Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stavlängd 0,83 x kroppslängd på FIS-lopp (beslutat 2016-09-30)


OlaM

Recommended Posts

När ni spekulerar om att ha handen över remfästet, har ni sett hur reglerna är skrivna? Är det någon som har hittat länk till själva det exakta regelförslaget mer än det som stått på olika nyhetssidor?

Precis, bör nog vänta med att börja mixtra tills texten är klar tex kanske det krävs att stavarna är omanipulerade för att godkännas.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 337
  • Created
  • Last Reply

Jag tror att du har kommit på den egentliga orsaken till att stavbegränsningen införs nu och med kort varsel. Jag tror att man vill förhindra en generell ökning av stavlängden bland eliten, vilket sen sprider sig neråt i den breda massan. Orsaken är just det du nämner att med längre stavar får man mer betalt i uppförsstakningen och det innebär att alla bland eliten snabbt eliminerar den fördel som de med långa stavar har genom att själva öka sin egen stavlängd. Sen tror jag utan att ha testat det att går man över en viss gräns i längden på stavan blir det mycket svårt att diagonala och om alla i eliten passerar denna gräns kommer ingen att överväga att åka med fäste och diagonala ens om det rör sig om mycket tuffa banor.

Sett ur den synvinkeln tycker jag faktiskt att stavbegränsningsbeslutet var nödvändigt och motiverat även tidsmässigt och skulle gett ännu större övergångsbesvär om man väntat till efter säsongen, då många fler hade hunnit gå över till långa eller överlånga stavar.

Precis! Bra analys.

Link to comment
Share on other sites

Jag har nog 84-85% på mina stavar så naturligtvis tycker jag att det är en skitregel. Låt de som vill diagonala göra det. Ha hellre sämre spårpreparering än att mixtra med ett så pass onaturligt förbud.

 

Sämre spårpreparering skulle göra det mer likt att "gå på tur" och missgynna stakningen. Tycker det är en bättre lösning än att tvinga åkarna uppför otroligt branta backar vilket inte passar med längdskidåkningens bakgrundshistoria.

Link to comment
Share on other sites

Regel är regel bara att anpassa sig. Finns inte många sporter utan begränsningar i utrustningen. Märklig diskussion bara Kraftstaven har ju funnits i många år för att hjälpa till i stakningen uppför och den har väl inte hyllats särskilt mycket. Och nu är väl den oxå förbjuden antar jag, synd på en så bra stav
Link to comment
Share on other sites

Regel är regel bara att anpassa sig. Finns inte många sporter utan begränsningar i utrustningen. Märklig diskussion bara Kraftstaven har ju funnits i många år för att hjälpa till i stakningen uppför och den har väl inte hyllats särskilt mycket. Och nu är väl den oxå förbjuden antar jag, synd på en så bra stav

Jag har provar Kraftstaven en massa men inte tyckt att den hjälpt direkt. Dock efter att Wickström hade den i 24h för att typ avlasta handlederna så tänkte jag att den skulle funka i Nordenskijöld. Där fick ju alla ont i just handleder och Kraftstaven verkar vara bra mot det när man kör riktigt långt. Men Nordenskijöld kanske inte kör några längdbegränsningar.

Link to comment
Share on other sites

Som jag och andra varit inne på så vore det nog bättre med sämre spårpreparering snarare än kortare stavlängd för att hindra stakning. Men förbud av fluorvallor vore bra för naturen och därmed oss själva också. Fluorföreningarna som används är väldigt svåra att bli av med och fluor binds lätt till skelettet där det sedan blir kvar.

Link to comment
Share on other sites

Jag har provar Kraftstaven en massa men inte tyckt att den hjälpt direkt. Dock efter att Wickström hade den i 24h för att typ avlasta handlederna så tänkte jag att den skulle funka i Nordenskijöld. Där fick ju alla ont i just handleder och Kraftstaven verkar vara bra mot det när man kör riktigt långt. Men Nordenskijöld kanske inte kör några längdbegränsningar.

Det gör de nog.

The competition honors the FIS rules (ICR).

http://www.redbullnordenskioldsloppet.se/en/about/

Link to comment
Share on other sites

Varför förbjuden?

Hela iden med kraftstaven är väl att man skall ha betydligt längre stavar än traditionellt. På en stav som håller sig inom regeln på 0,83 tror jag inte att den fungerar speciellt bra.

 

Får denna regel genomslag så blir det dödsstöten för kraftstaven.

Link to comment
Share on other sites

Jag läste på Adam Steens blogg att någon inom/nära FIS i en facebookdiskoussion talat om att 0,83 kan vara bara ett första steg inför än kortare stavar. Någon som vet vad för diskussion han talar om? Blir det verklighet så startar jag nog själv en räddningsaktion för skidsporten i i form av en konkurrerande organisation :)

Link to comment
Share on other sites

Det intressanta med detta är ju att Erik Wikströms rekord på 24h kommer att raderas pga regeländringen. Sorry Erik. Bara att börja träna igen för 24h med mussepigg-stavar.Synd för Bo Lerner. Jag önskar honom verkligen inte detta öde.

Inte raderar man väl resultat innan regelänringen? Dessutom är det väl tveksamt om detta rekord sanktionerats av fis?

Link to comment
Share on other sites

Jag läste på Adam Steens blogg att någon inom/nära FIS i en facebookdiskoussion talat om att 0,83 kan vara bara ett första steg inför än kortare stavar. Någon som vet vad för diskussion han talar om? Blir det verklighet så startar jag nog själv en räddningsaktion för skidsporten i i form av en konkurrerande organisation :)

Jag är helt övertygad om att det blir resultatet om FIS driver detta ytterligare, då måste någon annan gruppering gå in och rädda iaf långloppen. Långloppen står ju lätt på egna ben.
Link to comment
Share on other sites

För några år sedan när staktrenden slog igenom åkte man inte med så långa stavar, det är först sista säsongen som längderna började krypa upp och hade säkert krupit upp ytterligare, om inte detta beslut tagits. Jag tycker tvärtom att det är ett beslut taget i rätt tid för att i någon mån bevara den klassiska stilen.

Sen är det inte så lätt att bryta sig ut och bilda ett eget förbund. Jag tror inte RF godkänner två skidförbund och statsbidragen kommer i så fall inte det nya förbundet tillgodo. Det blir i så fall ett renodlat vuxenförbund och föreningarna får inte tillgång till gratis hemsida och hela idrottonlinefunktionen för anmälan och redovisning av ungdomsverksamhet samt de inkomster som det genererar. Det blir också negativt för SSF, då de mister inkomsterna från långloppen. För den enskilde åkaren blir det sämre försäkringsskydd vid deltagande i tävlingar anordnade under utbrytarförbundet.

Jag tror och hoppas att det bara är "vapenskrammel" för att protestera mot ett beslut som man inte gillar.

Link to comment
Share on other sites

Jag är helt övertygad om att det blir resultatet om FIS driver detta ytterligare, då måste någon annan gruppering gå in och rädda iaf långloppen. Långloppen står ju lätt på egna ben.

Precis min tanke också. VL och Marcialonga och några lopp till har så starka traditioner och varumärken att de borde inte vara beroende av att ha FIS-sanktionering.
Link to comment
Share on other sites

Håller med volevodin i denna fråga. Tror nog inte vi får se en ny organisation bara för att vi skall få åka på längre stavar

 

Förstår inte varifrån denna bakåtsträvan med att behålla de långa stavarna kommer ifrån, friska vindar blåser i fis så de passar på och förnyar sig med stavlängdsregler.

Link to comment
Share on other sites

Om det finns tillräckligt intresse för att köra lopp med fri stavlängd så kommer det bli så oavsett vad FIS tycker, finns inte behovet eller underlaget så kommer den nya regeln bli kvar och accepterad. Likadant hade det funnits stor efterfrågan på långlopp i fristil så hade det funnits men just nu är det inte så.

 

Jag vet inte riktigt vad ni pratar om med nya förbund, hemsidor och annat, vad ska vi med det till?

Allt finns egentligen redan idag på plats och bollen ligger hos SkiClassics, långloppsarrangörerna och långloppsstallen. Jag har givetvis ingen aning om hur stallen ställer sig till den nya regeln men jag kan tänka mig att åkare som tex Petter Eliassen inte är jättesugna på att kapa stavarna ett par månader innan säsongen börjar(vissa konkurrenter har säkert inget emot det), kanske låter man regeln vara nån säsong för att testa vad vet jag.

 

Men om tex Vasaloppet eller SkiClassics beslutar att inte följa regeln, vad ska FIS göra då? De är ju inte ett dugg beroende av FIS utan skulle klara sig lika bra på egen hand. FIS kan givetvis rent hypotetiskt stänga ute åkare som kör dessa lopp från sina egna tävlingar med det vore ju djupt olyckligt.

 

Tror gubbarna i FIS ser sin chans att försöka trycka till långloppen nu, länge var långloppscirkusen för avdankade åkare och åkare som inte var tillräckligt bra för WC. På senare år har bättre och bättre åkare sökt sig till stallen och långloppen, statusen har ökat. I och med stallens inträde har också den gamla strukturen med förbund och klubbar satts i gungning och detta har inneburit FIS och nationsförbunden fått minskad kontroll. Samtidigt är det långloppsåkarna som på många sätt drivit utvecklingen både teknikmässigt och utrustningsmässigt , nu har utvecklingen till slut skvalpat över till WC med stakning och långa stavar och det gillas inte av gubbarna som vill att allt ska vara som förr.

 

Hade FIS varit lite smarta så hade man låtit regeln gälla enbart WC och dylika lopp, då hade i princip inte någon drabbats nu slår man mot hela långloppscirkusen där stakning och långa stavar var etablerat i många år . I min mening tycker jag att långloppen tillför en särart och en mångfald som i kombination med WC blir en mkt bra helhet, lår det var så.

 

Vi får väl se vad framtiden blir men självklart kan inte utvecklingen hejdas om tillräckligt många vill att något annat, så vi får väl se vad som händer i framtiden.

 

Sedan har du ju rätt i att vi som tycker det är OK med långa stavar är lite bakåtsträvare för korta stavar är ju ett modernt påfund tittar på man på bilder från typ 20-30talet så var ju stavarna inte sällan lika långa som åkarna.

Link to comment
Share on other sites

Vad blir nästa steg för att "rädda diagonaltekniken"? Max 1,2 mm spannhöjd vid halvvikt? "Annars kan man inte diagonala".

 

Att vissa åkare tar 200 kg i knäböj och vissa 50 kan man ju inte ta hänyn till...

 

Mina stavar är 2,5 cm för långa enligt de nya reglerna. Jag åker ändå alla mina klassiska lopp med fästvalla. Jag har inga som helst problem med att diagonala med mina stavar. Däremot tycker jag att de ger bättre utdelning i stakningen på platten än kortare stavar.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...