Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Sundby fast för doping!


Bocken

Recommended Posts

Om man tittar på muskulaturen hos de bästa (astmatiska) norrmännen så är den mycket mer utvecklad än hos konkurrensen. Sundbys och Björgens fysik har utvecklats otroligt mycket från början av deras karriärer om man tittar på gamla filmer. Mycket mer än andras tror jag. Svårt att dra några slusatser av det förstås men efter detta så börjar man ju fundera.
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 586
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hur som helst så tycker jag att det är bra att man lyfter fram gråzoner i användning av medicin/kemikalier i syfte att förbättra prestation. Var går gränsen? Detta tycker jag är på fel sida oavsett Sundby eller eventuellt svenska åkare. Men hur är det med magnesium? Jag äter det för att motverka kramp, om jag kan undvika kramp så ökar min prestation avsevärt... rödbetsjuice?

Regler är väl vad vi får försöka påverka så länge reglerna säger ok säger jag ok men här vill jag att reglerna ändras. Mediciner ska tas i normala doser om man över huvud taget får ta prestationshöjande medicin.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Där redovisar det ju bara antalet inhalatorer. Men i Sundbyfallet, och vad som i övrigt uppmärksammades, var det ju INTE inhalatorer, utan bruket av nebulisator. Så första frågan borde vara om man hade med sig någon nebulisator och i så fall vilken mängd salbutamol/liknande som används med den metoden.

 

Undrar varför man inte alls nämner nebulisator ...

Link to comment
Share on other sites

Det intressant är ju inte heller den direkt effekten, även om den kan finnas är det väl inte jättetrolig att det är en fördel, utan som de danska forskarna indikerad att det ger en liten anabol effekt.

 

Det stämmer ju väldigt bra på Sundbys karriär, högst medioker fram till sen 20-årsålder och ingen spurt alls men ju äldre han bli dessutom bättre har spurten blivit. Visst kan det vara annan träning men mönstret hade varit samma med ett konstant lågintensivt anabolt intag.

Link to comment
Share on other sites

PeterBoström:

Jag vet inte riktigt om jag håller med om att det är en bra artikel. Den är skriven strax efter domen och att säga att medicineringen inte gjordes medvetet tycker jag är lite väl naivt. När man sen via forskning har kunnat visa på anabola effekter med ett långvarigt bruk så blir ju oskyldigheten än mindre trovärdig.

Men som sagt detta är min uppfattning.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag råkade träffa på följande

 

https://www.idrottsforskning.se/astmamedicin-gor-idrottare-starkare-och-mer-explosiva/

 

vilket kanske redan finns  i denna tråd. Jag tycker själv att detta visar allt i ett nötskal och

man kan verkligen fråga sig varför inte dylika preparat (som bevisligen är prestationshöjande

i de mångdubbla doser som tillåts) inte begränsas till det som är medicinskt motiverat. 

Jag tycker mig subjekt observerat att denna vinter har Sundby varit något mindre extrem (med ibland nästan Muelleg känsla, dvs att även mitt på loppet och i klunga bara gå loss från konkurrenterna)) än tidigare vinter så man kan fråga sig om det beror på att han nu mäste lägga sig på si så där "bara" tre-fyrdubbla doser som tillåts ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...