Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Gick in i väggen under seedningslopp (slut på energi)


Frederiksen

Recommended Posts

Kan väll börja med att säga att jag inte åker så mycket skidor, (är motocrossåkare) brukar åka ca 2-3 ganger per år ..

Men ska i år åka vasaloppet så åkte därför ett seedningslopp I helgen (medelpad classic ski 42km) Har bara tränat 6 gånger innan och hade inför detta lopp köppt nya skidor då dom gamla inte hade bra spann.

 

Mitt mål var att åka under 3 timmar men gärna snabbare, dom första 2 milen kändes riktigt bra, när det var 1,5 mil kvar så börja jag få kramp känningar. när det var 1 mil kvar så var jag riktigt nära att gå in I väggen. fick I mig 2 halva mugger med sportdryck vid vätskekontrollen där, hade innan bara tagit en mun sportdryck vid varje vätskekontroll.

 

När det var 7km kvar gick jag helt in i väggen krampanfall, yr, törstig och helt slut på energi, halvgick till sista vätskekontrollen och åt å drack så mycket jag kunde under ca 4 minuter. och tog mig halvdöd i mål på 2 tim 37min. vilket jag ändå är nöjd med.

 

Jag förstår att jag helt tagit slut på energi (stakåker till 90% då tekniken i diagonalåkning inte är så bra) funderar nu på att köpa vitargo elecktrolyt samt några gel inför vasaloppet för att inte riskera att gå in i väggen igen. hur ofta bör man få i sig enerig?

 

Mitt mål är att åka under 6 timmar på vasaloppet, vet att det är ett högt mål då jag inte åker så mycket. men har åkt öppet spar 2003 på 6tim 58 min, då med ovallade skidor och endast 2 träninbgspass innan.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kan väll börja med att säga att jag inte åker så mycket skidor, (är motocrossåkare) brukar åka ca 2-3 ganger per år ..

Men ska i år åka vasaloppet så åkte därför ett seedningslopp I helgen (medelpad classic ski 42km) Har bara tränat 6 gånger innan och hade inför detta lopp köppt nya skidor då dom gamla inte hade bra spann.

 

Mitt mål var att åka under 3 timmar men gärna snabbare, dom första 2 milen kändes riktigt bra, när det var 1,5 mil kvar så börja jag få kramp känningar. när det var 1 mil kvar så var jag riktigt nära att gå in I väggen. fick I mig 2 halva mugger med sportdryck vid vätskekontrollen där, hade innan bara tagit en mun sportdryck vid varje vätskekontroll.

 

När det var 7km kvar gick jag helt in i väggen krampanfall, yr, törstig och helt slut på energi, halvgick till sista vätskekontrollen och åt å drack så mycket jag kunde under ca 4 minuter. och tog mig halvdöd i mål på 2 tim 37min. vilket jag ändå är nöjd med.

 

Jag förstår att jag helt tagit slut på energi (stakåker till 90% då tekniken i diagonalåkning inte är så bra) funderar nu på att köpa vitargo elecktrolyt samt några gel inför vasaloppet för att inte riskera att gå in i väggen igen. hur ofta bör man få i sig enerig?

 

Mitt mål är att åka under 6 timmar på vasaloppet, vet att det är ett högt mål då jag inte åker så mycket. men har åkt öppet spar 2003 på 6tim 58 min, då med ovallade skidor och endast 2 träninbgspass innan.

Satsa på att dricka nån dl sportdryck ungefär var 15-20e minut. Sen kan du komplettera med några gels med jämna mellanrum under loppet.

Link to comment
Share on other sites

2:37 med det sättet att genomföra loppet låter som hyfsad fart innan det kraschade?

Helt omöjligt lär det inte vara att klara 6 timmar på Vasaloppet (med vanliga brasklappar om väderförhållanden och att du måste komma fram i startleden annars hindrad av åkare framför).

 

Det har diskuterats förut hur ofta eller var i loppet man tar gels etc. Jag vet inte riktigt vart du söker ut det, inte lika enkelt som spanndiskussioner att söka :).

De flesta verkar anse att (sport)dryck ska tas med runt 20 minuters intervall (ett par dl), gel senare i loppet.

Men såklart finns det mycket detaljer att ta upp... t ex sportdryck ska man nog helst ha med sig för att inte vara låst til kontrollerna (tar dessutom tid att stanna där), kanske ta en langningstjänst?

Gel är oftast "outspädd sportdryck", frågan finns nog om det överhuvudtaget hjälper bättre än sportdryck?

Man kanske inte litar helt på Vitargos hemsida men där finns en del att läsa om hur man kan ta upp energi om det är låg andel vatten i drycken (gel/liquid).

Helt klart är väl att man behöver både vatten och energi för att fungera optimalt.

Så sportdryck via langning och gel med koffein med start på mitten skulle jag säga och vid behov, jag testade en gång att ta en gel i varje kontroll (man behöver egentligen bara ha med sig första 2/3 sedan delas det ut allt möjligt i spåret) men det tog helt stopp efter ett tag... vätskebrist helt enkelt och jag fick dricka rent vatten för att inte spy.

Behöver inte fungera så för dig men numera har jag bara gel som nödkost i midjeväskan (ja jag har en liten sådan med extravalla) och tar liquid/tabletter vid behov i kontrollerna på slutet. Innan dess enbart sportdryck och blåbärssoppa (ungefär samma energiinnehåll).

 

Jag tror inte att enbart sportdryck eller energi hindrar dig från att uppnå samma effekt som i ditt seedningslopp  i Vasaloppet tyvärr... man kan inte ta upp hur mycket som helst och det är relativt enkelt att prestera över sin förmåga under del av en tävling för att sedan ta slut trots maximalt intag av energi (rätt sådan dessutom). Detta händer mig väldigt ofta... det enda som hjälper mot de symptom du beskriver är egentligen träning... tyvärr... (i min erfarenhet), sedan ska man givetvis ta in energi och vätska i den takt man kan tillgodogöra sig det för att optimera.

Link to comment
Share on other sites

Några munnar sportdryck ger ju inte så mycket, varken energi eller vätska. Att du ändå lyckades gå i mål på en bra tid tycker jag låter som att du inte behöver vara allt för nervös över energiintaget. Om du dricker 2-3 muggar vatten/sportdryck/buljong per kontroll på Vasaloppet så kommer du förmodligen klara dig fint. Hur gjorde du när du åkte öppet spår? 

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar, får skaffa en midjeväska å ha med sportdryck å gel för att vara på den säkra sidan, kan ju vara smart med extra valla också, för jag hade nästan noll i fast med 4 lager vr 40. hade ju inte testat skidorna innan så vågade inte fäst valla för mycket.

 Upplever sportdrycken man fick nu som väldigt blaskig, har för mig att blåbersoppan jag drack när jag åkte öppet spår gav mer men det var ju länge sedan så jag kan ha fel. 

Kan väll tillägga att jag åt 2 portioner havregrynsgröt kl 07:00 och seedingloppet startade 11:00, 10min innan loppet drack jag 1 dl sportdryck..

Kändes inte som jag svettades  så mycket nu men när jag tränar så brukag jag gå ner ca 2 kilo efter varje träningspass, och ja, jag väger mig naken bade innan och efter varje träningspass :)

 

Hade jag inte gått in I väggen så hade nog tiden blivit runt 2,15 - 2,20 men svårt att säga. får sikta på 2,10 nästa år .

 

Önskar jag kunde träna mer (längre) men på grund av att smärta I arbågarna så tränar jag alldrig längre pass en 1 timme. (för trångt i arbågen så ulenarisnerven kommer I kläm) värktabletter och 10 dagars vila från skidåkning just nu :(

 

Fick nyss reda på att min tid i seedningsloppet flyttade fram mig från led 10 till led 5 så det känns ju bra :)

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar, får skaffa en midjeväska å ha med sportdryck å gel för att vara på den säkra sidan, kan ju vara smart med extra valla också, för jag hade nästan noll i fast med 4 lager vr 40. hade ju inte testat skidorna innan så vågade inte fäst valla för mycket.

 Upplever sportdrycken man fick nu som väldigt blaskig, har för mig att blåbersoppan jag drack när jag åkte öppet spår gav mer men det var ju länge sedan så jag kan ha fel. 

