Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Johaug fast för doping.


Goldrush

Recommended Posts

 

https://www.youtube.com/watch?v=zHrLz8T9qos

 

Det är bara att jämföra filmerna och bilda sig en egen uppfattning.

 

OM läkaren gjort en sån tabbe att han förstört karriären för världens bästa skidåkare, så borde det vara HAN som gråter och Johaug borde vara så vansinnig på honom att hon bara sitter och pekar på honom och skäller ut honom inför alla på presskonferensen.

 

Dom kanske har hittat en härlig coctail bestående av överdosering av astmamedicin och den här steroiden, men denna gång blev det fel i doseringen.

 

Överallt läser man om Johaugs tårar, men titta noga om ni lyckas se några tårar. Kan man gråta på riktigt utan tårar? 

 

De här har jag ingen aning om, men kan den lilla yta som läpparna utgör (kan ju inte ens vara 1% av hela kroppen) ta åt sig så mycket att det ger utslag i ett dopingtest?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 693
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ännu en konspirationsteori. Johaug gick ut med att hon fått astmamedicin från landslagsläkarna fast hon inte har astmadiagnos. Kan inte varit så populärt hos Fredrik Bendiksen, som fick stå till svars. Var det en hämnd från Fredrik på detta att ge denna salvan till johaug??

Link to comment
Share on other sites

En tanke är att det kan ha gått till på det viset som Johaug påstår. Fine. Faktum kvarstår. Hon har använt ett dopningsklassat läkemedel för att rehabilitera en skada för att kunna träna vidare med långa och hårda pass i glaciärsolen. Ingen annan kunde träna lika länge som henne bl a pga av solen. Är inte det själva definitionen av dopning? Träna hårdare än andra med hjälp av dopning?
Link to comment
Share on other sites

De här har jag ingen aning om, men kan den lilla yta som läpparna utgör (kan ju inte ens vara 1% av hela kroppen) ta åt sig så mycket att det ger utslag i ett dopingtest?

 

Just den detaljen stämmer. Starkt fettlösliga läkemedel som steriodhormoner tas upp väldigt bra via huden. Nikotin och fentanylplåster är andra bra exempel.

 

Festlig artikel om Clostebols upptag från slemhinnor. Fick sval respons på den tidigare.

http://clinchem.aaccjnls.org/content/50/2/456

Link to comment
Share on other sites

Om det hade rört sig om en skidåkare från Ryssland hade det blivit avstängning, utan större protester från omvärlden.

När det gäller Johaug så tror väldigt många fler på hennes förklaring och jag tror inte att det blir ngn avstängning.

Om det blir något blir hon väl avstängd under nästa sommar, a la Sundby.

Som jag skrivit tidigare, jag brukar heja på Norge, när inte svenskarna är med och fightas.

Nu har jag tyvärr förlorat förtroende för hur längdskidåkningen bedrivs i Norge.

Jag skulle reagera likadant vid avslöjanden kring svenska förbundet.

Förlorare är längdskidåkningen.

Link to comment
Share on other sites

Ännu en konspirationsteori. Johaug gick ut med att hon fått astmamedicin från landslagsläkarna fast hon inte har astmadiagnos. Kan inte varit så populärt hos Fredrik Bendiksen, som fick stå till svars. Var det en hämnd från Fredrik på detta att ge denna salvan till johaug??

Så kan det ha varit. Högst tänkbar teori....

Link to comment
Share on other sites

Just den detaljen stämmer. Starkt fettlösliga läkemedel som steriodhormoner tas upp väldigt bra via huden. Nikotin och fentanylplåster är andra bra exempel.

 

Festlig artikel om Clostebols upptag från slemhinnor. Fick sval respons på den tidigare.

http://clinchem.aaccjnls.org/content/50/2/456

Det räcker alltså inte med att ha koll på sina egna intag.
Link to comment
Share on other sites

Ännu en konspirationsteori. Johaug gick ut med att hon fått astmamedicin från landslagsläkarna fast hon inte har astmadiagnos. Kan inte varit så populärt hos Fredrik Bendiksen, som fick stå till svars. Var det en hämnd från Fredrik på detta att ge denna salvan till johaug??

