Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tråden om XXLs specialversion av Oneway "Premio HD" PRO


kebabsvarvare

Recommended Posts

Bra för 3000 kr eller för 699kr? Jag beställde premio hd som var sänkt från 1999kr. Undrar vad som kommer

Skriv gärna vad du får ;)

Själv har jag slarvat bort två par ct1-or som jag tänkt börja kapa till barnen. Kanske ändå vore värt en Pro-fusk OW till dottern som bara väger under 40 kg än så länge. Då kanske en mjuk stav ändå funkar... :(

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 123
  • Created
  • Last Reply

Tack för den kritiska granskningen av XXL och OneWay, på snudd till värt stora journalistpriset!

 

Jag, som den stressade småbarnspappa jag är, rusade in på XXL igår och tyckte mig göra världens klipp då det stod "Premio HD" i annonsen. Lyckades med ett återköp innan jag satte sågen i stavarna för att kapa dem.

 

Det är uselt av både XXL och OneWay att ha en så snarlik märkning mellan sin toppstav och en högst medioker stav, för att inte nämna det rekommenderade priset på 2000:-, eller var det 3000:- (?), som stod i annonsen. Efter att ha känt på staven hade jag nog hellre köpt Skigo Elite eller liknande.

Link to comment
Share on other sites

Visst är det vilseledande även från Oneway.

Har man en stav som heter Premio HD och som håller hög kvalitet, ska man då göra en budgetversion av den så får man ju inte kalla budgetvarianten för Pro, det ger ju helt fel signaler till konsumenterna.

 

Bättre då från tillverkaren hade varit att använda benämningar av produkten som indikerar för konsumenten om produkten är på en "entry level", "mid-range level" eller "deluxe level".

Link to comment
Share on other sites

Sedan anser jag nog att Oneway är lika goda kålsupare som går med på att sätta Premio HD-namnet på den mjuka staven.

Håller med. Känns som en medveten gemensam luring. När många duktiga på detta forum gått på det, måste gemeneman ha ännu svårare att genomskåda "bluffen". Och att sätta ett "ordinarie" pris på 3000kr, när xxl är de enda som säljer dem, tycker jag helt klart är vilseledande försäljningsteknik.

Link to comment
Share on other sites

De är definitivt bäst. Gillar särskild de som hänger på forum och bidrar med sina kunskaper för allas bästa  :)

Nu gjorde ju xxl;s "superpris" att jag och kanske fler missade fina erbjudanden på mässpris hos en av dessa, bla Skigo race 1.0 med boarem för 799:-.......:-(

Link to comment
Share on other sites

Bumpar min tidigare fråga. Någon som har koll på andra "pro" varianter av oneway, t.ex. den från skistart?

 

Ja precis. Jag kan på rak arm komma på Pölder, Skistart , Alewalds och Udens sport.

 

 

Är det någon som vet om samma gäller "pro" varianten av 9max som säljs av skistart.com?

http://www.skistart.com/swe/oneway-premio-9max-pro-skidstavar.html

Link to comment
Share on other sites

På norska sidan har de haft kampanj på samma stav xxl.no och

Där Verkar de ha lite bättre koll på vad de säljer.

Lätt och styv stav utvecklad med Oneways racing DNA.

Perfekt val för den aktiva åkaren... priset där på kampanjen var 1499 Nok.

 

Troligen är 699 kr ett jättebra pris för den staven de säljer men inte riktigt det man förväntar sig.

Ställde frågan direkt till oneway om hur stor skillnaden var men har ännu inte fått något svar.

Link to comment
Share on other sites

På den norska XXL stod det också "Ett parti" som ska tolkas som att "vi har kommit över ett parti stavar" - vilken annan butik kan komma över ett parti som endast skeppas till XXL!?

 

Nu kan jag inte längre hitta "Premio HD Pro" på xxl.se. Har de plockat bort den pga kritiken eller för att den sålt slut?

Link to comment
Share on other sites

Den stora frågan är ju: Exakt hur "dåliga" är Premio HD Pro?

 

Jag fick mina levererade idag, och har precis jämfört med mina övriga stavar. Man kan konstatera att viktmässigt ligger de bra till, de väger ungefär som riktiga Premio HD och Swix CT1. Jämfört med OW Diamond 9 Max (som är de enda billigare OW-stavar jag äger) väger de ungefär 20 g mindre per stav (160 cm längd).

 

När det gäller styvheten så är det ju lite mer subjektivt, man får belasta och böja och försöka känna själv. Jag tycker att de är klart mjukare än Premio HD, och även lite mjukare än Swix CT1 (2 år gamla). Klart styvare än Diamond 9 Max. I styvhet ligger de ungefär mitt emellan Premio HD och Diamond 9 Max skulle jag säga. Jag har tyvärr inga Swix CT2 att jämföra med, annars hade det nog varit en bra jämförelse.

 

Sett till vad man får för 700 kr verkar den klart prisvärd, men det är ju ingen riktig toppstav. Hållbarhet och sådant vet jag inget om, och hur pendeln är får väl visa sig i skidspåret.

Link to comment
Share on other sites

Bra för 3000 kr eller för 699kr? Jag beställde premio hd som var sänkt från 1999kr. Undrar vad som kommer

Någon skrev att XXL inte har "vanlig" premio hd i sitt sortiment. Det är möjligt att det är så nu. Men det har funnits i butiker förut. Senast jag såg i butik var de nedsatta från just 1999kr till 1000kr. Men då fanns bara korta längder i den butiken. (Jag köpte då de två sista i den butiken till mina barn. Ligger dock och väntar på snö. Vill inte kapa dem än, då ungarna växer hela tiden.)

 

Det var anledningen till att jag skrev att det vore kul att veta vad du får. Men står det pro i orden är det kanske kört. Jag var och kände på några hd pro i en butik. Som andra skriver här, klart mjukare än vanliga hd. Pendel och vikt kanske aningen sämre än vad jag tror vanlig hd har. Men svårt när man inte kan jämföra. Men att jämföra med en ct2-a är nog rimlig.

Link to comment
Share on other sites

Det finns ju riktiga skidaffärer också som inte luras och som vet vad dom säljer :)

Som inte luras? Vart hittar du en sån affär? Alla reor är ju bluff, varan kostar lika som tidigare dom verkar skriva upp före priset bara. detta har jag sett på skistart och pölder.tror inte att det fins nåt hederligt folk längre

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...