Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Bättre glid med DP skidor?


FredrikE

Recommended Posts

Hej!

 

Själv är jag skeptisk, min teori är att en bra glidzon är en bra glidzon oavsett om man orkar trampa ner spannet eller inte, det är klart att det är negativt för glidet om skidan är FÖR mjuk, men med ett klassiskt spann som man kan få fäste på(om man vill) tror jag inte är en nackdel.

 

Däremot tror jag att tillverkarna gillar staktrenden väldigt mycket, borde bli billigare att tillverka skidor med bara fokus på glid, 

 

Så för min del går jakten vidare efter de där guldparen, hellre en skida med ett spann jag kan trycka ner med fäste(om jag vill) än en ren stakskida.

 

//F

 

Link to comment
Share on other sites

Kollapsar känns lite väl hårt ord, men att fästet går i snön när man stakar kraftfullt är ganska normalt. En skida med fäste glider alltså inte sämre i ren glidning, men när man stakar så kan fästet gå i snön och därmed går skidan långsammare.

..,så med andra ord borde en blank skida som även kan fungera med fäste ge lika bra glid, men bli mångsidigare.

Att både få att gå bra med fäste eller blank...

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Nu var jag inte helt vaken vid herranas 15km i Bruks, vad körde "stakarna" på för skidor, dp, klassiska eller skate?

Var det nån som såg?

Jimmie Jonsson stog med ett par propulsion i målfållan vid intervju, men körde han på de?

 

Mvh F

Ganska svårt att på TV se vad de åker på. Men sändningen finns väl på svt play så det är bara att kolla igen. 

Link to comment
Share on other sites

https://m.facebook.com/Skistart/

 

Finns väl lite funderingar av Henrik.

 

Jag har inte själv provat dp-skidor. Dock skönt med spann som inte "kollapsar" På vanliga klassiska skidor blir det ju en motsättning med hårt spann och långa glidzoner. En kallskida uppmätt för en 120kg's åkare kanske??? ;)

 

Jag har minst 3 par äldre träningsskidor som jag inte ruggat fästzonen på, vilka jag bara stakar på. Ett par med klart för mjukt spann. Det paret har jag inte anvät på ett tag. Men skulle vara kul att jämföra med nu när man vet att de borde vara sämre. Får bli mer snö i sthlm igen bara...

Link to comment
Share on other sites

Testad propulsion i Torsby igår för första gången och försökte jämföra lite med mina carbonlite. Efter 2 h på dp så bytte jag till de fräscha skidorna och upplevde en liten höjning i glidet utför (alla skidor dör fort i tunneln) men det KÄNDES tyngre i uppförstakningen, inbillade mig att de "tappade accelerationen" snabbare än DPskidorna, bytte tillbaka och det kändes bättre uppför (men tyngre i övrigt eftersom de va smutsiga). 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...