Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vi är inte kloka någon av oss!


RIDLEY

Recommended Posts

Vi tränar alldeles för mycket. Om man nu ska följa vad biologen Andrew Naylor på Salgrenska universitetet har kommit fram till. Han påstår att det finns rekommendationer som säger att det är optimalt för hälsan att träna 35 minuter fyra till fem dagar per vecka på 60 procent av sin maxpuls. Jag tror inte det finns någon här på forumet som ligger i närheten av hans rekommendationer. Nu gäller den här studien förvisso råttor. Men ibland känner man sig som en när man lubbar runt runt i slingan kväll efter kväll.
Naylor säger vidare att om man tränar för mycket bildas färre hjärnceller än hos dem som inte tränar alls. Attan också! Då har min fru haft rätt hela tiden. Hon tycker nämligen att jag inte är klok i huvudet som snittar en timmes träning om dagen per år.
Läs mer om vad biologen A. Naylor har kommit fram till:
[url]http://www.sahlgrenska.gu.se/nyheter/arkiv/andrew_naylor.jsp[/url]

RIDLEY
Link to comment
Share on other sites

Det ligger nog mycket i det han säger. Det optimala för hälsan är knappst att träna som en elitskidåkare (sliter väldigt mycket på kroppen att träna hårt). Fast jag tränar inte för att leva länge utan för att få en bra tid på vasan. =)
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...