Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

VM Herrar 15 km


HW

Recommended Posts

De två tråkigaste loppen jag sett: OS 50 km herrar och nu 15 km VM.

 

Enda behållningen var ju att heja på Angerer. Först hytte han med näven som om han var glad när han gick i mål. Men sen såg han sur ut senare. Han var ju den rättmätige mästaren enligt mig.

Link to comment
Share on other sites

Båda herrloppen i VM har varit orättvisa och parodiska.

Har visat på de sämsta sidorna och nackdelarna med tävlingsformerna masstart och intervallstart.

 

Ändå måste man fråga sig om det inte är lite arrangörsmissar?

Enligt SVT så visste alla(iaf det svenska vallateamet) det skulle börja snöa varför skjuter man då inte på tävlingen en timme eller vänder på startordningen ? Vill minnas att förr i tiden kunde röda gruppen ibland start först ibland i mitten ochibland sist beroende på omständigheter.

 

Men bäst vore ju att skjuta på tävlingen en timme och kom inte dragandes med TV-tider och sånt det funkar i alpint där kan man få vänta i dagar på att få se en tävling.

Link to comment
Share on other sites

Båda herrloppen i VM har varit orättvisa och parodiska.

Har visat på de sämsta sidorna och nackdelarna med tävlingsformerna masstart och intervallstart.

 

Ändå måste man fråga sig om det inte är lite arrangörsmissar?

Enligt SVT så visste alla(iaf det svenska vallateamet) det skulle börja snöa varför skjuter man då inte på tävlingen en timme eller vänder på startordningen ? Vill minnas att förr i tiden kunde röda gruppen ibland start först ibland i mitten ochibland sist beroende på omständigheter.

 

Men bäst vore ju att skjuta på tävlingen en timme och kom inte dragandes med TV-tider och sånt det funkar i alpint där kan man få vänta i dagar på att få se en tävling.

Det ingår ju i sporten med väderväxlingar. så mycket snöade de inte så att man skulle ha flyttat fram starten, MEN att man borde kunna flytta röda gruppen. i skidskytte som är mer utsatt för skillnader i fören så är det så att alla i röd grupp får välja villken del att startfältet man vill starta i. tror dom delar upp startiderna i 4delar sen lottas det i den fjärdedelen

Link to comment
Share on other sites

Ja, det var ett märkligt 15 km-lopp imorse! Vitryssen Leanid Karneyenka var ju en rätt otippad silvermedaljör... Sätter man ett "högpassfilter", med en gräns på startnummer 100, så ser resultatlistan mer normal ut:

 

1. Angerer

2. Teichmann

3. Legkov

4. Göring

5. Piller-Cottrer

6. Shiriaev

7. Södergren

8. Björndalen

9. Estil

10.Hoffmann

 

Troligen hade nog Berger klämt sig in på 10 i topp även i mer normala förhållanden, men annars tror jag att listan hade sett ut som ovan.

Link to comment
Share on other sites

De två tråkigaste loppen jag sett: OS 50 km herrar och nu 15 km VM.

 

Enda behållningen var ju att heja på Angerer. Först hytte han med näven som om han var glad när han gick i mål. Men sen såg han sur ut senare. Han var ju den rättmätige mästaren enligt mig.

Angerer gjorde ett ruskigt bra lopp men jag tycker nog att Lars Berger ska ha all heder åt sitt segerlopp. Han drabbades ju också åtminstone delvis av snöfallet och mot slutet av Angerers runda så hade det också slutat snöa.

Jag låter det vara osagt vem som vunnit under snöfria förhållanden men Lars Berger gjorde ett kanonlopp under alla omständigheter!

Link to comment
Share on other sites

Båda herrloppen i VM har varit orättvisa och parodiska.

Har visat på de sämsta sidorna och nackdelarna med tävlingsformerna masstart och intervallstart.

 

Ändå måste man fråga sig om det inte är lite arrangörsmissar?

Enligt SVT så visste alla(iaf det svenska vallateamet) det skulle börja snöa varför skjuter man då inte på tävlingen en timme eller vänder på startordningen ? Vill minnas att förr i tiden kunde röda gruppen ibland start först ibland i mitten ochibland sist beroende på omständigheter.

 

Men bäst vore ju att skjuta på tävlingen en timme och kom inte dragandes med TV-tider och sånt det funkar i alpint där kan man få vänta i dagar på att få se en tävling.

Det ingår ju i sporten med väderväxlingar. så mycket snöade de inte så att man skulle ha flyttat fram starten' date=' MEN att man borde kunna flytta röda gruppen. i skidskytte som är mer utsatt för skillnader i fören så är det så att alla i röd grupp får välja villken del att startfältet man vill starta i. tror dom delar upp startiderna i 4delar sen lottas det i den fjärdedelen[/quote']

Förr var det väl så att länderna hade ett visst antal platser och själva fick bestämma vilka åkare som skulle starta var. Vill minnas att Gunde var rätt sur för att han fick starta före Wassberg i OS 84 och det var Åke Jönsson som bestämde det.

 

Om det är så att de bästa i världen tappar en minut på 5km åkning på åkare som man inte hört talas om så nog är det så mkt snöoväder att något borde gjorts?

Att man kan förorda att skjuta upp loppet är att man ska ge rätt visa förhållande för alla inte bara för de bästa som det blir om man vänder startordningen.

 

Känner bara på mig att det här loppet gjorde att FIS-delegaterna fick nytt bränsle för att inte ta bort masstarten, men egentligen tycker jag det handlar om hur man arrangerar det.

Vore bättre med masstart på korta lopp och intervallstart på längre, då spelar inte väderskiftningar så stor roll eftersom det jämnar ut sig på ett annat sätt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...