Hoppa till innehåll

Köp Atomic längdskidor hos Skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Klarälvsloppet

• Vänligen logga in för att kunna svara
140 svar till detta ämne

Goopen

Goopen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 68 inlägg
Ska åka nästa helg och är riktigt sugen.
Men ingen info om vad man gör med överdragskläder eller dusch efteråt.
Har mailat dessa frågor men ibget svar ännu.

JinJin

JinJin

Medlem

• Members
  • Pip
  • 204 inlägg

Livestream på loppet för den som är intresserad: https://livestream.c.../events/7757901

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 059 inlägg

Hur var loppet och underlaget ? Var banan fri från stenar, grenar och löv, som kan ställa till det för en rullskidåkare ?

fln213

fln213

Medlem

• Members
  • Pip
  • 96 inlägg

Överraskad över det utmärkta arrangemanget. Utmärkt transport till start. Fina förhållanden vid starten (möjlighet att vara inomhus i en stor lada) med bla fik. Bra start som förlades till en bilväg som varade ca 4-5 km. Utärkt bana som var mkt (!) platt. Lite löv, men det var torrt och fint - så gjorde inte så mkt.  Mestadels fin asfalt, enbart på enstaka platser lite skrovligt. Bra målgång där väskorna lågt snyggt organiserade. Förvånansvärt mkt folk vid banan som hejade. Otroligt mkt funktionärer. Det enda minuset var platsmuggarna som vätskan levererades med i kontrollerna. Små vita tandläkarmuggar som mkt lätt gick sönder - ffa när man kom i 20 km/h. 

Det här loppet kommer att bli det största rullskideloppet i Sverige i ca 3 års sikt skulle jag tro. 

VL2013: Led 4, 5h 42min. plac. 2136
VL2014: Led 2, 5h 17min. plac. 997
VL2015: Led 3, 6h 25min. plac. 2215
VL2017: Led 3, 5h 35min. plac. 1782

VL2018: Led 2, 5h 32min. plac 794

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 252 inlägg

Håller med fln i sitt inlägg ovan. Du måste köra nästa år Volevodin och då har de förhoppningsvis klarat få fram bättre muggar för de var verkligen kassa.

Eich

Eich

Ny medlem

• Members
  • 3 inlägg

Instämmer! En fin, trävlig, tuff lopp. 

thowol

thowol

Medlem

• Members
  • Pip
  • 82 inlägg

http://klaralvsloppet.se/rollerski/

Diskussioner inför och efter Klarälvsloppet.

Ska du köra?

Erfarenheter?

Hjulhets?

Målsättning?

Seedningslopp

Pepeystad

Pepeystad

Medlem

• Members
  • Pip
  • 132 inlägg
Jag ska köra. Körde alliansloppet förra året och ska köra det iår med. Tränar 5-6 ggr per vecka varav minst två pass är på rullskidor. Kör på rosa pu med keramiska lager. Målsättningen är att komma imål någonstans mellan 6-6,30.

boffi

boffi

Medlem

• Members
  • Pip
  • 245 inlägg

Ska också köra och körde även Alliansloppet förra året. jag har också rosa PU med keramiska lager. Är nyfiken om någon körde både Alliansloppet och Klarälvsloppet förra året. Vad blev skillnaden i hastighet under loppen? Jag hade 21,5 km/h på Alliansloppet och siktar på 20 km/h på Klarälvsloppet. 

Tittar man på vinnartiderna (28,35 km/h Alliansloppet & 27,23 km/h Klarälvsloppet) så kanske det borde gå.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 059 inlägg

Ska också köra och körde även Alliansloppet förra året. jag har också rosa PU med keramiska lager. Är nyfiken om någon körde både Alliansloppet och Klarälvsloppet förra året. Vad blev skillnaden i hastighet under loppen? Jag hade 21,5 km/h på Alliansloppet och siktar på 20 km/h på Klarälvsloppet. 

Tittar man på vinnartiderna (28,35 km/h Alliansloppet & 27,23 km/h Klarälvsloppet) så kanske det borde gå.

