Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Racefox (före detta WeMeMove)


Knappen

Recommended Posts

  • Replies 148
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

För att förlänga batteritiden i kyla så går det att lägga den i en plastpåse också. Tycker även att det funkar riktigt bra om man kopplar in en smidig powerbank så att batteriet på telefonen laddas kontinuerligt (men då behöver man nästa ha midjebälte eller dylikt så det inte blir för bylsigt i fickan).
Link to comment
Share on other sites

Det är bara och inse, man har kommit till en punkt där man behöver en coach. Har maxvärden i en ski erg på 35 i båltryck 19 i attack och 5.7 i stabilitet. På platten med rullskidor kanske 15 i max attack samtidigt 18 i bt. Löjligt lågt bt. Jag kör med 153.5 i längd på mina stavar och är 1,79. Påverkar stavlängden en tidig bålträff? Det enda positiva på rullskidor för mig är att jag bra på staka uppför av någon konstig anledning. Det är nog kanske lättare och bli kompakt uppför? Men man kanske ska vara nöjd med sina förbättringar för i år. Det är kul men frustrerande och inte få med magen på platten. :)

Om jag läser rätt så har en elitåkare 10 i attack, 20-24 i båltryck och högsta uppmätta stabilitet av Brink 5,5. Hur får du till dina värden, eller är det så att ski-erg är något helt annorlunda?

Link to comment
Share on other sites

Jag märker att bt blir högre om jag håller händerna närmare axlarna och inte drar igenom staktaget utan mer stakar enbart med bålen. Dessutom ger tvåor högre båltryck än treor...

Jag tolkar det som att bt mycket beror på kortvarig acceleration efter att jag satt stavarna i backen. Peak ger mer bt än area under kraftkurvan. Effekt viktigare än energi.

Bra eller dåligt?

Dåligt om man vill köra så snabbt som möjligt men eventuellt bra om man vill särträna bålens tryckmöjlighet, då får man minimera elasticitet i armarna.

Nu kör jag enminutersintervaller med bt 20 vilket inte gick för ett år sedan, detta på treor kall men torr asfalt.

Attack ligger mellan 9,5-10 på längre intervaller och ca 15 på korta så dåligt teknikvärde enligt RF.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag har provat racefox två vintrar med blandade resultat.

 

Vad som funkar bra

Feedback på vad man gör för fel i position

Syns tydligt om problemet ligger på attacker eller båltryck

 

Vad som funkar dåligt

Tipsen/förslagen om vad man ska göra åt det.

 

"Du blir lite sittande, försök...." säger den efter precis alla pass jag kör. Fine, jag är väl kass på det men det blir precis samma feedback om jag bara kör på eller om jag verkligen försöker få till det. Det bästa vore om jag kunde köra ett teknikpass med stilen "bli inte sittande" och få direkt ljudfeedback (på samma sätt som när attack eller båltryck över eller under x) när jag får till tekniken ordentligt så att jag själv kan komma ihåg känslan när det fungerade. Och jag skulle vilja ha ett värde hur nära "bra" teknik jag kommer (inte bara FAIL!).

 

Det andra problemet är när jag kör ett maxtest och får "Du behöver få upp attacken, försök kör 10 gånger 1 minut med attack minst X". Jag kan köra detta pass och klara över 90% av tagen på den ny attacken, men det blir en näradöden-upplevelse där jag är fullständigt slutkörd efteråt. Jag vill ha hjälp att få upp attack teknisk, inte genom att kunna fuska och helt enkelt köra hårdare.

 

Det hela kokar ner till att jag tycker inte jag får hjälp att förbättra tekniken. Jag får bra feedback på var jag står och tips på näradödenpass jag kan köra (självklart blir jag en bättre skidåkare om jag gör många sånna).

 

Jag gillar konceptet och det kan såklart vara jag som gör fel, vad tycker ni andra?

Link to comment
Share on other sites

"Feed backen" jag får stämmer rätt bra, när jag blir sittande så är jag det, men det känner jag ju själv ändå. Jag behöver få upp frekvensen, men det behöver jag inte RF för. Efter en månad är jag inte övertygad, mer än att prylen i sig gav mig lite horn när jag kör testrundor. Ska testa på snö för att se vilken feed back jag får då, sen tror jag att det räcker för mig. 

Thorrez, du kan ju enkelt räkna ut hur nära du är; båltryck/frekvens ska vara 1,6. Ett annat tips är att inte köra full frekvens, men fokusera på att falla framåt så att du kommer över stavarna. 

Link to comment
Share on other sites

Thorrez, huvudet på spiken där. Feedback ger inte tillräckligt med hjälp att utveckla tekniken. Dessutom finns en teknisk svaghet med Racefox i att man mäter acceleration i toppvärde och inte arbete. Exempel med acceleration som är hög i toppvärde men håller enbart kort stund jämfört med lägre t ex attack eller båltryck men tre gånger så länge. Givetvis mer fart om man kan kan få mer arbete gjort än effekt enbart.

 

Med det sagt så försöker jag fortfarande förbättra framför allt båltryck.

Tyvärr så är det svårt att förbättra med kylan som kommer och gör hjulen trögare... mer kraft men det tas upp i hjulen, jämför tvåor och treor, enklare att få högre värden på tvåor på sommaren.

Filmning någon gång då och då är super, muta en kompis med några öl eller liknande eller varför inte biobiljett?

Bra payback.

 

Jag är också sittande... i led fyra... aldrig varit över led 6 enligt Racefox men då på treor.

Link to comment
Share on other sites

Thorrez, huvudet på spiken där. Feedback ger inte tillräckligt med hjälp att utveckla tekniken. Dessutom finns en teknisk svaghet med Racefox i att man mäter acceleration i toppvärde och inte arbete. Exempel med acceleration som är hög i toppvärde men håller enbart kort stund jämfört med lägre t ex attack eller båltryck men tre gånger så länge. Givetvis mer fart om man kan kan få mer arbete gjort än effekt enbart.

 

Med det sagt så försöker jag fortfarande förbättra framför allt båltryck.

Tyvärr så är det svårt att förbättra med kylan som kommer och gör hjulen trögare... mer kraft men det tas upp i hjulen, jämför tvåor och treor, enklare att få högre värden på tvåor på sommaren.

Filmning någon gång då och då är super, muta en kompis med några öl eller liknande eller varför inte biobiljett?

Bra payback.

 

Jag är också sittande... i led fyra... aldrig varit över led 6 enligt Racefox men då på treor.

Hm, menar du att man får högre värden på lättare hjul för att accelerationen blir högre? Jag tänkte tvärtom, att tröga hjul gör att man måste mata på mer, men jag är ingen fysiker. Mina värden är rena glädjevärden, kör på 4or, "du har teknik och värden som en elitskidåkare", det tror jag inte en sekund på. Gissar att jag är en led 3 åkare (kör bara korta lopp nuförtiden)

Link to comment
Share on other sites

Knappen: menar du då en biobiljett till analysen av filmerna på dig ;-)

Filmning är otrolig värdefullt. Racefox har jag inte provat, men jag tänker att man kanske har en fördel att se utveckling. Dock tror jag inte ett dugg på att den kan säga att man är si eller så bra. Dessutom är jag ganska säker på att din anatomi/kroppssammansättning påverkar väldigt mkt ex lång/kort rygg, långa/korta armar m.m.

Link to comment
Share on other sites

Jo jag ser också vinsten med Racefox som att jag kan testa teknik och få återkoppling men inte så mycket tips utöver pipen.

Eftersom acceleration mäts och inte hastigheten (för attack/båltryck) så ger lättare motstånd bättre värden.

Åtminstone för mig och acceleration mäts enligt Racefox själva.

Träningsprogrammen är också väldigt ambitiösa mer än jag hinner så det blir helt efter eget huvud och vad man hinner, finns nog ingen bättre manick för återkoppling av teknik så man får bestämma själv om det är tillräckligt bra.

 

Igår på blöt asfalt gick puls upp och båltryck ned, attack ganska ok...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Är det nån mer än jag som har oerhört svårt för den nya uppdateringen av Racefox? Gäller både appen och webben. Det känns som att de skrivit allt på engelska och sen kört hela skiten igenom Google Translate och hoppats på det bästa.

 

Skaffade RF i augusti och var kanonnöjd i början. Kört både rullisar och Skierg med appen och tyckt det varit lätt att läsa av och förstå alla värden och parametrar men nu så är allt mycket mer otydligt och tillsammans med det märkliga språket blir det lätt obegripligt emellanåt. Ska till Skidome på söndag för "snö"-premiär och då får RF följa med men sen veteskam om jag behåller det längre om det är så här det ska se ut.

 

Synd på en annars kanonbra tjänst att det blivit så här.

Link to comment
Share on other sites

Testade nya guidade träningspasset igårkväll men hade gigantiska problem att få sensorn att reagera på dubbelklapp. Fick avbryta med i det närmaste blåmärken i solarplexus. Jag gav upp när jag försökte starta andra intervallen med en slagserie av båda händerna på minst 30 klappar, snabbt och hårt... får frågan ”har du verkligen avslutat intervallen”...

Misstänker lite dålig programmering men det kan ju vara sensorn eftersom jag såg attack på 14 och båltryck på 25... inte riktigt vad jag är van vid... på uppvärmningen...

Link to comment
Share on other sites

Är lite inne på att skaffa Racefox men undrar hur mätningen går till. Behöver man använda mobilens gps? Eller mäter den allt genom bandet?
Eftersom jag åker skidor inne i Skidome här i Göteborg så finns det ingen gps mottagning. 

Tycker ni det är någon ide att skaffa denna? Dock verkar den vara buggig just nu.

I nuläget har jag en gammal Garmin klocka som mäter pulsen på handleden. Men den säger mig inte så mycket som jag önskar  :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Testade nya guidade träningspasset igårkväll men hade gigantiska problem att få sensorn att reagera på dubbelklapp. Fick avbryta med i det närmaste blåmärken i solarplexus. Jag gav upp när jag försökte starta andra intervallen med en slagserie av båda händerna på minst 30 klappar, snabbt och hårt... får frågan ”har du verkligen avslutat intervallen”...

Misstänker lite dålig programmering men det kan ju vara sensorn eftersom jag såg attack på 14 och båltryck på 25... inte riktigt vad jag är van vid... på uppvärmningen...

 

Körde också det passet och hade samma bekymmer! Dessutom fick jag inga varvmarkeringar i passet när jag kollade efteråt och inte heller några värdet på attack och båltryck. Passet bestod av ett enda långt varv. 

 

Igår körde jag ett vanligt distanspass på rullskidorna och då kraschade appen så passet sparades inte alls. Som tur var så hade jag min GPS-klocka igång också så att jag iallafall kunde regga tid och distans.

 

Idag på lunchpasset tog jag bort sensorn från appen och lade till den igen och körde vanligt distanspass efteråt, då funkade allt normalt. Återstår att se om det löser "sensorproblemet". Så väldigt buggigt och inte alls "färdigutvecklat" före release av ny version. 

 

Är lite inne på att skaffa Racefox men undrar hur mätningen går till. Behöver man använda mobilens gps? Eller mäter den allt genom bandet?

Eftersom jag åker skidor inne i Skidome här i Göteborg så finns det ingen gps mottagning. 

Tycker ni det är någon ide att skaffa denna? Dock verkar den vara buggig just nu.

I nuläget har jag en gammal Garmin klocka som mäter pulsen på handleden. Men den säger mig inte så mycket som jag önskar  :rolleyes:

 

Du behöver inte GPS för att få fram skidåkningsvärden såsom attack och båltryck, det mäts i bandet. Till exempel funkar RF finfint att använda i stakmaskin. Varvmarkeringar kan du sätta i tid istället för distans så funkar det ju också bra.

