Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skidpremiär


Volevodin

Recommended Posts

Nu har väl ganska många kommit igång med snöträningen, då det ramlat ner en hel del snö på många håll. I mina hemtrakter i södra Småland har legat i snöskugga och premiären har fått vänta på sig.

Idag körde jag österut på en snöletningsrunda och hittade ett 300 m parti på ett elljusspår i en slakmota, där det var gräs i mitten. Det gick riktigt bra utan genomslag och det blev den första skidmilen för säsongen. I morgon och på måndag går det noga att åka, sen kommer värmen på tisdag och då är det kört.

ps. Vad skönt att få diagonala efter allt stakande på rullskidor. :) 

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det gått fantastiskt lätt på snö lördag-söndag även om den obligatoriska stelheten i ljumskarna infann sig efter dag 1. Idag har jag skejtat på mina fulskidor och då gick det trögt dvs 3 min/varv som på det klassiska. Spårbredden var bara drygt 1 m, så det gick inte att ta ut skären utan,så det vara bara att ställa om sig till "skidorienteringsstil" i åkningen. Det funkade rätt OK sen.

Nu var det slutåkt på natursnö för den här gången, riktigt trevligt att ha vitt underlag i blickfånget som omväxling.

Återstår att se om det tillverkats tillräckligt med konstsnö för spårutläggning på någon anläggning i närheten, så man kan underhålla skidvanan inför nästa snöperiod.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

I år blev det snöpremiär en månad senare än förra året. Men till skillnad mot förra året, då jag fick tre dagars bra skidåkning, blev dagens åkning katastrofalt dålig. Jag åkte på en c 800 m rundbana på en skolgård med gräsunderlag, men då snön var lös nysnö ca 4-5 cm blev det genomslag och snökokor som lossnade från den tjälfria marken. Det blev mer och mer gräsunderlag och snigelfart och efter 40 min gav jag upp. Det var ingen som tvingade mig att åka, så jag får skylla mig själv om det gick dåligt.

Fryser det på i natt blir det helt annat, annars avvaktar jag till tisdag, då det skulle komma mer snö.

Link to comment
Share on other sites

Jag bor i Lund där vi sällan har tillräckligt med snö, men igår tog jag mig iväg till Tranemo för ett par timmars åkning på deras konstsnöslinga, det blev väl ca 20 km. Det var första gången på mina Rossignol R-skin. Bakgrund är att jag aldrig tränat teknik förrän det senaste halvåret på rullskidor, så jag var nyfiken på att se vad nya skidor och teknikträning (och bättre kondition) skulle göra. Hade väl inte riktigt samma fart som på rullskidorna men fick efter ett tag till tyngdöverföringen (vilket varit min oro efter att ha tränat så mycket på rullskidor), och det gick rejält mycket snabbare än förra vintern, så det kändes riktigt riktigt kul. Har väl gått från ett omoget till ett moget blåbär nu :) Något långsammare hastighet jämfört med rullskidor kompenserades av känslan av mjukare glid och stakning, mindre oro för att ramla på asfalt och vackra vintervyer. Nu ser jag fram emot Lunds skidfestival ;)

http://vinterlund.se/handelser/skidfestival-2018/

Link to comment
Share on other sites

I natt ramlade det ner 1 dm nysnö, så det blev lite mer än att bara "gå på skidor" mao skidpremiär på riktigt. Hann dock bara köra 40 min, ty jag skulle hämta hem min fru från lasarettet. Det jag funderade på var, om skinskidor skulle fungerat lika bra som de

ruggskidor jag åkte på i den fuktiga kramsnön. Det är ju alltid en omställning från rullskidor till klassiska snöskidor att man måste börja tänka fäste, hade man underlag för båda stilarna vore inte valet svårt = skejt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tack vare ett par dagars kraftigt töväder och nattens minustemp blev det skare på golfbanan. Så idag har det varit den RIKTIGA SKIDPREMIÄREN dvs SKEJTEN. :). Härligt att få sträcka ut i dubbelskate utan att behöva följa ett uppgjort spår utan att det är friåkning som gäller. Tyvärr är riktigt mild luft på gång, så i morgon är nog sista snöträningen på länge - en vecka med dessa fin a förhållande hade varit toppen.!

Link to comment
Share on other sites

Tack vare ett par dagars kraftigt töväder och nattens minustemp blev det skare på golfbanan. Så idag har det varit den RIKTIGA SKIDPREMIÄREN dvs SKEJTEN. :). Härligt att få sträcka ut i dubbelskate utan att behöva följa ett uppgjort spår utan att det är friåkning som gäller. Tyvärr är riktigt mild luft på gång, så i morgon är nog sista snöträningen på länge - en vecka med dessa fin a förhållande hade varit toppen.!

Ha! Dubbelskate låter som eget påhitt :) Jag brukar kalla den dobbeldans alt raketen

 

Låter tufft att förlita sig på natursnö. Har du ingen konstsnö i närheten bäste herr veteran?

Link to comment
Share on other sites

Har liksom inte varit aktuellt förrän nu när nattens och dagens värmebölja skördat snön på löpande band - grönt så långt ögat kan nå och enstaka snösträngar här och där. Skall fira jul nu och sen blir det att kolla runt hur det ser ut på konstsnöspåren runt om. :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...