Det var det jag antydde i mitt inlägg. Han tar på sig allt och kan sen inte förklara och är sen märkligt tyst. Jag tror han döljer något, men frågan är vad. Om Johaug får två år, vilket är rimligt i det här fallet, tycker jag man skall granska Bendiksen och pressa honom till orsaken varför han gav Johaug krämen.

Idag står det i tidningen att Johaug vägrar godkänna avstängning - det kan hon glömma då alla är avstängda under utredningstiden.

Link to comment
Share on other sites

Om nu läkaren förstört hennes karriär genom att ge henne en dopingklassad kräm varför riktar hon ingen ilska mot honom under presskonferensen, personligen hade jag varit skogstokig på han om han sabbat en mångmiljonkarriär med slarv..

inte en blick mot han ens bara konstlat hulkande..törs väl inte se han i ögona kanske...

det har klagats mycket på kalla tex att hon inte är nog deffad jämfört med norskorna.. astmamedecin+anabola används ju i kroppsbyggarkretsar under deff...har dom hittat en coktail som gör dom slimmade/lagom muskulösa som oxå gör att domtål hård träning men nu överdoserat lite to much så det syns i testerna

Link to comment
Share on other sites

Det är för lätt att skylla allt på andra och helt ifrånsägasig allt ansvar. Blir hon inte avstängd nu så är detta döden för skidsporten. Sundby borde också fått minst 2 år och redan där kändes det som näst sista spiken var nerslagen i kistan för min del. Konsekvent handlande är vad jag vill se. Reglerna ska gälla alla, tycker synd om ryssarna om detta inte leder till minst 2 år.

En gång fuskare, alltid fuskare.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag stirrat på Johaug i en massa videoupptagningar sedan det här uppdagades och undrar fortfarande var tårarna är? Hon sveper armen över ögonen några gånger men det finns inga tårar att torka bort såvitt jag ser.

Låter helt sjukt förstås men det ser ut som att hon fejkar sin sorg. Hon gjorde också konstiga grimaser och verkar inte ett dugg sur på läkaren. 

 

Jag är rädd för att läkaren och Johaug försöker dölja hennes verkliga missbruk med denna dåliga ursäkt. Jag kan bara inte tänka mig att både läkaren och Johaug skulle ha missat märkningen på paketet. Vad är sannolikheten för det? 1 på 1000? Nej, inte ens det. Åkarna vet att de måste läsa mycket noga på alla förpackningar.

 

Varför visar läkaren inte mer känslor? Han skulle ju alltså ha kvaddat Johaugs karriär?

Link to comment
Share on other sites

Jag har gjort precis samma iaktagelse. Det enda man kan se är att hon skitit i att duscha i några dagar. Gjort allt för att se rufsig och  tärd ut så det ska sticka ut. (Hon brurkar vanligtvis se så perfekt ut).  

 

Nu har jag stirrat på Johaug i en massa videoupptagningar sedan det här uppdagades och undrar fortfarande var tårarna är? Hon sveper armen över ögonen några gånger men det finns inga tårar att torka bort såvitt jag ser.

Låter helt sjukt förstås men det ser ut som att hon fejkar sin sorg. Hon gjorde också konstiga grimaser och verkar inte ett dugg sur på läkaren. 

 

Jag är rädd för att läkaren och Johaug försöker dölja hennes verkliga missbruk med denna dåliga ursäkt. Jag kan bara inte tänka mig att både läkaren och Johaug skulle ha missat märkningen på paketet. Vad är sannolikheten för det? 1 på 1000? Nej, inte ens det. Åkarna vet att de måste läsa mycket noga på alla förpackningar.

 

Varför visar läkaren inte mer känslor? Han skulle ju alltså ha kvaddat Johaugs karriär?

