Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

VM i Lahtis 2017


larsbern

Recommended Posts

  • Replies 157
  • Created
  • Last Reply
Känns som Sverige får ta revansch på vallasidan nu!! Och även bättra på formen. Har de höghöjdsladdat för nära inpå? Gjorde ju svenska laget ofta på 90-talet vill jag ha det till. Men kan nog varit skidorna som motade mest idag får vi hoppas! Diggins åker bra nerför men hon har ju ofta sjukt bra glid med!
Link to comment
Share on other sites

Min son tyckte att Ustiugov "simmade" över snön, ligger något i det när han sätter fart i nån slags tvåtakt med benen. Att skejttekniken utvecklats sista åren, speciellt i toppfarter och spurter, imponerande att de kan åka så rent och med bra träff i de farterna ! Calle Halvarssons vänstra benrörelse är lite defekt, han släpper ut skidan för mycket, vilket hämmar i en spurt. Northugs skejtteknik känns rent dålig, lite hackig och bredbent, känns som hans tid är förbi, blir nog Klaebo som tar över på sprint.

Link to comment
Share on other sites

Visst skar Stina in onödigt tight men det är inte snyggt av Matveeva heller som skejtar ut skidan fast Stina är där och ska sätta ner skidan i sitt skär och så är ju Matveevas skida under Stinas sen när Stina sätter ner sin skida!

Stina har bara sig själv att skylla. Respektlöst och fult. Hade någon åkare från någon annan nation åkt så invid en svensk åkare så hade folk varit helt tokiga. Dessutom förstörde hon Matveevas chanser att gå vidare. Solklar diskning

...och hon blev diskad.

Link to comment
Share on other sites

Min son tyckte att Ustiugov "simmade" över snön, ligger något i det när han sätter fart i nån slags tvåtakt med benen. Att skejttekniken utvecklats sista åren, speciellt i toppfarter och spurter, imponerande att de kan åka så rent och med bra träff i de farterna ! Calle Halvarssons vänstra benrörelse är lite defekt, han släpper ut skidan för mycket, vilket hämmar i en spurt. Northugs skejtteknik känns rent dålig, lite hackig och bredbent, känns som hans tid är förbi, blir nog Klaebo som tar över på sprint.

Ja, skate-tekniken har verkligen utvecklats de senaste åren. :( Det är en tråkig utveckling, man känner liksom inte igen sig som motionär. :( 

 

FIS borde bevara skate-åkningen genom att införa förbud mot hoppskate, en skida bör alltid vidröra snön.

Man borde även införa en maxlängd på stavarna, 0,56% av kroppslängden borde sätta stopp för utvecklingen. 

Link to comment
Share on other sites

Om inte Falla tagit guld igår undrar jag om norrmännen publicerat detta:

http://www.langrenn.com/gullkampen-langrenn-norge-a-sverige-90-a-21.5965331-1743.html

 

Norge har bar missat guld i ett mästerskap; Turin 2006 medan Sverige gjort det nio gånger 1991-2015.

 

Kom ihåg citatet att det är tyska sponsorer som betalar för VM. Det borde oroa oss lite med tanke på diskussionen längd-skidskytte. Och vi kan tycka att längd är en viktig sport, men inom FIS är det t.ex. mer pengar i backhoppning  :blink:

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att Stina efter sin dominans i år hade lite för stort självförtroende och att medtävlarna skulle ha respekt och inte gå närkamp med henne. "Undan för ess" gäller inte när det är dags att kriga om finalplatser.

Mitt tips är att det blivit ett nytt silver, om hon åkt lite mindre brett innan upploppet och kommit till final. Falla var för dagen otroligt bra, det bästa i vinter.

Link to comment
Share on other sites

Diggins åker bra nerför men hon har ju ofta sjukt bra glid med!

Diggins laddade i Vålådalen med familjen och fixade ett VM-silver. Svenskarna laddade i Italien och fixade ingen medalj. Kanske inte helt motiverat att åka till italien för uppladdning? Dolomiterna är dock himla trevligt.

Link to comment
Share on other sites

Stina har bara sig själv att skylla. Respektlöst och fult. Hade någon åkare från någon annan nation åkt så invid en svensk åkare så hade folk varit helt tokiga. Dessutom förstörde hon Matveevas chanser att gå vidare. Solklar diskning

...och hon blev diskad.

 

Äh, att det var en fuskare hon fällde var ju plåster på såren.

Link to comment
Share on other sites

Diggins laddade i Vålådalen med familjen och fixade ett VM-silver. Svenskarna laddade i Italien och fixade ingen medalj. Kanske inte helt motiverat att åka till italien för uppladdning? Dolomiterna är dock himla trevligt.

Du ser! ☺️ Förutom valla och struktur (saknades stålsickling eller fanns det sån?) känns det som att det är nån vajsing med höghöjdsuppladdningen.... Känns ju igen från OTALIGA mästerskap när Sverige höghöjdsladdat o kommit för nära inpå mästerskapet... De körde ju på hög höjd till tre dagar innan många (vill jag minnas iaf) mästerskap o så visade det sig (vilket andra nationerna verkade veta) att tredje dan var den sämsta dagen.... Klart det är gött att ladda hemma! ☺️ Men det kanske lossnar nu i helgen då. . !

Link to comment
Share on other sites

Mr SELLOUT hellner med sin redbullburk i svt. Tycker sånt trams bore vara förbjudet. Speciellt med tanke på vilken dynga redbull är. Men visst, världen är bra ding. Mcdonalds är huvudsponsor till landslaget. Man undrar varför rena, friska idrottare vill förknippas med hamburgare och läsk. Men men. Bra fajtat i loppet iallafall :)
Link to comment
Share on other sites

Sprintstafetten alltså...

Märklig uttagning av det svenska damlaget.
Är det bara jag eller har Rikard Grip en övertro på begreppet "rutin"?
Stina Nilsson är given, inte så mycket att snacka om.
Ida Ingemarsdotter är en oerhört stark åkare med en fantastisk förmåga att toppa formen när det gäller. Men tittar man på resultaten från säsongen som gått, framförallt veckorna innan VM och kanske ännu viktigare resultatet på den individuella sprinten så borde väl rimligtvis Hanna Falk ha tagit platsen i laget? Hanna har ju dessutom presterat bra på flera lopp över lite längre distans.
Nu tror jag inte att det hade gjort någon större skillnad på resultatet, för Stina känns inte helt på toppen av sin förmåga i detta VM, men det var en konstig uttagning.

På tal om resultatet. Hur larvigt var det inte när SVT försökte göra en grej utav att det ryska damlaget kanske skulle diskas pga en tveksam växling? En växling där de blev såväl hindrade som fällda av medtävlande? Ryskorna var starkare och mer värdiga medaljörer än de svenska åkarna. (sen kan man ju tycka, tänka och misstänka vad man vill om ryska idrottare, men det hör inte hit)

Link to comment
Share on other sites

Dagens stora snackis då?
Det norska lagets (Emil Iversens) tilltag på näst sista rakan var kanske inte menat att bli fullt så fult som det blev?
Men återigen så tycker jag mig se en mentalitet hos det norska landslaget där det är viktigare att vinna än hur man vinner. 
 

Man kan så klart argumentera att Niskanen borde ha gått om i ytterspåret. Och det hade han så klart även gjort om Iversen hade legat i det inre spåret.
Men, nu la sig Iversen i det näst innersta spåret och jag kan inte se någon annan anledning till det än att hans plan hela tiden var att locka in Niskanen och sedan kliva in och stänga honom.
Det kanske är inom regelverket, men det är fortfarande fult. På samma sätt som det är inom regelverket att dunka i åkarna en massa mediciner som inte är dopingklassade, det kanske inte är doping, men det är fortfarande smutsigt. ;)

Link to comment
Share on other sites

Problemet med Hanna Falk i en sprintstafett är att hon ofta är väldigt ivrig och inblandad i massa incidenter, men å andra sidan har hon åkt betydligt bättre Ida hela säsongen och slog henne i sprinten (om än knappt). Klart hon skulle fått chansen!

Ett ännu bättre alternativ hade såklart varit Kalla (den enda svensken i hyfsad form) men antar att hon inte ville åka?

 

Håller med om att det var fel att älta ryskornas växling. De tappar mycket på det och kommer ändå upp i tät senare. De var helt enkelt mycket bättre.

 

Iversen, snacka om sen stängning. Jag förstår att han vill stänga innerspåret men någonstans borde han väl fatta att det är för sent. Nog för att man blir dum i huvudet när man blir trött men den där.. var inte snygg. Det hela ser ut att vara avgjort så gör Niskanen en grym sträcka och han förtjänade verkligen att få spurta om guldet. Vilket han troligtvis hade tagit och blivit hjälte på hemma-vm. Förstår att killen är otroligt lessen och besviken.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...