Testade en flaska Vauthis HF Quick glide i helgen. Det var mest som en lite skoj grej. Men jag blev positivt överraskad. Belaget är inkört på en medelgruv struktur, med bra HF grundparaffin. Tyckte jag hade riktigt bra släpp under skidorna. Tempen låg på 3 till 4 minus, på gammal snö. Någon som har andra erfarenheter av dessa vätskor ?

HF Glidvätskor
Postad 19 februari 2017 - 19:00

Postad 21 februari 2017 - 10:29

Jag har inte testat men har hört att dom ska fungera riktigt bra under kortare lopp 1-3mil.
Postad 21 februari 2017 - 17:36

Hade fortfarande väldigt bra skidor efter 37km. Får nog bli en sån liquid HF toppning.
Postad 12 november 2018 - 15:18

Har köpt Vauhti UF LDR liquid. Ska tydligen hålla bra på långlopp. Enligt uppgift ska det gå att få ut minst 20 par på en flaska. Motiverade för mig själv att det blir billigare än Swix Maraton. Någon som har erfarenhet av just denna på långlopp som ersättare för vanlig HF?
Postad 30 november 2018 - 10:59

Det här blir intressant att följa, är skeptisk till bra tester har utförts.
Har själv testat den Rosa HF med Quick, tyckte den funka bra på i ca 1.5 mil när det var runt nollan.
Det jag hört av de som testat att de tycker skidan blir skitigare fortare, men gäller dock inte UF LDR, en känsla jag har att dom funkar bättre på gammal omvandlad snö. Mera tester behövs.
Postad 03 januari 2019 - 21:57

Postad 04 januari 2019 - 10:46

Någon mer som testat Vauhtis glidvätskor. Verkar ju riktigt smidigt att lägga ett lager på kvällen innan en tur eller rent av på morgonen och skippa att värma in ett paraffin och på så vis inte behöva stå och sickla och bortsa m.m
Du behöver inte vara orolig. Flytande valla fungerar. Om du vill ha bra glid ska du fokusera på fästvallan. Sort, tjocklek o längd avgör. När du blivit rutinerad märker du att dina vallazoner går att minska vilket medför bättre glid
Postad 13 januari 2019 - 22:16

Någon som har erfarenhet av vad som händer med belaget efter fluidbehandlingen ? Frågan är om fluiden bildar en hård yta, så att det inte går att få någon glidvalla att sitta kvar ? De som stålsicklar kan givetvis sickla fram en ny lite "fetare" yta, vi andra kanske måste lämna in skidorna för stenslipning ?Eller går det att återställa belaget med en stålborste ?
Postad 14 januari 2019 - 06:43

Postad 14 januari 2019 - 11:22

Behövs fluiden, om man kör Vauhti Clean and Glide, det kanske blir en lika fin och hård yta efter den behandlingen ?
Postad 14 januari 2019 - 12:18

Fortsätt du gnugga paraffin. Finns ju faktiskt en sort som är uttalad bra för det. Red creeks paraffiner fungerat även som ”fluorkloss” säger de. (
För övrigt opponerar jag mig mot alla löjliga engelska ord som fabrikanterna tvingar på oss.
Vadå fluid? Varför carbon? Vadå doublepolingskida osv osv
Snart säger väl folk att dom behöver köpa nya crosscountryskidor. Tiden är ur led.
Postad 14 januari 2019 - 14:34

"Tiden är ur led" är ursprungligen en engelsk fras hämtad från Shakespeares Hamlet;
"The time is out of joint;
O cursed spite,
That ever I was born to set it right"
Översatt och klar till Skogsvakts behag. Ketchup!
Postad 14 januari 2019 - 14:45

Postad 14 januari 2019 - 15:14

Tänker att det kanske vore något att lägga på sista par milen i långlopp. Eller krävs härdningstid?
Vauhti clean and glide wiped kan nog uppfylla ditt syfte här. Har köpt och jag kommer testa om det blir något riktigt skitigt seedningslopp framöver. Väger inget så tar ingen plats så enkelt att stoppa i strumpa, fickor eller under kondomen.
Postad 14 januari 2019 - 19:24

Men blir det så skitigt i VL som 2015 kommer man inte långt med Vauhti Clean and Glide - då krävs rejäla grejor som en trasa indränkt i vallaväck för att göra rent - den lilla svampen på cleanern lär bli snabbt igenmurad av skit.
Postad 14 januari 2019 - 19:52

Jag säger inte ketchup. Det heter kryddad tomatsås"Tiden är ur led" är ursprungligen en engelsk fras hämtad från Shakespeares Hamlet;
"The time is out of joint;[/size]
O cursed spite,[/size]
That ever I was born to set it right"[/size]
Översatt och klar till Skogsvakts behag. Ketchup!
Postad 14 januari 2019 - 20:14

Men blir det så skitigt i VL som 2015 kommer man inte långt med Vauhti Clean and Glide - då krävs rejäla grejor som en trasa indränkt i vallaväck för att göra rent - den lilla svampen på cleanern lär bli snabbt igenmurad av skit.
Fast detta är som en indränkt trasa med rengöring och HF, det är inte burken jag syftar på. Engångstrasa är det.
Postad 14 januari 2019 - 20:29

Fast detta är som en indränkt trasa med rengöring och HF, det är inte burken jag syftar på. Engångstrasa är det.
Att den är sk HF håller jag som otroligt
Postad 14 januari 2019 - 20:54

Att den är sk HF håller jag som otroligt
Priset indikerar att den är HF
Postad 14 januari 2019 - 21:55

Nja, samma prisklass som vauhti flytande lf. Dvs dålig marknadsföring, höj priset med några hundra för lilla flaskan så kommer den garanterat att glida bättrePriset indikerar att den är HF

Skickat från min HTC U11 via Tapatalk
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar