Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Skidor för att börja med skate

• Vänligen logga in för att kunna svara
23 svar till detta ämne

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 500 inlägg

Jag tycker absolut inte att du ska ge dig på att skatea med en klassisk utrustning, det är görbart men helt enkelt inte roligt. Framförallt är det pjäxorna som gör skillnaden i känsla. 

Om du ska ta med dig ett råd från hela den här tråden så är det: "gå till en handlare och prova ut grejer som faktiskt passar dig", ...men om du ska ta med dig två råd från den här tråden så är det andra: "åk inte skate med klassiska pjäxor;)  

Jag håller inte med! Jag tycker att skejtskidor är det viktigaste, därefter rätt längd på stavarna. Pjäxorna är det minst viktiga. Jag åkte i många år med klassiska pjäxor, och det gick hur bra som helst.

Det händer fortfarande att jag åker i klassiska pjäxor, t ex när jag åker med barnen och någon av dem vill prova att åka skejt. Då byter jag bara skidor och stavar. Fungerar utmärkt. Fast visst är det bättre med riktiga pjäxor, ska man bara åka skejt så finns det väl ingen anledning att köpa klassiska.

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 500 inlägg

Varning för trådkapning:

Åker mycket skridskor långfärd/hastighet och klassiska skidor. Men tycker det är svårt att få flyt i skateåkningen. Oavsett hur lugnt jag försöker åka har jag alldeles för hög puls efter nån kilometer, och slut i kroppen på kort tid. Allra svårast är treans växel som är skitsvår att åka avspänt. Är det bara/främst för dålig balans, eller finns det andra principfel som de utan teknik gör? 

Stressad teknik? För korta skär? Sätter i skidorna för långt ut och inte under kroppen (fast det borde du kunna om du åker skridskor)?

Visst kan det vara jobbigt med skejt, tar man i så får man lätt upp flåset. Men med någorlunda teknik går det att åka lugnt också.

Hoppskate

Hoppskate

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 645 inlägg

Hopskate: Jag vet inte om jag riktigt håller med dig om at skejt skulle vara så "fruktasvärt jobbigt" och att det "inte bara sänka farten och glida ut".

Som allt annat å krävs det en bra tenik, men jag skulle tycker att det just är i skejt som man KAN sänka farten och bara glida och njuta :)

Jag kör uteslutande hoppskate och det är jättejättejobbigt.  :rolleyes:

Lappen

Lappen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 731 inlägg
Inte riktigt samma teknik som på skridskor. Åker ibland inlines, med stavar, med en som spelar mycket hockey.
Har stora svårigheter att hänga med på inlines, men på snöskidor, skate, har min kompis inte en chans.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar