Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vallaåtervinning


Volevodin

Recommended Posts

Instämmer. Jag gillar personer som tänker utanför boxen och kommer på egna lösningar som du, laxkung mfl (och kanske jag själv, ursäkta självberömmet)

Det enda jag funderar på är att man slipper dutta med vallajärnet, är det inte risk att man skjuter pulvret framåt, om man drar redan från början. Ang temperaturen så tror jag man får obetydligt sämre resultat med lite lägre temperatur och risken att förstöra belaget är inte så stor då, speciellt om ni skall pulvra en helt ren glidyta.

 

Det verkar som att pulvret sitter bättre när man håller på att dutta och daska med strumpan. Kanske att pulvret blir elektrostatiskt av nylonstrumpan och därför sitter på plats bättre. Dessutom blir det ju inga klumpar på belaget. Jag kunde hålla skidan i princip lodrätt utan att pulvret gled av. 

 

Om du läser artikeln jag hänvisade till så är temperaturen vid pulvervallning ett mindre problem än vid paraffinvallning eftersom paraffinet överför mer värme till belaget. En sak jag inte visste innan jag läste artikeln var att genom upprepad uppvärmning av ett nytt belag (eller nysicklat) till 130 grader så genomgår belaget en glasningsprocess, vilket gör belaget hårdare och därmed snabbare. Tydligen är det vedertaget av alpina tävlingsvallare att se till att nya belag genomgår den processen för att få riktig fart på dem. Om man pulvrar ett ohärdat belag och utsätter det direkt för hög hetta skadas det lättare.

 

Det kan ju vara en förklaring till varför upprepad invärmning av mjuka paraffiner på stenslipade skidor gör att de går snabbare, dvs att belaget genomgår glasningsprocessen. I så fall skulle det ju löna sig att härda även stålsicklade belag efter sickling genom upprepad uppvärmning. Då kan en mjuk valla vara till nytta även om man sen inte vill åka på vallan. 

 

Eller också går man över belaget med vallajärnet satt på 135 grader med typ en teflonduk emellan för att härda belaget efter sickling. Vad tror ni om det? 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 75
  • Created
  • Last Reply

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...