Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vallaåtervinning


Volevodin

Recommended Posts

Det finns ju extremt effektiva processer och verktyg för att applicera tunna jämna lager av pulver på ytor som fungerar på de flesta material (ie powder coating process). Sättet vi pulvrar skidor idag är ju en super-primitiv variant av de metoderna (dvs applicera pulvret på ytan och värm). Skillnaden är att vid riktig powder coating så laddar man pulvret elektrostatiskt så att det bildar en tunn jämn film vid applicering.

 

Kan man inte sno lite av dom ideerna till pulverapplicering på skidbelag?

 

IMG_0300.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 75
  • Created
  • Last Reply

Det borde ju gå att hitta en metod som även minimerar pulveråtgången till ett minimum.

 

Kanske kan man lösa lite pulver i något lösningsmedel (vatten?) och pensla på det och sedan gå över den våta (eller torkade) ytan med vallajärnet...

 

Skulle man kunna göra en "krita" av pulvret som man sedan gnuggar belaget med innan man går över med järnet så skulle det nog spara en hel del.

 

Kan man få ut 20 vallningar ur en pulverburk istället för 3 så har vi gjort skidvärlden en stor tjänst.

Man skulle till och med kunna sälja blandningen oxh kalla det fluid..

Link to comment
Share on other sites

Man skulle till och med kunna sälja blandningen oxh kalla det fluid..

 

Det är nog valla-processen som skapar resultatet, dvs att värma in pulver skapar ett annat resultat än att torka in en vätska även om de baseras på samma material (fluorocarbon). Pulver processen är den enskilda fluorocarbon processen som hittills har visat sig ge det bästa resultatet på glid och hållbarhet (vid rätt före).

 

Det jag fiskar efter är hur man gör pulver processen effektivare, eftersom pulver är så dyrt och processen är så ineffektiv då 99,9% av pulvret går till spillo. Det kan inte vara så svårt att förbättra. Kanske inte till nivån att 99,9% används istället för att kastas bort, men mycket bättre än idag kan inte vara några problem. Löser man det och kan ta patent på det så behöver man inte jobba mer. Jag har redan bockat av mina patent, men det kanske finns någon annan som också vill bli ekonomiskt oberoende?

Link to comment
Share on other sites

Jag är nu vid en dator och svarar lite mer seriöst på trådfrågan… (orkar inte från telefonen)

 

Det går säkert att återvinna. Själv tycker jag det verkar för bökigt. Min mamma var förvisso smålänning, men de generna har inte gått i arv vad gäller HF-valla. 

 

Självklart "droppar" jag på HF. Men man kan försöka ta så pass tunt så man inte slösar i onödan. Om man kritar in paraffinet så rekommenderar jag att inte köra med järn på. I alla fall inte om det är skidor man är rädda om. (På träningsskidor kan jag väl göra det.) Jag är mer rädd om skidorna, än några futtiga kronor i bortsicklad HF. 

 

Om man kritar in, bör man korka in vallan. Med rotokork bör man vara försiktig om korken är ny. Går att bränna belag även här. En rotokork blir efter kort tid lite insmord, och då är risken liten att bränna belag. Men å andra sidan går det åt lite extra vid första gången. T.ex. om man använder en ren fluorkots.  Rena fluorklotsar korkar jag in. Men som andra skriver ovan så håller detta inte ett helt långlopp. Har man inte en rotokork, så går det att kämpa lite och korka för hand. Så till snåljåpar så kan man köpa en kork på typ Biltema för 17 kr. Fungerar utmärkt. Jag har några sådana som sparas indränkta med pulver eller liknande.

 

http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/altimage/xlarge/19-2165_xl_1.jpg

 

En halv sådan här går utmärkt om man orkar kämpa för hand ;)

 

Själv har jag 3 rotokorkar. En använder jag till en dyrare paraffinvalla. En valla som i orginalpris kostade ungefär som pulver, dvs ca 30 kr/g. Här kan jag själv faktiskt erkänna att smålänningen i mig tagit över lite, och den droppas sällan. Men om jag vill använda denna valla med järn, så görs det. Men resultatet att krita och rotokorka blir mycket bra också. Då har jag en annan HF innan. 

 

Det går självklart lika bra att korka in pulver som ren fluorklots. Men med resultat som inte håller lika länge som pulver "med järn". Om man ska använda järn så bör man inte snåla allt för mycket, om man är rädd om skidorna. 

 

Men att använda en hel burk till en vallning låter lite väl ;). Jag minns att det förr fanns 10g-burkar. De var väl tänkta till en vallning. Men man behöver inte riktigt så mycket, så en 30g-burk borde kanske räcka till 4-5 vallningar, lite beroende på. 

 

_________________

 

Men en sak som jag skulle vilja höra lite om vore att samla ihop vallan efteråt för att återlämna på ett miljövänligare sätt än bara kasta i soporna till förbränning. Är det någon som vet hur man i så fall går till väga? Skrapa ihop en påse som man skriver "fluorvalla" på och sedan lämnar in till återvinningsstationen som farligt avfall eller? Hur tas det då om hand???

Link to comment
Share on other sites

Det går naturligtvis alldeles utmärkt att värma in kritad hf med vallajärn. Man får vara lite försiktig. Med fördel kan man krita flera lager. Bra tips är om det är ett hårt paraffin att värma det mot järnet innan man kritar. Droppa hf är vansinne. Att droppa när man mättar med ch/lf är dock bättre
Link to comment
Share on other sites

Det är ett fritt land. Min åsikt är att jag är rädd om 6 par klassiska skidor. Dessa ligger med HF i väntan på tävling som passar dem. Skräpskidor kan jag krita och använda järn på kritad valla. Som jag skrev...

" Jag är mer rädd om skidorna, än några futtiga kronor i bortsicklad HF."

Hålla på och droppa är ju bara korkat, även om man inte ska korka, går att krita allt om man värmer på de hårda på vallajärnet. Aldrig bränt något belag själv, sett Mario bränna belag och skapa blåsor, sker lätt om man ska värma in t ex c22 pulver som kräver hög värme med ett järn som inte är tillräckligt varmt så man måste hålla på och gnussa. Droppar aldrig numera, blir ju bara massa spill som skitar ner, skulle inte droppa även om vallan var gratis. Det skyddar ju inte bättre mot värme för att du fyller styrspåret fullt med valla, har du så tjockt med valla att det ska skydda mot värme som lär det ju inte tränga in i belaget häller..., varför ok att krita när man rotorkorkar men inte med vallajärn? Gillar att korka, sprider ut valla fint.

Link to comment
Share on other sites

Hålla på och droppa är ju bara korkat, även om man inte ska korka, går att krita allt om man värmer på de hårda på vallajärnet. Aldrig bränt något belag själv, sett Mario bränna belag och skapa blåsor, sker lätt om man ska värma in t ex c22 pulver som kräver hög värme med ett järn som inte är tillräckligt varmt så man måste hålla på och gnussa. Droppar aldrig numera, blir ju bara massa spill som skitar ner, skulle inte droppa även om vallan var gratis. Det skyddar ju inte bättre mot värme för att du fyller styrspåret fullt med valla, har du så tjockt med valla att det ska skydda mot värme som lär det ju inte tränga in i belaget häller..., varför ok att krita när man rotorkorkar men inte med vallajärn? Gillar att korka, sprider ut valla fint.

Bränna belag kan man göra på olika sätt. Du måste ju inte göra "blåsor". Det är orsaken på din sista fråga!

Det jag skrev står jag för. Det vill säga "Självklart "droppar" jag på HF. Men man kan försöka ta så pass tunt så man inte slösar i onödan." Man måste ju inte ta lika tjockt som Swix-killen. Jag fyller aldrig några styrspår Rotebrostakare! Om det går åt dubbla mängden mot ditt kritande struntar jag i. ;) Köper hellre några billiga HF-vallor som jag kan slösa på, använder dyrare vid viktigare tillfällen och till alla par som bara ligger och väntar ;).

Link to comment
Share on other sites

Hålla på och droppa är ju bara korkat, även om man inte ska korka, går att krita allt om man värmer på de hårda på vallajärnet. Aldrig bränt något belag själv, sett Mario bränna belag och skapa blåsor, sker lätt om man ska värma in t ex c22 pulver som kräver hög värme med ett järn som inte är tillräckligt varmt så man måste hålla på och gnussa. Droppar aldrig numera, blir ju bara massa spill som skitar ner, skulle inte droppa även om vallan var gratis. Det skyddar ju inte bättre mot värme för att du fyller styrspåret fullt med valla, har du så tjockt med valla att det ska skydda mot värme som lär det ju inte tränga in i belaget häller..., varför ok att krita när man rotorkorkar men inte med vallajärn? Gillar att korka, sprider ut valla fint.

Mycket kloka ord

Link to comment
Share on other sites

Hur gör när du kritar, kritar du tätt eller och var går gränsen i hårdhet på en valla för att man skall kunna krita tex Toko Molubden går väl inte att krita ?

Jag köpte ett "ledsaksrivjärn" som jag tänkte använda att riva hårda paraffiner, men tycker inte jag fick till det på ett bra sätt. Nån som testat  "rivjärnsmetoden"?

Link to comment
Share on other sites

Hur gör när du kritar, kritar du tätt eller och var går gränsen i hårdhet på en valla för att man skall kunna krita tex Toko Molubden går väl inte att krita ?

Jag köpte ett "ledsaksrivjärn" som jag tänkte använda att riva hårda paraffiner, men tycker inte jag fick till det på ett bra sätt. Nån som testat  "rivjärnsmetoden"?

Ja men problemet är att det blir statiskt.

Kanske skulle man prova att jorda rivjärnet?

Link to comment
Share on other sites

Hålla på och droppa är ju bara korkat, även om man inte ska korka, går att krita allt om man värmer på de hårda på vallajärnet. Aldrig bränt något belag själv, sett Mario bränna belag och skapa blåsor, sker lätt om man ska värma in t ex c22 pulver som kräver hög värme med ett järn som inte är tillräckligt varmt så man måste hålla på och gnussa. Droppar aldrig numera, blir ju bara massa spill som skitar ner, skulle inte droppa även om vallan var gratis. Det skyddar ju inte bättre mot värme för att du fyller styrspåret fullt med valla, har du så tjockt med valla att det ska skydda mot värme som lär det ju inte tränga in i belaget häller..., varför ok att krita när man rotorkorkar men inte med vallajärn? Gillar att korka, sprider ut valla fint.

Haha Du är ju fyndig - "Hålla på och droppa är ju bara korkat, även om man inte ska korka".

Link to comment
Share on other sites

Hur gör när du kritar, kritar du tätt eller och var går gränsen i hårdhet på en valla för att man skall kunna krita tex Toko Molubden går väl inte att krita ?

Jag köpte ett "ledsaksrivjärn" som jag tänkte använda att riva hårda paraffiner, men tycker inte jag fick till det på ett bra sätt. Nån som testat "rivjärnsmetoden"?

Många som "kritar" en hård valla, duttar paraffinet mot ett vallajärn först. Går jättebra. Tekniken går så klart även till mjuka paraffiner. En metod som är ett måste även till vissa fästgrundvax. Hur skulle man annars få på t.ex. Start grundvax Extra?

 

Men jag säger lite som försäljaren av träåsnan i första Sällskapsresan... "SMÅLÄNNINGAR"

Link to comment
Share on other sites

Många som "kritar" en hård valla, duttar paraffinet mot ett vallajärn först. Går jättebra. Tekniken går så klart även till mjuka paraffiner. En metod som är ett måste även till vissa fästgrundvax. Hur skulle man annars få på t.ex. Start grundvax Extra?

 

Men jag säger lite som försäljaren av träåsnan i första Sällskapsresan... "SMÅLÄNNINGAR"

Säger bara en sak..."MILJÖBOV"... :), men av någon underlig anledning verkar du veta hur man ska göra med hårda gliders..., helt korrekt.

Link to comment
Share on other sites

Säger bara en sak..."MILJÖBOV"... :), men av någon underlig anledning verkar du veta hur man ska göra med hårda gliders..., helt korrekt.

;)

För att kompensera ska min nästa bil ska bli en biogas...

 

_____________________

 

Jag är alltså en medveten bov. Ingen som kommenterat det jag skrev ju...

