Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

VM i Lahtis 2017


larsbern

Recommended Posts

Är det inte att pjäxornas sulor är lite mer uppbyggda framtill så att man får bättre tryck på skidans främre del och därmed bättre grepp när det är halkigt. Samma funktion som den där kilen under bindningen som var populär ett tag

Jag tycker det är tvärtom att det beror på för stort tryck framtill som det halkar. Kan man få trycket mer jämt fördelat över hela skidan verkar skidan fästa bättre.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 157
  • Created
  • Last Reply

Möjligt, men jag håller för mer troligt att allt rabalder kring dopinganklagelserna störde säsongen fysiskt som psykiskt.

Tror Sundby måste sluta att köra allt och försöka var på topp hela säsongen, finns förmodligen ingen med hans kapacitet och helt otroligt höga lägstanivå, men till mästerskap när alla toppar sig har någon hittills alltid varit bättre. 

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är tvärtom att det beror på för stort tryck framtill som det halkar. Kan man få trycket mer jämt fördelat över hela skidan verkar skidan fästa bättre.

jag skrev lite förvirrat och menar hårt före då man inte riskerar gräva ner skidan.  Då ska såna där uppbyggnader tydligen underlätta.

Link to comment
Share on other sites

Tror Sundby måste sluta att köra allt och försöka var på topp hela säsongen, finns förmodligen ingen med hans kapacitet och helt otroligt höga lägstanivå, men till mästerskap när alla toppar sig har någon hittills alltid varit bättre. 

Både Ustjugov och Harvey har nästan kört alla race denna vinter och har presterat bra på VM. Ustjugov lär ligga på samma träningsmängd som Sundby. Det finns många vägar till målet.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte heller att det går att ligga på en jämn hög nivå hela säsongen. Skulle tro att både Ustiugov och Harvey har gått ner lite i form efter Tour de Ski för att höja den mot VM. Weng som var så bra i början av säsongen har inte varit på topp i detta VM men däremot Kalla efter sitt hjärtproblem byggt upp formen succesivt mot VM. Stina Nilsson däremot har haft ung samma utveckling som Weng och har under VM inte haft samma toppform som tidigare under säsongen även om hon gjorde en kanonsträcka i stafetten.

Link to comment
Share on other sites

Både Ustjugov och Harvey har nästan kört alla race denna vinter och har presterat bra på VM. Ustjugov lär ligga på samma träningsmängd som Sundby. Det finns många vägar till målet.

Säger inget om träningsmängd men att tävla sliter speciellt om man i princip alltid är topp 3. Ustugov tog det lugnare med tävlandet efter TDS och hoppade över  tex Ulricehamn och hade även lite sämre resultat en period mellan TDS och VM. Harvey har också haft perioder av sämre resultat.

 

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle tippa att den är rätt lik min Salomon S-Lab Skate Yellow (Atomic och Salomon har samma ägare). Ganska hård och stabil.

Den är dock helt oanvändbar i mjukare spår med nysnö där den nyper fast på växel 2. Men jag uppskattar greppet i hårda spår!

 

 

 

World Cup athletes' choice for compact snow, the most common surface condition in racing. The 569's low riding responsive camber is moved forward for better acceleration and edge hold in the early part of the skate stride.

Apropå isigt underlag så såg jag att Pölder hade en skateskida Atomic Redster Hard Track som borde vara avsedd för sådant underlag. Undrar vad det är för speciellt med den skidan ?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...