Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stenslipa nyköpta skidor?


Osquar

Recommended Posts

  • Replies 67
  • Created
  • Last Reply
Hej Tony,
Måste hålla med . det här var en riktigt rolig tråd......,.
Som svar på denna fråga......

citat
TILL CANYON.........suck.har du varit på en skidfabrik......jag har varit på FISCHER, ATOMIC, MADSHUS, PELTONENS skdifabriker

svar
Jag har faktiskt jobbat på skidfabrik

övrigt
-oavsett om det är en människa som utför slipningen manuellt eller mer automatiserat så vill jag nog påstå att i båda fallen är kunskap den styrande faktorn och parametern för hur slutresultatet blir. Dvs varje delmoment i produktionen och hanteringen innan skidan ligger på snö och skall åkas på - har betydelse för skidans fart
Hursomhelst - håller med om att strukturer är väldigt viktiga för skidans fart! Det tillsammans med hur man fästvallar har enorm betydelse för hur snabbt skidan går. En snabb skida kan lätt förstöras genom en "dålig" fästvallning.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=TONYPÖLDER]ja ni grabbar....eller är ni män.....man or mus...ler.....ni sitter i er lilla gryta och tänker bara på er själva...och det är väl bra iof man är väl sig själv närmast...JAG som lever i den världen "där jag skiter i mig själv" och skall sälja 2000 par....skidor till mestadels okunniga personer som skall åka sitt första vasalopp och som inte kan valla och som bara får sina NYA INKÖPTA SKIDOR vallade en gång innan Vasaloppet..och det är av oss på Tony Pölder Sport vid nyköpet.....ja då finns enda räddningen att slipa de och valla dessa åt kunderna....jag köper inget annat resonemang...ni som säger att det inte behöver slipas då lever helt i okunnighetens värld.......ni har NOLL KOLL PÅ LÄGET GUYS....man lev på ni i er lilla bubbla ......sätt er in i olika personers situation istället. bara får att du själv kan valla o fixa så kan inte alla det...........sen tycker jag ändå att DU/NI har fel när ni säger att "mina skidor" behöver ej slipas.......skrattar faktiskt åt er och ler i mjugg...kör på ni på era oslipade skidor...lycka till........."mjugg ler".......om ni bara visste hur skidorna "många är det" ser ut.....jag har nyss haft besök av en av de största skidtillverkarna i världen som bett om ursäkt för att belagen "på alla av dersa modeller" har varit på tok för dåliga.....då pratar jag verkligen OM EN AV DE STÖRSTA....på skidträffarna brukar leverantörerna kolla om butiken har stenslip...om butiken har det så ...."då kör de stenslip rek"...annars om butiken ej har det..."då behövs dethelt plötsligt ingen stenslip"....
så fundera på er egen situation....var ni sitter o hur ni lever...alla har det inte så bra förspänt så att de klarar att fixa igång ett par skidor av egen kraft och kunnande.[/quote]
För första gången håller jag med dig till 100% kanske inte sista;P. Fabriksslip går oftast inte att jämföra en hantverkare som lorentz, pölder och nån industripundare med en monstermaskin på nån fabrik i österrike. iof har ja inte sett ditt jobb men litar mer på dig än atomic iaf:P
Det är väldigt sällan man hittar ett helt plant skidpar i butik. även skidorna från racingverkstaden kan vara skeva och ojämna. jag har haft stämplade skidor som man va tvungen att slipa ned halva belagstjockleken innan de va plana,
Link to comment
Share on other sites

Då måste jag haft en j-vla tur men mina stämplade skidor då med andra ord...eller???;)

Jag tycker detta med stämplade skidor är lite diffust...för man ser ju i nästan alla stora sport butiker ett gäng med stämplade skidor...skidor som är ett par år gamla iofs...
Vem är det som ser till att dessa kommer till sverige?
Är det fabriken som skepar iväg dom när dessa har blivit över?
Eller är samma personer som är ner på fabriken och plockar ut de skidor som tex jag har beställt?

//
Tobbe
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Lars][quote=Tobbe L]man ser ju i nästan alla stora sport butiker ett gäng med stämplade skidor...skidor som är ett par år gamla iofs...[/quote]
Hur ser ni att skidorna är stämplade? Var sitter "stämpeln"?[/quote]
På fischer så är dom i brättet de står tex 812 5 på ett par klassika så är de ett kallföres spann med kallbelag.

vanligast på skate fischer är är spannen 610 61Q men de finns även 61Q N, V9, 115 m.m har säkert glömt något sen finns de ju en specialbyggen oxå som ja sett på M.Fs skidor å andra storåkare har

på belag är det lika ex 5, A5, B49, 11(används inte så ofta nu) 36, 28

Sen finns de ju sånna som stämpar skidorna sjävla oxå ;P de var lättare att se innan år 2000 får då var första siffran i serienummret en nolla. då kom dom från "riktiga" racing verkstaden

på atomic är de instansat och i lagdt med vitt belag längst bak på belaget olika symboler stjärna cirkel fyrkant osv.

på mashus så står de ibland några siffror skrivna i styrspåret bak på skidan. men mads håller bra klass påsina skidor raktigenom tycker jag.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Tobbe L]Då måste jag haft en j-vla tur men mina stämplade skidor då med andra ord...eller???;) mmm kanske överdrev lite men de e ytterst få som är helt plana efter man kört dom genom maskinen första gången mankan se att de har tagit minde på vissa ställen på belaget.

Jag tycker detta med stämplade skidor är lite diffust...för man ser ju i nästan alla stora sport butiker ett gäng med stämplade skidor...skidor som är ett par år gamla iofs...
Vem är det som ser till att dessa kommer till sverige?
Är det fabriken som skepar iväg dom när dessa har blivit över?
Eller är samma personer som är ner på fabriken och plockar ut de skidor som tex jag har beställt?

//
Tobbe[/quote]
Man kan nog om man ligger bra till hos leverantören få beställa in stämplade skidor. men om man ser på min lokala butik har de haft "ostämplade" 610 skidor. dvs raka skatecut eftersom dom inte vill sälja skatecut till kunderna de senaste 3 åren
Link to comment
Share on other sites

STENSLIPA SKIDOR

Jag vill fortfarande hävda att i många fall kan det vara så att fabriks-slipade skidor går bra!
Känner många tävlingsåkare som på fabriksslipade skidor, haft just det skidparets bästa fart på just fabriks-slipningen.

Dessutom har de använt vid nyslipning många av de ovan nämnda duktiga skidsliparna - men ändå inte fått de skidparen att gå lika bra som på fabriksslipningen.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Tobbe L]Hmm...då kommer det en följd fråga... ;)

Det enda som som jag har på mina skidor som säger något om dom är en liten lapp med vad jag tror är spannkurvan...

Så frågan lyder vad är skillnaden på stämplade och plockade skidor...???

//
Tobbe[/quote]
Att någon har varit i fabriken och plockat ut butiksskidor men har haft större möjlighet att plocka ut ett bättre par? men är inte helt säker. det som står på lappen är hur hårda skidorna är på tre olika ställen på skidan och spannhöjden. kanske att dom har tre divisioner i atomic butik, halv butik å stansade ?? bara spekulationer kan fischer bättre.

de stora killarna har iaf stansade skidor på atomic vad jag sett.
Link to comment
Share on other sites

Den enda skillnaden är att stämplade skidor är plockade skidor som man stämplat.

När skidorna plockas så står någon duktig "kännare" och mäter och sorterar - utifrån detta så plockas de skidpar som man tror/vet borde vara bra skidpar ut till priviligierade tävlingsåkare.

MEN - det finns säkert skidpar som passerar denna gallring och kan finnas i butik till försäljning utan stämpel.

eg borde väl Tony P. svarat på detta
Link to comment
Share on other sites

[quote name=canyon]STENSLIPA SKIDOR

Jag vill fortfarande hävda att i många fall kan det vara så att fabriks-slipade skidor går bra!
Känner många tävlingsåkare som på fabriksslipade skidor, haft just det skidparets bästa fart på just fabriks-slipningen.

Dessutom har de använt vid nyslipning många av de ovan nämnda duktiga skidsliparna - men ändå inte fått de skidparen att gå lika bra som på fabriksslipningen.[/quote]
det är ju ett hantverk så det kan ju hända att något blir fel vid andra slipningen hur brottom sliparen hade. och valet av struktur m.m

Har hört många sagt som lämnat in till en slipare då gick skidorna grymt men nästan gång så med samma struktur inte alls. så de gäller ju att ha tur om maninte är en "prioriterad"
kund.

men på landslagsnivå va jag vet så åks de sällan på fabriks slip. är 100% säker på ross iaf:) såvida det inte är vattenskidsföre
Link to comment
Share on other sites

[quote name=canyon]Den enda skillnaden är att stämplade skidor är plockade skidor som man stämplat. njaaa. ha aldrig sett ett par V9 skidor i butik skulle nog säga att de är lite skillnad ändå
olika belag osv som inte finns i butik

När skidorna plockas så står någon duktig "kännare" och mäter och sorterar - utifrån detta så plockas de skidpar som man tror/vet borde vara bra skidpar ut till priviligierade tävlingsåkare.

MEN - det finns säkert skidpar som passerar denna gallring och kan finnas i butik till försäljning utan stämpel.

eg borde väl Tony P. svarat på detta[/quote]
Link to comment
Share on other sites

Håller med dig Finn2.

Det är ett hantverk och har den duktige stensliparen t ex mycket jobb så kanske "den inte priviligierade" skidåkaren får sina skidor slipade allra först eller allra sist - när just den lagda strkturen i stenen inte lämnar det där superoptimala resultatet.
Sedan kanske både sliparen eller maskinen (troligtvis sliparen) har sina dåliga dagar.

HURSOMHELST så verkar det generellt som fler o fler i Sverige gör väldigt bra jobb med sina stenslipar.

Landslagsåkarna åker tror jag väldigt ofte på sina bästa skidpar ¨på tävling. Troligtvis så har deras bästa skidpar strukturerats ett antal ggr. Med tanke på hur viktigt det är för tävlingsåkarna med att ha riktigt riktigt bra skidpar - så är dessa skidpar värda sin vikt i GULD (förhoppningsvis).

Detta gör att en intelligent skidåkare försöker för sina bra skidpar få ut så mycket som möjligt. Slipar man om dem för ofta så minskas skidans livslängd, slipar man för sällan så börjar skidan gå dåligt osv.....
Link to comment
Share on other sites

Det börjar bli en riktigt intressant tråd det här. Sen har Dunderklumpen mfl? snackat om "budgetskidor" vilket jag tolkat som fjolårets racingmodell som brukar reas ut för cirka 2000 (brukar ingå i prisvärda skidpaket oxå). Jag har aldrig trott att dessa skidor skulle vara sämre än modellen anger. Är det verkligen så att dessa skidor TILLVERKAS sämre än de modeller som inte reas? Låter mycket märkligt isåfall.

Jag skulle köpa resonemanget att allt bara är en sorteringsfråga enligt:

1. först plockar nån ut de bästa skidorna och stämplar dem med en klassificering = "stämplade"
2. sen plockar "nån" ut de bästa av ett ganska stort sortiment => "plockade"
3. sen finns det en del som säljs i butik till fullpris. Givetvis tar varje kund det som känns bäst => "ordinarie-dyrt" c.a 3500
4. Dom som inte säljs reas eller går runt bland butiker under vasaloppsdriver etc. => "budget"

Ni som vet, är det såhär det går till? Men även med detta resonemang borde man väl kunna få bra skidor ur klass 4 "budget" så länge dom känns bra och passar, eller är jag helt fel ute?

och sen, är skillnaden verkligen så stor?
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Lars_P]Jag skulle köpa resonemanget att allt bara är en sorteringsfråga enligt:

1. först plockar nån ut de bästa skidorna och stämplar dem med en klassificering = "stämplade"
2. sen plockar "nån" ut de bästa av ett ganska stort sortiment => "plockade"
3. sen finns det en del som säljs i butik till fullpris. Givetvis tar varje kund det som känns bäst => "ordinarie-dyrt" c.a 3500
4. Dom som inte säljs reas eller går runt bland butiker under vasaloppsdriver etc. => "budget"

Ni som vet, är det såhär det går till? Men även med detta resonemang borde man väl kunna få bra skidor ur klass 4 "budget" så länge dom känns bra och passar, eller är jag helt fel ute?

och sen, är skillnaden verkligen så stor?[/quote]
Skulle vilja säga ---
att detta är en mycket bra sammanfattning.

Komplettera även med att "fjolårets skidor" kan vara nyproducerad skidor spm kan säljas som fjolårets skidor = mycket bra affär för att få upp volym - vissa skidmärken gör så vissa slutar göra så. Sedan kan det ju också i vissa sällsynta fall vara så att folårets skida var en bättre produktion/modell än årets skida.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=canyon][quote=Lars_P]Jag skulle köpa resonemanget att allt bara är en sorteringsfråga enligt:

1. först plockar nån ut de bästa skidorna och stämplar dem med en klassificering = "stämplade"
2. sen plockar "nån" ut de bästa av ett ganska stort sortiment => "plockade"
3. sen finns det en del som säljs i butik till fullpris. Givetvis tar varje kund det som känns bäst => "ordinarie-dyrt" c.a 3500
4. Dom som inte säljs reas eller går runt bland butiker under vasaloppsdriver etc. => "budget"

Ni som vet, är det såhär det går till? Men även med detta resonemang borde man väl kunna få bra skidor ur klass 4 "budget" så länge dom känns bra och passar, eller är jag helt fel ute?

och sen, är skillnaden verkligen så stor?[/quote]
Skulle vilja säga ---
att detta är en mycket bra sammanfattning.

Komplettera även med att "fjolårets skidor" kan vara nyproducerad skidor spm kan säljas som fjolårets skidor = mycket bra affär för att få upp volym - vissa skidmärken gör så vissa slutar göra så. Sedan kan det ju också i vissa sällsynta fall vara så att folårets skida var en bättre produktion/modell än årets skida.[/quote]
Riktigt stämplade skidor görs på en egen del av fabriken. har inget med resterande tillverkning att göra.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=finn2]Riktigt stämplade skidor görs på en egen del av fabriken. har inget med resterande tillverkning att göra.[/quote]
Hm, är det så på alla ställen? Nu låter det som om stämplade skidor är av helt annan klass eller modell än de ur det ordinarie sortimentet. Skulle det alltså vara så (lite tillspetsat) att det är endast färgsättning och modellbeteckning som dom har gemensamt?
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Lars_P][quote=finn2]Riktigt stämplade skidor görs på en egen del av fabriken. har inget med resterande tillverkning att göra.[/quote]
Hm, är det så på alla ställen? Nu låter det som om stämplade skidor är av helt annan klass eller modell än de ur det ordinarie sortimentet. Skulle det alltså vara så (lite tillspetsat) att det är endast färgsättning och modellbeteckning som dom har gemensamt?[/quote]
jag vet bara hur det går till på fischer. men skulle nog inte vara helt otroligt.

Riktigt stämplade skidor på fischer är enhelt annan grejj bättre känsla annan kvalitet. både spann och egenslap.

dom har mycket gemensamt men man kan väl säga så att när motionärerna åkte skatecut åkte eliten på skidtyp 610 och nu är alla skidor som 610 dvs raka igen. men inte samma spann ändå på butik å race. kan nog säga att de e ytterst få av de bästa som någonsin åkte på skatecut.

sen har vi tex skate skida typ 115 och V9 dom är hårdare lite "ross" känsla i dem och dom är nästan 0.5cm smalare framtill.
Link to comment
Share on other sites

VAR INTE DEPRIMERAD - VAR GLAD

Jag är ganska säker på att på de flesta skidfabriker så är det samma produktionslina för alla Racing-skidor.
Sedan har säkert alla tillverkare sina idéer hur "Superskidan" tillverkas. T ex vilket belagsmaterial skall vi ta, vilken tid på dagen och av vilka produktionslag, vilken maskin etc etc

Den här Fischer-sanningen om Skate-cut:en var beskriven på ett krångligt sätt.

Det vart många som åkte på Skate-cut:en - men tyvärr så gick de skidorna i de flesta tävlingsbanorna lite sämre än traditionella raka. Så därför ville så klart Tävlingsåkarna åka på raka skate-skidor. Så därför tillverkade Fischer raka skidor med design som Skate-cut

Så för de flesta skidmärken så kan det mycket väl vara så att den som köper en butiksskida kan mycket väl få den Fabrikens bästa skidpar - men tänk om "fel" person får det skdiparet - då kommer han aldrig att veta hur fort han/hon kunnat åka
Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
#Finn2: Undrar lite kring Fischer´s olika spann och belag. I vilka fören de är tänkta att vara optimala i osv. Kan du beskriva skillnaderna mellan spannen 610, 61Q, 61Q N, V9 och 115.
Skillanderna mellan 5, A5, och 36 belagen?


[quote name=finn2][quote=Lars][quote=Tobbe L]man ser ju i nästan alla stora sport butiker ett gäng med stämplade skidor...skidor som är ett par år gamla iofs...[/quote]
Hur ser ni att skidorna är stämplade? Var sitter "stämpeln"?[/quote]
På fischer så är dom i brättet de står tex 812 5 på ett par klassika så är de ett kallföres spann med kallbelag.

vanligast på skate fischer är är spannen 610 61Q men de finns även 61Q N, V9, 115 m.m har säkert glömt något sen finns de ju en specialbyggen oxå som ja sett på M.Fs skidor å andra storåkare har

på belag är det lika ex 5, A5, B49, 11(används inte så ofta nu) 36, 28

Sen finns de ju sånna som stämpar skidorna sjävla oxå ;P de var lättare att se innan år 2000 får då var första siffran i serienummret en nolla. då kom dom från "riktiga" racing verkstaden

på atomic är de instansat och i lagdt med vitt belag längst bak på belaget olika symboler stjärna cirkel fyrkant osv.

på mashus så står de ibland några siffror skrivna i styrspåret bak på skidan. men mads håller bra klass påsina skidor raktigenom tycker jag.[/quote]
Link to comment
Share on other sites

Vissa som hoppar på Tony i den här tråden och underförstått pekar på att han "säljer på" folk att stenslipa nya skidor för att tjäna pengar (och förmodligen är det många av er som aldrig ens haft med Tony att göra).

Jag kan bara prata av egen erfarenhet och har ingen aning om hur stenslipade skidor går jämnfört med oslipade skidor. Men när jag köpte mina första par skidor någonsin av Tony stenslipades dom för att han verkligen anser att det behövs. Som en komplett nybörjare vad gäller skidor skulle han lätt kunnat "lura" mig på pengar för att stenslipa, men istället fick jag det helt gratis. Därav tror jag inte för en sekund att Tony slipar nya skidor för ekonomisk vinning, utan tror att han innerligt anser att det är det bästa.

Om det är bäst att slipa skidorna nya eller begagnade har jag ingen aning om med min okunskap och måste därför välja att lita på någon annan.
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
Radar upp några frågor nedan:

Tänkte kanske slå till på ett par Madshus Hypersonic-klipp hos Pölder innan midnatt då rabatten försvinner.

1.)
Ska man välja till stenslip eller inte?
Riskerar man att få defekta belag om de inte slipas och kontrolleras?
Man hade viljat se statistiken över returer hos Pölder jämte andra butiker.

Har tänkt att till att börja med köra glidvallningskonceptet.

2.)
Om man är nybörjare med vallajärn. Är risken att bränna belaget större med Madshus som har skumkärna jämte Fischer som har någon bikupskonstruktion.

3.)
Om man jämför Madshus och Fischer, hur är belagskvalitén. Skiljer det något?
Läser man trådar får man för sig att Fischer har en bra och jämn kvalitet.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...