Link to comment
Share on other sites

Om nu läkaren förstört hennes karriär genom att ge henne en dopingklassad kräm varför riktar hon ingen ilska mot honom under presskonferensen, personligen hade jag varit skogstokig på han om han sabbat en mångmiljonkarriär med slarv..

inte en blick mot han ens bara konstlat hulkande..törs väl inte se han i ögona kanske...

det har klagats mycket på kalla tex att hon inte är nog deffad jämfört med norskorna.. astmamedecin+anabola används ju i kroppsbyggarkretsar under deff...har dom hittat en coktail som gör dom slimmade/lagom muskulösa som oxå gör att domtål hård träning men nu överdoserat lite to much så det syns i testerna

Dessvärre kan du faktiskt ha rätt. Det här verkar mycket illa och jag tycker inte Björgens ifrågasättande "om det är värt att satsa på längdskidor" (löst citerat) ger bra vibbar. Har hon något att dölja?

 

Det är väl bara att sköta sig och inte lita blint på en annan person. Norrmännens avtal som "tvingar" dem att lita på läkare öppnar ju för fusk, i och med att de då kan räkna med korta straff ifall de väl blir ertappade med fusk. 

 

Förresten så vittnade Thorvall Johaugs (pappans) uttalande om att de skulle jaga "riktiga fuskare" istället om en stor arrogans, och kanske ett behov av att flytta bort uppmärksamhet. Ungefär som att Johaug lika gärna borde slippa dopingkontroller helt och hållet?

Link to comment
Share on other sites

Nej, nu är jag nästan 100% säker på att Johaug är en fuskare som fått fördelar av en eller annan substans. Hon har varit för överlägsen i flera år, och det samma gäller Björgen.

 

Var är tårarna? Har hon gråtit bort dem? Varför sveper hon armen/handen över ögonen flera gånger i så fall? Det gör ingen ifall det inte finns några tårar där (såvida det inte är fejk).

 

Otroligt trist.

Link to comment
Share on other sites

Tårar eller inte tårar - man kan inte bygga sina antagande på hennes reaktioner. Om vi skall gå efter att någon är för överlägsen, så finns det svenska åkare som också varit dopade.

Man kan inte döma åkare på indicier och antagande - det är var som kommer fram i dopingproven som man får gå efter.

Link to comment
Share on other sites

Nej, nu är jag nästan 100% säker på att Johaug är en fuskare som fått fördelar av en eller annan substans. Hon har varit för överlägsen i flera år, och det samma gäller Björgen.

 

Var är tårarna? Har hon gråtit bort dem? Varför sveper hon armen/handen över ögonen flera gånger i så fall? Det gör ingen ifall det inte finns några tårar där (såvida det inte är fejk).

 

Otroligt trist.

Javisst, du borde gå igenom videoupptagningar från alla tänkbara rättsfall och analysera tårproduktionen så kan du säkert upptäcka mängder av felaktiga domar och hjälpa rättsväsendet något oerhört. 

Link to comment
Share on other sites

Tårar eller inte tårar - man kan inte bygga sina antagande på hennes reaktioner. Om vi skall gå efter att någon är för överlägsen, så finns det svenska åkare som också varit dopade.

Man kan inte döma åkare på indicier och antagande - det är var som kommer fram i dopingproven som man får gå efter.

Håller helt med om detta och här finns solklara bevis.

Link to comment
Share on other sites

Javisst, du borde gå igenom videoupptagningar från alla tänkbara rättsfall och analysera tårproduktionen så kan du säkert upptäcka mängder av felaktiga domar och hjälpa rättsväsendet något oerhört. 

Det är vad min intuition säger, men ingen straffas p.ga. såna indicier.

Vad har du för förklaring till Johaugs beteende? Varför kan Johaug inte pressa fram en tår ens när hon sitter och hulkar så där?

Link to comment
Share on other sites

Vill hon skälla ut honom så väntar hon knappast till presskonferensen utan tar sånt före och så har de säkert enats om att ge ett enat klart och tydligt budskap på presskonferensen. Gynnar ju henne mer där att lägga hela skulden på honom och han håller med.

