Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nödvändigt med dyra stavar?


swixaren

Recommended Posts

Ganska mycket skilljer, de dyrare stavarna är lättare sviktar mindre och har mycket bättre pendel. Men det beror på vilken nivå du åker på.
Jag kan rekomendera infinitysstavar som kostar kring 1,7k och jag tycker att dom är skönare att åka med än t.ex Swix och Exels värstingar.
Link to comment
Share on other sites

Har själv bara använt swix-stavar så jag kan bara utvärdera dem.
Skall man satsa pengar på en stav så tycker jag definitivt att det är värt att kosta på sig åtminstone en CT2, då får man en stav som både är lätt och stryktålig. Nackdelen är den att den inte är lika styv som top-of-the-line modellen CT1, använder du långa stavar >157 cm så tror jag du skulle föredra CT1. Gensvaret du får då du stakar är sagolikt, all kraft rätt ner genom staven.

I slutändan är det väl intresse och ekonomi som får avgöra vilken stav det blir, åker själv med CT1 numera och kommer väl knappast att byta stav inom överskådlig framtid.
Link to comment
Share on other sites

Att ha bra stavar är väldigt viktigt, speciellt med tanke på den låga vikten lite dyrare stavar har. Om du hade tänkt att åka lite längre lopp tex vasan så blir den en enorm skillnad med lättare stavar. Sen om det skiljer mycket mellan en 1000 och en 3000 kronors stav låter jag vara osagt. Skulle tro att du får mer valuta för pengarna med en 1000krs stav.
Link to comment
Share on other sites

Stakar du av en stav av bättre kvalitet (SWIX CT1 t.ex.) så vet jag inte om du är en så grym stakåkare, du bör nog snarare fundera på vilken väg du riktar kraften genom staven. Kraften skall ju gå rätt genom staven och all kraft du ödslar på att böja denna är förlorad kraft. Lyckas du ändå med bedriften att staka av en CT1:a så är det bara att kvittera ut en ny, tror dock att mer än 99% av brotten sker genom fall samt genom yttre tvärkrafter t.ex. då du i skateskäret kliver på staven.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=swixaren][quote=kayaker]Klassiskt: Swix CT1 med ett par CT3 i reserv.
Skate: Exel C2[/quote]
Upplever du stor skillnad Swix CT1 och Swix CT2?[/quote]
Med tanke på att jag inte äger några CT2:or och aldrig heller provåkt med några så har jag väldigt svårt att svara på frågan... ;)
Link to comment
Share on other sites

Köpte ett par swix CT4 igår för 500:- på intersport. Dom hade CT1 för 1500:- också....tyvärr skall man inte bara ha stavar i denna sporten. Men det känns som att det är här man egentligen skall lägga mycket pengar. För när man håller en CT4 och en CT1:a i handen känns det som en tandpetare och ett basebollträ......lite kryddat kanske....
Link to comment
Share on other sites

[quote name=no_brakes]Köpte ett par swix CT4 igår för 500:- på intersport. Dom hade CT1 för 1500:- också...[/quote]
Var de den grå fjolårsmodellen? Vilket intersport var det? Eller tror du de har priset överallt? Skulle nämligen vilja ha ett par ct1:or även som skatestavar. (Vet i och för sig en annan affär som har detta pris och som jag troligen ska till om några dagar, men det kan vara bra att ha en back-up.)
Link to comment
Share on other sites

Jag snackade om detta med en Swix rep. på en träff för ett tag sedan. Han sa att den blå är något tyngre, tror det var 3 gram, men betydligt styvare än den gamla CT1.

Tycker själv att det är värt att lägga lite extra pengar på ett par lätta stavar. Jag körde med CT5 till mitten av förra vintern. Då provade jag ett par lätta stavar ungefär i samma viktklass som CT1. Det var större skillnad än jag trodde, speciellt när jag provade mina egna stavar igen. Det känndes som någon hällt vatten i dom, ingen pendel och tunga som bly...
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...