Imponerande snittider, :)  ung vad jag har på min 70-talsracer åtminstone om det är kuperat

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 707 inlägg
Brorsan o jag vann startplatser på radion så det blir premiär. Får trimma mina nya Nowi o flytta fram backspärrarna. Är ingen kanon på rullisar så det blir nog mer åt träningshållet. Får se om det blir nåt Allianslopp som genrep.
Gôtt att komma hem till Värmland igen.

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

ÖSM23 5.10 NV19 4.52 NV18 7.22 VL17 5.41 VL16 5.37 VL15 DNF VL14 6.06 VL13 5.40 VL12 5.13 ÖSS11 5:54 ÖSS10 6:54 VL01 7:50 VL97 8:56

+Marcialonga, Holmenkollmarsjen, Hafjell Ski Marathon, Birkebeinern, Troll Ski Marathon, Skarverennet
Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 25 år.

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 594 inlägg
Går det lättare med backspärren på framhjulen? Kanske ännu en promille för mig som snart ska ha tävlingspremiär...
Jag har ännu aldrig gått över 20 på träning så dessa hastigheter låter utopiska...

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 707 inlägg
Bara att muddra trådarna här på forat ;)
. Slipa på backspärrarna
. Sätta backspärrshjulen fram
. Demontera hjul och rengör all smuts med sprit
. PTFE-olja eller litium-fett
. Keramiska lager (verkar vara överkurs)
. Slipa stavspetsarna (kan själv rekommendera Clas Ohlsons diamantbryne med grov och fin sida, go tyngd i den)
. Jämn viktfördelning på alla fyra hjulen
. Tempoloppshjälm
. Speedsuit
. Spoilers på vaderna
. Clostebol på läpparna
. EPO, nej där blev det dikeskörning :D

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

ÖSM23 5.10 NV19 4.52 NV18 7.22 VL17 5.41 VL16 5.37 VL15 DNF VL14 6.06 VL13 5.40 VL12 5.13 ÖSS11 5:54 ÖSS10 6:54 VL01 7:50 VL97 8:56

+Marcialonga, Holmenkollmarsjen, Hafjell Ski Marathon, Birkebeinern, Troll Ski Marathon, Skarverennet
Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 25 år.

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 594 inlägg
Check förutom sista två, lägg till
Ta av stänkskärmar

Skåningen

Skåningen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 290 inlägg

Check förutom sista två, lägg till
Ta av stänkskärmar

Bakre skärmarna är bra för att skapa downforce, då klarar man kurvorna i högre fart :)

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 594 inlägg
Men utan skärmar ser snabbare ut , dessutom ett par sportsolglasögon och sedan ser det åtminstone snabbt ut på startlinjen...

Skämt åsido så är rengöringen och de keramiska lagren ordnade pga utslitna gamla lager.
Flytta hjulen låter också enkelt...

Klarälvsloppet låter roligt, man lär väl inte bli varvad heller som på så många andra lopp...

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 059 inlägg

Bakre skärmarna är bra för att skapa downforce, då klarar man kurvorna i högre fart :)

Det är lite intressant att jämföra rullskidor med eller utan skärmar. Teoretiskt sett borde skärmarna hjälpa till att ge skidorna bättre balans - är det så i verkligheten också ? (jfr en pinne med eller utan tyngder i båda ändarna, vilken är lättast att balansera, jo den med tyngderna)

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 980 inlägg

Det är lite intressant att jämföra rullskidor med eller utan skärmar. Teoretiskt sett borde skärmarna hjälpa till att ge skidorna bättre balans - är det så i verkligheten också ? (jfr en pinne med eller utan tyngder i båda ändarna, vilken är lättast att balansera, jo den med tyngderna)

Du är avslöjad. Volevodin är ett alias för Stephen Hawking.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 059 inlägg

Du är avslöjad. Volevodin är ett alias för Stephen Hawking.

Jag menar att "the end of the world" kommer att inträffa om rullskidåkarna börjar köra utan skärmar. :rolleyes:  Obs detta är skrivet innan jag dog och jag tackar min käre vän Volevodin för att han publicerar detta  :wub: 

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 980 inlägg
Du Stephen är ju känd för att trixa med rum-tiden. Vet inte hur dopingkommitten ställer sig till maskhål. Antagligen lika populärt som maratonlöparen som tog tuben över södermalm på andra varvet och slutade femma.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar