Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Alliansloppet 2016


Näbbskon

Recommended Posts

  • Replies 116
  • Created
  • Last Reply

Det är väl inte helt fel att seedningen är lite tuff, det är ju ändå två ganska skilda grenar. Bra och stark på att staka på rullskidor betyder ju inte per automatik att man behärskar snö.

Nu är väl vasaloppet iofs ett lopp där du har ganska stor nytta av att vara stark på just stakning...

Link to comment
Share on other sites

Det är väl inte helt fel att seedningen är lite tuff, det är ju ändå två ganska skilda grenar. Bra och stark på att staka på rullskidor betyder ju inte per automatik att man behärskar snö.

Nej inte per automatik.men i stort sett går det hand i hand i hand. Finns ingen som liksom kör alliansloppet under 3h men på vasaloppet är hopplös och sladdar in på 7h+. Stark i stakning på rullskidor betyder stark i stakning på snö med. Däremot kan det hända bland världseliten där det är små små marginaler som kan skilja att det kan vara utslagsgivande. Men inte för gemonsnittsåkaren.

Link to comment
Share on other sites

Nej inte per automatik.men i stort sett går det hand i hand i hand. Finns ingen som liksom kör alliansloppet under 3h men på vasaloppet är hopplös och sladdar in på 7h+. Stark i stakning på rullskidor betyder stark i stakning på snö med. Däremot kan det hända bland världseliten där det är små små marginaler som kan skilja att det kan vara utslagsgivande. Men inte för gemonsnittsåkaren.

Det skulle väl vara jag i så fall. Räknar med ca 2:30 eller strax därunder, men ändå är jag en av de hopplösa uslingarna som tar 7h+ på mig.

Link to comment
Share on other sites

Naturligtvis så är det väl så att är man stakstark på rullskidor så är man väl hyffsat stakstark även på längdskidor, dock vill jag poängtera att,

 

För egen del väger jag 120+ och har betydligt lättare att få ut kraften mot asfalten i staktaget och ge min kropp en knuff framåt, underlaget bär min tyngd och mina rullholkar till 100%. Här kan tiden bli under 2,30 alliansloppet.

 

På snö spelar det ibland ingen roll vilka trugor jag väljer, energin i stakningen försvinner ner i snön när den inte håller emot, som tung skidåkare på vintern så bär inte snön tyngden eller den kraft genom stav å trugor som behövs för att komma framåt. En lätt åkare flyter ovanpå på ett helt annat sätt. Knappt att det ens blir märken av trugorna!! Här kan VL ta tid vid sämre fören.

 

Körde för ngt år sedan ett seedningslopp på skoter preppade spår, klev av i varvning,,,, jag doppade trugorna 15-30cm varenda stavtag, med swix stora trugor.  Vid dessa sämre fören/mjukt underlag går det knappt diagonala heller för underlaget bär inte tyngden och det blir bakhalt!

Link to comment
Share on other sites

Naturligtvis så är det väl så att är man stakstark på rullskidor så är man väl hyffsat stakstark även på längdskidor, dock vill jag poängtera att,

 

För egen del väger jag 120+ och har betydligt lättare att få ut kraften mot asfalten i staktaget och ge min kropp en knuff framåt, underlaget bär min tyngd och mina rullholkar till 100%. Här kan tiden bli under 2,30 alliansloppet.

 

På snö spelar det ibland ingen roll vilka trugor jag väljer, energin i stakningen försvinner ner i snön när den inte håller emot, som tung skidåkare på vintern så bär inte snön tyngden eller den kraft genom stav å trugor som behövs för att komma framåt. En lätt åkare flyter ovanpå på ett helt annat sätt. Knappt att det ens blir märken av trugorna!! Här kan VL ta tid vid sämre fören.

 

Körde för ngt år sedan ett seedningslopp på skoter preppade spår, klev av i varvning,,,, jag doppade trugorna 15-30cm varenda stavtag, med swix stora trugor.  Vid dessa sämre fören/mjukt underlag går det knappt diagonala heller för underlaget bär inte tyngden och det blir bakhalt!

Samma för mig fast jag väger runt 95 kg. Är betydligt snabbare på rullskidor än på snö när jag jämför tider mot andra. Ett mjukt vasaloppsföre är rena döden
Link to comment
Share on other sites

Samma för mig fast jag väger runt 95 kg. Är betydligt snabbare på rullskidor än på snö när jag jämför tider mot andra. Ett mjukt vasaloppsföre är rena döden

Ja när jag jämför mina resultat på rullskidor med andra runt mig med VL resultat så är det åkare ett till två led fram man tampas med. Hårda konstsnöspår som vi har i ulricehamn funkar bra! Dock lite för kuperat får min vikt :)

Det känns ju jäkligt kul att man får lite revansch på rullskidorna iaf ;)

Link to comment
Share on other sites

Lite avbrytnade i diskusstio men tillbaka till trråden.

Jag gör premiär på Allians iår inte van att åka rullskidlopp och vet inte alls hur det går, liteharig utför
också. Lurar på ta det lugnt och åka motionsklass vet inte hur det blir om många led 4-5 åkare som mig väljer motion istället
för tävlingsklass. Hur är backen utför efter Båberg är det ganska brett så det finns utrymme, otäckt tycker jag om det svänger och är smalt. Och hur är utförsköraren efter stigningen i starten. Visst har jag åkt hyfsat branta utförs backar på träning, me då är man själv och kan styra trampa om broma lätt innan osv.

Hjul det blir mina nya Elpex evultion x med PU hjul som bara rullat ca 15 mil.  Dom rullar bättre utför har jag märkt än mina swenor, stabilare rullar som bäst där asfalten är nästan tjärig och med plan sten, blir det grov sten i asfalten känns det som de går tyngre än mina Swenor. Hur är asfalten runt banan grov sten ? Antar att det är blandat vägar och cykelväg.

Tid ingen aning ska ta det lugnt och prova på men vill väl ha hyfsad tid ändå. 2:50 skulle jag tro men ingen aning kanske snabbare.

Link to comment
Share on other sites

Du kan vara lugn. Alla backar utför är snälla. Asfalten är helt okej. Vanlig landsväg. En del av banan går på cykelbana och där är det smalare. Men inga problem. Dina elpex pu hjul kommer vara kanonbra om du gillar åka stabilt och säkert utför. Bra val. Lycka till. Men jag tycker du ska köra tävlingsklass om du är led4-5 åkare. Tyvärr har ju AL i år bestämt att sära på tävling och motion pga tv och elitåkares önskemål.
Link to comment
Share on other sites

Tack för info
Låter bra med utförskörarna kanske ska anmäla mig till tävlingsklas da.
Såg att det var gnaksa hårda seedningstider kommer inte kunna åka så fort som blåbärs åkare.  bara prova på. När jag är själv ute och åker har jag svårt att ligga fortare än 17-17.5 km/h  på längre sträckor.
Vilket inte motsvarar nå dunder tider, men om man vågar ligga nära bra ryggar ska det väl gå fortare, men inte hela världen ska ju bara prova på loppet. Med nummerlapp och tävlingsfeeling blir man väl och försöka lite ändå.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Det ska bli intressant att se hur antalet deltagare fördelades mellan motion och tävling. Alliansloppet vill ju ha en ren elittävling och låta oss motionärer få ramla runt själva utan att störa täten. Jag hoppas att många motionärer (vilket 99% får kalla sig) anmäler sig till tävlingsklass så att AL behåller sin charm med att vara just en masstart med blandat elit och blåbär likt vasasöndagen
Link to comment
Share on other sites

Det ska bli intressant att se hur antalet deltagare fördelades mellan motion och tävling. Alliansloppet vill ju ha en ren elittävling och låta oss motionärer få ramla runt själva utan att störa täten. Jag hoppas att många motionärer (vilket 99% får kalla sig) anmäler sig till tävlingsklass så att AL behåller sin charm med att vara just en masstart med blandat elit och blåbär likt vasasöndagen

Hoppas flera åkare i min kapacitet anmält sig till H21 annars orkar jag inte hänga på och får åka själv i ingemnasland

utan drag hjälp.

Link to comment
Share on other sites

Det ska bli intressant att se hur antalet deltagare fördelades mellan motion och tävling. Alliansloppet vill ju ha en ren elittävling och låta oss motionärer få ramla runt själva utan att störa täten. Jag hoppas att många motionärer (vilket 99% får kalla sig) anmäler sig till tävlingsklass så att AL behåller sin charm med att vara just en masstart med blandat elit och blåbär likt vasasöndagen

Håller med om detta, det är ju själva vitsen.

 

Nuvarande anmälningsläge:

 

Damer Junior Tävling 32 km    28

Damer Motion 16 km               40

Damer Motion 32 km               11

Damer Motion 48 km               17

Damer Tävling 48 km              48

Herrar Junior Tävling 32 km    46

Herrar Motion 16 km               67

Herrar Motion 32 km               37

Herrar Motion 48 km             307

Herrar Tävling 48 km            660

Inlines Motion 16 km               27

Summa                               1288

Link to comment
Share on other sites

Håller med om detta, det är ju själva vitsen.

 

Nuvarande anmälningsläge:

 

Damer Junior Tävling 32 km 28

Damer Motion 16 km 40

Damer Motion 32 km 11

Damer Motion 48 km 17

Damer Tävling 48 km 48

Herrar Junior Tävling 32 km 46

Herrar Motion 16 km 67

Herrar Motion 32 km 37

Herrar Motion 48 km 307

Herrar Tävling 48 km 660

Inlines Motion 16 km 27

Summa 1288

Åh underbara siffror. Då blev det som jag hoppades ett stort startfält i tävlingsklassen. Ingen ska behöva känna att den inte passar in i tävlingsdelen. Jag tycker alla som inte ser sträckan i sig som en utmaning, utan mer har tider som mål ska tävla. Det enda som jag tycker är tråkigt är hur lite damer som kör. Längdskidåkning och rullskidor torde passa alldeles utmärkt för både damer och herrar. Synd! Det gör verklogen skäl för namnet "gubbsport"
Link to comment
Share on other sites

Håller med om detta, det är ju själva vitsen.

 

Nuvarande anmälningsläge:

 

Damer Junior Tävling 32 km    28

Damer Motion 16 km               40

Damer Motion 32 km               11

Damer Motion 48 km               17

Damer Tävling 48 km              48

Herrar Junior Tävling 32 km    46

Herrar Motion 16 km               67

Herrar Motion 32 km               37

Herrar Motion 48 km             307

Herrar Tävling 48 km            660

Inlines Motion 16 km               27

Summa                               1288

Bara av nyfikenhet, hur fick du fram dessa siffror för resp klass?

Är det manuellt jobb så är jag imponerad:-)

Link to comment
Share on other sites

Håller med om detta, det är ju själva vitsen.

 

Nuvarande anmälningsläge:

 

Damer Junior Tävling 32 km    28

Damer Motion 16 km               40

Damer Motion 32 km               11

Damer Motion 48 km               17

Damer Tävling 48 km              48

Herrar Junior Tävling 32 km    46

Herrar Motion 16 km               67

Herrar Motion 32 km               37

Herrar Motion 48 km             307

Herrar Tävling 48 km            660

Inlines Motion 16 km               27

Summa                               1288

Tack för infon nu känns det lite bättre:-)

Var betydligt fler i tävlingsklass än jag trodde

Link to comment
Share on other sites

Bara av nyfikenhet, hur fick du fram dessa siffror för resp klass?

Är det manuellt jobb så är jag imponerad:-)

Ja nu var jag så dum att jag kopierade in i Excel och räknade rader, alltså markerade och såg antal per klass.

Ibland orkar man inte öppna sökrutan då det "bara" är någon enstaka man ska kolla.  :rolleyes:

Så det enklaste är att på sidan för deltagare gå in på "Sök" i verktygsmenyn i webbläsaren och klistra in exakt fras, t.ex "Damer Junior Tävling 32 km" och se hur många det är. Alternativt göra samma sak med sök i Excel där man också får upp antalet celler med exakt det innehållet.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...