Tänkte kolla om det finns någon som har erfarenhet angående detta. Finns det några risker med att skruva dit en ny bindning i samma hål? Kan skidan paja? Kommer bindningen sitta kvar?

Byta bindning från SNS till prolink
Postad 25 oktober 2016 - 14:27

Postad 26 oktober 2016 - 13:09

Ingen erfarenhet att byta från SNS till Prolink men jag har skiftat SNS-bindningar mellan olika skidor. Jag har använt dom befintliga skruvhålen och det har aldrig varit något problem för mig.
Om det är samma dimension och längd på skruvarna så borde det inte vara något problem.
Postad 26 oktober 2016 - 22:13

Var är skåningen? Han lär veta.
Postad 27 oktober 2016 - 05:17

Numera byter vi nästan varje dag en bindning åt någon kund som vill byta till NNN/prolink. Aldrig varit enklare än nu att byta
Postad 27 oktober 2016 - 09:25

Hur är det med montering mot balanspunkten mellan Propulse och Prolink? Är det samma monteringspunkt? Propulse monteras ju inte på samma ställe som gamla profilbindningen. Så det är ju inte bara att borra ett nytt hål om man går från profil till prolink?
Postad 27 oktober 2016 - 18:00

Hur är det med montering mot balanspunkten mellan Propulse och Prolink? Är det samma monteringspunkt? Propulse monteras ju inte på samma ställe som gamla profilbindningen. Så det är ju inte bara att borra ett nytt hål om man går från profil till prolink?
Att inte montera propulse på samma sätt som profil är nog bara få som gör. Det är samma montering på profil, propulse och prolink. Alla salomon och atomics längdskidor är numera förborrade för ovan nämnda bindningar, med exakt samma skruvhål
Postad 27 oktober 2016 - 20:27

Att inte montera propulse på samma sätt som profil är nog bara få som gör. Det är samma montering på profil, propulse och prolink. Alla salomon och atomics längdskidor är numera förborrade för ovan nämnda bindningar, med exakt samma skruvhål
Rekommendationen från Salomon var väl iaf tidigare att bakmontera 10 mm? Detta för att kompensera för den inflyttade pinnen på pjäxan. Så att bara montera propulse eller prolink i gamla profilhål innebär ju att du kommer stå längre fram på skidan.. Detta kommer påverka hur du kan valla skidan. Jmfr med nis-platta där det ju enligt vissa påverkar spannet väldigt mycket genom att bara flytta bindningen ett eller två hack vilket inte innebär en hel centimeters flyttning av bindningen.
Postad 28 oktober 2016 - 05:22

Som sagt allt monteras i samma skruvhål.
Och som svar på frågan om det är enkelt att byta SNS till prolinksvar ja, samma skruvhål. Bara skruva loss, är det en gamal skida nytt lim. Är det dom nya förborrade skidorna krävs inget lim.
Postad 28 oktober 2016 - 07:09

Postad 15 februari 2020 - 20:54

Provar att väcka liv i en gammal tråd...
Jag har 5 par skateskidor,1 par utan NIS/Turnamic-platta och där sitter en SNS Profil-bindning, sen 4 par med SNS Pilot varav 3 med NIS-plattor och 1 med Turnamic-platta.
Antar att Prolink är det enda realistiska valet att ersätta Profilbindningen med men vad är lämpligt på de andra skidorna? Funkar Rottefella- och Turnamic-bindningar när man har borrat hål i plattorna eller ska man ersätta med Prolink?
Postad 15 februari 2020 - 21:56

Provar att väcka liv i en gammal tråd...
Jag har 5 par skateskidor,1 par utan NIS/Turnamic-platta och där sitter en SNS Profil-bindning, sen 4 par med SNS Pilot varav 3 med NIS-plattor och 1 med Turnamic-platta.
Antar att Prolink är det enda realistiska valet att ersätta Profilbindningen med men vad är lämpligt på de andra skidorna? Funkar Rottefella- och Turnamic-bindningar när man har borrat hål i plattorna eller ska man ersätta med Prolink?
Går att montera på en Rottefella Mounting Plate (RMP) på de utan platta. Då har du också möjligheten för flyttbar Rottefella-bindning (kul att flytta i skate också).
Har ”lagat” några NIS-plattor med belagslim och lyckats få dit en Move-bindning, det går, men det är inte 100%. Men annars så är det nog ProLink som är det vettigaste alternativet, för bägge.
Finns en adapterplatta du kan lägga på Turnamic för att bättre kunna skruva på prolink!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Postad 15 februari 2020 - 23:09

Postad 16 februari 2020 - 10:18

Har bytt till RF på 3 par utan problem
Alliansloppet 2017: 2:16
VL 2018: 7:40
Postad 16 februari 2020 - 12:46

Tack för svaren! För några år sen hände det ju ett antal gånger att folk med Rottefella tappade skidorna. Är de problemen lösta nu?
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar