Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

VM i Lahtis 2017


larsbern

Recommended Posts

  • Replies 157
  • Created
  • Last Reply

Hett tips inför VM. Heikkinen tar silver guldet på 50km och guld på skiathlon, iivo tar guldet på 15km och Jauhojärvi gör en skräll och kommer in som trea. Damerna tar hem stafetten, pärmäkoski tar guld i 10km, silver i skiathlon och brons i sprinten. Hon blir VM drottningen strax före björgen.

Kerttu och kyllönen kan ta nån medalj till men osäkert i vilken distans.

 

Drömma får man annars dör man. :)

Link to comment
Share on other sites

Hett tips inför VM. Heikkinen tar silver guldet på 50km och guld på skiathlon, iivo tar guldet på 15km och Jauhojärvi gör en skräll och kommer in som trea. Damerna tar hem stafetten, pärmäkoski tar guld i 10km, silver i skiathlon och brons i sprinten. Hon blir VM drottningen strax före björgen.

Kerttu och kyllönen kan ta nån medalj till men osäkert i vilken distans.

 

Drömma får man annars dör man. :)

 

Aaah, äntligen någon som i likhet med mig hejar på finnarna.  :) 

Jag har dock även en förkärlek för fransmännen och kanadensarna som jag tycker åker på ett fräckt och ofta okonventionellt sätt. Kul helt enkelt.

 

Svenskar och Norrmän unnar jag de segrar som de tar, men jag hejar aldrig på dem.

Link to comment
Share on other sites

Svenskar och Norrmän unnar jag de segrar som de tar, men jag hejar aldrig på dem.

Jag hejade på Per Elofsson och jag hejar på Matti Heikkinen, men annars hejar jag aldrig på svenskar, norrmän, finnar eller ryskar.  Nå ja, kanske lite när dom har en dålig dag i ett stafettlopp (som vanligt eller inte).

Link to comment
Share on other sites

Kul att se Skid NM hög standard :) Gårdagens skiathlon var en makt demonstration av Sundby, Dyrhaug, Toenseth, Røthe

førsta del i knall hård klassik slinga som Røthe malde på och sprängde ett mycket starkt startfält.

Sundby öka sista 2km så var det avgjort, norrmennen ser otroligt starka ut nu, likaså Klæbu på sprint.

Ustiugov 1.30 efter Northug som vanligt 3min bak. 

Link to comment
Share on other sites

Vad säger ni om den svenska uttagningen. På damsidan är det många som retat sig på att Anna Haag blev uttagen, men jag tycker inte att Sofia Henriksson visat nån större kapacitet i år. Jag är mer förvånad över att Rydqvist är uttagen som reserv, hon har passerat bäst före datumet med råge, tycker att Settlin eller Nordström kunde fått hennes reservplats.

 

På herrsidan har jag inte så mycket att säga, tror att Emil Jönsson kom med som ett alternativ i stafetten, kanske i sprint om den går i klassisk stil fast jag tror inte han håller hela vägen, brukar vara krokig till finalen

Link to comment
Share on other sites

Vad säger ni om den svenska uttagningen. På damsidan är det många som retat sig på att Anna Haag blev uttagen, men jag tycker inte att Sofia Henriksson visat nån större kapacitet i år. Jag är mer förvånad över att Rydqvist är uttagen som reserv, hon har passerat bäst före datumet med råge, tycker att Settlin eller Nordström kunde fått hennes reservplats.

 

På herrsidan har jag inte så mycket att säga, tror att Emil Jönsson kom med som ett alternativ i stafetten, kanske i sprint om den går i klassisk stil fast jag tror inte han håller hela vägen, brukar vara krokig till finalen

Haag gjort några bra lopp tidigare i vinter och inte tävlat sedan dess. Svårt att värdera.

Antar att Haag och Wikén legat pyrt till om Henriksson klivit fram men både hon och Settlin var svaga i SM. Skulle vara Nordström då som kunde fått chansen.

Link to comment
Share on other sites

Emil Jönsson är inte uttagen till sprinten, iaf inte den individuella.

 

Tycker annars att det inte är mkt att säga om uttagningen det är ingen som direkt saknas . Man får anta att Grip har bättre koll på resp åkare dagsform än någon annan.

Anna Haag förutsatt att hon är i form är har hon visat klart bättre resultat än reserverna så det är inget att säga om.

 

Ska bli kul att äntligen få se Ebba Andersson mot de allra bästa och om hon lyckas köra till sig en plats i stafettlaget. Tycker bara att hon skulle fått chansen i några WC tävlingar att få känna på hetluften.

 

Kapacitetsmässigt platsar hon i stafettlaget men räcker rutinen?

Link to comment
Share on other sites

I likhet med många andra har jag svårt att förstå logiken i att åkare anses vara för unga för att köra världscup, samtidigt som man tar ut dem till VM.  :wacko: 
Det ska bli jätteroligt att se exempelvis Ebba Andersson i VM, men jag hoppas att fölk inte har några större förväntningar (just i och med att hon aldrig fått köra i världscupen).

Link to comment
Share on other sites

I likhet med många andra har jag svårt att förstå logiken i att åkare anses vara för unga för att köra världscup, samtidigt som man tar ut dem till VM.  :wacko: 

Det ska bli jätteroligt att se exempelvis Ebba Andersson i VM, men jag hoppas att fölk inte har några större förväntningar (just i och med att hon aldrig fått köra i världscupen).

Men hon har ju kört VC tidigare, hon var 16:e om jag minns rätt i Östersund häromåret.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Är det någon som har koll på om det finns inspelat förutom Eurosport från dagens kvaltävlingar i Lathis? Enligt uppgift ska det ha varit något liknande som Monthy Pytons marathon för inkontinenta, så kanske kunde varit kul att se. :) SVT sänder ju så mycket konstigt så förstår inte varför de inte har det på Play, eller om jag hittar dåligt. :(

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som har koll på om det finns inspelat förutom Eurosport från dagens kvaltävlingar i Lathis? Enligt uppgift ska det ha varit något liknande som Monthy Pytons marathon för inkontinenta, så kanske kunde varit kul att se. :) SVT sänder ju så mycket konstigt så förstår inte varför de inte har det på Play, eller om jag hittar dåligt. :(

Det gick live på Eurosport. Om det finns att se i efterhand vet jag inte.

Men det fanns farsartad komik.

Sen hade man ju fått stryk av ett gäng också...

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som har koll på om det finns inspelat förutom Eurosport från dagens kvaltävlingar i Lathis? Enligt uppgift ska det ha varit något liknande som Monthy Pytons marathon för inkontinenta, så kanske kunde varit kul att se. :) SVT sänder ju så mycket konstigt så förstår inte varför de inte har det på Play, eller om jag hittar dåligt. :(

Ja du hittade den ju själv - tack för den FB-titten Vasa! Dagens andra skratt efter en viss persons blogginlägg. Den finns ju på några olika platser ;)

https://www.youtube.com/watch?v=KT3bENP3Hxk

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...