Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Världscupen i längdskidåkning 2016/2017


Hoppskate

Recommended Posts

Jo, nog blev han stum den gode Sundby. Men jag undrar om en av världens bästa diagonalåkare skulle blivit lika stum med fäste? Jag tror att det den här dagen var fel val av Sundby.

Nej det blev ju uppenbart helt fel, sedan om det berodde på att han hade en dålig dag eller att stakningen tog mer kraft än förväntat vet ju inte. Men eftersom de andra saxade i samma backar så hade han förmodligen tjänat på att diagonala.

 

Å andra sidan hade han kört med fäste och varit först i växeln så hade vi inte diskuterat någonting här, så trots allt blir det en dimension till..

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 80
  • Created
  • Last Reply

Nej det blev ju uppenbart helt fel, sedan om det berodde på att han hade en dålig dag eller att stakningen tog mer kraft än förväntat vet ju inte. Men eftersom de andra saxade i samma backar så hade han förmodligen tjänat på att diagonala.

 

Å andra sidan hade han kört med fäste och varit först i växeln så hade vi inte diskuterat någonting här, så trots allt blir det en dimension till..

 

Så länge det är som nu, att det är ett taktiskt val att ha fäste eller inte, så tycker jag det bara är en rolig extra dimension till sporten.

Link to comment
Share on other sites

Vackert...

men inte ens i min tanke är jag nära... i verkligheten antagligen ännu längre från denna "riktiga" skidstil :)

Vackert javisst.

Men riktigare skidåkning än vad?

 

Tittar man på klipp från 60-70 talen så diagonalades det större delen av loppen även på platten och till och med lätt utför ibland ganska enformigt och inte speciellt mycket anpassning av växlar efter terrrängen. Tittar man tex på Wassberg från OS 1980 när han spurtar om guldet så är det maxdiagonal som gäller, ser väldigt konstigt ut och inneffektivt ut. Tycker nog att man jobbar mer effektivt med växlarna idag och framförallt är tekniken kraftfullare och effektivare.

 

Men det går egentligen inte att jämföra skidåkning från olika tider på det sättet med så olika material och spårkvalite, kör 60-talstekniken idag och du är helt chanslös och förmodligen vice versa också.

 

Tror också det är en generationsfråga vad man är uppvuxen med.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jepp, lite provocerande från mig bara, jag gillar diagonalåkning och jag känner mig mest tillfreds när jag fått till det lite bättre där.

Men ska jag åka snabbast möjligt så blandar jag alla växlarna såklart.

 

Jag anser inte heller att det finns någon anledning att begränsa växlarna, jag diagonalar så mycket jag vill och vill fortsätta med det. Det finns bara ingen anledning att förbjuda andra att fokusera på andra växlar bara för att jag tycker detta är vackrast.

Link to comment
Share on other sites

På 1950 och 60-talet fanns ytterligare två tekniker inom den klassiska skidåkningen; tre och fyrtaktsdiagonal. Vid fyrtakt hoppar man över två stavtag samtidigt som man reser sig upp. Användes ute i terrängen tex före en liten backe eller för att få omväxling och hämta in lite extra luft i lungorna. Tekniken påminner mycket om det som i Sverige kallas växel 2 i skateskidåkning. Vid tretakt hoppar man växelvis över ett stavtag på vänster och höger sida, vilket ger en speciell takt. Användes på slätåkning för att avlasta armarna och få lite mer upprätt åkstil, men framför allt användes det vid riktningsförändringar på så sätt att man gjorde ett överhopp med staven på den sida åt vilket spåret svängde, vilket gjorde att man inte förlorade fart vid riktningsförändringen. Tretaktens mästare var Bjarne Andersson.

Link to comment
Share on other sites

För mig är det sedan flera år tillbaka uppenbart att FIS tänker rädda den "klassiska" skidåkningen, kosta vad det kosta vill. Även om det skulle innebära att man samtidigt tar död på intresset för sporten som helhet på internationell nivå. 

Hitintills har man ju lyckats rätt bra med båda dessa ting.

 

Jag är lite nyfiken, hur menar du att FIS försök att räddat den klassiska skidåkningen har gjort att intresset minskat på internationell nivå?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

...och i morgon ska det klättras upp för den där larviga backen i TDS.
För mig är det längdskidåkning när den är som allra sämst (oavsett vem som vinner).

 

Det är en tävlingsform som premierar lätta (anorektiska) åkare. Det är psykologiskt och dramaturgiskt helt uppåt väggarna.
Varje år får unga killar och tjejer som bänkar sig framför TV-apparaterna höra att den eller den åkaren är för tung för att kunna vinna. 

