Hoppa till innehåll

Köp Atomic längdskidor hos Skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

HF Glidvätskor

• Vänligen logga in för att kunna svara
59 svar till detta ämne

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 294 inlägg

Jag köpte 2 st. Zipps G, den billigaste. Men den har jag inte provat än. Sedan så chansade jag o köpte en dyrare med tanke på ett varmt ÖS. Zipps SR40. De är den som jag har testat, mycket nöjd hitills både med slitstyrkan och glidmässigt. 

vilka varma temperaturer talar du om?

ny eller gammal snö?

optimal

optimal

Medlem

• Members
  • Pip
  • 11 inlägg

enligt leverantören så ska den fungera på + sidan i både nysnö och grovkornig snö

emwe

emwe

Ny medlem

• Members
  • 3 inlägg

Testade Vauhti UF LDR i för första gången igår på ÖS med mycket gott resultat. Upplevde att jag hela loppet hade lika bra och ofta bättre glid än åkare runt mig. Vallade även min frus skidor på samma sätt till Tjevasan och hon var mycket nöjd hon med!

Vallade såhär:

Ordentlig rengöring och borstning av belaget.

Skigo LF grafit som grund, borstade ur och avslutade med pink paper (impulsköp då intersport reade ut för 99 kr)

UF LDR  i 2 lager där varje lager fick torka in 15 min, därefter värma in med järn, svalna ordentligt, korka och borsta med nylon

Rillning, 1 mm rak fram och bak

Avslutade med ytterligare 1 lager UF LDR, fick stå och torka över natten och sedan korka och borsta i lördags em

Har tidigare främst kört med Swix LF-serie så kan inte jämföra mot annat högfluor, men är grymt nöjd med både skidorna och våra lopp i helgen!

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 050 inlägg

Så man skall grunda innan man lägger på fluiden. Värmde du för att få bort allt lösningsmedel. Det var intressant att glidet höll så bra hela vägen. För min del handlar det om att få tag på en allergivänlig fluid eller gel att valla med, där lösningsmedlet inte ger astmasymptom.

Finn

Finn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 440 inlägg
I UF LDR har Vauhti lagt med LDR pulver därför är UF LDR dyrare än de andra UF vallorna. Har själv kört på Vauhtis nya RC Speed valla där Wet,Med o Cold också innehåller pulver. 5 mil har funkat bra och jag har lagt ett lager på en rengjord skida. Korkat in vallan efter några timmar och sedan lagt på pulver. Mycket lyckad vallning speciellt i vått före.

emwe

emwe

Ny medlem

• Members
  • 3 inlägg

Jag törs/ kan inte svara på vad man skall göra. Endast vad jag gjorde och hur jag upplevde resultatet. Arbetsgången kom jag fram till efter att läst en hel del här på forumet samt Vauhti's instruktioner men även Skigos. Läst en del om grafit som grund och då jag haft en sån i vallaboxen i flera år som inte kommit till användning tänkte jag att jag lika gärna kan testa.

Flera tillverkare verkar rekomendera att smälta in HF innan deras liquid valla appliceras. Valde att inte göra det då det känns mycket som ett försök att sälja mer valla, men framför allt ville jag testa hur bara den flytande fungerar. 3e lagret UF LDR var en ren tristess dödande åtgärd och förhoppningsvis överflödig.

Vet inte hur allergi- och astmavänligt det är heller men det är ju betydligt mindre ångor än när man står och smälter in klossar...

Var faktiskt denna tråd som väckte mitt intresse för just UF LDR, roligt att testa och framför allt att det blev så bra. Nästa steg får nog bli att bara köra på Glide& Clean för motion/träning.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 050 inlägg

Jag törs/ kan inte svara på vad man skall göra. Endast vad jag gjorde och hur jag upplevde resultatet. Arbetsgången kom jag fram till efter att läst en hel del här på forumet samt Vauhti's instruktioner men även Skigos. Läst en del om grafit som grund och då jag haft en sån i vallaboxen i flera år som inte kommit till användning tänkte jag att jag lika gärna kan testa.

Flera tillverkare verkar rekomendera att smälta in HF innan deras liquid valla appliceras. Valde att inte göra det då det känns mycket som ett försök att sälja mer valla, men framför allt ville jag testa hur bara den flytande fungerar. 3e lagret UF LDR var en ren tristess dödande åtgärd och förhoppningsvis överflödig.

Vet inte hur allergi- och astmavänligt det är heller men det är ju betydligt mindre ångor än när man står och smälter in klossar...

Var faktiskt denna tråd som väckte mitt intresse för just UF LDR, roligt att testa och framför allt att det blev så bra. Nästa steg får nog bli att bara köra på Glide& Clean för motion/träning.

Jfr med paraffinsmältning och pulvervallning är fluider och spray väldigt mycket mer astmaframkallande, för mig räckte det med att jag testade att lägga på Vauhti LF Mid på ca 1 dm på en skida och jag fick tungt att andas direkt.

Slasko

Slasko

Medlem

• Members
  • Pip
  • 225 inlägg

Testade Vauhti UF LDR i för första gången igår på ÖS med mycket gott resultat. Upplevde att jag hela loppet hade lika bra och ofta bättre glid än åkare runt mig. Vallade även min frus skidor på samma sätt till Tjevasan och hon var mycket nöjd hon med!

Vallade såhär:

Ordentlig rengöring och borstning av belaget.

Skigo LF grafit som grund, borstade ur och avslutade med pink paper (impulsköp då intersport reade ut för 99 kr)

UF LDR  i 2 lager där varje lager fick torka in 15 min, därefter värma in med järn, svalna ordentligt, korka och borsta med nylon

Rillning, 1 mm rak fram och bak

Avslutade med ytterligare 1 lager UF LDR, fick stå och torka över natten och sedan korka och borsta i lördags em

Har tidigare främst kört med Swix LF-serie så kan inte jämföra mot annat högfluor, men är grymt nöjd med både skidorna och våra lopp i helgen!

Jag tänkte köra med UF LDR LIQUID på Moraloppet. Borde ju funka? Men måste man både värma och korka? Är det inte lite samma sak? Och hur mycket ska man bortsta efteråt?

Carlsson

Carlsson

Medlem

• Members
  • Pip
  • 30 inlägg

Har jag aldrig gjort. Har lagt på, låtit torka och borstat av. Jag borstar till jag ser att det inte kommer upp något å sen lite till. Först grovt med tagel och sen nylon.

Slasko

Slasko

Medlem

• Members
  • Pip
  • 225 inlägg

Fick svar från Vauthi:

Hi Mikael, it isn't needed to iron liquid glide waxes. Just let it dry completely and you can roto cork it when the solvent has evaporated. To improve the durability you can repeat waxing the same way another time. Good luck for Moraloppet1f44d.png

Fredrik H

Fredrik H

Medlem

• Members
  • Pip
  • 289 inlägg

Jfr med paraffinsmältning och pulvervallning är fluider och spray väldigt mycket mer astmaframkallande, för mig räckte det med att jag testade att lägga på Vauhti LF Mid på ca 1 dm på en skida och jag fick tungt att andas direkt.

Lösningsmedlen som används kan nog vara astmaframkallande, men mig veterligen är det bara lösningsmedlet som dunstar, så man behöver inte dra i sig flouren som med ångorna från en uppvärmd valla. Jag är dock inte kemist, så jag kan ha fel. En fördel med vätskor är i alla fall att om man inte har tillgång till ett bra ventilerat utrymme kan de enkelt appliceras utomhus.

Fredrik H

Fredrik H

Medlem

• Members
  • Pip
  • 289 inlägg

Annars vad är fördelarna med roto kork och roto ull och hur ska de användas?

