Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Racefox (före detta WeMeMove)


Knappen

Recommended Posts

Jag har faktiskt båda pulsbanden...

Lite känns det väl men som synk av värdena tycker jag det är nödvändigt.

 

Visst blir det begränsande att enbart ha pulsen i telefonen, om man kör distans så kommer pulsvärdena att läsas upp med en intervall man kan ställa själv. Men inga momentanvärden eller tröskelvärden.

 

På träning kollar jag enbart puls i efterhand, på tävling kollar jag momentanpuls för att inte förivra mig.

Puls på långpassen läses upp då och då, det räcker för mig.

Racefox fokuserar inte på puls utan de andra parametrarna, det fungerar för mig med men är såklart en begränsning.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 148
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Småland och Runeson vad översätter ni dessa monstersiffror till i ett långlopp? Vår gemensamma referens är väl då seedad startgrupp i Vasaloppet.

Rolvs tips om att resa sig framåt/uppåt hjälper mig i attacken framför allt. Båltrycket kommer när jag tänker att göra bilring eller skjuta rygg... alla idéer är bra att lufta. Resa sig som från stol funkar ypperligt för mig!

Racefox egen instruktionsvideo för attack

 

Båltryck

 

EDIT: de har lagt upp en massa filmer som är rätt bra faktiskt

Link to comment
Share on other sites

Nån annan som stöter på problem med resultatet av 8min testet? Skulle starta ett träningsprogram igår, satte önskad sluttid och ombads göra testet. Efter testet händer nada, längst ner på första sidan där programmet borde finnas finns bara ett nytt test.

 

Har provat göra två test nu men nåt snurr är det, ombes om nytt test gång på gång jag startar ett program.

Det enda testet som fungerar är ett från början av januari...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Glömde svara här, de hade serverstrul den helgen jag körde testen så de ordnade upp sig!

 

En annan sak jag funderar över, de skriver om raceanalys av seedninglopp, racetempo och unika analyser m.m på hemsidan. Va snackar de om? Hittar inte ett smack om de i appen.

 

Tänkte åka ett långlopp i helgen och köra med racefoxen på, men hittar inget annat än distanstränings alternativet...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Glömde svara här, de hade serverstrul den helgen jag körde testen så de ordnade upp sig!

 

En annan sak jag funderar över, de skriver om raceanalys av seedninglopp, racetempo och unika analyser m.m på hemsidan. Va snackar de om? Hittar inte ett smack om de i appen.

 

Tänkte åka ett långlopp i helgen och köra med racefoxen på, men hittar inget annat än distanstränings alternativet...

 

Fick du någon ordning på raceanalys av seedninglopp?

Link to comment
Share on other sites

Fick du någon ordning på raceanalys av seedninglopp?

Jo, jag körde loppet som distansträning. Mailade Racefox datum och loppets namn och fick en analys på e-posten. Inget märkvärdigt egentligen, mest pepp typ att jag hade disponerat loppet bra och orkat med en långspurt på slutet, bra balans mellan båltryck och attack och en bild på mitt stakrörelse DNA.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Inför Skinnarloppet gjorde jag en riktig chansning och kortade mina stavar med 5cm (tidigare legat precis på tillåten gräns). Hade bara hunnit prova 1h på träning innan. Lyckades precis seeda upp mig till led2. Körde de kortare även på Vasan och kom in top1000. Nu var väl kanske inte stavlängden enda orsaken men känslan är att jag kommer över staven och kan lägga mer kroppstyngd på i stakning på platten. Detta funkar nog inte för alla men kanske kan va värt att prova gå andra hållet [emoji2] Nu har jag skaffat en Racefox så i vår ska jag försöka utvärdera lite mer.

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Inför Skinnarloppet gjorde jag en riktig chansning och kortade mina stavar med 5cm (tidigare legat precis på tillåten gräns). Hade bara hunnit prova 1h på träning innan. Lyckades precis seeda upp mig till led2. Körde de kortare även på Vasan och kom in top1000. Nu var väl kanske inte stavlängden enda orsaken men känslan är att jag kommer över staven och kan lägga mer kroppstyngd på i stakning på platten. Detta funkar nog inte för alla men kanske kan va värt att prova gå andra hållet [emoji2] Nu har jag skaffat en Racefox så i vår ska jag försöka utvärdera lite mer.

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

Så mycket som 5 cm? Jag provade också att korta mina stavar (typ 3 cm) med liknande erfaranheter, dvs lättare att komma över stavarna vilket är bra på långlopp då man inte orkar staka så agressivt att man kommer upp på tå i varje tag. 

Link to comment
Share on other sites

Så mycket som 5 cm? Jag provade också att korta mina stavar (typ 3 cm) med liknande erfaranheter, dvs lättare att komma över stavarna vilket är bra på långlopp då man inte orkar staka så agressivt att man kommer upp på tå i varje tag. 

 

Japp 5cm! Tänkte att det var lika bra att ta i lite för att kunna utvärdera på så kort tid. Visst kändes det ovant i början men man blir ju tvungen att anpassa tekniken lite därefter. Så förhoppningsvis blev det till det bättre. Kul (och bra bekräftelse) att du har liknande erfarenhet. Stämmer nog väldigt bra att det är svårt (och förmodligen oekonomiskt) att ha för aggressiv stakteknik under långlopp. Vi får se vart jag hamnar upp i slutändan men just nu känns 5cm som ett bra utgångsläge. En extra bonus är att stavarna bli mer lätthanterliga när de är kortare.

Link to comment
Share on other sites

Japp 5cm! Tänkte att det var lika bra att ta i lite för att kunna utvärdera på så kort tid. Visst kändes det ovant i början men man blir ju tvungen att anpassa tekniken lite därefter. Så förhoppningsvis blev det till det bättre. Kul (och bra bekräftelse) att du har liknande erfarenhet. Stämmer nog väldigt bra att det är svårt (och förmodligen oekonomiskt) att ha för aggressiv stakteknik under långlopp. Vi får se vart jag hamnar upp i slutändan men just nu känns 5cm som ett bra utgångsläge. En extra bonus är att stavarna bli mer lätthanterliga när de är kortare.

 

Vilken % av kroppslängd hamnar ni på då?

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag testat racefoxen lite. Tydligen suger jag svårt! På skiergen hade jag: Attack:9,4, Båltryck:18,4, Stabilitet:6,1, Frekvens:53. På skidor Attack: 8,6, Båltryck: 12,5, Stabilitet: 3,3, Frekvens 50. På skidorna körde jag visserligen inte så hårt men verkar va väldigt tydliget att jag jobbar mycket med axlar och armar. Jag stakade VL iår topp1000 så vet inte helt hur jag ska tolka detta. Förhoppningsvis har jag då en stor utvecklingspotential!? Attacken är jag inte så orolig för. Den vet jag hur man kan förbättra men det rikigt svaga är båltrycket. Jag vet inte heller hur jag ska bära mig åt för att förbättra? Verkar inte som något jag gör dirket förbättra värdet? 

Link to comment
Share on other sites

Det är inte helt lätt att hitta rätt för att förbättra värdena.

Du får testa dig fram i respektive värde, jag hade nog klarat rått ägg under hälarna utan att göra en spricka men får utvärderingen att jag står på hälarna... led 6 åkare dessutom... (tur det går bättre i verkligheten).

Men med lite övning så har jag lyckats öka värdena något,

Det handlar mycket om att få rätt målbild i huvudet. Givetvis lättare på rullskidor än snö, verkar också vara lättare på skierg.

Med din bakgrund så behöver du nog inte vara orolig, jag undrar dessutom om du inte vinner mer på instruktör än Racefox?

Själv använder jag den mest som passplanerare dvs den lägger upp intervallpass med lagom utmaning utan att jag behöver programmera min Garmin.

Sedan bryr jag mig inte om siffran utan mer om förbättringen. Måste också ordna så att någon filmar mig med jämna mellanrum för att se skillnad.

Link to comment
Share on other sites

Det är inte helt lätt att hitta rätt för att förbättra värdena.

Du får testa dig fram i respektive värde, jag hade nog klarat rått ägg under hälarna utan att göra en spricka men får utvärderingen att jag står på hälarna... led 6 åkare dessutom... (tur det går bättre i verkligheten).

Men med lite övning så har jag lyckats öka värdena något,

Det handlar mycket om att få rätt målbild i huvudet. Givetvis lättare på rullskidor än snö, verkar också vara lättare på skierg.

Med din bakgrund så behöver du nog inte vara orolig, jag undrar dessutom om du inte vinner mer på instruktör än Racefox?

Själv använder jag den mest som passplanerare dvs den lägger upp intervallpass med lagom utmaning utan att jag behöver programmera min Garmin.

Sedan bryr jag mig inte om siffran utan mer om förbättringen. Måste också ordna så att någon filmar mig med jämna mellanrum för att se skillnad.

Jag håller med dig! Film och instruktör är nog helt rätt väg att gå. Ska försöka få till det till våren på rullskidor. Någon som har en bra instruktör att rekommendera kring Göteborg?

 

Racefoxen indikerar dock att något inte är helt bra även om analysen den ger om att stå på hälarna är felaktig. Har du provat att inte gå upp på tå i Skiergen (dock balansen kvar på framfoten)? Jag tror att tåhävningen man gör på stakmaskin hjälper till att skapa bra effekt precis när man startar draget eftersom man kan lägga på stor kroppsvikt. Det är något som man inte kan göra på samma sätt på skidor där tåhävet mer ska vara en reaktion av att man faller framåt. Uppför kan det vara till större hjälp men inte på platt.

 

Jag provade lite igår och känns som man isolerar magen mycket mer. Man tvingas starta draget med magen och inte med hjälp av helkroppstyngd (klara inte heller hålla lika hög effekt som vanligt). Vet inte om det låter vettigt men riktigt brutalt jobbigt var det iaf

Link to comment
Share on other sites

Om frågan var till mig om jag testat att inte gå upp på tå i Skierg så är mitt svar att jag inte kör Skierg...

Jag har bara läst andras kommentarer och Racefox egen kommentar om att värdena oftast blir bättre i Skierg än på rullskidor och sämst på snöskidor.

 

Däremot har jag tränat på att stå på tå länge och kör över halvtimmen med rena tåhävpass, inte hoppstakning men absolut resning på tårna under många staktag, tyvärr ingen förbättring i Racefox värden.

Fortfarande relativt bra utväxling på min dåliga teknik, det går relativt fort jämfört med Racefox som testar mig till led 6 och mitt verkliga utfall till led 4.

 

Fysio-outdoor har massor av nyttiga tips på kroppsposition etc. där lär jag mig mycket.

Jag går säkerligen upp på tå utan att flytta tyngdpunkten framåt och det är det som ger utvärderingen att jag går upp och ner på hälarna.

Tipset att resa sig framåt snarare än uppåt hjälper lite men attack beror på fler saker, båltrycket har jag inte fått till överhuvudtaget förutom att jag tar i max... men det är inte hållbart på långpass.

Nu väntar en lång säsong när jag kan testa vidare, utan andra mål än att få till rätt ryggmärgskänsla av tekniken inför höst träningen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jag har kört lite nu med racefox på rullskidor. Jag får alltid tipset, ditt båltryck kan bli bättre, stå mer på framdelen av foten, typ. 

Vad jag har lyckats göra är att om jag kör samma teknik som jag gör men jag lyfter stavarna ca 5-10 (uppskattat) cm högre på varje stavtag. Så att stavarna kommer ner i marken en liten stund senare än vanligt, så får jag mycket bättre värden på båltrycket. 

 

Känslan är lite konstig (ovana?) Känns som att jag jobbar mer med övre ryggen/axlarna än tidigare. Jag får upp mitt båltryck på detta sätt, men jag är osäker på om det går fortare eller är mer ekonomiskt sätt att åka på. Har inte filmat det hela, men jag har provat detta och stått väldigt mycket på hälarna och ändå fått bra värden på båltryck. Någon som har testat detta och fått liknande erfarenheter?

 

Sen har racefox en film på youtube där de förklarar attack och båltryck: 

 

Jag har svårt att se vad det är för skillnad på åkare 2 & 3 i slowmotion som gör att åkare 3 har bättre värden än åkare 2. Är det någon som vill/kan förklara??

Kan det bara vara så att åkare 3 är mer vältränad och starkare varför hans värden är bättre?

 

Sen undrar jag också om värdena de anger är på ett 8-minuterstest? 

Link to comment
Share on other sites

Tycker åkare 3 har bättre stavisättning, han kommer längre fram med stavarna än åkare nummer två. Dessutom orkar åkare nummer tre hålla emot i stavisättningen..  Åkare nummer ett kör med för raka armar, då blir det aldrig bra hur stark man än är. Triceps blir ödelagda lite väl fort..

Link to comment
Share on other sites

En sak jag tänker på nu är att åkare tre böjer sig väldigt djupt. Stavarna sätter jag ned ungefär vid hjulen och försöker tänka att mina händer är ett yxhuvud som jag svinga med bålen, dessutom alltid avsluta med liten crunch. Värdena förbättras något men inte mycket, jag är ändå mycket van att spetta som smålänningar är på landet...

 

Men ska man gå ner till nästan vågrätt med överkropp?

Får testa detta till hösten.

Link to comment
Share on other sites

En sak jag tänker på nu är att åkare tre böjer sig väldigt djupt. Stavarna sätter jag ned ungefär vid hjulen och försöker tänka att mina händer är ett yxhuvud som jag svinga med bålen, dessutom alltid avsluta med liten crunch. Värdena förbättras något men inte mycket, jag är ändå mycket van att spetta som smålänningar är på landet...

 

Men ska man gå ner till nästan vågrätt med överkropp?

Får testa detta till hösten.

Kan ju vara så att han ligger något för böjt framåt med överkroppen då stavarna går i backen. Om han hade haft överkroppen i linje med u-kroppen (smalbenen) skulle han varit mer upprätt när han fullföljt med armarna. Vinkeln på armarna behåller han på ett bra sätt vilket gör att båltrycket blir högt!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...