 

Det skulle ju gå snabbare att slänga av sig skidorna och gå stavgång rakt upp för stora delar av banan. Det ser ju bara fel ut med elitskidåkare som kliver omkring på ettans växel.

...men det jag antar att det är bra TV-underhållning?

Link to comment
Share on other sites

...och i morgon ska det klättras upp för den där larviga backen i TDS.

För mig är det längdskidåkning när den är som allra sämst (oavsett vem som vinner).

 

Det är en tävlingsform som premierar lätta (anorektiska) åkare. Det är psykologiskt och dramaturgiskt helt uppåt väggarna.

Varje år får unga killar och tjejer som bänkar sig framför TV-apparaterna höra att den eller den åkaren är för tung för att kunna vinna. 

 

Det skulle ju gå snabbare att slänga av sig skidorna och gå stavgång rakt upp för stora delar av banan. Det ser ju bara fel ut med elitskidåkare som kliver omkring på ettans växel.

 

...men det jag antar att det är bra TV-underhållning?

Jag håller inte med. Det är ett lopp per år som belönar de som är lätta och med hög syreupptagning jämfört med alla masstarter och jaktstarter som belönar de som är taktiska och med en bra spurt.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller inte med. Det är ett lopp per år som belönar de som är lätta och med hög syreupptagning jämfört med alla masstarter och jaktstarter som belönar de som är taktiska och med en bra spurt.

Tds har ett upplägg som jag tycker är fel. Först och främst. Vad är den totala åktiden? Under 3h? På en vecka? Herregud. Det är ju inte ens ett långlopp! Det är för korta distanser. Jämför med tdf. 3 veckor och typ 20 mil om dagen.

 

Men det stora felet är att backen blir för avgörande. Stina vinner alltså 4 etapper. Det enda Heidi lyckades vinna var att hon var snabbast upp för en slalombacke. Det är inte längdskidåkning. Ingen kan ju tycka att Stina inte är tourens drottning. Hon var överlägsen alla andra.

Link to comment
Share on other sites

Årets Tour var förändrad på många sätt. Kortare distanslopp (inklusive masstarter), inga överlånga mass-/jaktstartsetapper (typ Toblach-Cortina) och dessutom bara en renodlad sprintetapp. Nog för att det är utmanande men jag kan lätt ta till gubbdängan "det var bättre förr". ;)
Link to comment
Share on other sites

Tds har ett upplägg som jag tycker är fel. Först och främst. Vad är den totala åktiden? Under 3h? På en vecka? Herregud. Det är ju inte ens ett långlopp! Det är för korta distanser. Jämför med tdf. 3 veckor och typ 20 mil om dagen.

Men det stora felet är att backen blir för avgörande. Stina vinner alltså 4 etapper. Det enda Heidi lyckades vinna var att hon var snabbast upp för en slalombacke. Det är inte längdskidåkning. Ingen kan ju tycka att Stina inte är tourens drottning. Hon var överlägsen alla andra.

Ja nu jävlar ska det gnällas helt plötsligt att backen är för avgörande. Ex, Petter Northug har i alla år fått bli varse om att lätta, eller åtminstone inte "feta" åkare som han själv har en sån fördel i klättringen att det nästan inte spelar någon hur touren sett ut i övrigt. Men vad annat kan väntas från alla de som hela tiden ska ha en förklaring till varför svenska åkare inte går hela vägen. Från kommentatorshytten har det aldrig pratats om tyngdlagen lika mycket som nu men att vända på det och förklara att Stinas överlägsna finish på de flesta etapperna lika mycket beror hennes tyngd i jämförelse med ex, Weng (12 kg) det undviker man. Nu hade även svenska vallateamet prickat rätt, något Norge tidigare år skulle skämmas för då det sved alldeles för mycket för svensken. Men material och åkarens vikt, och i det här fallet Stinas "åksmarthet" är givetvis en bidragande faktor på banor med utförslöpa mot upplopp men det bortses det från när man talar om vissa framgångar. Sen har vi den alltid lika pinsamma och grymtande Blomman om svenskarnas gliiid och yes härligt och allt han förstör sändningarna med då han totalt saknar objektivitet som den expert han utger sig vara..

Link to comment
Share on other sites

Ja nu jävlar ska det gnällas helt plötsligt att backen är för avgörande. Ex, Petter Northug har i alla år fått bli varse om att lätta, eller åtminstone inte "feta" åkare som han själv har en sån fördel i klättringen att det nästan inte spelar någon hur touren sett ut i övrigt. Men vad annat kan väntas från alla de som hela tiden ska ha en förklaring till varför svenska åkare inte går hela vägen. Från kommentatorshytten har det aldrig pratats om tyngdlagen lika mycket som nu men att vända på det och förklara att Stinas överlägsna finish på de flesta etapperna lika mycket beror hennes tyngd i jämförelse med ex, Weng (12 kg) det undviker man. Nu hade även svenska vallateamet prickat rätt, något Norge tidigare år skulle skämmas för då det sved alldeles för mycket för svensken. Men material och åkarens vikt, och i det här fallet Stinas "åksmarthet" är givetvis en bidragande faktor på banor med utförslöpa mot upplopp men det bortses det från när man talar om vissa framgångar. Sen har vi den alltid lika pinsamma och grymtande Blomman om svenskarnas gliiid och yes härligt och allt han förstör sändningarna med då han totalt saknar objektivitet som den expert han utger sig vara..

+1

Link to comment
Share on other sites

Ja nu jävlar ska det gnällas helt plötsligt att backen är för avgörande. Ex, Petter Northug har i alla år fått bli varse om att lätta, eller åtminstone inte "feta" åkare som han själv har en sån fördel i klättringen att det nästan inte spelar någon hur touren sett ut i övrigt. Men vad annat kan väntas från alla de som hela tiden ska ha en förklaring till varför svenska åkare inte går hela vägen. Från kommentatorshytten har det aldrig pratats om tyngdlagen lika mycket som nu men att vända på det och förklara att Stinas överlägsna finish på de flesta etapperna lika mycket beror hennes tyngd i jämförelse med ex, Weng (12 kg) det undviker man. Nu hade även svenska vallateamet prickat rätt, något Norge tidigare år skulle skämmas för då det sved alldeles för mycket för svensken. Men material och åkarens vikt, och i det här fallet Stinas "åksmarthet" är givetvis en bidragande faktor på banor med utförslöpa mot upplopp men det bortses det från när man talar om vissa framgångar. Sen har vi den alltid lika pinsamma och grymtande Blomman om svenskarnas gliiid och yes härligt och allt han förstör sändningarna med då han totalt saknar objektivitet som den expert han utger sig vara..

 

Snacka om en gnällig kommentar...  :huh: 

Min invändning mot den avslutande backen i TDS har absolut ingenting med eventuella resultat för svenska åkare att göra. Jag kunde i ärlighetens namn inte bry mig mindre om nationaliteter (i årets tour hejade jag på en finska på damsidan och en fransman på herrsidan).

 

Mina invändningar är två:

1. Till att börja med tycker jag att det är "ful" och poänglös skidåkning. När åkarna väl kommer fram till backen skulle det ju faktiskt gå snabbare att knäppa av sig skidorna och springa upp (i alla fall långa avgörande sträckor). Det ser helt enkelt väldigt konstigt ut med elitskidåkare som går och kliver uppför en slalombacke. 

2. Men min främsta invändning är att man i en sport där ätstörningar är ett uttalat problem, på alla nivåer, väljer att satsa på en årlig tour där unga tjejer och killar bänkar sig framför TVn bara för att se hur det egentligen inte spelar någon roll hur åkarna har presterat under touren som sådan, den som är lättast vinner (framförallt på damsidan). Budskapet är tydligt.  :( 

 

Link to comment
Share on other sites

Snacka om en gnällig kommentar... :huh: Min invändning mot den avslutande backen i TDS har absolut ingenting med eventuella resultat för svenska åkare att göra. Jag kunde i ärlighetens namn inte bry mig mindre om nationaliteter (i årets tour hejade jag på en finska på damsidan och en fransman på herrsidan).

 

Mina invändningar är två:

1. Till att börja med tycker jag att det är "ful" och poänglös skidåkning. När åkarna väl kommer fram till backen skulle det ju faktiskt gå snabbare att knäppa av sig skidorna och springa upp (i alla fall långa avgörande sträckor). Det ser helt enkelt väldigt konstigt ut med elitskidåkare som går och kliver uppför en slalombacke.

2. Men min främsta invändning är att man i en sport där ätstörningar är ett uttalat problem, på alla nivåer, väljer att satsa på en årlig tour där unga tjejer och killar bänkar sig framför TVn bara för att se hur det egentligen inte spelar någon roll hur åkarna har presterat under touren som sådan, den som är lättast vinner (framförallt på damsidan). Budskapet är tydligt. :(

 

Jag har aldrig varit någon förespråkare av avslutningen på touren, sa redan vid första upplagan att det upplägget korar INTE den mest komplette åkaren då klättringen absolut inte har något med längdskidåkning att göra. Man kan numera på förhand spekulera och räkna hur försprången ska se ut och hur det kommer att sluta. Och precis som du säger så är budskapet till unga tjejer och killar helt åt helvete och lika jävligt är det att på barn och ungdomsnivå anordna liknande tävlingar och döpa det till Tour de (sin egen skidklubb). TDS är enbart ett jippo och något som styrs av penningjävulen med tv bolagen i spets. Så jag håller med om att avslutningen lika väl kunde avslutas med löpning eller varför inte stavgång, där givetvis en maxlängd på stavarna skulle gälla...eller? Nej, en tour med allt från 500-600 meters sprint till distanslopp på 25-35 km och där skillnaden mellan dam och herrdistans skulle vara mindre, kanske baserat på åktid och inte som nu halverade distanser för dam. Även bonussystemet bör ses över. Sen fattas bara att SVT sparkar blomman och hård långt åt helvete, särskilt blomman för han har för längesen gjort sitt, som han grymtar passar han in på beskrivningen av den gris Jonas Karlsson pratade om för nåt år sen.
Link to comment
Share on other sites

Pärmäkoski är muskulös och har inte någon sjukligt låg fettprocent. Hon åker bra i backen ändå. Fokuset på vikt i SVTs sändning igår var kraftigt överdriven. Det sjukaste var när Blomman började prata om matkassar.

 

Tour de Ski har majoriteten av gångerna vunnits av åkare som inte haft sin absoluta styrka i backen. Ustiugov, Cologna, Angerer, Northug, Kuitunen, Kalla, Kowalzcyk, Björgen...

Link to comment
Share on other sites

Jag gillar upplägget...

Visst var det korta distanser tidigare i touren och för min del så får de gärna förlänga men backen är spektakulär och jag tyckte det var mycket spännande :).

Starkt gjort av Stina att ta tredje platsen och starkt gjort av Weng att jobba ikapp, hon höll en hyfsad klass hela touren trots bitvis dåliga skidor.

 

Lättviktare har väl alltid haft fördel i långpass eller tuffare prestation över tid (ganska lång tid på "max" i backen).

Talanger och fördel styr de flesta resultat och jag tycker nog att detta är spännande (men inte likt annan skidåkning på vintern, men finns det inte rullskidstävlingar rätt uppför?).

 

Liknelsen med matkassar var väl mindre lyckad men ingen anlending att sparkas väl?
Jag skulel nog vilja anknyta till Volevodins fråga.

Vem vill vi se i rutan?

Link to comment
Share on other sites

Årets korta tour var medvetet för att få fler att köra touren med tanke på kommande VM, hade långdistanserna varit hade fler inte kört resonerades det. Tycker också det är lite tråkigt för det blev ganska lika lopp och distanser vilket gynnade spurtstarka åkare med åkstyrka som tex Stina Nilsson. Avslutningen är väl ok en gång per säsong, det har ju blivit lite av signumet för TdS.
Jag retar mig lite på att det delas ut bonussekunder i mål på jaktstarten, den som leder har ju greppet om dessa bonussekundrar redan från början, snabbaste åktider borde ju premieras här om det ska vara någon bonus.

Skulle också gärna se en lite längre tour med fler inslag av längre lopp iaf på herrsidan och det behöver inte vara nån backe på slutet. Kanske lägga den i slutet  av säsongen och ihop med de nordiska tävlingshelgerna i Falun, Lahti och Oslo samt peta in Vasaloppssträckan eller Halvvasan någonstans. Nu kommer ju den skotsk-norsk-svenska touren vad det nu blir för program.

TdS kommer aldrig att kunna bli en riktig långtour om man vill ha med alla de bästa åkarna säsonger med mästerskap då kommer mästerskapet prioriteras. Mästerskapsfria år (var 4:e år) skulle man kunna satsa på en lite längre tour.


Angående Blomman och Hård så är ju dessa herrar synonymt med skidåkning på SVT, men visst kan jag hålla med om att de börjar bli lite mossiga och inte alltid så alerta på vad som händer på banan. 
Kollar på Eurosport en del och Vacchi/Elofsson är bra.






 

Link to comment
Share on other sites

Jag ser fortfarande fram mot Touren, men tycker det är på väg att bli lite "hockey-vm" över den. Tycker nog att de inte borde köra touren mästerskapsår eftersom det alltid är några av de bästa som inte ställer upp pga de prioriterar mästerskpen.

 

Angående bonussekunder så vet jag inte riktigt vad jag tycker. När det varit som tidigare att tex Sundby drar ifrån övriga så känns det bara fel att han får en massa bonussekunder utöver att han vinner etappen, men när det är en stor klunga så tycker jag det tillför ytterligare en dimension när åkare måste avgöra om det är värt att satsa på bonussekunder eller inte.

 

För övrigt så hoppas jag att Blomman och Hård håller i ett tag till, har inget emot dem.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...