Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Alperna med bra alpin skidåkning och bra längdförutsättningar


Tretjak

Recommended Posts

Hej

 

Till nästa säsong vill barnen 17 o 22 år komma ner till alperna. Norge lockade tydligen inte så mycket (har bett om alternativ i Norge kring jul tidigare)

Kravspecifikation

Säker snötillgång

Varierade längdspår, platt och kuperat

Alpinanläggning som man inte tröttnar på under en vecka.

Vi får se om det blir bil eller flyg ner.

Vecka 7 som är aktuellt

Link to comment
Share on other sites

Serre Chavalier då? Jag har inte själv åkt längd där men alpint är det riktigt fint och det ska även finnas längdspår där. Skulle va kul att höra om någon annan varit där och åkt längd. 

 

Själva byn är väldigt trevlig tycker jag och stämningen i systemet är toppen. Nackdelen är att det är långt att köra från Sverige

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

Har testat några olika ställen i alperna. Tyvärr få som har både extremt bra längd- och alpin åkning.

 

Min favorit vad gäller längd är Seiser Alm. Oftast bra med snö då det ligger på en högplatå på ca 1800-2100 m höjd. Episk längdskidåkning men tyvärr väldigt snälla alpina backar. Dock nära till Val Gardena med fin slalomåkning. Går att ta sig dit med alpina skidor även om det är lite "meckigt".

 

Seefeld har ett väldigt fint utbud på spår som nämnts ovan. Upplevde dock att det finns lite sämre med slalombackar just där. Men åker man mot Innsbruck några få mil bort så kommer man snabbt till områden med bra med alpin åkning.

 

Cortina har bra alpin åkning direkt från byn. Dock ofta problem med snö på de lägre nivåerna. Inga pangspår direkt runt Cortina men åker man några kilometer så finns ok längdspår. Åker man till Toblach som ligger ca 3,5 mil bort så finns riktigt bra spår.

 

Davos har både bra längd- och alpin åkning. Hyfsat snösäkert. Tyvärr löjligt dyrt vad gäller allt från boende till liftkort.

 

Canazei/Cavalze i terrängen för Marcialonga. Bor man i Canazei kommer man snabbt till bra alpin åkning med stort liftsystem. Vill man ha riktigt bra längdskidåkning får man dock ta bilen upp till Passo di Lavazze som ligger ca 15 km från Cavaleze och kanske 3-4 mil från Canazei. Ligger högt och har väldigt fina spår.

Men nackdelen med denna del av alperna är att det ofta är dåligt med snö.

 

Sugen på St Moritz där jag tror det ska finnas bra möjligheter till båda delarna. Men samma som med Davos, mycket dyrt.

Link to comment
Share on other sites

LeffeJ: Har du något bra tips på boende för en familj på 2 vuxna och 2 ungdomar(11&16år)? Är sugen på Seiser alm eller Seefeld. Längd kommer bli huvud sysselsättningen, men lite alpint också.

Troligt är att det blir v 9, då skolorna styr...

Link to comment
Share on other sites

Serre Chavalier då? Jag har inte själv åkt längd där men alpint är det riktigt fint och det ska även finnas längdspår där. Skulle va kul att höra om någon annan varit där och åkt längd. 

 

Själva byn är väldigt trevlig tycker jag och stämningen i systemet är toppen. Nackdelen är att det är långt att köra från Sverige

Ser trevligt ut men denna kommentar oroar.....  

Sydfranska Serre, soligast i alperna? Ja, statistiken med 300 soldagar om året hävdar det iallafall. Området kan drabbas av irriterande lång snötorka om nederbörden kommer norrifrån, men när stormarna drar in från söder ligger Serre först i kön

Link to comment
Share on other sites

Ser trevligt ut men denna kommentar oroar.....  

Sydfranska Serre, soligast i alperna? Ja, statistiken med 300 soldagar om året hävdar det iallafall. Området kan drabbas av irriterande lång snötorka om nederbörden kommer norrifrån, men när stormarna drar in från söder ligger Serre först i kön

Enligt säkra källor är det runt 20+grader i dalen just nu i Serre Chevalier, om du söker ett ställe som är snösäkert är nog inte Serre Chavalier det rätta stället.

Link to comment
Share on other sites

LeffeJ: Har du något bra tips på boende för en familj på 2 vuxna och 2 ungdomar(11&16år)? Är sugen på Seiser alm eller Seefeld. Längd kommer bli huvud sysselsättningen, men lite alpint också.

Troligt är att det blir v 9, då skolorna styr...

I Seefeld kan man hyra "ferienwohnung" som ofta är en lägenhet eller liknande i en lite större villa.

Link to comment
Share on other sites

Har varit i Seiser Alm två ggr. Bodde då nära Compatch. Man bör bo nära Compatch eller Ritch om man vill ha nära till spåren. Finns egentligen ingen by uppe på platån utan hotellen ligger lite utspridda. Inget ställe med något nattliv att tala om utan det är skidåkning, SPA och  mat som gäller. 

Har bott på Hotel Seelaus och Alpenhotell Panorama (ligger sagolikt fint till). Det första lite enklare men bra och det andra riktigt fint med bra mat. De flesta hotell har bra SPA'n, så även dessa. 

Vill man bo lite billigare så hittar man alternativ i Castellrotto och Seis Am Schlern. Nackdelen är att man måste åka kabinbana upp till  platån.

 

I Seefeld bodde jag i Leutach några kilometer från själva Seefeld. Vill man ha lite nattliv ska man bo i Seefeld. Leutach är betydligt mer lantligt och lugnt. Vi bodde på Sporthotel Xander. Perfekt för längdåkning. Bara att välja och vraka bland spåren utanför hotellet. 

Link to comment
Share on other sites

Val di Fiemme, Lavazé och Seiser Alm har ju haft extremt lite snö de senaste tre åren, i alla fall under december och januari. Jag har varit nere på Marcialonga tre år i rad, och det har i stort sett bara gått att åka i konstsnöspår. Kanske har det kommit snö senare på säsongen? 

Link to comment
Share on other sites

Ja, snöläget blir ju onekligen sämre och sämre. Speciellt på den den södra sidan av alperna. Val di Fiemme har nästan aldrig natursnö numer. Upp mot Canazei på +1400 möh kan det finnas lite. Men annars är det konstsnö.

Har varit i Seiser Alm ett par ggr och då har det varit bra med snö där i början av februari. Men det ligger ju tämligen högt. I år var det lite under början av vintern men vill minnas att landslaget fick en rejäl dump i samband med att de for ned för uppladdningen inför VM. 

 

Är allmänt en mycket stor oro på många skidorter i alperna om hur framtiden ska te sig vad gäller snöläget. Man kan ofta vänta ganska länge med att boka boende. Finns en enorm hotellkapacitet på de flesta skidorter så man brukar kunna hitta något även om man bokar sent. 

Link to comment
Share on other sites

Enligt säkra källor är det runt 20+grader i dalen just nu i Serre Chevalier, om du söker ett ställe som är snösäkert är nog inte Serre Chavalier det rätta stället.

 

Det låter ju jobbigt med 20+grader på semestern  B)  Men såklart tar det styggt på längdspår.. Det stämmer att det kan vara varmt där i mars, jag satt själv utomhus i t-shirt och drack öl och åt grillbuffé där förra februari. På eftermiddagen hade vi ändå rätt trevlig åkning.. 

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar än så länge, tyvärr verkar det vara lite si och så med snösäkerheten.

 

Vad är det glaciären heter nere i Alperna som många åker till tidigt på säsongen.

Finns det inte både alpina anläggningar i närområdet?

 

Tänker mig att snötillgången här borde vara helt OK.

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar än så länge, tyvärr verkar det vara lite si och så med snösäkerheten.

 

Vad är det glaciären heter nere i Alperna som många åker till tidigt på säsongen.

Finns det inte både alpina anläggningar i närområdet?

 

Tänker mig att snötillgången här borde vara helt OK.

Är det Ramsau och Schladming du tänker på?

Link to comment
Share on other sites

S.t Anton var snösäker för 10 år sedan men mycket har hänt i Alperna på 10 år. De har väl aldrig haft någon längdåkning att tala om men numera ska de visst ha 44km längdspår som prepareras i rätt fin miljö. Jag har dock inte åkt där själv men om alpin åkning står i centrum så är S.t Anton ett fint system som man inte tröttnar på i första taget.

Link to comment
Share on other sites

S.t Anton var snösäker för 10 år sedan men mycket har hänt i Alperna på 10 år. De har väl aldrig haft någon längdåkning att tala om men numera ska de visst ha 44km längdspår som prepareras i rätt fin miljö. Jag har dock inte åkt där själv men om alpin åkning står i centrum så är S.t Anton ett fint system som man inte tröttnar på i första taget.

Alpint står i centrum för barnen så det kan vara lättare om boendet är närmre alpint än längdskidåkningen även om grabben har körkort samt att barnen sannolikt kommer vara längre tid i liftsystemen per dag än vad jag och frugan är i spåren.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...