de som är tränade (många anser sig vara tränade för detta äventyr)?

 

Hur som helst tränar jag långa pass med enbart vatten eller möjligtvis äpple och honungsvatten vid skogsarbete och sedan träning (för det måste man ju hinna också på helgen) för att vara beredd på näringsbrist map utnyttjad effekt.

Link to comment
Share on other sites

Inga problem att genomför VL på Kött och vatten men som tidigare sagt så ska man nog inte räkna med något kanon resultat.

Gällande kroppsarbete kontra VL så trycker man inte på tillräckligt i spåret om man inte är tröttare än efter ett arbetspass.

Jag brukar vara tärd i ett par dagar efter ÖS och har man ett kroppsarbete som tär lika hårt på kroppen som ett VL så borde man nog fundera på vad man håller på med.

ca 6000 kalorier ÖS för mig = 3 dagsbehov så nog borde man se över sin arbetssituation om man förbrukar detta på en vanlig arbetsdag.

Link to comment
Share on other sites

Haha, jo säkert är det så. Pulsen lär ligga lite högre på ett Vasalopp än vid skogsarbete (riktigt skogsarbete). Däremot så är mina dagar i skogen längre än tiden i ett Vasalopp som ligger på drygt 6 timmar för min del.

Hur många kalorier jag gör av med har jag ingen aning om, vet ej hur man kan veta sådant? Klockan vet det inte utan har bara en formel som gissar... ungefär som att maxpulsen räknas som 220 minus ålder...

 

Men om man tänker som att hårt arbete sker med lägre energiintag och helst med långsam energi så tror jag att kroppen är betydligt bättre förberedd på ett Vasalopp där man inte kan äta ens snabb energi i den takt som den förbrukas.

Men att alltid inta energidryck eller bars vid all träning tror jag inte fungerar för mig som ligger på mindre än 5 pass i veckan.

 

Så för mig är en bra förberedelse att träna utan stort snabbt energiintag, jag har ändå mer energi in än ut på en vecka på kontoret...

När det sedan blir tävling så är skidorna tävlingsvallade, jag har vilat de sista dagarna och första gelen tas tidigt för att maximera tillgänglig energi. Allt bättre än vid träning helt enkelt. Train low compete high i varje aspekt.

Link to comment
Share on other sites

Gillar dit tänk Knappen.

Kör lite liknande beroende på vad jag tränar.

Hårda intensiva pass så behöver jag sport dryck för att hålla kroppen igång men de lugnare passen körs utan.

 

Tror att beroende på hur man är som individ och hur väl kroppen hanterar att ta till sig kolhydrater under ett lopp.

gällande Gel så bör man nog ha testat att ta några innan man väljer att göra detta under loppet.

Personligen så tycker jag de funkar bra och min rekommendation är att ta dem innan man blir trött.

Sätta upp punkter där man ska stoppa i sig dem för att redan på förhand ha en plan för energi intag.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...