Kan väll tillägga att jag åt 2 portioner havregrynsgröt kl 07:00 och seedingloppet startade 11:00, 10min innan loppet drack jag 1 dl sportdryck..

Kändes inte som jag svettades  så mycket nu men när jag tränar så brukag jag gå ner ca 2 kilo efter varje träningspass, och ja, jag väger mig naken bade innan och efter varje träningspass :)

 

Hade jag inte gått in I väggen så hade nog tiden blivit runt 2,15 - 2,20 men svårt att säga. får sikta på 2,10 nästa år .

 

Önskar jag kunde träna mer (längre) men på grund av att smärta I arbågarna så tränar jag alldrig längre pass en 1 timme. (för trångt i arbågen så ulenarisnerven kommer I kläm) värktabletter och 10 dagars vila från skidåkning just nu :(

 

Fick nyss reda på att min tid i seedningsloppet flyttade fram mig från led 10 till led 5 så det känns ju bra :)

Blev du uppseedad till led 5 ligger du bra till för 6 timmar ett normalår. Inte konstigt om du väggar i den farten om du är ovan skiåkare och inte tog några kolhydrater längs vägen.

Man brukar säga att magen klarar att ta upp lite under en liter per timme, så tre muggar per kontroll är nog ganska nära den rimliga dosen. Kombinerar du med några bullar och eller energikakor spritt över loppet borde du hålla väggen på avstånd.

Link to comment
Share on other sites

Väldigt vad alla fokuserar på vätska, elektrolyter och kolhydrater. Även om kramp inte är något enkelt fenomen är det bästa, enkla, svaret på varför kramp uppkommer att muskeln helt enkelt är trött. Med sex träningspass som förberedelse lär inte uthålligheten vara den bästa och inte fettförbränningen heller. 

 

Naturligtvis är det lämpligt att dricka och äta rätt men det kan inte ersätta uthållighetsträning. 

 

http://traningslara.se/varfor-far-man-kramp-del-i/

 

http://traningslara.se/varfor-far-man-kramp-del-ii/

Link to comment
Share on other sites

Jo precis vad jag försökte säga...

Träning är det tråkiga svaret, jag behöver fler långa pass. Jag vet att det finns de som säger att högintensivt pass kan ersätta långpassen men det är inte min erfarenhet. Om Fredriksen inte kan köra mer än en timme så verkar det åtminstone vara högintensivt om han tappar 2 kg svett per timme...

 

Givetvis ska man fylla på energi också, och vätska.

Link to comment
Share on other sites

Blev du uppseedad till led 5 ligger du bra till för 6 timmar ett normalår. Inte konstigt om du väggar i den farten om du är ovan skiåkare och inte tog några kolhydrater längs vägen.

Man brukar säga att magen klarar att ta upp lite under en liter per timme, så tre muggar per kontroll är nog ganska nära den rimliga dosen. Kombinerar du med några bullar och eller energikakor spritt över loppet borde du hålla väggen på avstånd.

 

Under 6 timmar från led 5 ett normalår?

Ifjol var det 1 person från led5 som åkte under 6 timmar och 2012 (vilket var ett snabbt år) var det 24 st.  Åren därimellan ingen.

Nu kanske iofs Frederiksen har led 4 eller tom led 3 kapacitet men även om så är fallet så tror jag det vore rimligare att sätta ribban på 6:30 eller kanske 7 timmar. Speciellt med en rätt klen träningsbakgrund och dessutom problem med armbågarna.

 

Hur mycket man dricker är rätt individuellt. Jag brukar alltid ha med mig en flaska och dricka mellan kontrollerna fram till Evertsberg. Sedan dricker jag 2-3 muggar per kontroll och kanske tar en tugga av en bulle. Brukar ta några Enervit Liquid mot slutet och dricka mindre. Brukar funkar för mig.

Link to comment
Share on other sites

Under 6 timmar från led 5 ett normalår?

Ifjol var det 1 person från led5 som åkte under 6 timmar och 2012 (vilket var ett snabbt år) var det 24 st.  Åren därimellan ingen.

Nu kanske iofs Frederiksen har led 4 eller tom led 3 kapacitet men även om så är fallet så tror jag det vore rimligare att sätta ribban på 6:30 eller kanske 7 timmar. Speciellt med en rätt klen träningsbakgrund och dessutom problem med armbågarna.

