Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Johaug fast för doping.


Goldrush

Recommended Posts

  • Replies 693
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fast nu har Johaug avtjänat sitt straff, som enl mig var ganska hårt i förhållande till överträdelsen, och då får man lägga detta bakom sig och ge henne den bedömning hon förtjänar utifrån vad hon presterar. Ny säsong, nya förutsättningar, ingen Björgen, men en laddad Duracellkanin att tampas med för de svenska damerna.

Link to comment
Share on other sites

Fast nu har Johaug avtjänat sitt straff, som enl mig var ganska hårt i förhållande till överträdelsen, och då får man lägga detta bakom sig och ge henne den bedömning hon förtjänar utifrån vad hon presterar. Ny säsong, nya förutsättningar, ingen Björgen, men en laddad Duracellkanin att tampas med för de svenska damerna.

Jag håller med till 100%

 

Jag tror dock inte Therese har varit ärlig med läppsalvan. Och smeknamnet Ljughag tycker jag är jätteroligt. Knappast så att jag sparkar neråt. Hon har tjänat miljoner trots sin avstängning. Men tål man inte lite ironiskt humor så skulle jag rekommendera att man slutar använda internet käre Atomic1. Helst ska man nog inte gå utanför dörren.

Link to comment
Share on other sites

Hittade ett citat från Flashback :

Två år utan ett enda race. Sen spöa hela världseliten. Therese har bra ”gener”

Typiskt hatforumet Flashback!  :angry: Huvva!

 

Men, nu är det ju dock så att all individuell idrott i slutändan till 99% handlar om vem som har de bästa generna. 

Är man inte född med de rätta generna kommer man aldrig ha någon chans. Man kan aldrig nå toppen i någon idrott med enbart hård träning. 

Jag kan således förstå frestelsen att "jämna ut de genetiska förutsättningarna" hos alla de idrottare som tränar lika hårt som, eller hårdare än de bästa.

Dock, hur man än vrider på saker så finns det ingen ursäkt till doping. Livet är inte rättvist och aldrig är det tydligare än i konditionsidrott på elitnivå.

Link to comment
Share on other sites

Inlägget handlar inte direkt om Johaug, utan mer om skidåkarnas enorma mängd träningstimmar och deras upplägg, jämfört med andra idrotter.

Skidåkarna står över tävlingar under säsongen för att inte bli slitna. Skidskyttarna däremot, de kör flera tävlingslopp i veckan under säsong, där körs de tävlingar som finns.

Sedan tycker jag att skidåkarnas syn är lite märklig, för de ligger ju knappast på sofflocket, utan när de väljer att vara hemma. Visst, de slipper å resa, men det är ju ändå tävlingarna de tränar för.

Behövs denna enorma mängd timmar de har (ja troligtvis, eftersom alla har den) är ju sällan en tävling är längre än en timme?!

Är det svaret vi får se under säsongen. Att mängden timmar på träningskontot är A och O?!

Damen ifrån Norge har ju tydligen tränat extremt mycket under avstängningen, och endast haft träningen att fokusera på, utan någon tävlingssäsong att ta hänsyn till.

Egentligen ifrågasätter jag inte deras kunskap, men ibland slår mig tanken, att träningstimmarna som ska göras, bara görs av gammal vana. För det är så alltid skidåkare har tränat.

 

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jag lade märke till en liten detalj på Therese idag. Såg ni att hon hade ett litet sår på överläppen. Det kan ha två förklaringar; antingen vågar hon inte använda någon typ av läppsalva eller har hon det där såret för att visa att hon inte använder läppsalva.

Eller så har hon munsår igen... 

Link to comment
Share on other sites

Jag lade märke till en liten detalj på Therese idag. Såg ni att hon hade ett litet sår på överläppen. Det kan ha två förklaringar; antingen vågar hon inte använda någon typ av läppsalva eller har hon det där såret för att visa att hon inte använder läppsalva.

Jag tror inte att man behöver bli konspiratorisk.  B) 

Att Therese har oerhörda problem med sina läppar tror jag inte har undgått någon. :(  Jag kan tänka mig att det inte är jätteroligt för henne och jag kan även tänka mig att den där berömda och olyckliga läppsalvan inhandlades vid ett tillfälle då situationen var extra besvärlig. 

Vad gäller just den där grejen har hon mitt medlidande.

Link to comment
Share on other sites

Oavsett om det sker med kemiska hjälpmedel eller inte så var ju Therese bäst på den här distansen innan avstängning. Nu kommer nu tillbaka överladdad, förmodligen relativt sätt toppad och hon fick dessutom rygg på Jacobsen efter värsta backen (jag vet att hon gick om på platten men att få någon minut i rygg utför, särskilt på en tyngre åkare, efter en rusning uppför kan ge ganska många sekunder).

 

Allt som allt ett inte alls särskilt förvånade resultat.

 

Mer intressant för VM att Weng verkar ha bränt ut sig i jakten på totalen förra året, tycker riktigt synd om henne. Med Björgen på soffan har Norge inte råd att någon är ur form i stafetten eftersom de inte har någon som tar Stina på sista om de går ut samtidigt.

Link to comment
Share on other sites

Vi har avhandlat Johaugs dopingavstängning, så det finns inte så mycket att tillägga mer än att hon avtjänat sitt straff och vi får utgå ifrån att hon är ren (hon fick betydligt hårdare straff än Sundby som onekligen tjänat på sina stora doser astmamedicin) Jag tror hon i fortsättningen kommer vara ytterst försiktig med vad hon stoppar i sig och på sig, det här måste ha varit en minnesbeta för livet.

Men dusterna i skidspåret går vidare och hon kan inte känna sig säker i fortsättningen. Kalla håller fortsatt hög klass och Ebba Andersson har höjt sig ytterligare ett snäpp och jag skulle inte bli förvånad om hon tar hem något världscuplopp i vinter, lägg därtill ryskorna, så Johaugs förstaplats är långtifrån given.

Link to comment
Share on other sites

Låter som rent skitsnack att en läkare knuten till världens mest resursstarka skidlandslag skulle råka ge en anabol steroid till landets största skidstjärna. Är människan en komplett idiot?

Jag vill gärna tro att dopingpolisen träffade rätt med radarn då Johaug o co. hade en dålig dag! Läkarens konto har blivit granskat efter detta, i syfte att kolla upp transaktioner som skulle få honom till att ta på sig skulden. 

 

Däremot har jag väldigt svårt för henne när fortfarande inte kan erkänna sin dumhet, utan fortfarande hävdar sin oskuld i det hela. Att hon vann igår lämnar en fadd eftersmak, faktumet till trots att avstängningen har upphört. 

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...