Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Varning – SNS Pilot Equipe Classic


Boletus

Recommended Posts

Tycks som att nysnö är det före som bindningen inte riktigt går att lita på i, för att snö kan dras med in av remmen och frysa där.

Ja - de tillfällen jag fått problem är också nysnö (och relativt kallt). Lär bli problem ikväll då med 3 dm nysnö och minus 12...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 97
  • Created
  • Last Reply
När jag fick "fastfrysningen" ovan så hade skidorna stått på balkongen mellan träningspassen, så det KAN ju vara så att konstruktionen ändå pallar för sisådär fem mil i snöstorm, men inte mer, vilket förstås duger för träning (om man förvarar skidorna i plusgrader mellan träningarna så att ev inträngd snö kan smälta och rinna bort), men fortfarande kan ge problem i Vasaloppet.
Link to comment
Share on other sites

Ja du Niklas, helgens före på Ormberget var inte det bästa för Salomons bindningar. Hade två par ute och samtliga bindningar slutade fungera båda dagarna! Första gången jag haft de här problemen faktiskt, men som du säger, enormt irriterande när den där vita kroken viker sig och kläms fast under pjäxan!

Problemen löste sig efter 1 timme inomhus, men återkom ju igen nästa dag!

 

Nu har vi ju dock ordentligt med snö iaf :)

Link to comment
Share on other sites

Jag sprayade på rejält med silokonspray före. Det kanske var räddningen de senaste dagarna?

 

Jo det värsta är om den fastnar i utdraget läge, men det kanske bara kan hända om fjädern pajar? Tror det var det som hände mig i Vasaloppet i fjol, och när den vita kroken klämts fast under pjäxan för många gånger så tryckte den upp ett hål i bindningens bakdels överdel, och började jag bli lite orolig att den även skulle paja pjäxan eller nåt, så då då offrade jag några minuter på att gnaga av remmen med tänderna, men lyckades klamra mig kvar i led 3 till årets lopp ändå. =)

(Bindningen har ju några års garanti, så åter hemma så var det dock bara att lämna in i skidbutiken och få trasiga delar utbytta.)

Link to comment
Share on other sites

Har också problem med att fjädern på mina Pilot-bindningar fryser.

Jag har ett par fina Profil-bindningar på rullskidorna och är sugen på att skifta, är det samma skruvhål på Profil- och Pilot-bindningarna?

Pilot-bindningarna gör sig nog bäst på sommaren!

 

/Magnus

Link to comment
Share on other sites

Har också problem med att fjädern på mina Pilot-bindningar fryser.

Jag har ett par fina Profil-bindningar på rullskidorna och är sugen på att skifta, är det samma skruvhål på Profil- och Pilot-bindningarna?

Pilot-bindningarna gör sig nog bäst på sommaren!

 

/Magnus

Ja det är samma hål, bara ett mindre. Så på rullskidorna får du borra ett hål till i mitten i så fall.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Nej då...fjädern har inte pajat på mina bindningar, de drog sig tillbaka igen när de blev varma!

För mig var det ett mer permanet haveri. Och i årets Vasalopp hände det igen! Nu utan någon egentlig nysnö, så lutar åt att bindningen ej går att lita på i andra fören heller.

 

Nästan exakt samma som i fjol. Ny Salomon Pilot-bindning (monterad mindre än en månad före) med skyddskåpor inbyggda från köpet, rejält silikonsprayad så sent som i startfållan. Höll fram till just före "59 km kvar"-skylten, där jag plötsligt kände något snärta till under pjäxan när jag tryckte ifrån i avstampet och kände direkt igen känslan från i fjol av hur bandet fastnat i utdraget läge och plasthaken fladdrar omkring och ligger ivägen mellan pjäxa och bindning. Även nu trampades det även upp hål i bindningens överdel när plasthaken fastnade där, men gick lättare i år att tillfälligt få bort plasthaken från under pjäxan genom att sparka till lite när den hamnade fel där, så jag behövde inte stanna och gnaga av bandet med tänderna den här gången (kändes extra viktigt eftersom jag halkat ned ett startled redan i första backen och bara ville plocka placeringar hela loppet), men OM det inte bara är jag som haft oturen att råka ut för två av firmans värsta måndagsexemplar så kan man ju fundera lite på om inte Salomon håller på att gräva sin egen grav på bindningssidan? (Har ju gått några år av produktutveckling och kundfeedback nu.)

 

Liksom i fjol handlade det inte "bara" om infrusen is utan bandet sitter fortfarande fast i utdraget läge efter ett halvt dygn i rumstemperatur. Dras ej in och går ej att dra ut längre.

 

Absolut ingen katastrof om det är en engångsföreteelse, men bindningen måste ju skruvas loss för garanti-byte av trasiga delar och det går ju inte att göra mer än max någon enstaka gång utan att tvingas börja flytta runt bindningen och borra nya hål i skidan. Så börjar man från noll med nya skidor och pjäxor så vore ju bara dumt att inte satsa på något som verkligen går att lita på.

 

Jag fick själv en fråga om bindningar häromdagen och kunde ju tyvärr bara konstatera att jag omöjligt kunde rekomendera Salomon bindningar även om de är väldigt sköna och bra när de funkar.

 

Nåja, nog gnällt om det nu, men nog är jag allt nyfiken på om fler drabbats av samma missöde? Två gånger låter ju som mer än bara olycklig slump. (Hade ej råd byta när jag köpte skidor i år (ty nya pjäxor är inte gratis) men känns ju mer lockande att byta för varje gång något strular.)

