Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Bli en snabbare löpare

• Vänligen logga in för att kunna svara
39 svar till detta ämne

lejon

lejon

Medlem

• Members
  • Pip
  • 154 inlägg
För förtydliga så är alltså skillnaden mellan ditt Cooper (4.16 min/km) och din 6.6 km tävling (4.57min/km) "för" stor om man ser till statistiken och hur det går att träna sig (enl. daniels).
En "rätt" tränad person som gör 4.16 på Cooper borde kunna komma ner till 5/km på maran. Med den informationen som utgångspunkt tror jag att du skulle ta sig från nuvarande form till 50min/mil enklast med stor del lugn distansträning.
(Men som vanligt finns det många skolor och den träning man tror på är den som blir av, och den träning som blir av är den bästa träningen )

Polar

Polar

Medlem

• Members
  • Pip
  • 273 inlägg

För förtydliga så är alltså skillnaden mellan ditt Cooper (4.16 min/km) och din 6.6 km tävling (4.57min/km) "för" stor om man ser till statistiken och hur det går att träna sig (enl. daniels).
En "rätt" tränad person som gör 4.16 på Cooper borde kunna komma ner till 5/km på maran. Med den informationen som utgångspunkt tror jag att du skulle ta sig från nuvarande form till 50min/mil enklast med stor del lugn distansträning.
(Men som vanligt finns det många skolor och den träning man tror på är den som blir av, och den träning som blir av är den bästa träningen )

Snackade med en god löpare vid ett lokalt lopp idag om hur jag borde gå framåt, han rekomenderade också att jag borde springa mer distans.
Det gick rätt hårt också, nytt PB 11.49 på 3km så 4.04/km. Vet inte varifrån det kom, men hade inte orkat 100m till... Jag börjar sakta inse nu att det nog kanske är uthålligheten som saknas.
Vasaloppet skidar jag när jag kommer under 5h ;)

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 603 inlägg

Sen är vi ju olika, jag har alltid varit bäst på korta distanser, i tävlingar över 1,5 tim har jag alltid blivit efter de som jag kämpat om sekunderna i kortare lopp.

Någon nämnde Lydiard, som var populär på 1970-talet och upplägget var LSD på vinterhalvåret, en backträningsperiod i början av maj, sen mycket tempoträning och tävlingar för att vara i form till mitt i sommaren. Jag tränade efter de principer en vinter utan snö på 70-talet, men det passade inte mig, då jag blev seg o långsam i steget. Efter en återgång till ett långpass och 2-3 intervallpass i veckan kom jag tillbaka till min tidigare form.

Gillar du att blåsa på i intervaller av olika slag, tycker jag absolut du skall göra det i kombination med distanspass, men absolut

inte för mycket bekväm "mellanmjörksträning"

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 380 inlägg

10 km är knappast långdistans och egentligen borde du med enbart intervallträning komma den sträckan, på betydligt snabbare tid än 50 minuter (med nuvarande resultat).

Långpassen ger absolut mer uthållighet och det har du nytta av, men på 10 km så behövs inte jättemycket uthållighet...

Med långpass (nödvändig bas i konditionsidrotter i min mening) på helgerna och kortare i veckan så passar det de flestas livspussel bättre (men inte alla). Viktigt att alltid! utmana, vid kortare pass så ska det gå snabbt och hårt vid längre pass är det längden och inte farten som ska utmana. Om du tränar mycket så gäller säkert inte denna filosofi men upp till 3 pass iveckan så har detfungerat bra för egen del.

Jag är också snabbare än uthållig och kör alltid långpass som bas, men däremellan väljer jag att köra intervaller istället för att vila... (hinner inte långpass i veckorna).

Jag tror inte att andras resultat är vad som motiverar dig men jag har absolut kört snabba långlopp med enbart långt&lugnt som bas (eftersom uthålligheten är min akilleshäl). Men för optimal utveckling så behöver man även träna intervaller.

Med intervaller sänker du pulsen för given fart, vilket gör att du har lägre puls även på långpassen och kan köra längre...

Så båda typerna av pass hjälper varandra....

Spikerfeste

Spikerfeste

Medlem

• Members
  • Pip
  • 68 inlägg

Om du klarer å ligge på 94% i snitt over distansen så mangler du nok ikke utholdenhet iforhold til denne aktiviteten.

Om du kan øke hjertets slagvolum og max O2 vil du få et løft. Du burde kunne fordele intervallene på ulike grener for variasjon og motivasjon.

Løpsteknikk?

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 743 inlägg

På den tiden jag var hyfsat snabb på milen (strax under 37 som bäst), sprang jag i princip aldrig längra pass än 10 - 12 km. Det var antingen snabbdistans eller intervaller på mellan 200 och 1000 m, och totalt 30 - 35 km/vecka. (Jag fokuserade mest på 400m, och vägde 85+).

Nu säger jag inte att det är bästa sättet att nå bra miltider. Bara att det går helt ok att få bra miltider utan stor dos långdistans, om man hellre springer intervall och fokuserar på löpteknik. Se'n är det nog inte något bra sätt att få fina maraton-resultat eller bli en bra skidlöpare.