Om nu läkaren förstört hennes karriär genom att ge henne en dopingklassad kräm varför riktar hon ingen ilska mot honom under presskonferensen, personligen hade jag varit skogstokig på han om han sabbat en mångmiljonkarriär med slarv..

inte en blick mot han ens bara konstlat hulkande..törs väl inte se han i ögona kanske...

det har klagats mycket på kalla tex att hon inte är nog deffad jämfört med norskorna.. astmamedecin+anabola används ju i kroppsbyggarkretsar under deff...har dom hittat en coktail som gör dom slimmade/lagom muskulösa som oxå gör att domtål hård träning men nu överdoserat lite to much så det syns i testerna

Om nu läkaren förstört hennes karriär genom att ge henne en dopingklassad kräm varför riktar hon ingen ilska mot honom under presskonferensen, personligen hade jag varit skogstokig på han om han sabbat en mångmiljonkarriär med slarv..

inte en blick mot han ens bara konstlat hulkande..törs väl inte se han i ögona kanske...

det har klagats mycket på kalla tex att hon inte är nog deffad jämfört med norskorna.. astmamedecin+anabola används ju i kroppsbyggarkretsar under deff...har dom hittat en coktail som gör dom slimmade/lagom muskulösa som oxå gör att domtål hård träning men nu överdoserat lite to much så det syns i testerna

Link to comment
Share on other sites

När jag ser Johaug i klippet från Tour di Ski 30km blir jag utifrån de senaste tidens händelser konfunderad. Hon må vara den ströruta talangen av dem alla, den som tränar bäst, äter bäst, återhämtar sig bäst men 4 minuter före tvåan och över 5 till trean och de hjälpte ändå varandra med växeldragning. Johan Olsson VM guld i Val di Fiemme var imponerande där han drog halva loppet själv, men han var bara ca 20sekunder före tvåan i mål. INTE 4 minuter. Johaug åker som en maskin, man ser inte det minsta tecken på trötthet, samma frekvens oavsett lutning. Då hon går i mål verkar hon helt oberörd. Om vi blev misstänksamma mot muleggs prestation i Saltlake så är detta en bra bit med överlägset. Kan någon förklara hur man kan vara så överlägsen? De andra framstår sannerligen inte som klassåkare. Jag får det inte att gå ihop.

Link to comment
Share on other sites

Som jag ser det:

Med största sannolikhet har hon dopat sig. Det är dock naivt att tro att hon eller Norge är dom enda. Övertygad om att mer än en av våra kära svenska åkare har dopat sig under sin karriär. Tror snarare det är den större delen då det tyvärr är svårt att hävda sig i kondtionsidrott utan otillåtna medel. Naivt att tro att skidåkare skulle vara bättre än cyklister tex.

 

Jag är mao inte ett dugg överraskad och på sätt och vis är det bra att just hon åker dit då hennes kroppsform inte är ett bra ideal för unga tjejer!

 

Tycker ändå att två års avstängning är på sin plats.

Link to comment
Share on other sites

 Kan någon förklara hur man kan vara så överlägsen? De andra framstår sannerligen inte som klassåkare. Jag får det inte att gå ihop.

 

Jeg kan ikke gi en komplett forklaring nei. Men du dropper et par faktorer. I Olssons løp i 2013 så holdt han tilbake helt til halve siste runden, i tillegg stoppet han å gå for å juble på siste hundre meter - der gikk 10 sekunder. Gruppen bak jaget, selv om de gikk litt dårlig taktisk så holdt de høyt tempo (nå fikk jeg lyst til å se det løpet om igjen. NRK har forresten laget et program om den femmila som funker å se i Sverige: https://tv.nrk.no/program/KOID75004714/femmila-i-val-di-fiemme )

 

Til sammenligning gir konkurrentene opp under tremila i TdS. De gidder ikke kaste bort energi på å jakte på Therese, de går heller taktisk om andre og tredjeplass, og ikke minst om å ikke miste for mye poeng i sammendraget. Da renner minuttene unna. Senere i TdS klarte Heidi Weng å slå Therese på to distanserenn, Therese klarte ikke å rykke ifra i bakken - var Heidi enda mer dopet da?

 

Therese er et unikt talent. Hun gikk sitt første VM-renn når hun var 18, på tremilen i Sapporo falt hun to ganger men tok likevel bronse. Bronse i VM med to fall og ennå med to år igjen som junior. Dopet da også?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...