Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skidspår i centrala Stockholm med omnejd


Hoppskate

Recommended Posts

Grattis Stockholm. Nu måste ni bara lära er att skejtbädden är till för fristilsåkning och inte för släktträff, fikastund eller allmän sammankomst :D :P

Jag noterar att du försökt dig på att åka skate på Stadion.  ;)  -skrattar-

Det är märkligt hur människor som annars är så duktiga på att stå på rätt sida av rulltrappan kan vara så ofattbart mycket i vägen.  :lol:  :lol:  :lol: ...och dessutom se så oförstående ut. 

Men det är lugnt, jag brukar ta det lite försiktigt varje gång jag passerar "påstigningsytan". Stadion är ju ett sk. "trivselspår", som jag ser det så är det de snabba åkarna som ska anpassa sig efter de som inte är lika stadiga på laggen, inte tvärt om.

 

Ni har helt missuppfattat syftet. Efter att det nyligen hade töat, regnat och sedan fryst på så var det många som påpekade på skidspår.se att det kändes vanskligt att åka nerför den lilla snöpuckel som finns, och så begärde de att det skulle finnas en alternativ väg runt puckeln. Det ni kallar skejtbädd är alltså alternativvägen för de som inte vill ha någon puckel.

 

Det ryktas också om att man har försökt bjuda in Vassberg för att demonstrera tekniken att diagonala uppför puckeln för att sedan stanna på toppen och rycka bort klisterremsor under skidorna.

Även jag noterade att den lilla puckeln blev lite för mycket för många lokala förmågor som helt enkelt valde att gå runt den, varje varv. 

Det var oerhört bra av hjältarna på Idrottsförvaltningen att tillgodose detta behov och dra ett ordentligt spår även på sidan.

 

Men ännu bättre var det att de fortsatte insatsen med att lägga till skatebädden runt hela varvet.

På Stockholms Stadions hemsida står det klart och tydligt att det är en skatebädd, dessutom har de lagt till ett "skatespår" under beskrivningen på Skidspår.se, så det är bara att bomba på! Synd bara att det inte finns någon backe för de som skejtar. 

...det ska bli spännande att se om det finns någon plan för den där extra högen längst bort. (kanske bara reservsnö, men en till liten puckel skulle vara kul.)

Link to comment
Share on other sites

Har inte testat stadion, men det är likadant på de flesta ställen jag åkt på. Många människor ser skejtbädden som en plats där man kan hitta på allt utom att åka fristil. Man får se det som ett spännande inslag i skidåkningen :D

Som tex perfekt underlag för vinterpromenader...

Märkligt fenomen. Tror inte samma personer tar en promenad på den tex den lokala golfbanan sommartid...

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ni ska inte dissa vinterpromenerare om ni vill skejta. När det kommit snö men för lite för att man ska tycka att det är värt att preparera på kommunala motionsspår så kan det bli en perfekt bädd för skejt och stakträning när x antal personer har promenerat. Så var det tex i enebybergsspåren när jag åkte där innan jul. Det var fotgängare (både med och utan hund), joggare, stakare och skejtare som nyttjade spåret i en härlig harmoni.

 

Kanske nu också men jag har inte varit där och kollat i januari.

 

Sådant är det ingen som rapporterar om på skidspår.se men det finns ju tex Facebook-grupper där folk tipsar eller ber om tips av denna karaktär.

Link to comment
Share on other sites

Ni ska inte dissa vinterpromenerare om ni vill skejta. När det kommit snö men för lite för att man ska tycka att det är värt att preparera på kommunala motionsspår så kan det bli en perfekt bädd för skejt och stakträning när x antal personer har promenerat. Så var det tex i enebybergsspåren när jag åkte där innan jul. Det var fotgängare (både med och utan hund), joggare, stakare och skejtare som nyttjade spåret i en härlig harmoni.

 

Kanske nu också men jag har inte varit där och kollat i januari.

 

Sådant är det ingen som rapporterar om på skidspår.se men det finns ju tex Facebook-grupper där folk tipsar eller ber om tips av denna karaktär.

Aha, jag har alltså missuppfattat helt varför de går där. Det vill bara hjälpa till. [emoji3]

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Notera att även Spånga IP nu har fått en saxbacke. Vid förra uppgraderingen tippades en snöhög på den ena raksträckan. Om det var ett misstag eller Idrottsförvaltningens nya policy är att alla Stockholmare ska ha rätt att träna backåkning har jag ingen information om. Efter det har man börjat utbilda åkare där. Igår kväll var det två skidskolor där samtidigt.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
Ända tills i förrgår kom skidspår.se-rapporter från granåsen i Bålsta. Då jag inte tycker det är värt besväret och bensinpengarna att köra dit för att åka den 300m långa snösträngen har jag inte brytt mig om att läsa om vilket före som erbjudits. Väntar ivrigt på att Spånga får ihop tillräckligt med vitvara och att termometern stannar på den blå sidan.
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag ger upp!

I ett sista desperat försök att blidka/provocera vädergudarna packade jag idag undan skidutrustningen så långt in i vindsförrådet som möjligt. 
(för med logiken bakom all jävlighet så borde det bli kallt så snart man packat undan skidor och vinterkläder)

Hitintills har det inte varit mer än någon enstaka och vilsen minusgrad på hela säsongen. Häromdagen var det för tusan 10+ här inne i stan.
Normalt sett skottar de bort slasket på Stadion första eller andra veckan i mars. Om ungefär fyra veckor alltså. 

Det blir nog ingenting i år.  :(

Link to comment
Share on other sites

Att det varit flera kalla nätter i veckan har äntligen gjort att spårproduktion kommit igång i Stockholmstrakten.

För de som ligger relativt nära centrala Stockholm:

 

Bisslinge som nämnts ovan.

Nyss öppnade Rudan (precis vid handens pendeltågsstation) för säsongen (720m).

Täby öppnar troligtvis på lördag (någon kilometer)

Saltsjöbaden verkar också sikta på lördag (?)

Hinner Ågesta (de är ju nya i gemet, har allt hunnit trimmas in för att hinna med tillräckligt med snö på denna korta köldperiod?)

 

Vilka fler?

 

(stadion och gärdet behöver dock kallare temperatur innan de kan köra igång pga högre vattentemperatur)

Link to comment
Share on other sites

Tror jag räknar till sju konstsnöanläggningar i Oslos omedelbara närhet. Lite skillnad mot fjollstad :)

Och Borås har tre mohaha :)

Rudan, Ågesta, Täby, Bisslinge, Saltsjöbaden, Granåsen, i alla fall sex som jag känner till igång. Gärdet o Stadion mitt i stan kräver mer kyla, lägg till Spånga IP har du nio i Stockholmsområdet. Storvreta inom en timme i bil, och gissar att jag missat någon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...