Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

TURNAMIC® - nytt bindningssystem från Fischer och Rossignol


Sunlake

Recommended Posts

  • Replies 170
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Om jag förstått det rätt så är sns redan borta på Atomic och kommer att fasas ut på Salomon sakta men säkert. På klassiskt spelar det ingen större roll men på skate är Piloten en klass för sig.

På stak och skinskidor är det en klar fördel med flyttbar bindning så i det är här för att stanna.

Vad vinner man på att flytta bindningen på stakskidor?

Link to comment
Share on other sites

Ett bra tillfälle för Rottefella att ordna själva grundproblemet? Dvs att deras bindningar ofta fallerar just i att binda fast ojöxorna vid skidorna.

Ja, för numera lossnar de väl inte rätt av lika mycket? Bortsett från Krogh i TdS förra året, men det är väl en gång för mycket. Nu är jag en SNS-kille så jag har inga personliga erfarenheter utan det är ju vad man ser på TV och hör från bekanta.

Link to comment
Share on other sites

Var inne och lyssnade på Pölders blogg - bra och informativ. Min förhoppning är att Rottefella omedelbart sätter igång och tar fram en skruvbar bindning, så rottefellaåkare fritt kan välja det skidmärke de vill. Det borde inte vara så svårt, då det inte är sålänge sen rottefella skruvbindningar var standard.

 

En kvalificerad gissning på det nya Turnamic-systemet: RNC-programmet från 1987-88 !

 

ps. Inte rakt av, då bindningen var integrerad i skidan, men kanske hämtat ideer därifrån.https://books.google.se/books?id=YOADAAAAMBAJ&pg=PA57&lpg=PA57&dq=RNC,+Rossignol&source=bl&ots=t-EpkSyf_s&sig=sBPP3eTjuxhHHeS59QZzHCK4t9U&hl=sv&sa=X&ved=0ahUKEwipwszb2ZHRAhUFVywKHTjrCPsQ6AEILzAE

 

Jag hittade en bild på systemet från 1987 från Backpacker, där man ser hur det såg ut. Systemet slog aldrig igenom troligen pga att det inte var kompartibelt till andra skidmärken och skidskor.

Link to comment
Share on other sites

Var inne och lyssnade på Pölders blogg - bra och informativ. Min förhoppning är att Rottefella omedelbart sätter igång och tar fram en skruvbar bindning, så rottefellaåkare fritt kan välja det skidmärke de vill. Det borde inte vara så svårt, då det inte är sålänge sen rottefella skruvbindningar var standard.

 

En kvalificerad gissning på det nya Turnamic-systemet: RNC-programmet från 1987-88 !

 

ps. Inte rakt av, då bindningen var integrerad i skidan, men kanske hämtat ideer därifrån.https://books.google.se/books?id=YOADAAAAMBAJ&pg=PA57&lpg=PA57&dq=RNC,+Rossignol&source=bl&ots=t-EpkSyf_s&sig=sBPP3eTjuxhHHeS59QZzHCK4t9U&hl=sv&sa=X&ved=0ahUKEwipwszb2ZHRAhUFVywKHTjrCPsQ6AEILzAE

 

Jag hittade en bild på systemet från 1987 från Backpacker, där man ser hur det såg ut. Systemet slog aldrig igenom troligen pga att det inte var kompartibelt till andra skidmärken och skidskor.

Om du inte måste ha just en Rottefellabindning så finns det Nnnkompatibla bindningar för samtliga märken.
Link to comment
Share on other sites

Var inne och lyssnade på Pölders blogg - bra och informativ. Min förhoppning är att Rottefella omedelbart sätter igång och tar fram en skruvbar bindning, så rottefellaåkare fritt kan välja det skidmärke de vill. Det borde inte vara så svårt, då det inte är sålänge sen rottefella skruvbindningar var standard.

 

En kvalificerad gissning på det nya Turnamic-systemet: RNC-programmet från 1987-88 !

 

ps. Inte rakt av, då bindningen var integrerad i skidan, men kanske hämtat ideer därifrån.https://books.google.se/books?id=YOADAAAAMBAJ&pg=PA57&lpg=PA57&dq=RNC,+Rossignol&source=bl&ots=t-EpkSyf_s&sig=sBPP3eTjuxhHHeS59QZzHCK4t9U&hl=sv&sa=X&ved=0ahUKEwipwszb2ZHRAhUFVywKHTjrCPsQ6AEILzAE

 

Jag hittade en bild på systemet från 1987 från Backpacker, där man ser hur det såg ut. Systemet slog aldrig igenom troligen pga att det inte var kompartibelt till andra skidmärken och skidskor.

Åh, äntligen en bild på det jag kom ihåg från sportbutiken på 80-talet. Kruxet var även att skidan var trekantig i sin övre profil för att fungera som styrspår. Tror inte att det hann komma några styrskenor för andra märken för bindningen var integrerad i skidan. Inte ens Janne Ottosson fastnade för denna konstruktion.

Link to comment
Share on other sites

Om du inte måste ha just en Rottefellabindning så finns det Nnnkompatibla bindningar för samtliga märken.

Men enl videon med Pölder skulle det bara gå att skruva dit bindningar, salomon och prolink, men inte bindningar för NIS. Jag tolkar det så att det då inte går att skruva dit en NIS-platta och utnyttja flyttningsmöjligheten.

Link to comment
Share on other sites

Men enl videon med Pölder skulle det bara gå att skruva dit bindningar, salomon och prolink, men inte bindningar för NIS. Jag tolkar det så att det då inte går att skruva dit en NIS-platta och utnyttja flyttningsmöjligheten.

Turnamicsystemet är flyttbart, till Salomon och Atomic är det alltjämt skruvbart som innan, så det blir ingen skillnad mot innan för den som åker nnn.

Link to comment
Share on other sites

Så då har Pölder fel, när han säger att Rottefella bara kommer att gå att använda på Madshus ??

Nä Pölder har rätt. Rottefella kommer bara att funka på Madshus och eventuella andra skidor som fortsätter använda NIS-plattor. På Fischer/Rossignol kommer man att kunna använda skor som passar till Rottefella men genom att använda Turnamic istället för Rottefella.

Link to comment
Share on other sites

Så då har Pölder fel, när han säger att Rottefella bara kommer att gå att använda på Madshus ??

Rottefella gör bara bindningar(inga skor eller skidor) och idag enbart för NIS-platta, dessa bindningar kommer enbart passa Madshusskidor.

Däremot finns det flera skor och bindningar som är kompatibelt med Rottefellas NNN-profil, bl a Salomon prolink(skruvbinding) och Turnamic(flyttbar) vilka passar övriga skidmärken. Pölder påstår inget annat i sin video.

Link to comment
Share on other sites

Rottefella gör bara bindningar(inga skor eller skidor) och idag enbart för NIS-platta, dessa bindningar kommer enbart passa Madshusskidor.

Däremot finns det flera skor och bindningar som är kompatibelt med Rottefellas NNN-profil, bl a Salomon prolink(skruvbinding) och Turnamic(flyttbar) vilka passar övriga skidmärken. Pölder påstår inget annat i sin video.

Och Peltonen va?
Link to comment
Share on other sites

Måste säga att ju mer jag läser om detta, desto bättre blir det. Som mångårig (lika länge som jag åkt längdskidor nästan) alpin skidivrare så ser jag fördelen att kunna använda valfri pjäxa (den som passar foten bäst) på valfri bindning, då det är en standard (om man bortser från Dynafits randobindningar) på alpinutrustning. Har redan gett mig in på detta spår på då jag skrotat bort mina gamla SNS Profil och ersatt med Prolink på mina grusskidor, och därmed rationaliserat bort ett par pjäxor ur bagen. Detta är ju något som kommer att förenkla begagnatköp i framtiden. Frid och fröjd, en standard även om det är 3 system.
Link to comment
Share on other sites

Tycker mer den ser ut som en mix av salomon och råttfällan. Jag gissar dock att priset är det som kommer skilja mest. Jag tror detta är början på ett race där man tävlar om vem som gör mest exklusiv och dyr produkt. Likt det vi sett på pjäxfronten där alla märken har en topsko för sisådär en 6-7tusen. Vilket naturligtvis är ett tramsigt pris. Kan jag tro att turnamic kommer i en race-pro-carbon variant för 1499?
Link to comment
Share on other sites

Tycker mer den ser ut som en mix av salomon och råttfällan. Jag gissar dock att priset är det som kommer skilja mest. Jag tror detta är början på ett race där man tävlar om vem som gör mest exklusiv och dyr produkt. Likt det vi sett på pjäxfronten där alla märken har en topsko för sisådär en 6-7tusen. Vilket naturligtvis är ett tramsigt pris. Kan jag tro att turnamic kommer i en race-pro-carbon variant för 1499?

Varför inte en Turnamicvariant av denna... http://polder.se/sv/langdskidor-vinter/bindningar/rottefella-xcelerator-women-18-carat-gold-plated/

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker också att den ser ur som en råttefella med salomonkudde. Det jag ställer mig frågande till är om den sitter kvar vid ett fall eller om det tom är meningen att den skall utlösas som en utförsåkningsbindning.

Undrar vad det betyder att det endast går att sätta på Turnamic-bindning på nya Fischer och Rossignol - går det inte att skruva dit en bindning ?

Link to comment
Share on other sites

http://img1.custompublish.com/getfile.php/3715942.1151.qyrceacwye/rossignol+turnamic_turn_lock.jpg

Funktionsmässigt verkar denna vridmekanism vara den största skillnaden från det som finns på marknaden.

 

Roligt att vi nu verkar ha en "standard" på bindningar som är kompatibla från olika märken. Det gick snabbare än jag trodde.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...