 

"Men en sak som jag skulle vilja höra lite om vore att samla ihop vallan efteråt för att återlämna på ett miljövänligare sätt än bara kasta i soporna till förbränning. Är det någon som vet hur man i så fall går till väga? Skrapa ihop en påse som man skriver "fluorvalla" på och sedan lämnar in till återvinningsstationen som farligt avfall eller? Hur tas det då om hand???"

Link to comment
Share on other sites

Säger bara en sak..."MILJÖBOV"... :), men av någon underlig anledning verkar du veta hur man ska göra med hårda gliders..., helt korrekt.

Tog en bild på mina hårdaste HF. De har jag nästan alltid varit en "grund" innan annan HF eller ibland pulver. Mest har jag använt Start HF80 (som nu bytt namn). (De flesta av mina skidor ligger med detta som skyddsparaffin, men några med Start BM4 eller Start HF60) Men för några år sedan bytte många som vallar till Swix marathon, just för att Start blev lite dyra. Blev väl lite ägarbyten i som förändrade priserna för swix och start i alla fall...

 

17504233_1853172858296409_73219360988218

Link to comment
Share on other sites

;)

För att kompensera ska min nästa bil ska bli en biogas...

 

_____________________

 

Jag är alltså en medveten bov. Ingen som kommenterat det jag skrev ju...

 

"Men en sak som jag skulle vilja höra lite om vore att samla ihop vallan efteråt för att återlämna på ett miljövänligare sätt än bara kasta i soporna till förbränning. Är det någon som vet hur man i så fall går till väga? Skrapa ihop en påse som man skriver "fluorvalla" på och sedan lämnar in till återvinningsstationen som farligt avfall eller? Hur tas det då om hand???"[/size]

Då kan jag svara något om avfallsfrågan. Det första som händer med det som lämnats som farligt avfall på en återvinningsstation är att det sorteras manuellt i olika avfallsfraktioner. Där ingår som jag har förstått det även att bedöma om det verkligen är farligt avfall. Påsen med fluorvalla kan man väl diskutera hur det ska klassas. Det var inte så länge sedan vi hade den diskussionen uppe. Oavsett resultatet av sorteringen är jag tämligen säker att vallan kommer eldas upp, antingen o en vanlig sopförbränningsanläggning eller på SAKAB, som kan elda farligt avfall. Där sker förbränningen vid högre temperatur och med hårdare reningskrav. Askan från förbränningen kommer i båda fallen att klassas som farligt avfall och läggas på en farligt avfals-deponi.

 

Jag har inte i huvudet hur lätt fluorföreningarna i vallan förbränns, liknande ämnen används ju i brandskum, så helt lätt är det nog inte, även om brandskumsanvändningen och en förbränningspanna nog inte är direkt jämförbart. Det man framför allt vill undvika är ofullständig förbränning. Restprodukterna som kan bildas är ofta giftigare än det man började med.

 

Jag skulle ändå säga att det är ok att lägga paraffinresterna i brännbart. Rena fluorpulverrester kan möjlogen vara motiverat att sortera som farligt avfall.

Link to comment
Share on other sites

Om vi är inne på miljöfrågan, så kan man undra hur flourångorna påverkar miljön. Ibland finns det utsug i vallabodarna, men luften därifrån släpps väl ut med eller utan filtrering. Är mängderna så små att de är försumbara ? (jfr freon för några år sedan)

 

Så det blir att ta med påsen med paraffinreser till sopstationen nästa gång och slänga den i brännbart i stället för inkastet för hushållssopor i miljöhuset, eller är det samma sak ?

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag hittat en riktigt snål metod för att pulvra. Se skidan nedan, ett nästan perfekt lövtunt pulverskikt som sitter fast utan en enda pulverklump:

 

http://forumbilder.se/G7PD5/img-2873.JPG

 

Har aldrig varit så lätt att köra järnet med perfekt resultat utan spill:

 

http://forumbilder.se/G7PD6/img-2877.JPG

 

Tror att en burk skulle kunna räcka till minst 15 par. Det är ju hyfsat. Den som klarar att gissa hur jag gjorde får en guldstjärna!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...