Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Racefox (före detta WeMeMove)


Knappen

Recommended Posts

Jag har för mig att någon hade testat denna produkt men kan inte hitta det med sökfunktionen... så antagligen inte utskrivet direkt.

 

Nu undrar jag om det finns återkoppling att ge på hur denna manick fungerar?

Prylar är ju alltid roligt men fungerar den?
Kan man förbättra sin teknik utifrån att mäta med sensorn eller bättre/tillräckligt med kompisfeedback på tekniken (sällan någon kompis med på mina turer i skogen)?

 

Allt ni kan återge skulle vara roligt att läsa och gärna från de som har ett antal inglägg redan d v s ngen reklam utan bara användaråterkoppling.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 148
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jag har den och har testat den.

Jag tror absolut man kan förbättra sin stakning genom appen. Ett bra sätt att analysera sina styrkor och brister. Dock är det ganska elementärt att dela upp stakningen i attack, båltryck och stabilitet (det sista är egentligen repeterbarhet och funkar bara i helt platt terräng) men för de flesta av oss behöver det nog inte vara mer komplicerat än så.

Analysen och sedan möjligheten att köra övningar med feedback direkt i hörlurarna för dessa olika tre områden är WeMeMove's styrkor och med undantaget av stabilitet (som då bara funkar i platt terräng) så funkar det här bra och jag tycker det ger en hel del. Ska man tex träna på attack i stakningen gör ljudet i öronen att man verkligen är fokuserad på just det och inget annat. Jag tror absolut att det går att förbättra sin stakning med appen. Jag är helt övertygad.

MeWeMove's nackdel är att det är en app i telefonen. Så oerhört mäckigt att plocka fram den så snart du vill köra ett test eller köra en övning. Möjligheten till röststyrning (om man får det att funka) samt framförallt möjligheten att skapa ett träningsprogram (tex 10* 1 min attack med 1 min vila mellan)skulle öka användarvänligheten. Nu ska telefonen fram mellan varje repetition ... Minus också att deras pulsband inte är kompatibelt med Garmin's pulsklockor.

MeWeMove känns som en i dagsläget ganska begränsad produkt med få analysmöjligheter och endast användbar till stakning. Jag gissar dock att om de får ekonomi i det här så kommer produkten att utvecklas. Det finns potential i den här typen av applikationer. Skulle de dessutom få in appen i en pulsklocka så jag slapp telefonen tror jag att jag skulle använda den mycket mer.

 

Kompis vs WeMeMove. Det beror på din kompis kunskaper. En duktig tränare är nog att föredra medans appen nog är bättre än en slumpmässig led 4-10 åkare på Vasaloppet.

 

Är den värd sitt pris? Köper man en burk pulver så kan man nog unna sig den här prylen också :)  Men tvingas jag välja så väljer jag nog pulvret i dagsläget ...  :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Prylgalen som jag är så blev det en given julklapp!

 

Pga snöbrist här nere i söder så har jag inte kört med den överdrivet mycket men tycker den fungerar ganska bra. Jag håller dock med om att det kan vara lite pyssligt att ta av stavar och vantar efter varje övning. 

 

Jag upplever den som lite inkonsekvent när man åker i olika fören. Mina värden varierar beroende på om jag stakar i tung nysnö eller i snabbåkta isrälsar. Detta kan man dock motverka med att börja passet med en analys, och sedan lägga svårighetsgraden på övningarna utefter denna. 

 

Som helhet tycker jag den är kanon! Helt klart bra att öva lite mer på specifika delar av staktaget, istället för att bara nöta.

Ett mycket roligt inslag i stakträningen som jag tror att den genomsnittliga vasaloppsåkaren kan ha en hel del nytta av.

Link to comment
Share on other sites

Hur fungerar den på rullskidor?

Jag kan tänka mig att min huvudsakliga stakträning ändå blir på rullskidor...

På snö har jag ambitionen att diaginala så mycket det går :) blir mycket stakning förstås men inte så långa sammanhängande partier på elljusspår.

 

Stakar du exakt likadant blir det nog ingen skillnad. Jag tenderar att inte sätta i stavarna lika hårt på rullskidor för att spara armbågarna lite så jag kan tänka mig att jag kommer att få sämre värden på attack när jag gör testet. 

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Kul att du verkar tyckt den hade potential.

 

Kan styrka att de bytt namn då jag köpte sensorn dagen innan namnbytet och har därför varit i kontakt med företaget.

Deras marknadsansvarige kommenterar omställning så här:

 

"Den gamla affärsmodellen passade inte ett tjänsteföretag som utvecklar så mycket som Racefox (Wememove) gör."

 

Vet sedan tidigare dessutom att de vill bli större och verka i flera branscher. Löpning verkar inte ligga långt bort!

 

Hoppas den fungerar bra när jag far upp till Idre och testar i mitten på veckan!

Link to comment
Share on other sites

Kul att du verkar tyckt den hade potential.

 

Kan styrka att de bytt namn då jag köpte sensorn dagen innan namnbytet och har därför varit i kontakt med företaget.

Deras marknadsansvarige kommenterar omställning så här:

 

"Den gamla affärsmodellen passade inte ett tjänsteföretag som utvecklar så mycket som Racefox (Wememove) gör."

 

Vet sedan tidigare dessutom att de vill bli större och verka i flera branscher. Löpning verkar inte ligga långt bort!

 

Hoppas den fungerar bra när jag far upp till Idre och testar i mitten på veckan!

Jag tolkar det som att det var svårt att sälja in i tillräcklig volym tidigare och att en annan betalmodell är ett försök att få fler kunder, funkade på mig.

Link to comment
Share on other sites

När blir den min då? Eller betalar man helt enkelt 99kr i månaden så länge man har den och är tvungen att skicka tillbaka den om man avbryter tjänsten?

Som jag tolkar det är produkten din efter 12mån, då är också garantitiden ute, samtidigt erbjuds du då också en ny enhet till reducerat pris. Kanske får man inte heller alla kringtjänster om man inte betalar månadsavgiften, tolkar det lite som att är mer av en tjänst än bara en produkt man betalar för nu. Tyckte det kan vara värt några hundralappar att testa och se.

 

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är BTLE, (Bluetooth Smart) och funkar utmärkt med Polar M400, bra batteritid har det med!

 

Men, bluetooth har väl en begränsning att man bara kan vara ansluten till en enhet åt gången, så har du kopplat upp dig emot telefonen så kan du inte samtidigt koppla upp dig emot klockan! Ev. så är detta löst i nyare versioner, har inte testat.

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte också och har nu testat några gånger i min stakmaskin. Synd är att pulsbandet inte både kan vara uppkopplat mot SkiErg:en & iPhone/Racefox, så om man vill logga pass till SkiErg blir det till att köra dubbla pulsband (tur man står inne i en skrubb i källaren så ingen annan ser …)

 

Har bara kört några initiala tester, ett par stakpass och ett distanspass på 5k, men jag undrar hur bra den egentligen mäter? Enligt två på varandra följande staktester á 8 minuter fick jag t ex båltryck = 36.0 (där måttstocken är en elitåkare som har över 25 vid maxåkning). Tror liksom inte att jag skulle vara ett unikum som slår Northug (fast bara i min stakskrubb) … Det är iofs roligt att få läsa att jag "är en mycket duktig skidåkare" :)

 

Jag störde mig också på att volymen i ljudfeedback:en knappt är hörbar. Har volym på max, men i suset från SkiErg:en är det inte helt lätt att höra. Visserligen börjar säkert hörseln ge med sig med åren, men så illa tror jag inte det är.

 

Jag kommer väl att fortsätta testa Racefox & se om det ger något. Förhoppningsvis kommer det lite snö också så man kan testa på skidor.

 

http://blacktip.se/jox/racefox.png

Link to comment
Share on other sites

Gissar att det inte funkar riktigt till skireg.

 

Fick min i fredags och kört stak/diagonal testen. Hade själv 18,8 i båltryck men bara 8 nånting i attack. Körde sen ett distanspass och fick då upp attacken till 10,5 när jag visste vad som borde förbättras. ruskigt kuperad bana jag körde så det var svårt att hålla ihop stakningen så det blir intressant att prova på lättare bana.

 

Fantastisk mojäng som ger fin feedback och vägledning.

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte också och har nu testat några gånger i min stakmaskin. Synd är att pulsbandet inte både kan vara uppkopplat mot SkiErg:en & iPhone/Racefox, så om man vill logga pass till SkiErg blir det till att köra dubbla pulsband (tur man står inne i en skrubb i källaren så ingen annan ser …)

 

Har bara kört några initiala tester, ett par stakpass och ett distanspass på 5k, men jag undrar hur bra den egentligen mäter? Enligt två på varandra följande staktester á 8 minuter fick jag t ex båltryck = 36.0 (där måttstocken är en elitåkare som har över 25 vid maxåkning). Tror liksom inte att jag skulle vara ett unikum som slår Northug (fast bara i min stakskrubb) … Det är iofs roligt att få läsa att jag "är en mycket duktig skidåkare" :)

 

Jag störde mig också på att volymen i ljudfeedback:en knappt är hörbar. Har volym på max, men i suset från SkiErg:en är det inte helt lätt att höra. Visserligen börjar säkert hörseln ge med sig med åren, men så illa tror jag inte det är.

 

Jag kommer väl att fortsätta testa Racefox & se om det ger något. Förhoppningsvis kommer det lite snö också så man kan testa på skidor.

 

http://blacktip.se/jox/racefox.png

Även jag har fått märkligt höga värden, bla 37.4 samt 37 i attack på Skierg. Hade vid tillfället dubbla pulsband och jag noterade att det låg emot varandra (vilket inte borde spela någon roll?). Hur som helst separerade jag dem samt startade om app samt mätare och efter det fick jag rimliga värden. 

 

Gällande volymen tycker jag det funkar väldigt bra. Har haft både ljudfeedback och podd eller musik igång samtidigt. Sen att jag kanske inte varit full koncentrerad på podden är ju en helt annan sak. 

Åker upp till Orsa nästa helg så det ska bli spännande att testa med skidor på fötterna.

Link to comment
Share on other sites

testade min första gången igår på rullskidor och körde åttaminuterstestet, fick mkt märkliga siffror, otroligt lågt på stabilitet, bålstyrka och attack i nivå eller under nybörjare men en frekvens på 85 vilket jag aldrig varit i närheten av, gissar att något blivit fel i överföringen av data, ska maila supporten.

Körde idag de rekommenderade 1minuterinstervallerna på stakmaskin och fick då helt rimliga värden för en led 5 åkare.

Alla intervaller låg mellan 11-14 i attack, 20-21 i båltryck, 2,5-3 i stabilitet och 62-69 i frekvens.
Tittar man på deras referensvärden kan det nog stämma rätt bra för en led 5 åkare, något bättre i båltryck och något sämre i stabilitet.

Märkte att jag fokuserade betydligt mer på teknik under detta skiergpass vilket är positivt, tror den här manicken faktiskt kan va riktigt bra om jag får ordning på överföringen utomhus bara.
 
Kan även rekommendera den helt eminente Håkon Breistrand på Fysio Outdoor som på ett mkt pedagogiskt och kunnigt sätt grottar ner sig i den moderna stakningens biomekaniska detaljer som ingen annan.

http://fysio-outdoor.se/

https://www.youtube.com/channel/UCwf1YOLqzRXEKI86JK88eHA

 

Link to comment
Share on other sites

Jag var uppe en weekend i Idre och har därför hunnit testa tjänsten i skidmiljö. Jag blev glatt överraskad och fick relevanta värden med avseende på min åkförmåga. Appen har en bit kvar innan den når sin fulla potential men de har kommit en bra bot på vägen. Har varit i kontakt med företaget ett antal gånger och de bemöter mig som kund på ett oerhört bra sätt!

 

Förresten. Ni ställer väl in i appen att ni ska köra testerna inomhus? Antar att ni märkt att det gick. Då ju appen ändra aloritmerna utifrån att man står vid en skierg!

Link to comment
Share on other sites

Förresten. Ni ställer väl in i appen att ni ska köra testerna inomhus? Antar att ni märkt att det gick. Då bör de ju ändra aloritmerna utifrån att man står vid en skierg!

 

Japp. Testade både "på snö" och "inomhus", och fick mkt liknande värden (båda konstiga).

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är BTLE, (Bluetooth Smart) och funkar utmärkt med Polar M400, bra batteritid har det med!

 

Men, bluetooth har väl en begränsning att man bara kan vara ansluten till en enhet åt gången, så har du kopplat upp dig emot telefonen så kan du inte samtidigt koppla upp dig emot klockan! Ev. så är detta löst i nyare versioner, har inte testat.

Tyvärr är detta design av BTLE och ingenting som kommer lösas i uppdateringar.

 

Jag jobbar med detta så kan gå hur djupt ni vill, men den snabba förklaring är att

1. Det drar mycket mer batteri om man vill kunna koppla upp till flera enheter (även om bara en enhet kopplats upp).

2. Iphone stöder bara enheter som kopplar upp bara till den (*går att komma runt, men är inte smidigt och ger ännu större batteri än 1.)

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr är detta design av BTLE och ingenting som kommer lösas i uppdateringar.

Jag jobbar med detta så kan gå hur djupt ni vill, men den snabba förklaring är att

1. Det drar mycket mer batteri om man vill kunna koppla upp till flera enheter (även om bara en enhet kopplats upp).

2. Iphone stöder bara enheter som kopplar upp bara till den (*går att komma runt, men är inte smidigt och ger ännu större batteri än 1.)

 

Synd, riktigt synd. Tänk att en sån "enkel" sak ska krångla till det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...