 

Hur mycket man dricker är rätt individuellt. Jag brukar alltid ha med mig en flaska och dricka mellan kontrollerna fram till Evertsberg. Sedan dricker jag 2-3 muggar per kontroll och kanske tar en tugga av en bulle. Brukar ta några Enervit Liquid mot slutet och dricka mindre. Brukar funkar för mig.

Hur ser du om någon som seedat sig till led fem gått in på under fem timmar?

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle vara mer nervös för armbågen och gissar du att om du kört på 2.10 så har du väl fart för typ led 2. Min gissning är att du går på som om det vore 9 km och inte 9 mil. Att släpa på extra dryck tycker jag är tveksamt, ev några gel som energi
Link to comment
Share on other sites

Hur ser du om någon som seedat sig till led fem gått in på under fem timmar?

 

Du kan söka på startled på Vasaloppets hemsida. Sortera efter placering.

 

Jag hittar närmare 60 stycken som åkte under 6 timmar från led 5 ifjol, hur räknade du till en person ? Det var en dam som gjorde det dock, lite fler herrar.

 

Jag hittar fortfarande bara en om jag söker efter alla och startled 5.

Men oavsett om det skulle vara 60 st så är det en försvinnande liten andel av de 1500+ som står i ledet.

Link to comment
Share on other sites

Man blir ju tvungen att lägga lite focus på kosten när man tränar för lite ;)  tekniken blir ju lite släpande när man inte åker så mycket så därför tror jag iaf att jag förbrukar mer energi en dom som åker med bra teknik, Jag går alldrig upp på tå när jag stakar, förutom på upploppen.

 

Har även kikat på enervit langningspaketet, men jag tyckte det var långt till första langningen, men det är ju väldigt smidigt iaf. får ta en lien funderare. kommer iaf att köpa hem några testprodukter för att se hur dom smakar och hur man reagerar på dom.

 

jag tränar alltid högintensivt, har I stort sett aldrig sprungit/cycklat eller liknande utan styrketränar 3-4 dagar I veckan med snittpuls runs165.  crossåkning är ju högintensift med snittpuls runt 178. Maxpulsen är ca 188.

 

Har last att dom flesta verkar tillsäta koffein I slutet/senare delen av loppet, vad är nackdelen med att börja för tidigt? dålig mage? Dricker ju inte kaffe så jag känner av väldigt bra effekt av koffein..

 

Hittade det gamla resultatet från ös nu och så här såg det ut då.

 

1,00 till smågan

3,44 till Evertsberg

6,26 till Eldris

6,59 I mål      

 

den gången var jag helt utvilad när jag gick I mål men tempot var ju väldigt lungt från början..

 

Hittade även resultatet från seedingloppet det året 4timmar och 11min medelpad classic ski, den dåliga tiden berode på att jag fästvallt skidorna fast jag inte hade något span = inge glid, detta var anledningen till att jag åkte på blank skider I ös.

Link to comment
Share on other sites

Du kan söka på startled på Vasaloppets hemsida. Sortera efter placering.

 

 

Jag hittar fortfarande bara en om jag söker efter alla och startled 5.

Men oavsett om det skulle vara 60 st så är det en försvinnande liten andel av de 1500+ som står i ledet.

Har du bläddrat i reslutatlistan Damerna kommer ju först sedan börjar det om med Herrarna. Snabbaste herre från led 5 körde på 5.21 Det var 57 av led5 åkarna som åkte under 6 timmar och 1797 som startade i ledet. Så visst det är få led5 åkare som går under men med den farten TS verkar besitta så borde det ju gå.

Link to comment
Share on other sites

Du verkar ju i och för sig ha en hög kapacitet men för att jämföra mina siffror från startled 4 förra året och

med betydligt fler långpass (uthållighet är min svaga sida förutom tekniken...)

Smågan 50 (du måste ha tagit det ganska lugnt i backen?)

Evertsberg 3:20

Eldris 5:40

Mål 6:20 (Eldris till Målet ca 36 minuter utan avrundning)

 

Jag var inte helt utvilad i mål...

Trång kö fram till ca 5 km dvs efter banans högsta punkt, sedan relativt trångt till Smågan därefter möjligt att köra fritt med lite sicksackande.

 

Jag tror nog också att under 6 timmar så ska det vara som 2012 eller så är det svårt från startled 5 (ej omöjligt), jag fixar inte under 6 timmar från startled 4... inte med nuvarande träningsmängd (ca ett långpass i veckan och stark nog för ca 20 chins och 30 dips utan belastning utöver kroppsvikt, snittar ca 6 timmar i veckan nu i år))

Link to comment
Share on other sites

Jag tror jag startade I led 9 när jag åkte öppet spår så det var trångt I första backen, sen stakade jag hela vägen  förutom I öppförsbackarna där jag saxade/gick. Gjorde alldrig ett enda diagonal tag under hela loppet.

det året var spåren kanon (2004)

 

Men roligt att jämföra några andra tider, sen tror jag att desto längre fram man startar desto större risk att bli trött iaf för mig :) 

 

inte lika stark, 15 chins, dips brukar jag inte göra pga armbågaran.

 

Såg att det var rea på vitargo gel nu så ska testa köpa några sådana

Link to comment
Share on other sites

Helt klart lätt att bli stressad längre fram... det blev nog jag förra året och fick hejda mig lite senare...

Det är bra att spara lite krut till senare, det är inte bara nedför efter banans högsta punkt...

 

Det positiva med att vara längre fram är att man kan se spår, de börjar försvinna i led 3-4 och i femman har jag ofta varit utan spår stora delar av loppet. Men det gör ju mest skillnad för oss som använder fästvalla förstås.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror du öppnade loppet för hårt. Det låter som du kört 100% från start utan att reflekterat över distansen. Gällande energi intag så är det lite olika från person till person. Hittar man ett tempo som är behagligt men som ändå är ganska snabbt så behåller du energi längre och behöver då fylla på mer sällan. Var 5km är ett bra riktmärke tycker jag vid tuff ansträngning. VL så brukar jag ta en gel vid var annan dricka station men klipper alltid 2 muggar sportdryck vid varje.
Link to comment
Share on other sites

I endure kör dom ju med camelback på ryggen, fylle en sådan med 4 liter starkt blandad sportdryck  ;) 

 

Men efter ett 20min tävlings heat I motocross blir det 5 dl sportdryck, 30min senare stor lunch och därefter 2 frukter och gärna 2-3 stora kexchoklad. sedan lite sportdryck inför sista heatet..

 

Kanske att jag gick ut lite för hårt men svårt med farten när mina 6 träningspass varit I full fart. Får ofta blodsmak I munnen efter första kilometer.. och det var jag inte I närheten av nu. tyckte det gick för långsamt nu så fick kriga mig förbid ca 40 åkare första 2 kilometrarna då jag ställde mig långt bak I starten, men det kan ju ha påverkat.

 

ska in på xxl å handla tillskott I dag så får se hur mycket man kommer hem med,  :)

Link to comment
Share on other sites

Kanske att jag gick ut lite för hårt

 

 

Jag skullecstryka lanske ivdet citatet. Av din beskrivning är det uppenbart att du gått för hårt i början. Det är många steg melkan blodsmak i munnen efter 2 km och Vasaloppsfart. Om du ligger rätt i fart ska det kännas lugnt och stilla på ett seedningslopp och ännu lugnare på Vasaloppet, som ju är dubbelt så långt som det lopp du precis körde. Med lagom tempo från början hade du definitivt åkt fortare på seedningsloppet, men hur mycket är svårt att säga. Den tid som motsvarar tempot du startade är väl i alla fall inte realistisk. Vasaloppet handlar mycket om att spara energi och det gör man genom att starta försiktigt, tänk första halvan som en transportsträcka och slutetvsom den del där man plockar platser när de andra åkarna har gått ut för hårt. Dessutom behöver man fylla på så mycket energi kroppen klarar av. Du kan inte fylla på kolhydrater i samma takt som de förbrukas, men de kommer i alla fall räcka längre.. Jag skulle rekomendera flaska i vätskebälte som du lan fylla på vid kontrollerna, eller att köpa langningsservice av tex Vasasvahn.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...