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 436 inlägg

Någon nämnde Lydiard, som var populär på 1970-talet och upplägget var LSD på vinterhalvåret, en backträningsperiod i början av maj, sen mycket tempoträning och tävlingar för att vara i form till mitt i sommaren.

LSD under vinterhalvåret lät rätt hippiebetonat...;-)

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 436 inlägg

Snackade med en god löpare vid ett lokalt lopp idag om hur jag borde gå framåt, han rekomenderade också att jag borde springa mer distans.
Det gick rätt hårt också, nytt PB 11.49 på 3km så 4.04/km. Vet inte varifrån det kom, men hade inte orkat 100m till... Jag börjar sakta inse nu att det nog kanske är uthålligheten som saknas.

11:49 på 3 km är ju 3:56/km t o m.

Polar

Polar

Medlem

• Members
  • Pip
  • 273 inlägg
Inofficiellt var det närmare 2,9 km och beroende på vems klocka man tittar på så skiljer tiden lite. Men fort gick det, nästan minuten snabbare än förra året, har tidigare år lämnat efter "täten" snabbt men kunde i år hänga på mycket längre. Kanske jag inte är så usel löpare som jag trott. Tekniken är väl sådär, brukar ligga på 85-95 i kadens så längden på steget är väl hyfsat men har inte så bra driv i steget (tror jag).

Men hur jag nu ska summera alla åsikter om distans/intervaller vet ja inte. Möjligen löpning kortare distanser, vanliga intervaller/backintervaller med stavar och så mycket som jag hinner på rullskidorna där emellan. 95 dagar kvar till milen så tid finns ju att förbättra.

Bra att det finns forum som detta så man kan ventilera lite med de som förstår sig! Har ju själv bara börjat min "idrottskarriär" så har noll koll på sånt här.
Vasaloppet skidar jag när jag kommer under 5h ;)

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 603 inlägg

LSD under vinterhalvåret lät rätt hippiebetonat...;-)

LSD= Long Slow Distance.

Fö tycker jag Knappens sista inlägg är bra att ha som utgångspunkt för de flesta löparkategorier, möjligen att man kan öka med ett träningspass i veckan om man vill ta ytterligare ett kliv.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 415 inlägg
Undertecknat träningssprang 36:20 på milen idag. Vasaloppet är min bästa tid 7:26 :)

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 603 inlägg

Undertecknat träningssprang 36:20 på milen idag. Vasaloppet är min bästa tid 7:26 :)

Då är du en jäkligt bra löpare, din tid är mitt pers på milen satt i en tävling för sådär 40 år sedan. 7.26 på vasan indikerar att du kan åka ner mot 6 tim under optimala förhållande, vilket det inte varit på bra många år. :)

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 415 inlägg

Då är du en jäkligt bra löpare, din tid är mitt pers på milen satt i en tävling för sådär 40 år sedan. 7.26 på vasan indikerar att du kan åka ner mot 6 tim under optimala förhållande, vilket det inte varit på bra många år. :)

Du är allt för vänlig. Nästa gång jag kör Vasan tänker jag diagonala i 90km som nån slags protest mot den moderna skidåkningen. Iklädd foliehatt

Petter

Petter

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 626 inlägg

Du får väl göra som han som åkte Birken utan stavar ;-) 

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 415 inlägg

Du får väl göra som han som åkte Birken utan stavar ;-)

Körde han blankeski?

Petter

Petter

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 626 inlägg

Nä, men tänkte du smirrestaka vasan  :o

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 588 inlägg

Moonwalk:a så har ni min respekt

https://youtu.be/Wh8dtEQ9m1g?t=93

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV19 4.52 NV18 7.22 VL17 5.41 VL16 5.37 VL15 DNF VL14 6.06 VL13 5.40 VL12 5.13 ÖSS11 5:54 ÖSS10 6:54 VL01 7:50 VL97 8:56

+ Marcialonga, Holmenkollmarsjen, Hafjell Ski Marathon, Birkebeinern, Troll Ski Marathon, Skarverennet

Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 25 år.

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 743 inlägg

Då borde du kunna diagonala en Vasa under 7 timmar lätt, tänker jag

(Tyvärr inte gjort sådana löptider det här millenniet)

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 380 inlägg

Vore intressant att se dina tider på längre distanser än 10 km, dock mycket imponerande att ta en sådan tid på träning. Det har jag bara gjort på tävling och ganska länge sedan...

Vasaloppet är tyvärr en annan sak än 10 km tider, uthållighet är nyckel till bra tider. 

Det är givetvis en mycket bra början att vara snabb på 10 km men många duktiga löpare har sett sämre resultat på VL.

Nu inbillar jag mig att skogsvakt har lite skidbakgrund så jag tror nog att VL med en onormalt stor del diagonal (tvivlar du klarar diagonal i backarna ner från t ex Evertsberg) skulle kunna gå på betydligt bättre tid än 7:26.

I år var det inte optimalt men sällan optimalt i VL, för egen del har nog enbart 2012 varit snabbt före de lopp jag deltagit, i år var nog inte ens det sämsta heller även om det var relativt långsamt.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 415 inlägg
Detta engagemang värmer en frusen själ gott :)

Jag har aldrig satsat på vasaloppet men förr eller senare kanske även grisar kan flyga!

Mål 2021 Skatebirken och milen sub36

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar