Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Väder- och vallanoja Vasaloppet 2017


Knappen

Recommended Posts

  • Replies 246
  • Created
  • Last Reply

Är fräsa samma sak som att spåra om?

 

För några år sedan hade vi dåvarande vd för vasaloppet som precis hade tillträtt på besök på jobbet. Det var efter ett "katastrofår" när jag själv och många andra blev stoppade av repet redan i mångsbodarna

(egentligen skulle jag blivit stoppad i Smågan, men de flyttade fram spärrtiden eftersom de inte hade bussar för att ta hand om alla som skulle blivit stoppade där) Spåren var obefintliga bla därför att de hade spårat om på natten trots att det inte behövdes.

 

Vd'n sa då att tidigare hade man alltid spårat om på natten oavsett om det behövdes eller ej pga det skulle "se bra ut" i tv när eliten åker, men det skulle ändras och nu skulle de även tänka på motionärerna och inte spåra om på natten om det riskerar att försämra för oss lite långsammare åkare.

Det låter bra att så så efter loppet när folk är sura men i praktiken har de kört på som vanligt och fräst om varje år.

Link to comment
Share on other sites

Åkte starten - Evertsberg i söndags. Ganska tunt med snö och några genomslag på myrarna. På vissa ställen har pistmaskinerna plogat in snö från sidorna för att få till en tjockare snöbädd.

 

Konstsnö ngn km runt Tännäng.

 

Det har även körts snö från parkeringsytorna vid Evertsbergskontrollen till Risbergsbackarna där det varit dåligt.

 

En snökanon stod riggad i Mångsbodarna. Skulle tro att den startas nu när kylan kommer för ordna snö som kan köras ut på myrarna för att reparera skadorna som mildvädret i helgen åstadkom.

 

Det ska komma 7-8 cm snö imorgon onsdag och håller det sig sen med nån plusgrad dagtid och några minusgrader på nätterna kommer det bli toppen!

Link to comment
Share on other sites

Åkte starten - Evertsberg i söndags. Ganska tunt med snö och några genomslag på myrarna. På vissa ställen har pistmaskinerna plogat in snö från sidorna för att få till en tjockare snöbädd.

 

Konstsnö ngn km runt Tännäng.

 

Det har även körts snö från parkeringsytorna vid Evertsbergskontrollen till Risbergsbackarna där det varit dåligt.

 

En snökanon stod riggad i Mångsbodarna. Skulle tro att den startas nu när kylan kommer för ordna snö som kan köras ut på myrarna för att reparera skadorna som mildvädret i helgen åstadkom.

 

Det ska komma 7-8 cm snö imorgon onsdag och håller det sig sen med nån plusgrad dagtid och några minusgrader på nätterna kommer det bli toppen!

Låter ju fantastiskt! Gillar att dom jobbar mer och mer med konstsnö för varje år som går, om några år ligger det 40cm konstsnö alla nio milen runt nyår, då kan ni kleta med erat klister sen ;)

Link to comment
Share on other sites

Låter ju fantastiskt! Gillar att dom jobbar mer och mer med konstsnö för varje år som går, om några år ligger det 40cm konstsnö alla nio milen runt nyår, då kan ni kleta med erat klister sen ;)

Tror inte det är någonting de själva väljer, det är naturen/klimatet som kräver mer och mer konstsnö för varje år. Och bättre lär det inte bli i framtiden.

Skrämmande enligt mig, men inte mycket vi kan göra...

Link to comment
Share on other sites

Vad tror ni om fredagens Kortvasa?

Minus 6 till minus 2 ungefär.

Bara burk eller behöver man grunda med klister pga av konstsnön?

Som väderleken spår nu med solsken och knappt en minus på torsdagen och solsken hela fredagen så är det klister som gäller. Vauhti 50/50 eller blanda universal och violett av annat märke. Möjligtvis täcka med burk..

Link to comment
Share on other sites

Som väderleken spår nu med solsken och knappt en minus på torsdagen och solsken hela fredagen så är det klister som gäller. Vauhti 50/50 eller blanda universal och violett av annat märke. Möjligtvis täcka med burk..

 

Men har det inte kommit en del snö? Är den helt transformerad?

Link to comment
Share on other sites

Men har det inte kommit en del snö? Är den helt transformerad?

När jag kollade vädret sist så var det nollan och strålande sol hela dagen imorn, då flir det fuktigt och sen fryser det under natten och blir stenhårt klisterföre. 

Men nu är det ändrat till klara minusgrader ända till start så burk kanske går ändå. Jag hade nog lagt klister ändå om jag skulle ställa mig och valla nu.

Link to comment
Share on other sites

Usch, usch, usch

jag har två mardrömsscenario för Vasaloppet... det ena är ju -27 eftersom jag fryser lätt och det andra är regn!

 

Knappast läge för rekorddrömmar med denna prognos men med tanke på att säkraste sättet att missa bulls eye är att sikta där så hoppas jag att prognosen ger samma säkerhet av att just detta inte inträffar...

 

Men klister för detta har man ju numera... efter 2015...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...