 

RF är i grunden en bra och kul grej om man vill nörda ner sig lite men i dagsläget så är den nya appversionen så sjukt underutvecklad och buggig att jag inte vet om jag vill rekommendera dig att skaffa den just nu.

 

Hade du frågat för två månader sen hade jag inte tvekat på att rekommendera den.

 

Nä, handledspuls är vanskligt. Speciellt om en ska köra intervaller.

Link to comment
Share on other sites

Du behöver inte GPS för att få fram skidåkningsvärden såsom attack och båltryck, det mäts i bandet. Till exempel funkar RF finfint att använda i stakmaskin. Varvmarkeringar kan du sätta i tid istället för distans så funkar det ju också bra.

 

RF är i grunden en bra och kul grej om man vill nörda ner sig lite men i dagsläget så är den nya appversionen så sjukt underutvecklad och buggig att jag inte vet om jag vill rekommendera dig att skaffa den just nu.

 

Hade du frågat för två månader sen hade jag inte tvekat på att rekommendera den.

 

Nä, handledspuls är vanskligt. Speciellt om en ska köra intervaller.

 

Ok. Det är ju kanon.

Varvmarkering är något jag verkligen saknar då min klocka inte har denna funktionen. 

Men jag kommer nog att vänta tills en ny uppdatering och se om ni skriver något om detta på forumet :)

 

Hur är det mellan klassiskt och skate. Ställer man in detta i appen eller är attack och båltryck endast vid klassisk åkning?

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att RF endast verkar ge ngn vettig information för stakning, diagonalen blir helt meningslös och skejt finns det inget för (om inte jag har missat ngt)

Ok. Det är ju kanon.

Varvmarkering är något jag verkligen saknar då min klocka inte har denna funktionen. 

Men jag kommer nog att vänta tills en ny uppdatering och se om ni skriver något om detta på forumet :)

 

Hur är det mellan klassiskt och skate. Ställer man in detta i appen eller är attack och båltryck endast vid klassisk åkning?

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att RF endast verkar ge ngn vettig information för stakning, diagonalen blir helt meningslös och skejt finns det inget för (om inte jag har missat ngt)

Såg nämligen en video från racefox där man ser rörelseanalysen för de olika växlarna i skate. Om det funkar hade det ju varit väldigt intressant. Dock var videon från 2015.  :P

https://www.youtube.com/watch?v=i95n_xL08Dk

 

Eftersom det blir nattvasan och skate för mig hade det varit intressant.

 

Men som sagt jag får vänta på en uppdatering så kanske det blir ett test av RF.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Har nyligen skaffat racefox och är inte direkt imponerad efter ett pass på skidor och några försök att förstå appen. Extremt konstigt uppbyggd app.. Just att man ska hålla på att fippla med telefonen när man är ute och tränar är rätt irriterande. Rösten i hörlurarna gör inte saken bättre. Drar mig från att använda det här nåt mer.. ”Stabilitet” på skidor? Inte direkt så man åker på en platt och rak bana och repeterar exakt samma rörelse hela tiden..
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Måste instämma i klagosången. Laddade hem appen på nytt efter ett långt uppehåll då jag redan har bältet.

Körde ett distans/teknikpass löpning med röst-coaching och kan meddela följande;

1. Svor åt den korkade rösten som verkligen är bedrövlig. Jag tror inte ens att det är Google Translate man använt och uttalet är ju fantastiskt!

 

2. Ska jag göra "coachen" nöjd så får jag springa väldigt märkligt och fick ont av den tekniken, kan ju inte vara meningen?

 

3. Mycket fokus på stegfrekvens. Appen ville ha upp mig i "rätt" frekvens och meddelade att "nu går det ju snabbare". Ja tro f-n att det går snabbare men pulsen går ju också upp.

 

Nej inte alls nöjd, köpte mig en månad men det slutade med 1 användning.

 

//A

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...