Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tråden om Enges från Finland


Leif L

Recommended Posts

  • Replies 95
  • Created
  • Last Reply

När man gick i skolan fick man ju skapa statisk elektricitet genom att gnida ett kattskin mot en

ebonitstav (negativ laddning).

Om man kunde ge skidan motsatt laddning som spåret har, så borde dom ju repellera varandra,

vilket borde resultera i ett fantastiskt glid.

Man får nog fan ut och strypa grannkatten nu...   :ph34r:

Lite så har jag tänkt, alltså borde man gnida så lite som möjligt på skidorna, så att de inte suger fast fullständigt.

Link to comment
Share on other sites

När man gick i skolan fick man ju skapa statisk elektricitet genom att gnida ett kattskin mot en

ebonitstav (negativ laddning).

Om man kunde ge skidan motsatt laddning som spåret har, så borde dom ju repellera varandra,

vilket borde resultera i ett fantastiskt glid.

Man får nog fan ut och strypa grannkatten nu...   :ph34r:

Nu talar vi väl om olika typer av laddning, men laddning som laddning (kolla på Enges hemsida).

 

Det har nämligen visat sig att +-värdet i snön skall stå mot +-värdet i vallan, och lika för --värdet underifrån sett när skidan ligger i spåret. När man mäter skidan inkl vallan från ovansidan (om jag har förstått det rätt, eller kommer ihåg rätt) så blir det tvärtom, dvs värdena byter tecken. Skidan får inte ligga i spåret i mätögonblicket.

Jag tror att man kan förklara det på detta sätt.

 

Sedan är det väl lagarna som gäller för Faradays bur som är tillämpliga!?

 

Från en sak till något helt annat.

Förr byggdes hus så att man inte skulle lida av "jordstrålning". Nu när man inte beaktar detta, så kan vissa personer få sömnproblem. Det går förmodligen enkelt att lösa genom att t ex under bäddmadrassen lägga en djurhud, dvs ett skinn. Biomagnetismen går inte igenom skinn, så därför kan man använda skinn när man mäter saker och ting med pendeln för att inte få påverkan av t ex en bordsskiva. Sedan kan man använda skinnbiten för att kontrollera att man kan använda en pendel!!! ;-)

Link to comment
Share on other sites

 

 

Nåja, nu skall jag i varje fall söka testpersoner, och blir det lyckat så lär jag inte behöva skriva något mer här... ;-)

 

 

Leif L: Jag får tacka för erbjudandet om att bli testperson, men jag tackar nej pga att mitt intresse och kunnande i

vallning inte är tillräckligt stort. Mina förutsättningar att bedriva effektiv behandling av skidor är begränsade pga att jag bor i ett hyreshus och inte har tillgång till vallningsbod varken hemma eller vid någon klubbstuga.

Link to comment
Share on other sites

Skumma snabbt i genom den här tråden. Sammanfattat, är det alltså så att skidan/glidvallan ska ha samma värde som snön för bra glid? Och för bra fäste ska fästvallan ha motsatt värde till snön? Dvs. om snön är + så ska glidet vara +, men fästet ska vara – ? Det ju skulle ju vara mest logiskt eftersom att + och + stöter bort varandra medan + och – attraherar varandra.

Link to comment
Share on other sites

Bra sammanfattning, tyckte också det var svårt att hänga med i alla resonemang, och jag håller med om att det mest logiska är att + och + stöter bort varandra (inte som jag skrev olika laddning).

Läste på nån sida om elektrostatiska demonstrationer, att ebonitstav och kattskin gör staven negativ, glas/plaststav och sidenduk gör staven positiv.

Det man skulle vilja ha är ju, roterande borstar i olika material, en som ger skidan positivt laddning och en negativ.

Då skulle man ju aldrig behöva ta reda på vilken laddning snön har, det är ju bara att testa vilken laddning som funkar bäst för dagen, genom att borsta skidorna med dom olika borstarna.  

Eller är det viktigt att laddningen är så lika som möjligt på skidorna och snön?  :unsure:

Om Enges resonemang har någon effekt, så måste det ju förenklas avsevärt för att nå ut till den breda massan.

Link to comment
Share on other sites

Fast det här handlar väl inte om elektro-magnetisk laddning utan om biomagnetisk laddning?

Det speciella med denna laddning är att den bara går att mäta med en pendel man svänger över objektet. 

 

Citat från Enges hemsida:

 

"Nu kommer det viktigaste.  Du skall koncentrera dig (fokusera) på att magneten har negativ laddning samtidigt som du håller pendeln mellan tummen och pekfingret och nyckeln så nära ovanför magneten som möjligt. Om du har det rätta anlaget så börjar pendeln röra på sig på något sätt. Hur pendeln beter sig har ingen betydelse.  Den bara bekräftar att magneten har negativ laddning.  Fokusera sedan på att magneten har positiv laddning.  Nu skall pendeln inte röra sig. Om du får detta att fungera så har du alla förutsättningar att bli en duktig pendlare. Sväng så om magneten så att den positiva polen är uppåtriktad.  Gör om fokuseringen så att du nu koncentrerar dig på att magneten har positiv laddning.  Pendeln uppför som tidigare när du testade den negativa sidan. Om du igen nu försöker fokusera på negativ så skall pendeln inte röra sig. Om detta fungerar kan du gå vidare till steg 3."

 

Kom ihåg att källkritik är viktigt. Därför visslar jag varje gång jag går på toa för att höra vilken ände jag ska torka mig i.

Link to comment
Share on other sites

:P

 

Ja den där pendeln får ju en att tappa tron på detta direkt, vore det inte enklare att fokusera stenhårt på att belaget på skidorna har precis rätt laddning i förhållande till snön.

Man har ju fått lära sig att "Tron kan försätta berg"...

Link to comment
Share on other sites

Skumma snabbt i genom den här tråden. Sammanfattat, är det alltså så att skidan/glidvallan ska ha samma värde som snön för bra glid? Och för bra fäste ska fästvallan ha motsatt värde till snön? Dvs. om snön är + så ska glidet vara +, men fästet ska vara – ? Det ju skulle ju vara mest logiskt eftersom att + och + stöter bort varandra medan + och – attraherar varandra.

Jag har svårt att tro att det skulle gå att få olika laddning på glid- resp fästytan, i så fall skulle metoden bara gå att använda på skateskidor och skidor utan fästvalla. Jag tror att det skulle vara möjligt att mäta en skidas laddning, fast det där med pendel verkar vara mer hokus-pokus. Sen kommer vi till det andra problemet och det är att mäta snön - hur gör man det ?

Link to comment
Share on other sites

Självklart måste det vara så att för bra glid hela vägen ända till målet på Vasaloppet, nyttjar man en pendel från en Mora-klocka. Och för att få till startglidet riktigt bra, gnider man in både pendel och skidor, med skinn från en säl (Sälen) och vänder skidorna åt rätt håll. Sedan är problemet bara alla mobilmaster och mobiltelefoner som strålar och värmer snön, stör magnetlinjerna och ger tjall på linjen så att Vasaloppet blir "Va'-sa-loppet". Torsbytunneln nästa plats för Vasaloppet?
Link to comment
Share on other sites

Som jag förstod det har olika vallor olika biomagnetisk laddning. Fästytan får således en annan biomagnetisk laddning än glidytan när man använder olika vallor för glid och fäste. Men det framkom inte hur man går tillväga för att ändra den biomagnetiska laddningen om man vill åka stålsicklat. Jag antar att det är väl då man behöver låna grannens katt.  :P

Link to comment
Share on other sites

Jag har svårt att tro att det skulle gå att få olika laddning på glid- resp fästytan, i så fall skulle metoden bara gå att använda på skateskidor och skidor utan fästvalla. Jag tror att det skulle vara möjligt att mäta en skidas laddning, fast det där med pendel verkar vara mer hokus-pokus. Sen kommer vi till det andra problemet och det är att mäta snön - hur gör man det ?

 

Den elektriska potentialen i snön är lätt att mäta upp, den är per definition noll (jord).

Link to comment
Share on other sites

Som jag förstod det har olika vallor olika biomagnetisk laddning. Fästytan får således en annan biomagnetisk laddning än glidytan när man använder olika vallor för glid och fäste. Men det framkom inte hur man går tillväga för att ändra den biomagnetiska laddningen om man vill åka stålsicklat. Jag antar att det är väl då man behöver låna grannens katt.  :P

 

 

Självklart måste det vara så att för bra glid hela vägen ända till målet på Vasaloppet, nyttjar man en pendel från en Mora-klocka. Och för att få till startglidet riktigt bra, gnider man in både pendel och skidor, med skinn från en säl (Sälen) och vänder skidorna åt rätt håll. Sedan är problemet bara alla mobilmaster och mobiltelefoner som strålar och värmer snön, stör magnetlinjerna och ger tjall på linjen så att Vasaloppet blir "Va'-sa-loppet". Torsbytunneln nästa plats för Vasaloppet?

 

Jag har hört från landslagshåll (kan inte avslöja min källa) att toppåkarna inte nöjer sig med säl-skinn. Det enda som ger tillräckligt god känsla i diagonal-kicken är egen päls från valfri kroppsdel. Jag tycker mig ha noterat att mindre ludna åkare gärna slinter oftare i diagonalen än de riktiga hårbollarna.

Link to comment
Share on other sites

Skumma snabbt i genom den här tråden. Sammanfattat, är det alltså så att skidan/glidvallan ska ha samma värde som snön för bra glid? Och för bra fäste ska fästvallan ha motsatt värde till snön? Dvs. om snön är + så ska glidet vara +, men fästet ska vara – ? Det ju skulle ju vara mest logiskt eftersom att + och + stöter bort varandra medan + och – attraherar varandra.

Det är roligt att du hittade guldkornen bland allt annat...

Du har rätt i att vallan skall ha samma värde som snön, men det är så att fästvallan kan ha samma värden som snön och alltså som glidvallan. När jag åkte, så försökte jag ha ca 1,2-1,3 i skillnad mellan pos och neg värde. På åttiotalet hade Swix ungfär 1,5 mellan pos och neg värde på sina burkvallor och ungefär 2,0 på typ rött klister. Holmenkol hade lite mindre avstånd, och deras testare visste om att deras vallor gled lite bättre. Det kan då ha rört sig om 1,0-1,2.

 

Problemet är att det inte räcker med att ha rätt avstånd, man måste ligga på rätt nivå också.

 

Har då fästvallan samma värden som paraffinet, så betyder det i praktiken, att man sätter paraffin på hela skidan, och ruggar upp mitten. Rätt fästvalla bromsar praktiskt taget ingenting. Det stämmer inte att man får bättre fäste om man sätter mjukare valla. Det som man närmast får är sämre glid.

 

Sedan har ni kanske märkt att det inte är så svårt att valla så att man varken har glid eller fäste?

 

Jag förhandlar lite med en (egentligen två, men de är "kompisar"), och mitt bud är att tricket som jag hänvisar till (för den som har läst noggrant) inte skall avslöjas före OS nästa år. Det kan dock ändras, om de inte tror att de kan hålla tyst... ;-)

 

Så under tiden får ni spekulera lite, och jag hoppas att jag inte försäger mig.

 

Vill man förbättra resultatet (vallningen) ytterligare, så är man i dagsläget(!) tvungen att behärska användningen av pendeln. Det finns ju anvisningar på Enges hemsida hur man skall öva.

 

Sedan var det någon som undrade vad det är för värden i snön. Om man tittar på Enges hemsida, så finns det ett antal mätningar, och man kommer ganska långt med att använda dem. Sedan behöver man "bara" lägga till att ju fuktigare snö desto högre värden, och omvänt. Sedan om det blåser, också bara lite grann, så sjunker värdena överraskande snabbt.

 

Så i praktiken har man inte så stor nytta av att se temperatur. Det är bättre då att lära sig hur det låter när man går på snön/spåret, dvs vid sidan av spåret... ;-)

 

Jag ser att det är en och annan som följer tråden, varav några verkligen anstränger sig. Jag såg också att ett antal nya besökare har varit inne på Enges hemsida, 8022 för tillfället.

 

Ni får ha det så bra tills vi hörs igen... ;-)

Link to comment
Share on other sites

Leif L: Jag får tacka för erbjudandet om att bli testperson, men jag tackar nej pga att mitt intresse och kunnande i

vallning inte är tillräckligt stort. Mina förutsättningar att bedriva effektiv behandling av skidor är begränsade pga att jag bor i ett hyreshus och inte har tillgång till vallningsbod varken hemma eller vid någon klubbstuga.

För tillfället åtminstone, måste jag dra tillbaka erbjudandet.

För att kunna "testa" hade du behövt en burk valla, ett par skidor, men framför allt ett skidspår. Har man en viss vana från skidåkning då, så känner man ju om skidorna glider bra eller dåligt.

Orsaken till att jag söker toppåkare, är för att se om de tror att det går att valla bättre på något annat sätt, vid några förhållanden. Åker man skidor nästan 1000 mil per år får man en viss känsla för rätt och mindre rätt vallning.

Link to comment
Share on other sites

1000 mil/år är ju "bara" 2,7 mil/dag... Detta ska då också göras på snö...

Känns som ytterligare ett sätt att fastställa metodens förträfflighet, "vi fick ingen som motsvarade våra preferenser när vi skulle bevisa, så därför får ni lita på vad vi säger"...

Link to comment
Share on other sites

För att kunna "testa" hade du behövt en burk valla, ett par skidor, men framför allt ett skidspår. Har man en viss vana från skidåkning då, så känner man ju om skidorna glider bra eller dåligt.

 

Med 50 års skidåkande och bl a 30 vasalopp, 3 Masters-VM och minst 500 skidtävlingar, flera tusen mil på skidor äger jag varken vallaburkar, skidor eller har tillgång till skidspår..........

Jag hade en lite annan "karriär". Jag hade inte deltagit i distriktsmästerskap innan jag kunde skriva fabrikskontrakt... ;-) Jag kunde ju skriva på inför min tredje säsong som skidåkare, vilket betydde att jag inte heller hade någon större erfarenhet av skidvallning, vilket ledde till uppenbara problem. Problem som jag insåg måste lösas...

 

Med tanke på 1000 mil per år, så torde det bara motsvara ca 500 träningstimmar, och landslagsmän idag ligger väl omkring 1000 h/år, så de skall nog "klara av" ca 1000 mil/år med tanke på hur ofta och länge de är på snö.

 

30 Vasalopp är en verklig bedrift, det må jag säga!

Link to comment
Share on other sites

Jag hade en lite annan "karriär". Jag hade inte deltagit i distriktsmästerskap innan jag kunde skriva fabrikskontrakt... ;-) Jag kunde ju skriva på inför min tredje säsong som skidåkare, vilket betydde att jag inte heller hade någon större erfarenhet av skidvallning, vilket ledde till uppenbara problem. Problem som jag insåg måste lösas...

 

Med tanke på 1000 mil per år, så torde det bara motsvara ca 500 träningstimmar, och landslagsmän idag ligger väl omkring 1000 h/år, så de skall nog "klara av" ca 1000 mil/år med tanke på hur ofta och länge de är på snö.

 

30 Vasalopp är en verklig bedrift, det må jag säga!

Svenska landslaget ligger mellan 700-900 tim per år inkl utvecklingslaget. För att orka med det dubbla måste man ha astma.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...