Hoppa till innehåll

Köp Atomic längdskidor hos Skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Skidspår i centrala Stockholm med omnejd

• Vänligen logga in för att kunna svara
45 svar till detta ämne

Hoppskate

Hoppskate

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 651 inlägg

Här är en lista med ett antal populära preparerade skidspår i Stockholms stad med omnejd.
Jag försökte att i huvudsak hålla mig till spår som man kan nå med kollektivtrafik på under en timma från T-Centralen. 

Centrala Stockholm:

Stockholms StadionSpårstatus@Skidspår.se (2,5 km från T-Centralen, 10 min med kollektivtrafik)

Gärdets Sportfält (Kampementsbadet) - Spårstatus@Skidspår.se (3,5 km från T-Centralen, 15 min med kollektivtrafik)

Stockholms omnejd:

Ursviks Motionsgård - Spårstatus@Skidspår.se (9 km från T-Centralen, 30 min med kollektivtrafik)
Hellasgården - Spårstatus@Skidspår.se (10 km från T-Centralen, 30 min med kollektivtrafik)

Enebybergs IP - Spårstatus@Skidspår.se  (13 km från T-Centralen, 35 min med kollektivtrafik)

Ågesta Friluftsgård - Spårstatus@Skidspår.se (14 km från T-Centralen, 1h med kollektivtrafik)

Spånga IP - Spårstatus@Skidspår.se (15 km från T-Centralen, 35 min med kollektivtrafik)

Rudans friluftsgård - Spårstatus@Skidspår.se (20km från T-Centralen, 30 min med kollektivtrafik)

Saltsjöbadens Konstsnöarena - Spårstatus@Skidspår.se (20km från T-Centralen, 50 min med kollektivtrafik)

Nacka Golfklubb - Spårstatus@Skidspår.se (21 km från T-Centralen, 1h med kollektivtrafik)

Täby Konstsnöspår - Spårstatus@Skidspår.se (23 km från T-Centralen, 1h 20 min med kollektivtrafik)

Ibland händer det även att Idrottsförvaltningen lägger spår med "isrinks-snö" på Kristinebergs IP.

Har jag missat något?
Här är en betydligt mer utförlig lista med spår i hela Stockholms län:
https://www.skidspar.se/stockholm/

Hoppskate

Hoppskate

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 651 inlägg

Till oss som bor i stan:

Stadion:
Skidspåren på Stadion (400m) öppnar för åkning den 10 november 2016 kl.16:00.

Gärdet:

2 klassiska spår och en skatebädd.
Slingan är ca. 1800m, elbelysning får du ta med dig själv.

Äntligen möjlighet att åka skate! Passa på!  :D

Vasa 2013

Vasa 2013

Medlem

• Members
  • Pip
  • 429 inlägg
Viksjö golfbana. Nästan 6,5 km natursnö. Bara klassiskt och ingen pistmaskin eller annat lyx. 97-trugorna är alldeles för små. Stavarna sjunker till "hälften". Dock härdande för vasa-aspiranten.
Annars rekommenderar jag Granåsen i Bålsta om man kan tänka sig köra en halvtimme västerut. De lär var igång nu.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 2 089 inlägg
Har åkt i enebyberg. Spåren bra men dasslock anbefalles. Väldigt jobbigt att köra om på den lösa bädden. Körde sönder bindningsfästet på pjäxorna pga detta under lördagens fina väder då det var mycket folk ute på milen. Kvällsturen på fredagen i elljusslingan var därför mer njutbar då jag fick spåret helt för mig själv.

Hoppskate

Hoppskate

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 651 inlägg

Oförskämt bra åkning på Gärdet! :lol:  Troligtvis det bästa jag fått uppleva i Stockholm på mycket, mycket länge.

Hårt underlag, 3 fina klassiska spår och en bred och mycket uppskattad skatebädd!

Tyvärr är det som vanligt en massa hundägare, pulkaåkare och allmänna söndagsflanörer som på sina håll trampat sönder spåret! Så man får passa sig så att man inte bryter staven i något av de djupare fotspåren.
Man tar sig ju för pannan! :wacko: 
Vad är det för fel på folk? Jag menar, det finns ungefär en och en halv kilometer skidspår i hela Stockholm, resten är gator trottoarer och gångvägar. Varför måste man då ut och stappla om kring på just detta enda skidspår? :angry:  Jag fattar det bara inte.

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 612 inlägg

Oförskämt bra åkning på Gärdet! :lol:  Troligtvis det bästa jag fått uppleva i Stockholm på mycket, mycket länge.

Hårt underlag, 3 fina klassiska spår och en bred och mycket uppskattad skatebädd!

Tyvärr är det som vanligt en massa hundägare, pulkaåkare och allmänna söndagsflanörer som på sina håll trampat sönder spåret! Så man får passa sig så att man inte bryter staven i något av de djupare fotspåren.
Vad är det för fel på folk? Jag menar, det finns ungefär en och en halv kilometer skidspår i hela Stockholm, resten är gator trottoarer och gångvägar. Varför måste man då ut och stappla om kring på just detta enda skidspår? :angry:  Jag fattar det bara inte.

Ett av problemen är att "vanliga" månniskor inte förstår att en skatebädd också är ett skidspår utan tror att den är till för att promenera på. Sen finns naturligtvis de som inte begriper nåt överhuvudtaget också...

