Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Varning – SNS Pilot Equipe Classic


Boletus

Recommended Posts

Visst är det en urkass konstruktion! :(

 

Troligen är det fukt/vatten som fryser som orsakar problemen. En lösning torde vara att förvara skidorna inomhus och låta dem torka mellan åkningarna. När man sedan tar ut dem bör de få kallna till snötemperatur innan de utsätts för lössnö. Om det kommer in snö i en varm bindning smälter den först för att sedan frysa när skidan kallnar. Nåt jag inte testat men som kanske funkar är ett frysskydd typ låsspray. Risken finns dock att den kan skada bandet kemiskt på något sätt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 97
  • Created
  • Last Reply

Det enklaste och smidigaste vore väl att skriva till Salomon och fråga vad de rekommenderar att göra, fast jag hittade ingen e-postadress till dem, så har inte blivit av än. (Känns bättre att skriva än att ringa, för då behöver man inte sitta och vänta medan de bollar frågan vidare till rätt person, och denna får ta sig den betänketid som behövs.)

 

Vore nästan underligt om de inte redan är ett välbekant problem hos dem.

Link to comment
Share on other sites

Det enklaste och smidigaste vore väl att skriva till Salomon och fråga vad de rekommenderar att göra, fast jag hittade ingen e-postadress till dem, så har inte blivit av än. (Känns bättre att skriva än att ringa, för då behöver man inte sitta och vänta medan de bollar frågan vidare till rätt person, och denna får ta sig den betänketid som behövs.)

 

Vore nästan underligt om de inte redan är ett välbekant problem hos dem.

Tvivlar på att de vågar erkänna att detta problem förekommer...

Link to comment
Share on other sites

Det lär väl visa sig. Efter lite pusslande för att hitta rätt sökord till Google så hittade jag en e-postadress och har skickat iväg en problembeskrivning och fråga om ifall de har några tips eller råd om hur man åtgärdar och förebygger detta problem.

 

De är ju inte ensama om att ha barnsjukdomar (det var väl både längdåkare och skidskyttar som tappade skidor i direktsändning förra vintern när bindningen lossnade från NIS-plattan), det viktigaste i kampen om marknadsandelar borde väl vara vem som hanterar sådana problem bäst, och uppräthåller ett rykte om bra service och hög kvalitet? =)

Link to comment
Share on other sites

Det löste sig snabbt när jag väl hittat deras e-postadress. Det vidarebefodrades till rätt person och svar kom morgonen efter:

 

"det har tillkommit ett plastskydd som ska förhindra snö att tränga in och så rekommenderar vi att spraya den vita plasthaken samt första centimetern av bandet med siliconspray (för minusgrader). Detta ska göras ungefär var 3:e vecka vid regelbunden åkning. Jag kan skicka ett par plastskydd till dig om du vill..."

 

Plastskydden kanske rentav finns i skidbutiken om ni bara frågar? Annars var e-postadressen som jag hittade i Google (och som alltså borde vara OK att även lägga ut här)

info_sw @ salomon - sports . com

Link to comment
Share on other sites

Det löste sig snabbt när jag väl hittat deras e-postadress. Det vidarebefodrades till rätt person och svar kom morgonen efter:

 

"det har tillkommit ett plastskydd som ska förhindra snö att tränga in och så rekommenderar vi att spraya den vita plasthaken samt första centimetern av bandet med siliconspray (för minusgrader). Detta ska göras ungefär var 3:e vecka vid regelbunden åkning. Jag kan skicka ett par plastskydd till dig om du vill..."

 

Plastskydden kanske rentav finns i skidbutiken om ni bara frågar? Annars var e-postadressen som jag hittade i Google (och som alltså borde vara OK att även lägga ut här)

info_sw @ salomon - sports . com

Strålande - bra jobbat Niklas! :)

 

Det blir definitivt en tur till skidhandlarn idag...

Link to comment
Share on other sites

Precis vad jag tänkte skriva: försäljaren av Salomon sade att eliten använder Silikonspray. Det finns nu också en ny bindning med hävarm, som på skatebindningen, fast med en mycket svagare fjäder. Jag har inte testat den men tog bort den gamla "skitbindningen" med band och monterade en sådan på en väns skidor. Jag ska testa dem vid tillfälle.

 

Den enklaste lösningen är ju att byta till "rött" som jag gjort ;)

Link to comment
Share on other sites

Det löste sig snabbt när jag väl hittat deras e-postadress. Det vidarebefodrades till rätt person och svar kom morgonen efter:

 

"det har tillkommit ett plastskydd som ska förhindra snö att tränga in och så rekommenderar vi att spraya den vita plasthaken samt första centimetern av bandet med siliconspray (för minusgrader). Detta ska göras ungefär var 3:e vecka vid regelbunden åkning. Jag kan skicka ett par plastskydd till dig om du vill..."

 

Plastskydden kanske rentav finns i skidbutiken om ni bara frågar? Annars var e-postadressen som jag hittade i Google (och som alltså borde vara OK att även lägga ut här)

info_sw @ salomon - sports . com

Strålande - bra jobbat Niklas! :)

 

Det blir definitivt en tur till skidhandlarn idag...

Plastskyddet skall monteras på undersidan av bindningens bakre del, och enligt instruktionerna som följde med så skulle plastskydden ha skickats ut till återförsäljarna med instruktioner om att montera på dem på nya bindningar resten av denna säsong, samt vid eventuella reklamationer av redan sålda bindningar, och att från och med nästa säsong skulle sådana skydd vara monterade redan från fabrik.

 

Gick fint att få dem åtgärdade i butiken där jag köpt dem. Killen i butiken sa att nya Pilot-bindningen varit utprovad i något år innan den började säljas, så att den skulle fungera men att han själv tyckte det varit onödigt mycket strul med den ändå, så personligen föredrog han fortfarande gamla Pilot-bindningen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Den enklaste lösningen är ju att byta till "rött" som jag gjort ;)

Har det funkat bra med "rött"? Det har ju varit några skidskyttar och längdåkare i världscupen som tappat skidor i direktsändning förra säsongen, och sen har jag utgått från att de fixat till vad det nu var med NIS-plattan som kunde ge det problemet, men nu såg jag i ett klipp från helgens världscupfinaler en norsk åkare som såg ut att "köra rött" och tappade ena skidan.

Link to comment
Share on other sites

Det har fungerat väldigt bra med Rött. :) Jag har inte tappat något alls i direktsändning. Jag upplever att man som motionsåkare får en skönare kontakt med skida och underlag. Bindningen är bra. Inget trams. Inga lösa delar. Inget gnissel. Undrars om inte Pölder och Salomon drack bira tillsammans den där kvällen när de kom på en bindning med fjäder, nylonband, plastfäste och såklart att de gamla pjäxorna inte skulle passa. Vi kallar den bindningarnas King-King-King-Kong. ;)
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Har nagon testad den nya "Salomon Pilot Sport Classic Automatic"?? "Ar de stabilare "an den "Pilote equipe classic"? Jag har k"opt nya ski och maste fatta beslut vilken bindningen jag ska ta; jag har Salomon sko sa maste det faktisk vara en Salomon pilot bindning.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 7 months later...
Anledningen att jag frågar är att mina Pilotbindningar tyvärr inte fungerar längre. Fick två träningar förstörda förra veckan då fjädern frös ihop (?) och skidan hängde okontrollerat i främre fästet. Åkte till den lokala skidbutiken som bytte bakre delen av bindningen. Dom sa att dom fått byta ytterligare några bindningar under vintern. Hur som helst åkte jag en motionstävling i helgen med mina "nya" bindningar och efter 2 km så pajar även dom... Ska nu åter till skidbutiken för att hör om det finns någon mer dom kan göra. Eftersom det är många som kör på Pilotbindningen så borde väl det vara fler än jag som har problem?
Link to comment
Share on other sites

Alltid silikonspray vid nysnö. Dra fram ca 2 cm och spraya på nylonbandet samt på hela den vita bakre "plastkroken". Passa på att ge skosulan en omgång också.

Har själv haft lite problem, två fjädrar som gått av, en sprucken "plastkrok". Den främre delen av bindningen har också spruckit, där "plastkroken" sticks in. Alla delar har jag kunnat reklamera men det är ju skit att man får träningar och tävlingar förstörda. Funderar starkt på att byta till rött..

Link to comment
Share on other sites

Jag har till och från samma problem med bindningen som phanton och övriga. Irriterande. Det var halvkul i backarna på Harsa ski marathon igår kan jag säga med en löst fladdrande skida bitvis. Ska bege mig till butiken och be och få det åtgärdat på ngt sätt.

Har även hört om fler här i Sundsvall med liknande problem.

Link to comment
Share on other sites

Jag har nu fått plattor monterade på mina bindningar. Hörde när en av försäljarna talade med salomon i telefon att de senaste 40-50 Pilotbindningarna som dom monterat saknat plattan. Många fler än jag i sundsvallsområdet som alltså saknar denna platta.

 

Hoppas nu att bindningarna ska fungera bättre, men det känns ju inte helt tryggt.

Link to comment
Share on other sites

Har nu lämnat in skidorna. Jag hade plattorna på mina bindningar. Trots detta alltså problem. Försäljaren uttalade att han blir mer och mer bekymrad över dessa problem. Silikonspray eller annat glidmedel/vattenavstötande verkar vara den gångbara vägen än så länge.
Link to comment
Share on other sites

Silikonspray eller annat glidmedel/vattenavstötande verkar vara den gångbara vägen än så länge.

Inte helt pålitlig då heller tydligen. Jag invigde ett nytt skidpar med 4 timmar i -13, ihållande kraftigt snöfall och översnöade spår i torsdags, förvarade skidorna i skidfodral på balkongen till lördag, då jag körde 4 timmar till i -17, ihållande snöfall och snöiga men inte översnöade spår, och någon gång under det passet lossnade spännet och fastnade med indragen rem (vilket i alla fall är bättre än att fastna med utdragen rem och vara ivägen när man sätter ned hälen, som i senaste Vasaloppet).

 

Remmen och spännet var rejält silikonsprayade före jag tog ut skidorna i snön första gången.

 

 

Tycks som att nysnö är det före som bindningen inte riktigt går att lita på i, för att snö kan dras med in av remmen och frysa där.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...