Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur håller ni er friska efter krävande långlopp?


Riller

Recommended Posts

Jag har slutat med snabba kolhydrater typ vitt bröd, pasta, ris etc. Äter okokta grönsaker främst vitkål och morätter till kött eller

Fisk. Stoora sallader. Frun gör grönsaksdrinkar dagligen.

 

Jag har slutat vara sjuk och blivit superpigg.

 

 

Öl o vin dricker jag men det är ju grönsaker.. fuskar på helgerna

Link to comment
Share on other sites

Jag ser till att snabbt få på mig en torr mössa och täckjacka så fort jag gått i mål. Sedan komma in i värmen så snabbt så möjligt! Fyll på kroppen med ny energi snabbt också! Sedan öser jag i mig vitaminer på daglig basis under vinterhalvåret.

Link to comment
Share on other sites

"vasaloppsförkylning" har jag drabbats av veckan efter åtskilliga gånger. Det är svårt att inte bli kall direkt efter målgång och att det finns så många människor runt om ökar risken. Sen spelar boendet roll också, de år jag bott i gemensamt logi före och efter loppet samt bussresa hem har jag blivit förkyld oftare än då jag bott enskilt och kört egen bil till och från loppet. Sen tycker jag att det var bättre med flera ombytesställen som tidigare än det jätteomklädningsrum i Moraparken som varit sista åren, ju fler människor på samma ställe ökar risken att bli smittad, då man är nerkörd efter loppet.

 

Vid träning på ställen lite längre hemifrån (2 mil o längre) utan duschmöjligheten byter jag alltid på överkroppen och tar på mig torra kläder, vilket förebygger förkylningar.

Link to comment
Share on other sites

"vasaloppsförkylning" har jag drabbats av veckan efter åtskilliga gånger. Det är svårt att inte bli kall direkt efter målgång och att det finns så många människor runt om ökar risken. Sen spelar boendet roll också, de år jag bott i gemensamt logi före och efter loppet samt bussresa hem har jag blivit förkyld oftare än då jag bott enskilt och kört egen bil till och från loppet. Sen tycker jag att det var bättre med flera ombytesställen som tidigare än det jätteomklädningsrum i Moraparken som varit sista åren, ju fler människor på samma ställe ökar risken att bli smittad, då man är nerkörd efter loppet.

 

Vid träning på ställen lite längre hemifrån (2 mil o längre) utan duschmöjligheten byter jag alltid på överkroppen och tar på mig torra kläder, vilket förebygger förkylningar.

Ja, man blir inte sjuk av kyla utan av virus från folk runtomkring. Är man känslig efter lopp ska man nog försöka hålla sig för sig själv

Link to comment
Share on other sites

Jobbar hemifrån dagen efter Vasaloppet.

Jag har åkt 12 Vasalopp. Första fyra gick jag till jobbet dagen efter och blev sjuk på onsdagen alla fyra gångerna. De senaste 8 Vasaloppen har jag jobbat hemifrån på måndagen och klarat mig från sjukdom. Statistiskt signifikant ;)

Link to comment
Share on other sites

Ja, man blir inte sjuk av kyla utan av virus från folk runtomkring. Är man känslig efter lopp ska man nog försöka hålla sig för sig själv

Nä, torrfrysa är inte farligt, det har jag gjort många gånger även under "återhämtningspass" utan att bli förkyld. Sen tror jag att man skaffar sig en viss motståndskraft mot dem som man umgås i sin dagliga miljö, massvis med folk efter ett VL ökar risken om motståndskraften är nedsatt.

Link to comment
Share on other sites

Håller med Oxberg, sluta med allt som innehåller vetemjöl, så kommer ni att vara mycket friskare framöver.

Det var flera år sedan jag slutade äta pasta, och för 1.5 år sedan fick jag reda på att jag var glutenintollerant, har inte varit förkyld sedan dess, trots att flera av mina kollegor på jobbet ständigt är hemma med sjuka barn.

Det är ju konstaterat att vissa födoämnen triggar infektioner/inflammationer, varav vitt mjöl och vitt socker är bland dom värsta.

Link to comment
Share on other sites

Håller med Oxberg, sluta med allt som innehåller vetemjöl, så kommer ni att vara mycket friskare framöver.

Det var flera år sedan jag slutade äta pasta, och för 1.5 år sedan fick jag reda på att jag var glutenintollerant, har inte varit förkyld sedan dess, trots att flera av mina kollegor på jobbet ständigt är hemma med sjuka barn.

Det är ju konstaterat att vissa födoämnen triggar infektioner/inflammationer, varav vitt mjöl och vitt socker är bland dom värsta.

Plus att blodsockret blir stabilare än en kontinentalplatta.

Link to comment
Share on other sites

Håller med Oxberg, sluta med allt som innehåller vetemjöl, så kommer ni att vara mycket friskare framöver.

Det var flera år sedan jag slutade äta pasta, och för 1.5 år sedan fick jag reda på att jag var glutenintollerant, har inte varit förkyld sedan dess, trots att flera av mina kollegor på jobbet ständigt är hemma med sjuka barn.

Det är ju konstaterat att vissa födoämnen triggar infektioner/inflammationer, varav vitt mjöl och vitt socker är bland dom värsta.

Om du är glutenintolerant så är det rätt givet att vetemjöl inte är optimalt!

Annars finns inget vetenskapligt överhuvudtaget som ger någon substans för att du blir friskare av att skippa gluten! Bara massa bs!

 

Däremot är det högst relevant att undvika människor dagarna efter så flytta ut i skogen eller jobba hemifrån är en bra idé.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Colting berättar i en pod cast att han tror att svenska längdskidåkare är så ofta sjuka för att de äter så mycket snabba kolhydrater att det inte blir plats för grönsaker och andra nyttigheter. Han menar att man skall äta för hälsa och inte för prestation, med undantag för före och under tävling. Han tror kulturen kring längdskidåkning är mer inriktad mot kolisar än andra jämförbara dicipliner.

 

Tror ni att åkarna i längdlandslaget är mer sjuka än vad de borde vara, eller är det bara en naturlig konsekvens av elitidrott?

Link to comment
Share on other sites

Hur var det med Björn Ferry? Han körde ju strikt LCHF under en period samtidigt som han elitsatsade. Blev han mindre sjuk då än när han åt kolhydrater? Mindre sjuk än andra åkare?

 

Jag blev inspirerad då Ferrys kokbok kom ut och körde kost åt LCHF-hållet några år då. Vikten gick ner, men jag hade många återkommande förkylningar per år. Kände ofta att jag tappade ork i slutet av långpass och framförallt på Vasaloppet. Slocknade totalt efter 6 mil de åren.

Har återgått till mer normal husmanskost och behållit en stor andel grönt, och håller mig betydligt friskare. Känner också att orken är betydligt bättre, speciellt i perioder med mer träning. Jag tror absolut kolhydraterna är en viktig energikälla om man tränar lite mer. 

 

Som svar på grundfrågan i tråden så tror jag att man måste äta rejält efter långpass och långlopp. Matintaget ska följa energiuttaget. I perioder med lite träning så äter man mindre givetvis. Det var en bra artikel om detta i senaste Vasalöparen också.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...