Link to comment
Share on other sites

Drabbades av strul med pilotbindningen under Mattila ski marathon förra året. Och strulet fortsatte på träningspass efter denna tävling. Bytte till profilbindningen. Gav trots detta piloten en chans på de nya skidor jag köpte i december. Med dessa har det "bara" strulat en gång, men......... Detta ska ju vara Salomons top of the line och då ska det inte strula alls. Jag rekommenderar ingen att köpa denna bindning och jag rekommenderar också Salomon att komma med en lösning snarast innan de tappar även mig till Rottefella. Som kuriosa varnade jag en kompis för att skaffa piloten. Han köpte den ändå och fick som ett brev på posten ifrysningen på Skinnarloppet i år.
Link to comment
Share on other sites

Hade inte tänkt skriva nå't men jag fick kliva av i Evertsberg pga denna felkonstruktion. Kände redan efter första backen att nå't var fel. Stannade i Risberg och fick igång bägge bindningarna men efter några meter var det samma sak. Efter att ha stakat upp till Evertsberg klev jag av. Ett bittert minne som kommer att sitta kvar länge. Det värsta är att Salomon tänker fortsätta med denna även nästa säsong då den inte har något alternativ framme. Dom kan endast garantera Profilbindningen.

Skitsurt och i besvikelsen tänker jag nu genast gå över till Rottefella.

Link to comment
Share on other sites

Det hände mig också vid oxberg att bindningarna hakade upp sig på båda skidorna. Jag gjorde inget åt det men dom sista 3 milen så höll det på att haka upp sig hela tiden, ytterst irriterande. Jag fick ju den där skyddskåpan monterad för några veckor sedan men den verkar inte gjort någon större nytta. Hade jag hetat Sverker hade jag slängt den i soptunnan.
Link to comment
Share on other sites

Tyvärr också dåliga erfarenheter efter årets vasalopp. Hade hunnit använda mina bindningar vid ca fem träningar innan loppet utan problem. Men under vasaloppet så var jag tvungen att stanna vid tre tillfällen vid vallasrvicen och be dem värma på bindningen för att spännet lossnat från skon med fastfrusen indragen rem. Fruktansvärt irriterande. Var idag hos försäljaren men han hade aldrig hört talas om problemet förut men skulle ta kontakt med salomon. Tror ju inte att det kommer leda någon vart. troligtvis kommer de spraya på lite silikon men att döma av vad man läst här tidigare så verkar ju inte det hjälpa. Trist när man även precis nyligen investerat i nya skor annars så skulle jag inte tveka att hoppa över till rottefella.
Link to comment
Share on other sites

Samma ska hände för mig först ena sidan sedan även på den andra inom 2-3 km, innan Risbergsbackarna, men jag lät det vara så. Grymt irriterande och konstig känsla, samma sak hände mig på Engelbrektsloppet, där jag även tappade ena skidan, vilket enligt Salomon ska vara helt omöjligt.
Link to comment
Share on other sites

Hade också problem med mina Pilot på VL, fick stanna i Evertsberg och meka till bakre haken som hade släppt från pjäxa. Vid målgång hade jag svårt att komma loss från bindningen.

Finns det någon fördel med den här konstruktionen?

 

/Magnus

Link to comment
Share on other sites

Har också problem med att fjädern på mina Pilot-bindningar fryser.

Jag har ett par fina Profil-bindningar på rullskidorna och är sugen på att skifta' date=' är det samma skruvhål på Profil- och Pilot-bindningarna?

Pilot-bindningarna gör sig nog bäst på sommaren!

 

/Magnus[/quote']

Ja det är samma hål, bara ett mindre. Så på rullskidorna får du borra ett hål till i mitten i så fall.

Nån som vet om borrhålen förstör NIS-plattan eller om man kan be skidbutiken skruva loss Pilot-bindningar från ett skipar med NIS-platta, plugga igen hålen och sätta på en Rottefella-binding istället?

Link to comment
Share on other sites

Har också problem med att fjädern på mina Pilot-bindningar fryser.

Jag har ett par fina Profil-bindningar på rullskidorna och är sugen på att skifta' date=' är det samma skruvhål på Profil- och Pilot-bindningarna?

Pilot-bindningarna gör sig nog bäst på sommaren!

 

/Magnus[/quote']

Ja det är samma hål, bara ett mindre. Så på rullskidorna får du borra ett hål till i mitten i så fall.

Nån som vet om borrhålen förstör NIS-plattan eller om man kan be skidbutiken skruva loss Pilot-bindningar från ett skipar med NIS-platta, plugga igen hålen och sätta på en Rottefella-binding istället?

Det går alldeles utmärkt.

Link to comment
Share on other sites

Från många Salomonåkare hördes ett knirkande ljud - har det nåt samband med bindningskonstruktionen ?

Fattar inte varför Salomon ändrade på ett bindningssystem som fungerat utan klagomål - troligen som ett motdrag mot Rottefellas för att visa att man utvecklade sin bindning. Tur att man valde Rottefella så man slapp de problemen.

Link to comment
Share on other sites

När jag läser era inlägg förvånas jag över hur Salomon kan göra bindningar av så dålig kvalitet och med så mycket problem. Under vasaloppet hörde jag dessutom höga, knirrande ljud från flera personers Salomonbindningar. Roligt att lyssna på det i 9 mil...

 

Jag har Rottefella på alla mina skidor och har aldrig haft några problem med bindningarna. Att tom Fischer bytt till Rottefella säger väl egentligen allt. Om 3-4 säsonger tror jag Salomon kommer ha tappat mycket gentemot Rottefella. Redan idag finns i mitt tycke fler intressanta altarnativ bland skidskorna om man väljer Rottefella (Alpina, Madshus, Fischer, Rossignol...)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...