Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Johaug fast för doping.


Goldrush

Recommended Posts

Merkingen på pakken har visst vært påbudt siden 2003, i følge TV2s reporter. Det virker vel så sannsynlig at denne kremen er en del av planlagt fusk som en nyttig cover story i tilfelle testing (Johaug er ofte plaget med munnsår likevel), enn at en medisinsk profesjonell skal vise en slik spektakulær inkompetanse. Det kan nok veie i Johaugs disfavør i dommen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 693
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Johaug dopad med anabola steroider. Det är en stor skam och inget annat än ren fusk.

För mig är fusk något man gör medvetet i syfte att få fördelar på ett ej tiilåtet sätt.

 

Om det är så som Joahug säger att hon " i god tro" tog medlet -  då är det klantigt och hon ska självklart straffas, men hon är ingen fuskare för mig.

Link to comment
Share on other sites

För mig är fusk något man gör medvetet i syfte att få fördelar på ett ej tiilåtet sätt.

 

Om det är så som Joahug säger att hon " i god tro" tog medlet -  då är det klantigt och hon ska självklart straffas, men hon är ingen fuskare för mig.

 

Jeg er i utgangspunktet enig, i tråden om Sundby skrev jeg at jeg skiller mellom teknisk fusk og moralsk fusk. Men i dette tilfellet er historien om stoffet ekstremt tynn. Vi får se hva ekspertene kommer fram til, men det skulle i alle fall være en teorietisk mulighet for at Johaug doper seg med clostebol under hard trening i sesongoppkjøringen og har denne kremen som en parat unnskyldning i tilfelle de blir testet og tatt. Jeg håper det ikke er tilfelle, men det er veldig vanskelig å tro at en erfaren lege skulle gjøre en så idiotisk tabbe.

Link to comment
Share on other sites

För mig är fusk något man gör medvetet i syfte att få fördelar på ett ej tiilåtet sätt.

 

Om det är så som Joahug säger att hon " i god tro" tog medlet -  då är det klantigt och hon ska självklart straffas, men hon är ingen fuskare för mig.

Det håller jag med dig om. Däremot måste man ju mot bakgrund av norska TV2:s uppgifter bl a bilden härovan och symbolen funnits där sedan 2003, fundera på hur troligt det är att man inte kände till detta?

 

Tydligen har 23 idrottare blivit avstängda tidigare för bruk av krämen, detta borde vara en välkänd tub tycker man.

 

http://www.tv2.no/sport/8655200/

Link to comment
Share on other sites

Mera information om hur denna medicin är märkt finns nu på tv2. Klistrar in:

 

Men TV 2 har torsdag vært i kontakt med den farmasøytiske produsenten SIT i Italia. De forteller at det finnes kun en krempakning til salgs i Italia og en sprayvariant. Siden 2003 har pakningene vært tydelig merket med dopingadvarsel i henhold til italiensk lovgivning. Det er også advarsel i pakningsvedlegget at midlet kan slå ut som doping for idrettsutøvere.

Hur kan de ha missat märkningen?
 
Nu väntar vi på vilken koncentration av anabola steroider hon haft i urinen för att se om det styrker eller stjälper historien som nu lagts fram.
Link to comment
Share on other sites

Hm... Risken finns ju teoretiskt - jag hoppas verkligen inte att det är så - att läkaren tyckte det var bättre åka dit på detta än på astmabehandlingen (som han sa idag att behandling av efter-symptom efter bronkit, av norsk idrottshälsa, är rekommenderad göras med inhalerade steroider)!

 

Bare fordi noe heter "steroid" betyr det ikke at det er doping. Jeg kjøpte en medisin for et par timer siden som inneholder steroider: http://www.felleskatalogen.no/medisin/elocon-msd-558525

 

Kroppen produserer steroider selv, testosteron er et steroid.

 

Som Frazzi sier får vi se hva ekspertene sier etter å ha vurdert bevisene. Det de kan gjøre er en frivillig test der hun bruker medisinen slik hun mener og så måler man konsentrasjonen etterpå for å se om den stemmer overens med det første funnet. Hvis det skulle vise seg at konsentrasjonen er mye lavere i en slik test vil det være bevis på at den opprinnelige bruken hadde en annen kilde enn kremen.

Link to comment
Share on other sites

Ifall jag hade varit läkaren så skulle det varit svårt att dölja bedrövelsen. Han verkar märkligt avslappnad med tanke på att han potentiellt kan ha förstört en mycket framgångsrik idrottares karriär och rykte.

 

Mycket olyckligt och klantigt det här. Förmodligen inget medvetet, men det var ju för j*vla typiskt alltså.

Link to comment
Share on other sites

Per Wiik Johansen i Antidoping Norge (AN) sier at det er påvist så lite clostebol i urinen til Therese Johaug at det kan stemme at det er inntatt gjennom en krem.

– Prøven fra dopinglaboratoriet viser at det er lave nivåer og at det er forenelig med bruk av krem. Det er ingenting som tyder på at det har hatt noen prestasjonsfremmende effekt, sier han.

Hovedregelen er normalt fire års utestengelse for anabole steroider, men AN sier at det er for tidlig å si noe om hvor man lander i denne saken, og opplyser at det kan ende med kun en advarsel.

Link to comment
Share on other sites

Reaktionen från Sverige är föga förvånande. Måste vara ett av de effektivaste sätten att höja sin prestation ...med hudkräm. Att Norge presterar och är bättre får bara inte ske för oss i helyllelandet där ingen får vara bättre än någon annan och där vårt lands egna prestationer hyllas utan hänsyn till motstånd och konkurens eller där motgångar alltid har en självklar förklaring. Självklart var inte svenskarna rena under OS i Sotji, att "pricka" in formen så lägligt för ett helt landslag till ett mästerskap skulle ju annars ha odds som liknar en lottovinst. Lasse Anrell har aldrig sett en skidåkare åka på det sätt Johaug gör, nej hon har ju heller inte den kropp och fysik som någon annan heller. Använda ordet omänskligt i hennes sätt att åka kan vi ju inte göra, Kalla har ju skänkt vissa tillfredsställelse genom just "omänskliga" prestationer men då är det ju bara för härligt. Nej, Kallas os staffetsträcka och Johan Olssons vm 5 milsguld är ex, på prestationer där det skulle lukta fuskare i svenskens näsa om det vore andra nationers utövare som stod för bragden.
Link to comment
Share on other sites

I normala fall ska detta ge 4 års avstängning. I förmildrande omständigheter kan det sänkas till två år.

 

Detta får mig osökt att tänka på Lance armstrong. Han blev fälld för dopning EN gång innan den stora skandalen briserade. Nämligen för ett ämne i en , just det, hudkräm. Vi vet ju hur det gick sen.

 

Två stycken norska stjärnor visade sig vara fuskare och har beviserligen ertappas med för höga värden. Finns ingen som kan försvara det och ett rättvist och hårt straff bör utdelas även i Johaugfallet.

Link to comment
Share on other sites

Bara trams av Normännen.  

 

Skulle en läkare missa denna tydliga märkning på förpackningen?  Skulle han låtit bli att läsa bipacksedeln?

Det är ganska mycket som står på spel. En karriär på den nivån.   Allt detta är för otroligt för att kunna vara sant.

 

Oavsett vad som skett så är det individen som är ansvarig för vad som finns i kroppen.

Bara att stänga av länge.    Som någon tidigare nämnt,  Hade det varit en rysk idrottare så hur många hade trott på historien med solkräm då?  Allt annat än en riktigt lång avstängning vore skandal och en öppning för att man kan dra en vals och komma lindrigt undan.  

Link to comment
Share on other sites

Aino-Kaisa Saarinen, just nu på träningsläger i Livigno, gick in till apoteket där Johaugs läkemedel köptes. Förpackningen ser lika ut med samma DOPING symbol som de bilder som postats i tråden. Läkemedlet är receptfritt, men fanns inte framsatt i hyllan utan man var tvungen att fråga apotekaren för att få det.

 

Saarinen säger sig ha blivit chockad och tänkt ramla omkull när hon fick höra att Johaug lämnat ett positivt dopingprov.

Link to comment
Share on other sites

Den ansvariga läkaren måste ju vara den sämsta rekrytering som någonsin gjorts inom norsk idrott, det verkar ju nästan som om han medvetet satte dit Johaug.  :wacko:

Om det enligt krämens tillverkare, tydligt framgår att det är dopingklassat, både på förpackningen och i bipacksedeln.

Link to comment
Share on other sites

Som jag har skrivit två ggr i tråden så finns risken ju teoretiskt - jag hoppas verkligen inte att det är så - att läkaren tyckte det var bättre åka dit på detta än på astmabehandlingen (som han sa idag att behandling av efter-symptom efter bronkit, av norsk idrottshälsa, är rekommenderad göras med inhalerade steroider)!
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...