Själv gör jag på följande sätt:

1. På med vätska och låter det torka över natten

2. Borstning med roto tagel

3. Fem drag från spets bakåt med ultrafin stålborste

4. Borstning med roto nylon

Tycker det funkar rätt bra, glidet håller i sig länge och belaget blir inte vitt. Vad skulle kork/ull tillföra?

Lejonet

Lejonet

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 730 inlägg

Tycker det funkar rätt bra, glidet håller i sig länge och belaget blir inte vitt. Vad skulle kork/ull tillföra?

Flytande vallor är ju bättre nu än för 10-20 år sedan, bla sitter dom kvar bättre i belaget av att bara torka in ( i rumstemperatur). Men värme med kork eller vallajärn gör fortfarande att det sitter bättre. Inte bättre glid dock.

PetterM

PetterM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 223 inlägg

När du säger att det håller i sig länge hur länge skulle du uppskatta det till om man tar som referens normala vinterförhållanden -5° och natursnö. 

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 050 inlägg

När du säger att det håller i sig länge hur länge skulle du uppskatta det till om man tar som referens normala vinterförhållanden -5° och natursnö. 

Sen beror det väl vilken grundvallning man har, de alternativ jag kan tänka mig är stenslipning utan mättning, grundat med typ Swix Maraton med eller utan mättning, stålsickling med fluid direkt på. Så frågan återstår vilket som är bäst; fluid på mättat/grundvallat belag eller direkt på stenslipat/stålsicklat  belag ?

alt ett rengjort belag med vallaväck.

Slasko

Slasko

Medlem

• Members
  • Pip
  • 225 inlägg

Sen beror det väl vilken grundvallning man har, de alternativ jag kan tänka mig är stenslipning utan mättning, grundat med typ Swix Maraton med eller utan mättning, stålsickling med fluid direkt på. Så frågan återstår vilket som är bäst; fluid på mättat/grundvallat belag eller direkt på stenslipat/stålsicklat  belag ?

Mina skidor gled rätt bra, men inte super super bra som man vill ha, på Moraloppet. Hade korkat inte Swix Maraton sen 2 lager UF som jag också svalnade och korkade in, därefter borstning.

PetterM

PetterM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 223 inlägg

Jag tänker mig som en topping på ex en mättad skida med en bas+HF+Liquid som Topping istället för pulver. 

Upplever att på en endast mättad skida sitter det inte så många mil innan det börjar att tappa effekt. 

Fredrik H

Fredrik H

Medlem

• Members
  • Pip
  • 289 inlägg

Uppskattningsvis har jag nu åkt 5 mil på samma vallning och ännu tycker jag inte att jag behöver göra något åt det.

Som grund har jag Rex G41 vätska och ovanpå Vauhti HF vätska.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 050 inlägg

Uppskattningsvis har jag nu åkt 5 mil på samma vallning och ännu tycker jag inte att jag behöver göra något åt det.

Som grund har jag Rex G41 vätska och ovanpå Vauhti HF vätska.

Vilken typ av snö har du åkt på - konstsnö med iblandning av barr sliter väldigt mycket på vallan i synnerhet om det är under nollan. Efter 1 tim åkning var det inte mycket paraffin kvar på glidytorna, så jag skulle tippa att en vallning håller max 15 km.

Fredrik H

Fredrik H

Medlem

• Members
  • Pip
  • 289 inlägg

Vilken typ av snö har du åkt på - konstsnö med iblandning av barr sliter väldigt mycket på vallan i synnerhet om det är under nollan. Efter 1 tim åkning var det inte mycket paraffin kvar på glidytorna, så jag skulle tippa att en vallning håller max 15 km.

Blandat konstsnö och natursnö i temperaturer från 0 till -10. I går kväll åkte jag drygt 1 mil till på samma vallning och glidet var ännu bra. Verkar som att Rex G41 är väldigt slitstarkt, för tidigare har jag enbart åkt på Vauhti, men det har inte hållit så länge.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar