Har gått igenom forumet i denna tråden men det är antingen väldigt nere på märkesnamn (som jag inte har koll på) eller enstaka detaljer som truga eller liknande.
Jag skulle vara väldigt tacksam om någon av er erfarna/kunnig kan hjälpa en novis i rätt riktning här.
Jag har tänkt att börja köra skateskidåkning som motions- och fysträning. Bor cirka 250 meter från en skidtunnel i Göteborg så snö och träningsmöjlighet finns året om.
Har spelat hockey på ganska hög nivå och har ganska god kondition och fysik i övrigt frånsett några onödiga kilon. Är 40 år, 178cm, cirka 85 kilo beroende på när på året du frågar. Fixar Stockholm Marathon på 4 timmar och har sprungit Toughest och liknande hinderbanor med ganska bra position i resultatlistan.
Men det här med skidorna då. Har inte åkt sedan jag var kanske 10 år. Varför börja nu kan man tycka? Jo, jag har en fysik som gör att jag lätt lägger på mig vikt. Såväl muskelmassa som fett tycks fästa lätt på mig. Som aktiv i hockey var jag oftast över 90 kilo och det är en fördel i den sporten (provat att tackla en betonggris som rör på sig?) men tydligen är det mest en nackdel i långdistanslöpning. Springer i snitt 2-3 mil i veckan på ett år men går inte ner ett gram. Knän och liknande tar skapligt mycket stryk tyvärr trots dyra utprovade skor från löplabbet.
Summa summarum, jag behöver en plan B inför framtiden. Om jag är 50 år med knän som är kass blir det problem. Därför vill jag fånga upp något redan nu som jag kan slipa tekniken på och kunna varva med och om behov finnes i framtiden skifta ut löpningen mot.
Skate lockar mig mest då det liknar intensiteten i skridskoåkningen. Det känns också som lämpligare i vardagen då jag tror jag kan köra skiten ur mig lättare och på kortare tid än med klassisk åkning. Det är med tre barn långtifrån vanligt att man har flera timmar till egen tid utan oftast handlar det om 30-45 minuters pass man får nöja sig med. Att staka som en galning i klassisk stil funkar säkert men jag tror jag får med benen bättre i skate.
Plus att jag inbillar mig att jag får i alla fall lite lite grann gratis från nära tre decennier hockey i fråga om balans och benstyrka. Eller lurar jag mig där?
Hur som helst. Det är lite av ett test. Jag vill inte lägga 5-6000 på utrustning. Hellre kämpa på mer med billig skit i så fall. Det är ju bara bra om det är jobbigt, det är ju träningen jag vill åt
I Blocketannonser ser jag ofta att det står "Raceskida". Funkar den till både skate och klassiskt då? Eller "måste" jag köpa skateskidor? Kan jag inte köpa korta klassiska skidor och bara sätta en skatepjäxa på den?
Tacksam för lite vägledning.