Hoppskate

Hoppskate

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 651 inlägg

Jag kan knappt tro att det är sant!  :o 
Det finns inte så mycket som en snöflinga i stan. Men på stadion har idrottsförvaltningen lyckats öppna spåren igen!  :lol: 

Jag har ingen aning hur de burit sig åt, men konstaterar att de som gör detta möjligt borde få någon form av utmärkelse!

Även Ursvik, Enebybergs IP och Täby är enligt rapport fullt åkbara. Ågesta är tydligen åkbart för de riktiga entusiasterna.

FredrikE

FredrikE

Medlem

• Members
  • Pip
  • 296 inlägg

Tyvärr gäller det där inte bara i STHLM, även i skidstaden Umeå går folk helt ogenerat i skidspåren och tycker dessutom att det är deras rätt att göra så...

//F

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 612 inlägg

Tyvärr gäller det där inte bara i STHLM, även i skidstaden Umeå går folk helt ogenerat i skidspåren och tycker dessutom att det är deras rätt att göra så...

//F

Och i Luleå händer det emellanåt att folk kör sönder skidspåren med bil...

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 899 inlägg

Jag kan knappt tro att det är sant!  :o 
Det finns inte så mycket som en snöflinga i stan. Men på stadion har idrottsförvaltningen lyckats öppna spåren igen!  :lol:

Jag har ingen aning hur de burit sig åt, men konstaterar att de som gör detta möjligt borde få någon form av utmärkelse!

Även Ursvik, Enebybergs IP och Täby är enligt rapport fullt åkbara. Ågesta är tydligen åkbart för de riktiga entusiasterna.

Håller med om att Stadion är jätteduktiga på att ge oss Stockholmare spår - verkligen!

Men inte en snöfling i stan? Kanske inte på gatorna där man saltat. Men jag bor en knapp kilometer från Stadion och här är det idag torsdag 5-8 cm snö på gräset, och det är med fulskidor fullt åkbart där det är hyfsat jämnt och kort gräs. I pulkabacken studsar ungarna runt på tunt men fullt åkbart underlag av snö .

LillaGubben

LillaGubben

Medlem

• Members
  • Pip
  • 307 inlägg

Spånga ip hade öppet idag. Superfin betongräls. Lär hålla ett tag. Snackade med en åkare som hade bra fäste med Black Magic. Själv stakade jag.

kusinen

kusinen

Ny medlem

• Members
  • 1 inlägg

Saltsjöbadens golfklubb - www.saltisskidor.se

Nytt konstsnöspår för i år. Snötillverkningen pågår fortfarande. En del av spåret är draget på konstsnöbädd.

1,1km färdigställs i veckan.

Hoppskate

Hoppskate

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 651 inlägg

Skidvänner i Stockholm!
Det händer fantastiska grejer i en som vanligt helt snöfri stad.. 

Hjältarna ute på Täby Konstsnöspår fick ju ihop ett åkbart spår nästan redan till jul. Sjukt imponerande.
Men, nu såg jag även att hjältarna på idrottsförvaltningen startat en hel massa snökanoner uppe på Stockholms Stadion! OMG! 
Med liite tur kanske vi har någonting åkbart innan det blir varmgrader igen?.  :D 
Dessutom har de skrapat ihop ett åkbart spår med någon slags "isrinks-snö"(?) på Kristinebergs IP! ...som sagt, hjältar!

LillaGubben

LillaGubben

Medlem

• Members
  • Pip
  • 307 inlägg

Betongräls på Spånga IP

NotReallyGunde

NotReallyGunde

Medlem

• Members
  • Pip
  • 271 inlägg

Off STHLM Bålsta. Granåsen. Grymt bra, dock bara 750 rundan klar. Men så fort det blir kallgrader så hoppas vi det kan sprutas mer.

Ronny 1

Ronny 1

Medlem

• Members
  • Pip
  • 10 inlägg

Det finns ju  gimo skicenter  5mil norr uppsala som alternativ 

med  3.5 km slinga  som alternativ om man räknar det som omnejd med tanke på avståndet. 

sök på skidspår.se

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 2 089 inlägg
Stämmer det såsom det står på skidspar.se att elljuset i Ursvik är tänt till kl 23?

Jag har åkt andra elljusspår denna vinter där det har släkts betydligt tidigare än vad som står på den sajten.

Hoppskate

Hoppskate

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 651 inlägg

Skottlossning på Gärdet:
https://www.dn.se/st...-gardet-i-natt/

Jag vill omedelbart friskriva mig från alla misstankar, men erkänner att skidorna fortfarande går som ett skott!  :D

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 2 089 inlägg
Det har varit flera väldigt ilskna kommentarer nyligen om att någon har skejtat på konstsnöspåren på Stadion och Gärdet, så jag tänkte när jag läste det igår att snart är det väl skottpengar på skejtaren. Detta skulle kunna vara ett "spår" i utredningen. Polisen kanske borde söka efter en klassiskåkande skidskytt.

Hoppskate

Hoppskate

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 651 inlägg

Det har varit flera väldigt ilskna kommentarer nyligen om att någon har skejtat på konstsnöspåren på Stadion och Gärdet, så jag tänkte när jag läste det igår att snart är det väl skottpengar på skejtaren. Detta skulle kunna vara ett "spår" i utredningen. Polisen kanske borde söka efter en klassiskåkande skidskytt.

Alltid lika tråkigt när någon förstör spåren, måhända ungdomar som hamnat på glid;) 

Själv ser jag händelsen på Gärdet som en bekräftelse på att man återigen skjutit på beslutet om en skidtunnel.  :rolleyes:  :D

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar